Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det skal bli interessant å se, resultatet så langt er 3Ghz med standard V-core.

Som det nevnes her trenger varmelederpasta en viss innkjøring. Jeg satte inn cpu, og bootet rett opp på 3Ghz, og dro i gang Orthos (på 2 kjerner) Tempen, altså core-temp gikk da opp i 70 grader.

Nå noen timer senere, og etter en time med 4 instanser av Prime (100% load) er jeg nede på ca 60 grader. Så veldig mye bedre blir det nok ikke, men litt. Cpu temp er 52.

post-56388-1185317693_thumb.jpg

 

Men at den er varm er det ingen tvil om mackanz, med stresstest på 4 kjerner drar jeg svimlende 376Watt ut av stikkontakten. Det er mye når skjermkortet hviler... og nok til at panelovner kan hvile til vinteren.

 

Skal prøve å øke på litt nå, kan nok ikke gå så vanvittig mye opp på V-core siden den allerede er relativt varm, men litt går nok.

Testet med min E6600 @3,7Ghz og skru av radiatorvifter for å se hvor varm den kunne være før den feilet, og det var omkring 68 grader den begynte å slite.

Så antar det ligger i den området. Hk blir også godt og varmt her nå ;)

 

Kommer tilbake med litt mer resultater. Har bare såvidt testet litt FSX fra Vista, og da brukte spillet alle kjernene i alle fall, men temperaturen ble jo ikke så ille som ved stresstest. Prøvde også en runde 3DMark, men den hang seg. Vet ikke om det var klokking, Vista-tull, eller tilfeldigheter. 4xPrime har i alle fall kjørt 1time og 50 minutter uten feil nå.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering på Quadklokk:

Max klokk "1M SuperPi stabil" så langt er 3,78Ghz

 

post-56388-1185323440_thumb.jpg

 

Da har jeg fortsatt V-core på auto, og merkelig nok er det ikke så boote-villig om jeg forsøker manuelle settings på V-core. Men har skrudd på V-damper i bios, og Everest og Cpu-z rapporerer om 1,43V. Så det virker som hk "hjelper til", og det er ikke meg i mot. Pga varme er det jo uansett litt begrenset hvor mye jeg vil gå opp på spenningen for annet enn ren benchmark-klokk.

 

Men at det kjører SuperPi på 3,78Ghz er absolutt et godt tegn, og har nå kjørt nesten en time stresstest på 3,6Ghz. Coretemp er da ca 68 grader, mens cpu er ca 56.

Så kan i alle fall allerede nå konkludere med at Quadcore klokker godt på P5K Deluxe. :thumbup:

 

Hva som blir endelig 24/7 fart vet jeg jo ikke helt, men blir nok rundt de 3,6Ghz jeg er på nå.

Lenke til kommentar

Härlig cpu där ja. 3.4 ghz håller ju i långa banor för 24/7 och att du kan pressa ur ytterligare ett par hundra är ju imponerande för 2000 spänn.

 

Nu vet jag inte hurpass bra WC du har i maskinen, men är den sånn ca medels så brukar de bästa lyftkylarna vara ca lika bra i resultat. Har du tillgång till minne så du kan testa 1:1 med hög cpu hastighet? 7X525 i 1:1?

Lenke til kommentar
Ja, det skal bli interessant å se, resultatet så langt er 3Ghz med standard V-core.

Som det nevnes her trenger varmelederpasta en viss innkjøring. Jeg satte inn cpu, og bootet rett opp på 3Ghz, og dro i gang Orthos (på 2 kjerner) Tempen, altså core-temp gikk da opp i 70 grader.

Nå noen timer senere, og etter en time med 4 instanser av Prime (100% load) er jeg nede på ca 60 grader. Så veldig mye bedre blir det nok ikke, men litt. Cpu temp er 52.

 

Har ingen intensjoner om å OC'e systemet mitt, men prøvd for morro skyld å sette FSB til 333. Funker tilsynelatende greit, men temperaturene mine er på idle det du har på full load ;) Kjørte SuperPi på 1 kjerne, og dro i gang 6-7 virtuelle PC'er i VMWare. CPU temperatur ble da på ca. 65, og core 1 kunne gå opp til 73. Så det er ikke noe å satse på... Nå har jeg som tidligere nevnt luftkjøling beregnet på lite støy, fremfor kraftig ytelse...

 

For syns skyld, så setter jeg den nok opp litt i forhold til stock, men 3GHz blir for kraftig ;)

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Har en irriterende mouse-lag... Det virker som det er "noe" som sørger for at maskinen "rykker" litt innimellom, merker det spesielt på musebevegelser, flytting av vinduer og slikt. Utrolig irriterende! Hadde det ikke på mandag, hadde det før jeg testet med OC, merket ikke noe når CPU'en gikk på 3,02GHz, satte tilbake til standard så har det kommet tilbake. Dette er Vista x64. Nå skal det sies at jeg har eksperiementert rimelig hardt med mye rart.

 

Kommer nok til å ta en re-install en av de nærmeste dagene, lært rimelig mye av denne første kålinga med Vista x64...

Lenke til kommentar

@Intern bruker 10mm invendig 13 utvendig slanger.

 

Her er forøvrig 3DMark06 score med cpu @ 3,6Ghz og 8800GTS-640 @ 715/1000

13.445K er ikke værst med GTS

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1185376049_thumb.jpg

 

@ mackanz,

jeg kan prøve litt annen multipler, men jeg gjorde jo noen forsøk noen sider tilbake i tråden med forskjellige multipler på E6600@ 3,7Ghz (ca midt på side 5). Testet da 7,8 og 9 multilper, og 8 ga meg bedre resultater enn 7. Lurer på om det skjer noe med timings på hk eller noe sånt over 500fsb :hmm:

 

Vannkjølingen er litt av hvert, ekstern trippel radiator, Eheim 1046 (48?) Aquagraf FX, og Cuplex Pro. Det er i grunn bra alt sammen, men cpu blokken er jo laget før man hadde flere kjerner, så tipper det finnes bedre til Quadcore...

 

@SNIPPSAT

Skal se på den Prime versjonen. Har du prøvd den?

Var såvidt innom en jeg så på XS, men det var en beta, og med advarsler; "obs beta, regn med noen feil" Er det noe jeg ikke trenger så er det en stresstest der jeg ikke vet om det er programmet eller cpu som feiler :p

 

@opresterud

Kan ikke si jeg drar kjensel på akkurat det problemet, men har man eksperimentert mye er det vel av og til greit å reinstallere før man begynner vanlig bruk.

Har selv et merkelig tilbakevendene problem i Vista, kontrollpanel, og egenskaper når jeg høyreklikker min datamaskin forsvinner. Så gjenoppretter jeg til et tidligere stadie, og alt er vel, men dagen etter er det sånn igjen :dontgetit:

Virker i alle fall som Vista ikke liker sånn litt hardcore klokking som jeg bedriver, altså feks å bli avbrutt av blåskjerm plutselig...

Men blir reinstall av alt her også når jeg er ferdig med lekingen, og funnet passe 24/7 farter.

 

Har forresten et P5K VM underveis, som E6600 skal stå i. Det er jo M-ATX og likner en hel del på P5K vanlilla, så skal komme tilbake til erfaringer, samt hvor klokkbart det er. :)

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg drar kjensel på akkurat det problemet, men har man eksperimentert mye er det vel av og til greit å reinstallere før man begynner vanlig bruk.

Har selv et merkelig tilbakevendene problem i Vista, kontrollpanel, og egenskaper når jeg høyreklikker min datamaskin forsvinner. Så gjenoppretter jeg til et tidligere stadie, og alt er vel, men dagen etter er det sånn igjen :dontgetit:

Virker i alle fall som Vista ikke liker sånn litt hardcore klokking som jeg bedriver, altså feks å bli avbrutt av blåskjerm plutselig...

 

Jeg mistenker over 70% at dette er relatert til diskdrivere elns, siden det virker som det lag'er i det disken jobber småintensivt (noe jeg synes den gjør under Vista stort sett hele tiden.....)

 

Det er også her jeg har kåla mest, spesielt med JMicron kontrolleren (som kommer til å være på disable under neste install). Systemet hang seg i utide hele tiden, med reset-knappen som følge.

 

Skal også forsøke å skifte porter på S-ATA diskene, er ikke helt sikker på at jeg traff de samme etter skifte av kort.

 

Blir Vista Business 64 i stedet for Ultimate 64 også, samt at det blir totalforbud mot Asus sin software. Virker ærlig talt som de ikke er helt x64 kompatible ennå...

 

Har forresten et P5K VM underveis, som E6600 skal stå i. Det er jo M-ATX og likner en hel del på P5K vanlilla, så skal komme tilbake til erfaringer, samt hvor klokkbart det er.  :)

9140813[/snapback]

 

Har småsikla litt på det jeg osgå, til hjemmebruk...

Lenke til kommentar
opresterud Postet i dag, 17:56

Jeg mistenker over 70% at dette er relatert til diskdrivere elns, siden det virker som det lag'er i det disken jobber småintensivt (noe jeg synes den gjør under Vista stort sett hele tiden.....)

Jeg tror også dette du påpeker med mer eller mindre kontinuerlig diskaktivitet kanskje er litt av grunnen til at Vista takler crash pga klokking dårlig. Oddsen for at den driver å skriver/leser i det maskinen faller ut er veldig stor.

Men det blir jo noe bedre etter en tids bruk, og diskaktiviteten roer seg litt. Jeg som har sånne knattrete 74GB Raptorer bli gal av det maset hver gang screensaver går på og Vista starter oppryddning, tilpassning til mine vaner, eller hva den nå driver med...

 

JMicron har fungert greit i både XP og Vista her, men har ikke brukt den så mye. Eneste jeg misliker er at den forlenger boot litt, men sånn er det vel bare med "ettermontertet" kontrollere.

Asus programvare fungere ikke her -blåskjerm :thumbup:

 

Vel, "pcp strikes back":

pga den veldig varme Quadcoren, som jo egentlig virker å være en svært god klokker, har jeg blåst støvet av et prosjekt som har vært på "To Do -listen" ganske lenge nå.

Nemlig denne vannkjøleren, i steden for radiator

 

post-56388-1185384320_thumb.jpg

 

Så da må nok den varme lille jævelen belage seg på å fryse litt på tærne fremover. Må bare få justert opp temperaturen på vannet slik at det ikke blir kondens, før jeg kan skru på og teste. :)

Lenke til kommentar
Prime for quad har jeg brukt mye,

har ikke merket noen problemer.

 

Slår ut likt som dobbel Orthos.

9143120[/snapback]

Ok, bare greit å spørre siden det er en beta. Har testet den litt nå, og selv om man jo har lært seg å like Orthos (som er litt greiere for de som ikke stirrer på skjermen mens testen kjører) ser det jo greit ut.

Men selvsagt er det da en kjerne som ikke er like klokkevillig som de andre 3, så jeg må nok enten gå litt ned på farten eller litt opp på V-core. Men er jo måte på hvor mye jeg vil gå opp pga 1 kjerne. De 3 siste surrer og går fint på 3,6Ghz.

Lenke til kommentar

Över 500 fsb blir väl en annan strap automatiskt så du borde få sämre med 6X501 än med 6X499 faktist. Men du fick mer?

 

Angående vattenkylningen, du har nog helt rätt där. De Dtek Fuzion ska visst vara helt kanon till multicores. Såg någon som jämförde med ett annat block som är populärt, den Cathar saken som Swiftech gjorde. Dtek slår den med över 10 grader vilket är enormt.

 

Jag funderar seriöst på att damma av den gamla Mach II jag har liggandes här när jag får tag på antingen en Xeon 3220 eller Q6600.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

@mackanz, nei det er som du sier, det lille jeg kjørte av tester (dvs SuperPi, og noen av Everest minnetestene) ga dårligere resultat på over 500fsb. Minne skrive ga faktisk bedre resultat, men alt annet ble dårliger ja.

Men jeg tenkte jo ikke på å teste akkurat 499 og 501 mot hverandre, jeg sørget for lik cpu klokk med de forskjellige multipler, og dermed blir ikke minnehastigheten lik, og jeg kunne derfor ikke stole 100% på resultatene.

 

Men det er nok som du sier, det har jeg hørt før også, mitt problem er at jeg gjerne skulle vist hva "strap" er i praksis, hva er det helt spesifikt som endres?

 

Det du sier om vannblokk tror jeg så gjerne. Min blokk var av de bedre på singelcore Prescott, men selv nå med vanntemp nede i 12 grader syns jeg ikke det er så fryktelig imponerende temperaturer. Altså den er jo forsjåvidt lav nok, men forskjellen mellom core-temp og vann er relativt høy.

 

Så ja, om det noen gang er rette tiden for "at damma av Macke'n" er det nå mackanz :thumbup:

Jeg føler vi er på en sånn "varmetopp" som vi sist hadde med 3,7Ghz Prescott (3,8?) igjen nå, og med neste stepping Quad og/eller 45nm cpu går det nok ned igjen.

Jeg målte jo strømtrekket når jeg kjørte Orthos og 3DMark samtidig, og kom da opp i ca 485Watt ut av stikkontakten. Det er bra høyt med 1 grafikkkort :whistle:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Helt enig. Enorm effekt den prollen ger i från sig ja. Jag ryser av bara tanken med 2 stycken "Ati-värstingar" i Crossfire i ditt system. Blir en del värme som må transporteras bort då ja. Jag ska se efter om jag finner linken angående strap. Min arbetskamrat Tony skrev en väldigt bra artikel om just detta.

Lenke til kommentar

Strap ja pass på dopingjegere 400 er jo max puls så 401 slapp

Bruk litt strap 450fsb

Ja tony regner med at det er han i første link.

Har noen av de beste artikkler og poster jeg har lest om OC.

 

http://www.thetechrepository.com/showthread.php?p=32

 

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...verclock_5.html

 

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?p=3963392

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=698854&hl=+strap

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg fjernet lag'et. Jeg har 3'HDer, 1*Western 320GB og 2*Hitachi 320GB som går i RAID0. I tillegg har jeg en Optiarc (NEC) S-ATA DVD brenner.

 

Western disken sto i S-ATA port 1, mens RAID diskene i port 3 og 4. Brenneren i port 6. Flyttet Western disken fra port 1 til port 5, og da ser det ut som lag'et forsvant.

 

Merk: I Intel sin technote om problemer med storage drivere, så nevnes det at man bør bruke port 3-5 for HD'er. Intel snakker om port 0-5, mens ASUS bruker 1-6. De portnummerene man ser i Matrix Storage Manager er da et nummer levere enn skrevet på hovedkortet.

 

Men noe går treg, tar jeg et Explorer vindu, og drar rundt på det, så bruker jeg kjapt 23% av CPU. "Idle" så ligger den på 2-6%. Men denne idiotiske search indexeren jobber da... Får ikke killa den skikkelig, virker det som. Sliter også med at MS Outlook 2007 ikke avsluttes skikkelig.

 

Nei, reinstall....

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...