Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Jeg opplever som sagt BSOD i fleng opresterud, men det er kun i forbindelse med AiBoost og Probe2, og har etter fjerning av disse kun opplevd bsod i forbindelse med alt for optimistisk klokking/timing.

 

Men når du fyrer opp Vista igjen, får du da en stoppfeil melding, at Vista har stoppet uventet eller noe sånt?

 

Hvis du ikke får opp noe (eller finner noe i feil-loggen til Vista) informativ informasjon, ville jeg kjørt stresstester, Orthos, MemTest, 3DMark, osv for å se om du får provosert frem feilen på den måten.

 

Tror også jeg aller først, om du ikke allerede har gjort det, ville tatt en tur i bios, og satt minnefrekvens, minnetider og spenning manuelt. Ettersom jeg forstår har du forskjellige minnebrikker, og det kan kanskje tenkes at SPD info er forskjellig, og at det skaper problemer. Og samtidig gjerne sette 1T/2T fast på 2T.

 

Håper du finner ut av det i alle fall :thumbup:

 

Edit; ser nå at Elf_man allerede har foreslått manuelle settings på minnet.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SNIPPSAT Postet i dag, 20:40

7X450fbs hadde jo vært bedere.

Dette har jeg ikke klart å få "helt tak i" på denne plattformen, men ser det blir nevnt av og til. Hvorfor er det bedre med lavere multipler?

Og gir det altså bedre ytelse med høyere hastighet på frontside bus alene, forutsatt samme cpu og minnefart på C2D?

Lenke til kommentar
SNIPPSAT Postet i dag, 20:40

7X450fbs hadde jo vært bedere.

Dette har jeg ikke klart å få "helt tak i" på denne plattformen, men ser det blir nevnt av og til. Hvorfor er det bedre med lavere multipler?

Og gir det altså bedre ytelse med høyere hastighet på frontside bus alene, forutsatt samme cpu og minnefart på C2D?

9055965[/snapback]

 

Er ikke lavere multiplier i seg selv som er så flott, men den høye bushastigheten vi får :) Jo bredere buss, dess bedre. Så 8x400=3200 er bedre enn 10x320=3200.

Lenke til kommentar
Jeg opplever som sagt BSOD i fleng opresterud, men det er kun i forbindelse med AiBoost og Probe2, og har etter fjerning av disse kun opplevd bsod i forbindelse med alt for optimistisk klokking/timing.

 

Har kommet et godt stykke videre på dette. Analyserte dump fila i WinDbg, og IaStor.sys var synderen. Søkte litt rundt, og fant en god del tilbakemeldinger på BSOD med STOP 0x00008086 og denne. Så fant jeg følgende hos Intel:

http://support.intel.com/support/chipsets/...b/CS-025783.htm

 

Har gjort endringen, og skal teste. Det kan ta en stund før BSOD'en evt. slår til.

 

Jeg har forrøvrig akkurat nå en 320GB Western Digital disk, som oppstart. Så har jeg 2*320GB Hitachi satt i RAID0 (ikke til boot).

Lenke til kommentar
Jeg opplever som sagt BSOD i fleng opresterud, men det er kun i forbindelse med AiBoost og Probe2, og har etter fjerning av disse kun opplevd bsod i forbindelse med alt for optimistisk klokking/timing.

 

Har kommet et godt stykke videre på dette. Analyserte dump fila i WinDbg, og IaStor.sys var synderen. Søkte litt rundt, og fant en god del tilbakemeldinger på BSOD med STOP 0x00008086 og denne. Så fant jeg følgende hos Intel:

http://support.intel.com/support/chipsets/...b/CS-025783.htm

 

Har gjort endringen, og skal teste. Det kan ta en stund før BSOD'en evt. slår til.

 

Jeg har forrøvrig akkurat nå en 320GB Western Digital disk, som oppstart. Så har jeg 2*320GB Hitachi satt i RAID0 (ikke til boot).

9058773[/snapback]

 

Så vidt jeg kan lese er dette kun aktuelt hvis du skal installere vista på et raidoppsett?`I såfall vil jo ikke dette være en løsning :/ Men kan hende jeg ikke leser det rett. Er sliten i hodet etter en stressende dag på jobb.

Lenke til kommentar

Sitat, avsnitt to under Solution:

"If you are experiencing performance degradation or timeout errors, one of the following workarounds may help resolve the issue"

 

Jo, det *er* løsningnen :) Systemet kjører nå stabilt, og klart raskere. BIOS på default settings. Symptomene jeg hadde var lett "nøkkete" musepeker, ryde kryss for IaStor i Event viewer->System, samt uregelmessige BSODs med STOP 0x00008086.

 

Viktig å slette Paramters fra både 'iastor' og 'iastorv' nøklene, ref. linken til Intel i forrige posting!

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Å ja, du kjører raid opresterud. Kom på det nå i ettertid, at det hørtes litt kjent ut...

Vet ikke om du har fulgt tråden, men jeg hadde jo masse trøbbel med sata på mitt første hk, og fikk så et nytt der jeg igjen prøvde å installere Vista og XP på 2xRaptor i raid0. Men det endte med blåskjermer og tull, så jeg var faktisk også såvidt innom den tekniske infoen du fant. Men husker ikke hva stoppfeil nr var hos meg, så er ikke helt sikker på om det er samme feil, men kom i alle fall over samme info.

Men jeg var ved det tidspunkt lei av tull med disker, og installerte Vista og XP på hver sin Raptor så lenge.

 

Men det er godt å høre det løste seg for deg. Men har du da altså byttet til de anbefalte portene, og gjort reg endringen, eller nøyaktig hva gjorde du.

Nå som jeg har fått alt opp å gå stabilt og funnet klokk osv må jeg snart teste alle portene på dette hk også (mistenker desverre at dette også har feil), og deretter sette opp raid0. Så da kan jeg kanskje få noe tips fra deg nå?

 

elf_man Postet i dag, 01:33

Er ikke lavere multiplier i seg selv som er så flott, men den høye bushastigheten vi får  Jo bredere buss, dess bedre. Så 8x400=3200 er bedre enn 10x320=3200.

Ok, nå har jeg testet litt med de 3 forskjellige alternativene jeg har for å kjøre de 3,7Ghz jeg skal ha. Syns det er litt vanskelig å sammenlikne, siden jeg ikke klarer å få helt lik minnefart under de forskjellige hastigheter.

Men her er resultatet av noen kjappe Everest minnebencmark og 4M superPi:

Test fsb 412-528:

412x9=3,708Ghz og minne 515Mhz = 16,016 Sek 4M

Everest read/write/Latency

9308

7523

54

-----------------------------------------

 

462x8= 3,696Ghz og minne 554 = 15,782 sek 4M

Everest

9889

8427

50,5

------------------------------------------

529x7 =3,703Ghz  og minne 529 = 16,266 Sek 4M

Everest

9172

9627

56,8

------------------------------------------

Det ser i alle fall ut som jeg bør kjøre 8x multipler, og siden det også gir meg en minnefart på 550Mhz i steden for 515Mhz er det i seg selv grunn nok. Men hvor mye av dette som skylden nettopp minnet er jo ikke så godt å si.

Det som likevel forbauser meg litt er den lave scoren på 7x529, kan dette skyldes det som ble nevnt tidligere i tråden om slappere timings på hk over fsb500?

Minne- skrive testen gir jo bedre score på 529 :hmm:

 

I så fall, er det noen som vet akkurat hva det går på, er det kanskje noe jeg kan endre selv i bios?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Men det er godt å høre det løste seg for deg. Men har du da altså byttet til de anbefalte portene, og gjort reg endringen, eller nøyaktig hva gjorde du.

Nå som jeg har fått alt opp å gå stabilt og funnet klokk osv må jeg snart teste alle portene på dette hk også (mistenker desverre at dette også har feil), og deretter sette opp raid0. Så da kan jeg kanskje få noe tips fra deg nå?

 

Jeg har kun gjort de endringene som sto beskrevet, dvs. fjernet "Parameters" fra iastor og iastorv etter at Intel Storage Matrix driveren er installert og en reboot etterpå. Sistnevnte nøkkel fjernet timeout feilen i Event lista, og førstnevnte fjernet problemene med "lag". Etter dette ble alle mine problemer løst, kjører nå på default settings. Har ikke forsøkt AI ennå, er mest keen på et stabilt system før jeg forsøker meg på en bitteliten klokking, kun for moro skyld (det er viktig at dette systemet er 100% stabilt....)

 

Er litt usikker på hvilke porter jeg har satt utstyret på, husker ikke i farten (maskinen står på kontoret). Men RAID0 diskene mener jeg bestemt ble satt på non-boot portene, de svarte. Har en 320GB og NEC (Optiarc) S-ATA brenner på to av de røde.

Lenke til kommentar

Ok takk for den infoen Opresterud :thumbup:

 

Vedrørende klokking er det jo ikke alle maskiner som er like egnet for eksperimentering og klokking. C2D virker jo til å ha veldig "mye å gå på" når det gjelder klokking vs stabillitet, men jeg hadde vært forsiktig med minneklokken dersom stabillitet er alfa omega.

 

Forresten ser jeg en selvmotsigelse i det du skriver: "Har installert Vista Ultimate 64" vs "(det er viktig at dette systemet er 100% stabilt....)" :tease:

 

He he, nei tuller litt bare, men jeg klarte faktisk å ødelegge min Vista install rimelig raskt ved klokking denne gangen. Har jo vært utsatt for det samme med XP tidligere, og det kan være tilfeldig at det skjedde så raskt akkurat denne gangen med Vista, men etter en feilende overklokk (der systemet altså bråstoppet/restartet mens jeg var i Windows) manglet egenskaper ved høyreklikk "min datamaskin", det vil si, det sto egenskaper der, men ingenting kom opp. Og kontrollpanel klarte heller ikke starte.

 

Jeg fikk løst det ved å manuelt bla meg frem til Windows/System32 og finne startfilen for system restore, og rulle tilbake til en tidligere versjon.

 

Men den typen eksperimentering er jo ikke så gøy på en arbeidsmaskin med masse viktige data, så skjønner at du vil være litt forsiktig Opresterud ;)

Lenke til kommentar

Har bestillt dette kortet og får det forhåpenligvis i morgen. Men det er et par småting eg lurer på:

 

Ser at det er optimalisert for crossifre, vil det si at man ikke kan kjøre nvidia og sli? Kommer uansett sikkert bare til å kjøre et 6800gtx skjermkort og ikke 2, men hadde vært artig å fått en tilbakemelding på dette.

 

Har ventet med å bestille cpu til dette kortet siden jeg leser at de eksiterende skal falle i pris ca 22.07. Vil de nye cpu'ene fra intel slik som Intel Core 2 Duo E6750 lanseres oxo da? Kan ikke finne ut av det i lanseringsguiden.

 

Håper at desse: OCZ DDR2 2048MB Nvidia SLI Ready XTC PC2-8500 2x1024MB 1066MHz. (5.5.5.15) vil fungere bra med deluxe kortet.

Blir spenennde å se om det går å klokke noe etterhvert, har forsåvidt nada peiling på det, men mye info her på forumet og denne tråden samt hjelpsomme brukere så det går seg nok til etterhvert :thumbup:

 

edit:

Ser at dette Ultra kortet støtter crossfire, samt flere av de andre ultra kortene. Tydeligvis at jeg har misforstått noe da jeg trodde at crossfire kun var ATI sin versjon av SLI, får google litt

Endret av zedty
Lenke til kommentar
Er det mulig å oppdatere BIOS uten å gjøre det i BIOS?

 

Finner ingen BIOS update tool på siden til Asus.

 

Mulig å bruke et annet hovedkort sin updater?

9080510[/snapback]

 

Asus Liveupdate skal da ligge til download på support siden, mener den er under utility? Søk etter LiveUpdate.

 

Ellers så funker det veldig greit å gjøre det fra BIOS, legg f.eks. ROM filen ut på en USB key fra en annen maskin (må være FAT32 formatert).

Lenke til kommentar
Fikk oppdatert BIOS.

 

Men fikk nå ett nytt problem.

 

<system root>\system32\hal.dll Vennligst reinstaller en kopi av filen over.

 

Dette har jeg gjort, til ingen nytte.

 

Ser ut til at jeg må re-installere XP for fjerde gang, denne uken.  :thumbdown:

9081023[/snapback]

 

Flere harddisker? I såfall, sjekk at riktig disk er den det bootes fra. Evt. andre instillinger du hadde gjort i BIOS før du flasha, og kjørte "Load defaults"?

 

XP slutter som regel ikke å boote uten årsak.

Lenke til kommentar

Dette er det kortet jeg har satt opp på handlelisten. Er det mye trøbbel med det? Eller er det kjent at enkelte andre komponenter ikke "prater" så godt med det?

Ser at noen stresser her, men det er kanskje bare i forbindelse med BIOS update? Det siste jeg vil er å ha et hovedkort som er kjent for BSOD!!

Lenke til kommentar
Flere harddisker? I såfall, sjekk at riktig disk er den det bootes fra. Evt. andre instillinger du hadde gjort i BIOS før du flasha, og kjørte "Load defaults"?

 

XP slutter som regel ikke å boote uten årsak.

9081681[/snapback]

Har 5 disker i nå.

 

Alt ble gjort etter "boka".

 

Kjørte XP Recoverymode gjennom XP CD'en og fikk fikset det etter MYE om og men.

 

Klandrer ikke hovedkortet fordet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...