Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Er i grunnen fint oppe med Vista 64-bit nå, har støtt på langt færre problemer enn antatt!

 

Men jeg sliter litt med JMicron kontrolleren, som styrer eSATA portene. Har et eksternt SATA kabinett, hvor jeg har testet forskjellige disker. Windows henger seg ved shutdown, og er litt "lunefull" med deteksjon og det å finne volumer på den eksterne disken. Bruker driverne som fulgte med på CD'en, siden det ikke virker som det finnes nyere.

 

Har forsøkt med både AHCI og IDE i BIOS (på JMicron kontrolleren).

 

Noen som har brukt denne med Vista 64, og fått det til å fungere bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disaster....

 

Så 0501 BETA BIOS'en, og så ingen som hadde trøbbel. Har brukt ASUS Update godt over et halvt hundre ganger tidligere på over 10 forskjellige Asus hovedkort. Men denne gangen funka det ikke. Fikk feil på verifisering, gjentattet ganger. Og nå vil ikke maskinen starte i det hele tatt. ASUS CrashFree BIOS 3 ser ikke ut til å fungere...

 

Det som skjer er at disker/vifter starter, og går ca. 5-6 sekunder, før det blir svart. Alt stopper, og så starter alt igjen etter 1-2 sekunder. Slik går det i loop. Noen gode ideer....?

 

Edit: CMOS er rensket, alt av disker+utstyr er fjernet, minmum minnekonfig. Montert i "gammeldags" floppy, IDE DVD-ROM, men ikke noe ser ut til å funke med CrashFree BIOS... RMA'er den i morgen, det skal ikke være slik.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Disaster....

 

Så 0501 BETA BIOS'en, og så ingen som hadde trøbbel. Har brukt ASUS Update sikkert et halvt hundre ganger tidligere. Men denne gangen funka det ikke. Fikk feil på verifisering, gjentattet ganger. Og nå vil ikke maskinen starte i det hele tatt. ASUS CrashFree BIOS 3 ser ikke ut til å fungere...

 

Det som skjer er at disker/vifter starter, og går ca. 5-6 sekunder, før det blir svart. Alt stopper, og så starter alt igjen etter 1-2 sekunder. Slik går det i loop. Noen gode ideer....?

9089809[/snapback]

Nei... :ohmy: !

 

Det var veldig kjedelig! Ut fra det jeg har lest av dine innlegg har du såpass greie på dette her selv, at jeg tviler på at jeg kan komme med noe tips du ikke allerede kjenner til. Det jeg kan komme på er jo reset, (evnt og/eller ut med batteri og la ligge strømløs en stund) Fjerne alle andre lagringsenheter enn floppy, eller usb stick for og forsøke å fremtvinge lesing fra rett sted med crashfree.

 

Du får altså ikke bilde på skerm i det hele tatt nå da, og ingen reaksjon med F2/DEL/F8 heller?

 

I så fall er det jo litt håpløst, som du vel vet har ikke dette hk bios i sokkel, så man er vel pent nødt til å bytte hele kortet dersom ingenting nytter.

 

Selv ungår jeg helts beta-bios dersom det ikke er spesielle problemer, men du hadde jo altså litt trøbbel med e-sata, så kan skjønne at du ville gi det et forsøk. Fant ingen info om hva endringene var, da jeg tittet på denne betaen for en tid tilbake, men har heller ikke hørt om andre som har fått slike problemer.

 

Edit: ser at du har lagt til litt i innlegget, og at du som jeg trodde, allerede har prøvd det meste jeg kan komme på ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Disaster....

 

Så 0501 BETA BIOS'en, og så ingen som hadde trøbbel. Har brukt ASUS Update godt over et halvt hundre ganger tidligere på over 10 forskjellige Asus hovedkort. Men denne gangen funka det ikke. Fikk feil på verifisering, gjentattet ganger. Og nå vil ikke maskinen starte i det hele tatt. ASUS CrashFree BIOS 3 ser ikke ut til å fungere...

 

Det som skjer er at disker/vifter starter, og går ca. 5-6 sekunder, før det blir svart. Alt stopper, og så starter alt igjen etter 1-2 sekunder. Slik går det i loop. Noen gode ideer....?

 

Edit: CMOS er rensket, alt av disker+utstyr er fjernet, minmum minnekonfig. Montert i "gammeldags" floppy, IDE DVD-ROM, men ikke noe ser ut til å funke med CrashFree BIOS... RMA'er den i morgen, det skal ikke være slik.

9089809[/snapback]

 

Du har ikke tilfeldigvis et creative lydkort inni der? Isåfall, dra faenskapen ut med en gang. Jeg hadde akkurat dette problemet med både MSI P35 NEO-F og P5K Delux'en. Så nappa jeg ut lydkortet av ren frustrasjon, og voilá, systemet fungerte perfekt. Nå kjører jeg med det integrerte på P5K'en, det fungerer helt perfekt :)

Lenke til kommentar
elf_man Postet i dag, 19:07

Du har ikke tilfeldigvis et creative lydkort inni der? Isåfall, dra faenskapen ut med en gang. Jeg hadde akkurat dette problemet med både MSI P35 NEO-F og P5K Delux'en. Så nappa jeg ut lydkortet av ren frustrasjon, og voilá, systemet fungerte perfekt. Nå kjører jeg med det integrerte på P5K'en, det fungerer helt perfekt 

Regner vel egentlig med at opresterud har røsket ut møkka allerede...

Men det er uansett av litt generell interesse at du har fått problemer med Creative på disse hk da. Har et Audigi her som jeg egentlig hadde tenkt å bruke på P5K, men har til nå vært såpass fornøyd med onboard lyden på mitt enkle 5.1 annlegg at jeg i grunn ikke ser behovet så langt.

Og ut fra det du har erfart er det kanskje like greit da... :)

Lenke til kommentar
elf_man Postet i dag, 19:07

Du har ikke tilfeldigvis et creative lydkort inni der? Isåfall, dra faenskapen ut med en gang. Jeg hadde akkurat dette problemet med både MSI P35 NEO-F og P5K Delux'en. Så nappa jeg ut lydkortet av ren frustrasjon, og voilá, systemet fungerte perfekt. Nå kjører jeg med det integrerte på P5K'en, det fungerer helt perfekt 

Regner vel egentlig med at opresterud har røsket ut møkka allerede...

Men det er uansett av litt generell interesse at du har fått problemer med Creative på disse hk da. Har et Audigi her som jeg egentlig hadde tenkt å bruke på P5K, men har til nå vært såpass fornøyd med onboard lyden på mitt enkle 5.1 annlegg at jeg i grunn ikke ser behovet så langt.

Og ut fra det du har erfart er det kanskje like greit da... :)

9091047[/snapback]

 

Ja, skal sies at jeg har prøvd både gamle og "nye" generasjonen med Audigy kort, i tillegg til både X-Fi Extreme Music og X-Fi Extreme Gamer. Har hatt problemer uansett, så jeg gav opp creative til slutt :) Skal sies at disse probleme dukket opp da jeg gikk fra mitt AMD x2 system til Intel C2D. Før dette hadde jeg ingen issues.

Lenke til kommentar

Tviler på at dette var BIOS'en sin feil, virker heller som det var flashinga i seg selv som streika på et-eller-annet vis. Selve programmeringa gikk også mistenkelig kjapt synes jeg. Asus Update klaget ikke noen gang på at noe var galt, før flashinga startet.

 

Ikke lydkort, alt er helt plaint. Dvs. CPU, hovedkort, 512MB RAM og grafikkort (Gf6600GT). Forsøkte så med USB key (FAT-32 formatert), floppy og IDE DVD-ROM (også S-ATA brenner, men antar det kan være litt "sært" med slikt)

 

I.flg. boka så skal det komme opp på skjermen at noe er galt, her kommer det ingen ting. Det kommer ikke signal til skjermen en gang. Heller ingen beep-codes (har kobelt på høyttaler).

 

Kortet står uten strøm nå i natt (men glemte å nappe ut batteriet igjen...), så jeg skal prøve det i morgen.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe et P5K vanilla kort, men ønsker 4Gb minne. Hadde planlagt å kjøpe GeIL PC6400. Går dette bra, og hvis ikke, kan noen anbefale en annen type minne? Jeg vil ha PC6400, men har ingen planer om å klokke noe på dette.

9091586[/snapback]

 

Jeg har brukt 2*2GB + 2*1GB Corsair PC6400 CL5, og det funket bra. Har dog ikke benchmarket dem.

Lenke til kommentar
Ok, det høres jo ut som en noe spesiell kombinasjon. Jeg kan jo prøve å høre med butikken på forhånd om det går bra å kjøre 4Gb GeIL minne på dette hk.

9091686[/snapback]

 

Ikke annet enn at jeg bruker alle 4 slottene og har totalt 6GB med CL5. Hvis du ikke skal klokke, så vil jeg nok anbefalle å kjøpe 2*2GB, slik at du har to slotter ledig til evt. fremtidig bruk (GB monsteret løper fort om dagen...).

 

Men denne kan jeg bekrefte at funker:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338074

 

Broder'n mener jeg 75% sikkert endte opp med å kjøpe 2*1GB + 2*512MB Geil til et P5K, men pga. defekt grafikkort er den ikke i gang ennå... Den har riktignok bootet.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg ikke er den eneste som har fått svart system etter ASUS Update med P5K Deluxe:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLangu...page=1&count=25

 

Var skeptisk i starten, men har brukt ASUS Liveupdate/Update i mange år nå uten trøbbel. Men nå er jeg redd det er slutt. EZ Flash i boot er nok et mye tryggere alternativ.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Takk for den linken, opresterud!

Ser ut til at jeg holder meg langt unna Asus Update for en stund!

 

Takker også Asus for å ikke ha lagt opp Asus update i nedlastninger for P5K Deluxe.

Hadde den vært der da jeg skulle flashe, hadde ikke min maskin fungert nå heller.

 

*Fornøyd* :)

 

En idè å legge dette i 1. post kanskje?

Lenke til kommentar
Takker også Asus for å ikke ha lagt opp Asus update i nedlastninger for P5K Deluxe.

Hadde den vært der da jeg skulle flashe, hadde ikke min maskin fungert nå heller.

 

Den ligger på CD'en som følger med hovedkortet. Stort sett så er det kun de driverne/applikasjonene som ikke selv-oppdaterer seg som legges til download. Så selvom det stemmer over 90%, så kan det være visse ting som ikke ligger på download, som kan være nødvendig. Jeg går alltid over CD'en først, og laster ned det som er nyere.

 

En idè å legge dette i 1. post kanskje?

 

Jepp, jeg tror inntil videre at en advarsel mot Windows Update bør legges inn der...?

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Hmm, høres ikke helt bra ut dette her, og jeg legger gjerne til noe om det i første post dersom dere mener det er på sin plass.

Men jeg er da litt usikker på hva jeg skal skrive.

 

Helt generelt er det jo alltid en viss risiko forbundet med flash av bios, og mange har vært svært skeptiske til flash fra Windows, men mitt intrykk er i likehet med opresterud, at Asus Update har fungert greit de siste par år med diverse forskjellige hk jeg har hatt.

 

Og i alle fall frem til nå har "valget stått litt mellom pest og kolera" der det som nevnt har vært regnet som litt risikalbelt og gjøre fra et Windows miljø, men samtidig har alternativet, Floppy, ikke akkurat vært verdens mest stabile lagringsmedium, og dermed har det vært en viss risiko det også.

 

Men på dagens generasjon hk, (som P5K) er det slik jeg ser det utvilsomt best å benytte EZ- flash/ F2 rutinen fra en minnepinne eller liknende. Altså ikke fra Windows, men heller ikke med en floppy.

 

Vel, grunnen til at jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal skrive er at jeg jo ser at det er fler enn opresterud som har fått dette problemet, men samtidig ser det ikke ut til å være voldsomt utbredt, og såvidt jeg kan se av linken kan det virke som også Windows Vista kan være en fellesnevner for de med trøbbel.

 

Så kom gjerne med tilbakemeldinger/ forslag til akkurat hva det bør stå om dette, uten å skremme unødig. Jeg anbefaler som sagt gjerne andre medtoder enn Asus Update, og kan vise til de som har fått problemer, men samtidig føler jeg meg ganske sikker på at det store flertallet faktisk bruker Asus Update uten trøbbel. Ellers tror jeg vi ville ha hørt mer om dette?

 

PS, ikke at jeg da anbefaler noen å teste etter dette som nå har fremkommet, men "ASUS Update V7.09.03 Install Program for Windows 2000/XP & 64bit XP & 32/64bit Vista" ligger til nedlasting hos Asus, men det ligger under "Alt" kategorien. :)

 

En liten ting til mens vi snakker om advarsler, ut fra personlige erfaringer kunne jeg tenke meg å advare mot Probe og AI-boost som kategorisk gir blåskjerm-stopp hos meg, men siden jeg ikke har hørt om flere med det samme lar jeg jo vær.

Men kunne fortsatt tenke meg å få bekreftet om dette fungere for dere andre?

Lenke til kommentar

Søren, nå ser det ut som om mitt kort har tatt livet av rambrikkene mine også. Kom hjem fra jobb og skulle starte wow, da fikk jeg beskjed om at wow.exe ikke hadde en handler. Det samme gjaldt hvis jeg prøvde å starte utforsker, eller et hvilket som helst .exe program.

 

Jaha, tenkte jeg og rebootet maskinen. Opp til Vista igjen og starte opp WoW. Rett før jeg kommer inn i spillverdenen rebooter pc'en, men nå får jeg ikke oppstarts-biiiipet eller skjermbilde. Nappet alt fra hverandre, resatt bios o.l., men fortsatt like svart. Ting starter, vifter suser, harddisker jobber osv, men jeg kommer ingen vei. Min antagelse er da at brikkene har avgått med døden.

 

De var spesifisert til pc8000 ved 2.2volt, jeg kjørte de på 940MHz på 2.3v (var ikke stabilt under dette). Synes ikke at det er nok til at brikkene skal ta kvelden, men men. Har nå ihvertfall bestilt nye brikker. Bare forferdelig surt å ikke ha data hjemme i mellomtiden :/

Lenke til kommentar

Vista x64 og Asus Update er nok i hvetfall noe man bør trå varsomt med. Har lest litt i "P5K Deluxe" forumet hos ASUS, og funnet flere med akkurat samme caset som meg. Ser ut som Vista x64 også er en fellesnevner. Mitt system var forrøvrig ganske så "rent" når jeg flashet. Det store problemet her er at Crashfree BIOS systemet ikke trigger.

 

Hvilke versjon av Asus Update som faktisk ble brukt, er jeg usikker på. Jeg installerte den som kom med kortet, og den selv-oppdaterte seg selv fra nettet.

 

Så om det er et større problem med P5K Deluxe enn andre HK, eller om det generelt er Asus Update som går dårlig på x64, eller om det rett og slett bare går under uflaks kategorien "we do not trust flashing from Windows" (selvom jeg har gjort det på over 10 forskjellige type ASUS kort, sikkert 60 ganger...), si det....

 

Testet alle metoder nevnt på ASUS forumet, uten hell. Har fått RMA på kortet, og venter nytt i morgen eller på fredag. Heretter blir det kun EZ Flash på meg i hvertfall.......

Lenke til kommentar
Jaha, tenkte jeg og rebootet maskinen. Opp til Vista igjen og starte opp WoW. Rett før jeg kommer inn i spillverdenen rebooter pc'en, men nå får jeg ikke oppstarts-biiiipet eller skjermbilde. Nappet alt fra hverandre, resatt bios o.l., men fortsatt like svart. Ting starter, vifter suser, harddisker jobber osv, men jeg kommer ingen vei. Min antagelse er da at brikkene har avgått med døden.

 

9095047[/snapback]

 

Forsøkt med kun en minne modul? Kommer ikke så langt du får bootet memtest86 fra CD...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...