Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Takk for mye fint lesestoff SNIPPSAT :thumbup:

Jeg har jo ikke vært gjennom alt enda, men i link 2 fra Xbitslab syns jeg det fremkom noe interessant vedrørende akkurat dette hk, og strap.

Xbits labs

In conclusion to our extensive discussion I would like to say a few words to those Asus P5K Deluxe owners who for some reason believe that it changes FSB Strap at 500MHz. In reality there is no Strap changing whatsoever and cannot be. All tests that allegedly prove this statement haven’t been performed correctly. The thing is that if the DRAM Static Read Control parameter is set to Auto, the mainboard changes its value at this frequency. That is why the performance drops, which is erroneously considered to be caused by Strap changing. To eliminate this unpleasant effect, you should set DRAM Static Read Control to Enabled in the BIOS Setup.

 

Ser jo at de har testet en del av det samme som jeg selv har gjort, men fått andre resultater. Så jeg skal jammen prøve igjen, men da med DRAM Static Read påskrudd.

 

@opresterud ja det jeg finner disse sata-portene litt forvirrende, og bedre blir det jo ikke når man opererer med forskjellig numerering. Ser også at det i manualen snakkes om "master og slave" på enkelte porter...

 

Slutter ikke search index, om du skrur av servicen Windows Serach? (altså kjøre services.msc i "kjør" og disable service helt)

Ellers er det jo også mulig å skru av shadow copy, og daglig defragmentering for å bli kvitt diskaktivitet. Men det har jo visse ulemper.

 

23% cpu ved trekking av vinduer hørtes veldig mye ut, prøvde kjapt på stuemaskinen her 2,8Ghz A64 dualcore, og den bruker 10-12 på det samme.

Men akkurat det problemet kan vel også være grafikkrelatert. Regner vel egentlig med at grafikkdrivere til 64bits er enda dårligere enn X86...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23% cpu ved trekking av vinduer hørtes veldig mye ut, prøvde kjapt på stuemaskinen her 2,8Ghz A64 dualcore, og den bruker 10-12 på det samme.

Men akkurat det problemet kan vel også være grafikkrelatert. Regner vel egentlig med at grafikkdrivere til 64bits er enda dårligere enn X86...

9146382[/snapback]

 

Har disabla defrag + search service samt skrudd av sidebar. Nå går jeg aldri over 9% ved trekking... Samt at systemet virker rimelig smør plutselig. Mye halv-spooky med Vista fortsatt, gett....

Lenke til kommentar

Nei trenger ikke og gjette på at vista er buggy.

 

Skal ha vista 64 når den får bedere driver og barnesykdomene er borte.

Bruker jo programm som har kommet i 64bit 3dsmax-vray-maxwell.

 

Xp sp2 er like stabil som 98se var.

Nå brukte jeg 98se 1 år etter at xp kom ut.

 

Skifte fra xp 32bit til vista 32 bit

Dette er veldig lite smart.

He sikkert noen som blir sure,det er bare min mening :blush:

64bit er den eneste grunnen til og skifte.

Ja holt på og glemme dx10.

 

Om det tar 1 år bry meg ikke,skifter når 64bit er klar.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Hei:)

 

Har bestillt et Asus P5K Deluxe kort, og 2 x OCZ Platinum XTC 2048MB DDR2 PC6400 KIT. Altså 4x1024 MB. Kom nå over en sånn QVL liste, og der står ikke disse minnebrikkene oppført... Tror dere at disse brikkene alikevel vil fungere bra og knirkefritt?

 

Fungerer dette kortet også greit sammen med Vista home premium 64-bit?

 

Mvh.

 

Kristian

Lenke til kommentar

Fytti katta. Nå har jeg sittet å montert vannkjøling siden kl 14, og endelig er det oppe og kjører!

Dette er første gang jeg har tatt i noe som helst med vann som skal i data'n, så det tar litt tid.

 

Resten av tiden har jeg brukt til klokking, til ingen nytte, da Windows'en gav meg blåskjerm uansett klokk. Dessverre oppdaget jeg ikke dette før etter ca. 1 time.

 

Nå har jeg gjort som anbefalt, og installert Windows på nytt, på Raptor disken, og alt er supert.

Kan også si at jeg kjører nå på 3.51GHz, som "installasjons-klokk".

Høyere klokk kommer senere i kveld ;)

 

Legger ved et par bilder, i håpet om at ingen har noe i mot det.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Rett under 40 grader idle. Driver å oppdaterer Windows, da CD'en jeg brukte kun har SP1.

 

Må igjen klage over dårlige plasseringer på dette hovedkortet.

Batteri og Clear cmos jumper er rett under skjermkortet, og jeg må da ta ut skjermkortet for hver gang jeg skal resette BIOS... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Intern,

 

 

Om du har P5K behöver du aldrig resetta bios. Slå av strömmen bakpå psu i 10 sekunder. Slå på, håll nede "Insert" när du slår på maskinen, håll den nede tills du ser att maskinen bootar :) Tro mig, har väl testat 15 kits med ram med alla möjliga och även omöjliga biosinställningar nu :/ Inte en enda bios reset har jag behövt ännu.

Lenke til kommentar
Intern,

 

 

Om du har P5K behöver du aldrig resetta bios. Slå av strömmen bakpå psu i 10 sekunder. Slå på, håll nede "Insert" när du slår på maskinen, håll den nede tills du ser att maskinen bootar  :) Tro mig, har väl testat 15 kits med ram med alla möjliga och även omöjliga biosinställningar nu  :/ Inte en enda bios reset har jag behövt ännu.

9150461[/snapback]

Skal du begynne å holde nede Insert slik at den er trykket ned når du starter PC-en, eller holder det å trykke Insert og holde den inne rett etter at du har skrudd på PC-en?

 

Litt vanskelig formulert spørsmål kanskje =p

Lenke til kommentar
Rett under 40 grader idle. Driver å oppdaterer Windows, da CD'en jeg brukte kun har SP1.

 

Må igjen klage over dårlige plasseringer på dette hovedkortet.

Batteri og Clear cmos jumper er rett under skjermkortet, og jeg må da ta ut skjermkortet for hver gang jeg skal resette BIOS... :thumbdown:

9149920[/snapback]

He he, ja det er en helt vanvittig plassering, jeg fikk det til med nebbtang, lommelykt, og litt banning. Nå som jeg har vannblokk går det fint om jeg skulle trenge det, noe jeg ikke gjør. For hvorfor måtte du resette bios?

Jeg gjorde det i forbindelse med feilsøking på det første hk jeg måtte bytte, men i forbindelse med overklokking skal det ikke være nødvendig og resette noen gang.

I værste fall må man bare trykke av/på knappen noen ganger på rad.

 

Men fint med bilder, jeg syns alltid det er artig å se. Og 4Ghz med Quadcore er jo meget imponerende syns jeg, får du kjørt SuperPi eller noe sånt på 4Ghz?

 

Edit, ser mackanz allerede har nevnt dette med reset ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
He he, ja det er en helt vanvittig plassering, jeg fikk det til med nebbtang, lommelykt, og litt banning. Nå som jeg har vannblokk går det fint om jeg skulle trenge det, noe jeg ikke gjør. For hvorfor måtte du resette bios?

Jeg gjorde det i forbindelse med feilsøking på det første hk jeg måtte bytte, men i forbindelse med overklokking skal det ikke være nødvendig og resette noen gang.

I værste fall må man bare trykke av/på knappen noen ganger på rad.

 

Men fint med bilder, jeg syns alltid det er artig å se. Og 4Ghz med Quadcore er jo meget imponerende syns jeg, får du kjørt SuperPi eller noe sånt på 4Ghz?

9150553[/snapback]

Fikk ikke tested da det haglet med oppdateringer. :w00t:

 

Skal teste mer i morgen, da jeg ikke orker nå (utenom litt minneklokking nuh).

Lenke til kommentar
Hadde klokket litt for mye, og fikk den lille understreken oppe i venstre hjørne. Kom ikke videre etter det. Det samme skjedde om jeg gikk i BIOS eller ikke.

 

Jeg må si at jeg synes minne brikkene mine er gode, kjører nå 3-3-3-6 på 702MHz...

9150501[/snapback]

Ok, skjønner.

Du får kjøre på med tester, jeg vil se resultater av det oppsettet! :!:

Du har vel stort sett det beste av alt i den maskinen, så den bør jo være bra.

Kjør på, klokk den til vannet koker :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...