Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Intern:

 

Bare så jeg har spurt... Dette er en fersk install av WinXP SP2 på P5K Deluxe, ikke et OS som er installert i et annet system og så flyttet over? Evt. installert med annen CPU i utgangspunktet?

9125961[/snapback]

 

OS er ikke ny-installert. Det ble installert med P5B-Plus og QX'en som sitter i nå.

 

Hvilke endringer har du gjort i BIOS ut over default? Endret noe ang. plug'n'play eller ACPI?

9125961[/snapback]

Nei, ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intern Postet i dag, 15:35

OS er ikke ny-installert. Det ble installert med P5B-Plus og QX'en som sitter i nå.

Da ville jeg definitivt reinstallert i alle fall. Etter min erfaring er det relativt Lotto hvorvidt det er velykket å flytte OS fra et chipset til et annet.

 

opresterud Postet i dag, 15:21

Se i Release Notes

Aha, takk. :)

Så rart de ikke har lagt til P35 litt mer synlig...

Lenke til kommentar
OS er ikke ny-installert. Det ble installert med P5B-Plus og QX'en som sitter i nå.

 

Her har du synderen, garantert. Begynte å mistenke dette ;) Det å flytte en XP install fra en maskin til en annen funker sjelden bra i det hele tatt, jeg definerer hovedkort som "maskin". Et hovedkort er ikke en enhet, men en hel haug av dem, som hver krever sin driver.

 

Ta en reinstall... Du vil ikke få et max tunet systemet uten. Hvis det er for mye slit å reinstallere alt, så kan du forsøke en repair install av XP (boote med XP CD'en, velge at du skal installere, velge partisjon og så si at du skal reparere den som er der. Backup først!). Min erfaring er at da får du et ca. fungerende system, men aldri optimalt.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
opresterud Postet i dag, 15:21

Se i Release Notes

Aha, takk. :)

Så rart de ikke har lagt til P35 litt mer synlig...

9126597[/snapback]

 

Du finner den også gjennom http://support.intel.com/->"Browse by product"->"Chipsets"->"Intel® 3 Series Chipset Family".

 

Helt ærlig, så synes jeg den ikke er så usynlig :p

 

Har BTW fått igjen et fungerende MB, etter å ha kjeftet litt på Posten. Skulle vært levert før 16:00 på fredag. Tlf til posten kl 0815 i dag tidlig, 15 minutter etterpå var det en rødkledd person på døra ;)

 

Asus Update er avinstallert! I morgen tar det over som production system, 2*Opteron 248 boksen blir pensjonert til test+debug boks.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Hei på alle sammen !! God Sommer ! ( i regn :thumbdown: )

 

Jeg har dette Deluxe kortet og dere snakker om klokking hit og dit :hmm:

Hva med meg som ikke har peiling i det hele tatt , det følger med et program som heter Al suite.Her kan jeg halvere div tingen blant annet hastighet på vifter og strøm osv osv..Det er også en knapp jeg kan trykke på ( har ikke turt og prøvd ennå ) som er en automatisk klokking.. Er dette noe tess eller må en gjøre dette manuelt i Bios ?

Lenke til kommentar

Har hatt kortet i litt over 1 mnd nå. Kortet fungerer bra, men synes temperaturen er litt høy.

 

Har ca. 44 grader under last ved 2,4 Ghz

 

Testa så smått med overklokking til 3 Ghz og da gikk temperaturen opp til 48-49 grader ved idle, så jeg gikk tilbake til standard frekvens frem til jeg vet om dette er akseptabelt.

 

Så det jeg lurte på er hva dere andre som har hovedkortet får som temperatur. Hvis dette er normalt så er det jo greit, men om det bare er jeg som har såpass høy temp så må jeg se nærmere på luftingen i kabinettet.

 

I tillegg lurte jeg på om det er noen mulighet for å se temperaturen på northbridgen.

 

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Mye spennende lesing her folkens da jeg også regner med å bestille meg et P5K Deluxe kort denne uken. Hadde opprinnelig valgt meg ut Gigabyte GA-P35-DQ6, men *tror* nå at P5K Deluxe er et bedre valg.

 

Lurer egentlig bare kjappt på om kortet vil fungere knirkefritt med allerede bestilte 4GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 (4x 1GB brikker - 2 pakker med Crucial DDR2 BallistiX PC8500), tenker da på om det vil fungere som dual-channel osv. ?

Kunne ikke finne disse spesifike Crucialbrikkene på Asus-oversikten over ram som er testet ok til kortet.

 

Utover det vil jeg slenge på 3 SATA disker, 1 SATA dvd rom/brenner og 2 IDE disker. Kommer ikke til å kjøre RAID (call me old fashion!). CPU blir en Q6600 og skjermkort blir XFX GeForce 8800Ultra 612M 768MB. CPU og skjermkort blir vannkjølt. Har slengt på et lydkort også (SB X-Fi XtremeGamer Low-profile).

 

Gi meg gjerne en beskjed dersom overnevnte oppsett vil kunne by på problemer.

 

Det største dilemmaet mitt er nå om jeg skal installere WindowsXP 32bit eller går for Vista Ultimate 32bit når alle delene er i boks :hmm: ...

Lenke til kommentar

Gå for GTX, liten vits med Ultra...

 

Jeg skal få somlet meg til å re-installere XP, men sist jeg tenkte på å gjøre det, bestemte jeg meg for å formatere et par disker i samme slengen.

Dette blir en liten jobb, fordi jeg må ta backup av over 1TB...

 

Anyway, takk for all hjelp. Kan jo prøve å "reparere"/re-installere på samme harddisk først...

Lenke til kommentar
Har hatt kortet i litt over 1 mnd nå. Kortet fungerer bra, men synes temperaturen er litt høy.

 

Har ca. 44 grader under last ved 2,4 Ghz

 

Testa så smått med overklokking til 3 Ghz og da gikk temperaturen opp til 48-49 grader ved idle, så jeg gikk tilbake til standard frekvens frem til jeg vet om dette er akseptabelt.

 

Så det jeg lurte på er hva dere andre som har hovedkortet får som temperatur. Hvis dette er normalt så er det jo greit, men om det bare er jeg som har såpass høy temp så må jeg se nærmere på luftingen i kabinettet.

 

I tillegg lurte jeg på om det er noen mulighet for å se temperaturen på northbridgen.

 

 

Takker for alle svar.

9129552[/snapback]

Hvis du ser nederst i første innlegg side1, har jeg lagt til et lite bilde av tempsensor på dette hk. Den sitter uvanlig plassert, og litt høyere temperatur enn på andre hk må påregnes. Asus anbefaler dog at den holdes under 65 grader.

Så det er ikke farlig høyt det du har der, men kan være greit å sjekke ved full belastning.

 

Jeg vil ikke kategorisk avvise at det kan være mulig å se temp på Northbridge, men har selv montert en sensor på ribben for å se tempen der.

Det er altså såvidt jeg vet ikke noe sensor i selve chipen. Men det kan hende jeg bare er for dårlig opplyst.

 

@Digitize; bruker selv BallistiX PC8000 som såvidt jeg vet er samme ulla, men da 2x1GB + 2x512MB og det fungerer i alle fall utmerket. Så tror ikke det skal by på problemer.

Det eneste jeg vet kan være et problem med ditt oppsett er skjermkort og Deluxe. Kjøleren på det skjermkortet er så vanvittig stor helt til bunnen og enden av kortet, at man kan få problemer med sata tilkobling.

 

Jeg tror det skal gå ved bruk av vinkel sata (som følger med) med har i alle fall sett klaging over denne problemstilligen med akkurat det skjermkortet.

Tror det faktisk var Intern som hadde det problemet, så han kan sikkert da svare deg mer nøyaktig.

 

 

Vedrørende Vista/XP er min personlige holdning, ja takk begge deler. Jeg bruker XP til tweek og klokking/eksperimetering, og alle andre spill enn Flightsimulator FSX. Så bruker jeg Vista til resten.

Så dualboot er en fin løsning om man har valgets kvaler.

Lenke til kommentar
Intern Postet i dag, 00:30

Jeg skal få somlet meg til å re-installere XP, men sist jeg tenkte på å gjøre det, bestemte jeg meg for å formatere et par disker i samme slengen.

Dette blir en liten jobb, fordi jeg må ta backup av over 1TB...

Intern da!

Man har da ikke 1TB! data på samme disken som OS?

 

Vel, får håpe det løser seg greit for deg, er selv glad i "repare Windows" men det har ikke alltid gått like bra ved HK bytte.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt!

 

@Intern;

Jeg kjøpte Ultrakortet som ukens tilbud igår på komplett.no, da kostet det omtrent like mye som GTX kortet og jeg slo liksågodt til (4795 kr).

 

@pcp160;

Da satser jeg på at det vil fungere knirkefritt med ram'en som jeg har bestilt, også i dual channel modus.

Jeg har bestilt en Zalman ZMGWB8800ULGTX (8800 Ultra/GTX) (var på lager hos shg.no, er sendt nå). Såvidt jeg kan se ut fra bildene, er den ikke så fryktelig høy og gir forhåpentligvis plass nok til de 4 SATA portene jeg skal bruke (jeg forstår det slik at kortet også har en IDE port for tilkobling av 2 stk gamle IDE disker?)

Lenke til kommentar
Intern da!

Man har da ikke 1TB! data på samme disken som OS?

9130156[/snapback]

 

Har jo flere disker enn en?

Altså, gidder ikke ta backup av Windows hvis jeg først skal re-installere og formatere...

 

Bare ting jeg har lastet ned mappa, (ikke ulovlig :whistle: ) er på snart 600GB.

Vil jo ikke gå glipp av alle de...ehm...tingene som er der.

 

Takk for svar så langt!

 

@Intern;

Jeg kjøpte Ultrakortet som ukens tilbud igår på komplett.no, da kostet det omtrent like mye som GTX kortet og jeg slo liksågodt til (4795 kr).

9130181[/snapback]

Var det eVGA eller XFX? Husker at jeg kjøpte mitt eVGA pga jeg så reklamen.

 

Men det skal nok gå bra uten orginal kjøler, så lenge kjøleren ikke stikker ut for mye.

 

Selv har jeg bestilt EK sin Acetal blokk til "GTX", som forhåpentligvis er på vei hjem til meg nå. :)

Lenke til kommentar

Ja Digitize, jeg tenkte jo i farten ikke på at du skal bruke vann. Da er det nok ikke noe problem. Kortet har jo også 6 sata, og det er vel såvidt jeg har fortsått de 2 øverste det kan være litt trangt med. Selv har jeg GTS med vannblokk, og kommer til alle sataporter, men vet ikke hvor mye forskjell det er på selve kortet.

 

Det har en IDE kanal ja, så du kan ha P-ata 2 enheter tilkoblet i tillegg til sata. ;)

Lenke til kommentar
Intern Postet i dag, 00:56

Har jo flere disker enn en?

Altså, gidder ikke ta backup av Windows hvis jeg først skal re-installere og formatere...

Den eneste disken du trenger gjøre noe med er jo den med Windows på. Alle andre lar du jo være urørt, eventuelt kobler de ut mens du reinstallerer.

 

Hvis du har raid oppsett er det fortsatt bare partisjonen med Windows du formaterer og reinstallerer altså C: under normale omstendigheter.

Og det var jo litt spøkefullt ment, men å ha Windows på en 1TB partisjon er jo ikke så hendig når man får trøbbel. Og trøbbel får man før eller siden dersom man bytter hardware eller herjer med overklokking. :)

Lenke til kommentar
Den eneste disken du trenger gjøre noe med er jo den med Windows på. Alle andre lar du jo være urørt, eventuelt kobler de ut mens du reinstallerer.

9130313[/snapback]

 

Åja, sånn ja...:p

Ja, men trenger format på flere disker uansett...

Windows ligger på en 750GB disk, faktisk :p

Tenker at jeg re-installerer på 150GB Raptoren.

 

Jeg har jo endel disker i nå.

- 150GB Raptor (ikke RaptorX)

- 3x 750GB Seagate Barracuda

- 320GB Seagate Barracuda

 

@Intern;

Dette er XFX sitt kort - XFX GeForce 8800Ultra 612M 768MB . Ikke toppmodellen av Ultra kortene, men det var jo en god pris så da slo jeg til !

9130316[/snapback]

Ja, stemmer. Samme som jeg har, bare at jeg har eVGA. :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner Intern. Du bør absolutt installere Windows på Raptoren, og bruke de andre til lagring. Det er både det mest fornuftige ytelsesmessig, og med tanke på problemer i fremtiden. Siden maskinen din kan brukes fortsatt kan du jo nå bare flytte alt du skal ha og som ligger på Raptoren over på en annen disk før du formaterer/reinstallerer. Da er det ikke mer enn i værste fall 150GB du nå MÅ flytte.

 

Men dette gjør du selvsagt som du vil med, mitt poeng er bare at det ikke er noe annet enn C: som må slettes, og at C; ikke bør være på 1TB. Disken kan godt være en TB, men ikke partisjonen C: :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...