Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Politisjefens utsagn er ikke forenelig med fravær av forbud mot alkohol. Det er han forsåvidt klar på selv. Dette er et spørsmål om skadevirkninger og om hvor vi setter grensa for tillatte rusmidler – jeg tror ikke demokratiet går med på å totalforby alle former for kjemisk rus, samme hva politisjefen måtte mene. Hans jobb er å håndheve lovverket som demokratiet vil ha. Men hadde alkohol vært et nytt stoff i dag, så hadde det blitt forbudt på flekken. Kanskje bør det ennå forbys.

 

Dersom politisjefens «barn og barnebarn» har det så vondt at de ville ruset seg ut og bort gitt en slik mulighet, så bør han være bekymret på et helt annet plan. Og la oss ikke blande kortene med andre narkotiske stoffer som er svært skadelige og fysisk avhengighetsskapende på samme tid (meg bekjent er ikke cannabis noe av dette, men den vurderingen overlater jeg til vitenskapsfolk). Ofre for fysisk avhengighet er i en helt annen kategori enn resten. De er blitt fratatt et valg som resten av oss i langt større grad ennå har; kroppen krever rusen av helt andre årsaker, og det gir omtrent like lite mening å klandre vedkommende for kroppens nye, unaturlige behov som for at de blir sultne. Så jo: Her skal det være et skille, men vi isolerer ikke cannabis alene.

 

For resten av oss så anerkjenner vi ennå valgmuligheten. Dette er i seg selv et dypt, filosofisk spørsmål: I hvilken grad har man virkelig et valg? Men den debatten tar vi ikke her, selv om jeg vil trekke fram problemstillingen bare for et øyeblikk. (Se også: «Kjære menneske – du må ta deg sammen!»)

 

Skal vi så klandre rusmisbrukerne for at de ble avhengige i utgangspunktet? Hvorfor ruser folk seg?

 

Frihet fra lidelse er avhengighetsskapende i seg selv, og det går det ikke an å eliminere som kilde til avhengighet uten å eliminere lidelsen. Da har vi allerede fjernet oss og debatten fra selve rusmidlene. Alternativet er alt fra mildt ubehag til ren tortur, og sistnevnte er vi heller ikke så glade for sist jeg sjekket. Jo mer lidende vi er, jo mindre blir vi i stand til å tenke klart og ta rasjonelle valg – og jo mindre ansvar får vi for egne handlinger (i den forstand at vi kan klandres for handlingen). Dette strekker seg nok noe lenger i min personlige filosofi enn i den gjeldende samfunnsfilosofi, men likevel.

 

Vi bruker daglig et utall stoffer med ulike lindrende og helsebringende virkninger. Når mennesker har det vondt, så vil vi hjelpe dem. Er ikke det hovedregelen? Når mennesker da har det vondt, og ingen lovlige stoffer hjelper dem, så kriminaliserer vi dem istedenfor ...? Vi bør da gi dem en helt annen oppfølging enn en som fokuserer på besittelse av ulovlige stoffer; det gjør ikke livet deres noe bedre.

 

Joda, mennesker har et visst ansvar for eget liv, men samfunnet (dvs. andre mennesker som nødvendigvis er bedre stilt) har også et ansvar for at enkeltmennesker ikke blir kronisk lidende som følge av traumatiske hendelser. Det er mye som er utenfor individets kontroll. Dette er en vanskelig balansegang mellom individets frihet og statlig inngripen i denne. Og så er det noe som er utenfor enhver kontroll. Sånn er livet, dessverre, og vi må bare gjøre det beste ut av det. Ikke all lidelse kan helbredes, men mye bør kunne lindres.

 

Statlig regulering av risikofylte aktiviteter er mye bedre enn kriminalisering, innenfor det som anses som rimelig å begi seg ut på (det er forsåvidt her det vipper). Det gjelder for stoffer og det gjelder for prostitusjon (som ikke er risikofylt så mye som det er religiøst moraliserende). Med generell offentlig aksept kan man i mye større grad drive opplæring i trygg atferd og bruk, samt kontroll av konsum for ekstra risikofylte stoffer, som for øvrig er hele poenget med resepter og apoteker – og vinmonopol for den saks skyld. Spørsmålet er kun om cannabis passer blant disse stoffene eller ikke. Dersom cannabis har mulige skadevirkninger f.eks. for enkelte aldersgrupper, bør det nok reseptbelegges, med mindre virkningene kan sidestilles med alkoholens. Der har vi aldersgrense, men vi vet utmerket godt at bruken i praksis kryper flere år nedover i aldersgruppen. Det ville vært svært uheldig om cannabis ble tilsvarende tilgjengelig dersom det har spesielle skadevirkninger for unge mennesker. I så fall må nok kontrollen være større enn for alkohol.

 

Politisjefen sier for øvrig selv at det meste han ser har ikke noe med cannabis å gjøre, så jeg vet ikke hvor relevant innlegget hans til slutt var i denne debatten. Dersom cannabis godkjennes, også for ungdom, så vil jo ikke unge lenger oppsøke potensielt voldelige miljøer for å få tak i det. «Ingen har rett til å bryte loven», men spørsmålet er jo om det skal utgjøre et lovbrudd i utgangspunktet. Alt det andre han påpeker vil fortsatt være sant, bare at cannabis ikke lenger hører hjemme i kategorien for forbudte narkotiske stoffer. Politiets oppgave blir da å sørge for at distribusjon og salg skjer i henhold til statlig regulering.

 

Gratulerer med 10 000 innlegg i tråden! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helsebehandling koster penger. Trenger du mer helsebehandling pga rusmisbruk så blir det skattebetalernes sak også

 

Da hadde du mest sannsynlig allerede et problem før du begynte med rusmisbruk – og dermed var du allerede skattebetalernes problem. Problemet her er ikke legalisering av rusmidler, men kilder til lidelse generelt. Det vil alltid være et problem som angår skattebetalerne.

 

Hva så om legalisering av cannabis faktisk kunne vært et gode for samfunnet, også økonomisk? Vi snakker da legalisering av en industri som også vil gi mer inntekter til staten. Hvis dette er en netto positiv effekt, så er det et problem for skattebetalerne at man ikke legaliserer cannabis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Helsebehandling koster penger. Trenger du mer helsebehandling pga rusmisbruk så blir det skattebetalernes sak også

Akkurat DET synes jeg er helt feil. De som velger å stappe i seg alkohol, rusmidler eller hva det måtte være; de får selv ta konsekvensene av det. Nei det betyr IKKE at jeg er i mot å hjelpe andre mennesker, det betyr bare at de som velger å begynne stappe i seg dritt ikke skal kunne forlange at andre mennesker skal ta regningen. Andre mennesker må selvsagt gjerne hjelpe om de ønsker det, men jeg synes det er helt feil at man skal bli tvunget til det.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Cannabis er for de aller fleste ett unødvendig tilskudd og har lite godt for seg, er ikke holdbart for å kriminalisere det....

Halleluja, vanvitte bra skrevet innlegg. To tomler opp!

 

Så til dere som er så sterkt imot regulering av cannabis, hvis det er individet (og ikke staten) som eier sin egen kropp, hvilken moralsk rett har staten til å straffe vedkommende for hva han gjør med den?

Dette bør være selvsagt for mennesker som elsker personlig frihet (under ansvar), men dessverre er det litt for mange som ser ut til å mene at voksne mennesker er som små barn å regne; og at staten derfor kontrollere hva vi putter i oss. :)

Lenke til kommentar

Det ville vært svært uheldig om cannabis ble tilsvarende tilgjengelig dersom det har spesielle skadevirkninger for unge mennesker. I så fall må nok kontrollen være større enn for alkohol.

 

Meget bra innsiktsfullt innlegg som tar for seg en fornuftig side av saken, ikke bare ubrukelige argumenter om at ditten og datten er lov og ditten og datten er like farlig/ farligere.

 

Cannabis er tilsvarende tilgjengelig. Angående kontrollen så burde det holde å ha en liknende kontroll som de har i Nederland, omtrent det samme som på alkohol her, men noe strengere på noen få områder. Vi har også problemet med at folk kjøper rusmidler for andre og at mange gir f i hvem de kjøper for, eventuellt er gode venner med mindreårige som de tar med seg når de skal feste/ ruse seg. Det er vel godt dokumentert at alle rusmidler er mye mer skadelig for hodet/ psyken før fyllte 20-25 eller noe slik.

Lenke til kommentar

Så... ikke ETT eneste godt argument for å legalisere da altså.

Vel, jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye. 

 

De aller fleste som starter med hasj, starter fordi det er en del av et opponerende og kontrakulturelt miljø. Rusen er cirka like heavy som å drikke tre halvlitere øl, så man blir ikke akkurat gæærn av å røyke det. 

 

Om hasj legaliseres så vil det selvsagt ikke få noen særlige negative konsekvenser. De negative omtalene kommer til å tilfalle alkohol, som er et SKIKKELIG rusmiddel; på alkohol voldtar du, blir totalt grøt i huet, slår folk og prøver deg på damer du aldri hadde turt å prøve deg på ellers. På hasj sitter du hjemme og ser på greske dokumentarer mens du spiser improviserte frokostblandinger for deg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så... ikke ETT eneste godt argument for å legalisere da altså.

Du synes ikke folk skal få gjøre som de selv vil når det ikke går utover noen andre enn dem selv?

 

Men....det går jo utover andre når folk blir psykisk syke av stoffet og når unger og andre rundt kan få det i seg ved passiv røyking og lovlig salg av hasj vil øke forbruket betraktelig for ungdom og det vil gå utover dem.

 

Latterlig at man ønsker å legalisere noe så idiotisk som et narkotisk stoff. Dere vet ikke hva slags konsekvenser det vil ha og jeg vil ikke ha hasj rusa folk bak rattet når jeg kjører bortover veien.

 

Det holder i massevis med alle fyllekjørerne. La oss ikke plusse på enda mer faenskap i samfunnet.

Lenke til kommentar

 

 

Ja ikkesant! weed røykes alt for ukritisk av unge uvitende menn som synes det er kult! skummel utvikling

Skummel utvikling? :hmm:

 

Hva er det som er så skummelt med at folk røyker weed?

 

Vel, sporadisk røyking over korte tidsperioder er sikkert ikke så farlig. Problemet er når man begynner å måtte ha en joint eller to om dagen for å fungere. Langtidseffekt av hyppig eksponering til weed kan medføre økt risiko for psyken og å trekke røyk på lungene er heller ikke sunt, selv om sigaretter er lovlig betyr det ikke at man skal legalisere alt annet som kan røykes, jo færre tilgjengelige onder jo bedre. Og ja, mange mennesker kan røyke weed hver dag hele livet uten å bli psykisk syk av den grunn, men andre kan ikke, enkelte mennesker er mer mottakkelig for å få negative effekter av weed og dersom dette gjøres helt fritt vil man nok se en økning i antall tilfeller av psykiske problemer som følge av weedrøyking, som ikke er positivt for samfunnet. 

 

Marijuana har dog en dokumentert medisinsk effekt hvor de positive effektene overveier de negative, men det betyr ikke at de negative ikke eksisterer og fri røyking bør begrenses hvor den medisinske effekten ikke er behøvet. 

 

"Det går ikke ut over noen andre enn dem selv"-argumentet faller på sin egen urimelighet, dersom folk blir syke og dårlige så koster det samfunnet mye i behandling og det går utover venner og familie.... å ødelegge seg selv er ikke noe man burde la folk holde på med. Sånn sett burde bla sigaretter blitt kontrollert mer også, det rakk dessverre å bli etablert før noen faretegn ble avdekket og lobbyvirksomheten er vond å vende. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@Henirk2k: kan ikke de argumentene du bruker her overføres til omtrent alle andre områder? Langvarig og overdreven bruk av alkohol, sukker, fett, usunn mat, stillesitting, etc, etc, etc kan jo også være farlig. Hvorfor blir ikke disse tingene ulovlig? Hvorfor får folk lov til å stappe i seg så mye sukker og alkohol som de klarer?

 

Loven en inkonsekvent.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

"Det går ikke ut over noen andre enn dem selv"-argumentet faller på sin egen urimelighet, dersom folk blir syke og dårlige så koster det samfunnet mye i behandling og det går utover venner og familie.... 

 

Mhm, mhm.

 

Hva tror du er dyrest? Behandling mot cannabismisbruk eller politiressurser i bekjempelsen av cannabisbruk?

 

Og hva tror du går mest utover en familie? At sønnen i huset på 18 år går og snakker med en terapeut eller psykolog om avvenning fra cannabismisbruk, eller at den samme sønnen på 18 år havner i rettssak fordi han røyka?

Lenke til kommentar

 

 

Det holder i massevis med alle fyllekjørerne. La oss ikke plusse på enda mer faenskap i samfunnet.

 

Hvis det ikke er i samfunnet allerede, hvordan kan du uttale deg om det da? Da kan du jo umulig ha noe særlig kjennskap til det?

 

:hmm:

 

Fordi jeg har vokst opp i et miljø der hasj var meget sentralt og jeg har sett hva det gjør. Aldri prøvd det selv fordi jeg så hvor ødelagte de rundt meg ble.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

For at noen skal ødelegge seg sånn må de ha et behov som ikke du har. Det blir litt for enkelt å avfeie dette som om det ikke har noen betydning. Det er det som skjer når man bare trekker på skuldrene og sier hvem vet.

 

Med andre ord: folk er forskjllige. Noen sliter, andre gjør det ikke. Noen er mer disponert for å bli avhengige, andre er det ikke. Noen trenger mer hjelp, andre gjør det ikke. 

 

Uansett så mener jeg at det å putte i seg alkohol, narkotiske stoffer, sukker, fet mat eller hva det enn måte være; det er et personlig valg. Dersom man faktisk velger å begynne med disse tingene, da skal man ikke kunne velte regningen for sine problemer på andre mennesker. For all del: andre mennesker må gjerne hjelpe til om de vil, men det også bør skje av fri vilje.

 

Sagt på en annen måte: jeg skal kunne hjelpe en rusavhengig med mine egne penger om jeg ønsker, men jeg skal ikke kunne forlange at du skal måtte gjøre det samme. Men det er nå bare min holdning da, som et menneske som elsker personlig frihet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...