Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Selvsagt handler alt om moderasjon. Men sist jeg sjekket, så er ikke den gjennomsnittlige nordmann noe særlig klok, og man kan ikke forvente at han/hun vet hva moderasjon er, eller hvor mye tjære de inntar.

 

Jeg pleier å si at man aldri vet hvor farlig røyking er før man har renset en tobakkpipe.

Tja, intelligens er vel et relativt begrep, og den gjennomsnittlige nordmann er vel i grunnen utstyrt med et ganske gjennomsnittlig intellekt. Så er spørsmålet hvorfor du mener at andre er bedre egnet til å bestemme over ditt liv enn deg selv? Og blir du lykkerligere av at andre velger "rett" for deg?

 

Vil du påstå at regjeringen også tjener på sigaretter da? Om staten ville tjent penger, så synes jeg uansett ikke at det er hovedtemaet vi burde ta opp. Det er småpenger til bekostning på den nasjonale helsen.

Jeg ser jeg ordla meg helt feil med å skrive "går i pluss". Det jeg mente var at vi totalt sett vil ha færre utgifter ved en regulert legalisering enn ved dagens forbud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikotin er da i høyeste grad et rusmiddel, i likhet med koffein og alkohol. Det er psykoaktivt og sterkt vanedannende: http://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco

Du vet meget godt hva jeg mener. En som er på virket av Cannabis kan ikke fungere på lik linje med en som er påvirket av Nikotin, og ihvertfall ikke Koffein

 

Dette blir uansett en idiotdebatt viss vi skal sammenligne Cannabis med nikotin og koffein.

Lenke til kommentar

Selvsagt handler alt om moderasjon. Men sist jeg sjekket, så er ikke den gjennomsnittlige nordmann noe særlig klok, og man kan ikke forvente at han/hun vet hva moderasjon er, eller hvor mye tjære de inntar.

 

Jeg pleier å si at man aldri vet hvor farlig røyking er før man har renset en tobakkpipe.

Tja, intelligens er vel et relativt begrep, og den gjennomsnittlige nordmann er vel i grunnen utstyrt med et ganske gjennomsnittlig intellekt. Så er spørsmålet hvorfor du mener at andre er bedre egnet til å bestemme over ditt liv enn deg selv? Og blir du lykkerligere av at andre velger "rett" for deg?

 

Det er relativt ja. Men hvorfor skal vi forvente at de gjør det riktige, istedet for å forvente at de gjør det gale. Jeg vil blindt påstå at legalisering vil medføre røyking av Cannabisen, og at man må jobbe hardt for å kunne fjerne denne uvanen. Så da kan man igjen spørre hvorfor man i det hele tatt gidder dette.

 

Ungdommen i Norge er jo kjent for å ta livet sitt på allslags farlige stoffer som lightergass, PCP, sprit og spesielt GHB, som gjerne er stoffer som er lett å få tak i, eller som kan lages hjemme på kjøkkenet. Så jeg stiller meg selvsagt veldig kritisk til hvor fornuftig ungdommen er.

 

Avkriminaliser og legaliser for medisinsk bruk! Ungdommen trenger ikke mer dritt å skape uvaner på, derfor er ikke full legalisering det riktige valget.

 

Vil du påstå at regjeringen også tjener på sigaretter da? Om staten ville tjent penger, så synes jeg uansett ikke at det er hovedtemaet vi burde ta opp. Det er småpenger til bekostning på den nasjonale helsen.

Jeg ser jeg ordla meg helt feil med å skrive "går i pluss". Det jeg mente var at vi totalt sett vil ha færre utgifter ved en regulert legalisering enn ved dagens forbud.

 

Nå har ikke jeg satt meg i noen stilling til hvordan det vil være aktuelt i USA (I hovedsak fordi Internettet er dekket av ensidige kilder). Men Norge har ikke noen særlig store problemer eller ugifter for å holde Cannabis borte fra landet.

 

Du må også huske at de som holder Cannabisen borte, er også de som holde andre rusmidler borte, så om du virkelig vil tjene på å legalisere Cannabis, så må du også legalisere alle andre stoffer som er mye farligere.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Du vet meget godt hva jeg mener. En som er på virket av Cannabis kan ikke fungere på lik linje med en som er påvirket av Nikotin, og ihvertfall ikke Koffein

 

Dette blir uansett en idiotdebatt viss vi skal sammenligne Cannabis med nikotin og koffein.

Det er riktig nok at cannabis i langt større grad påvirker kognitive funksjoner enn nikotin. Men sammenlikningen er allikevel ikke helt bak mål da noe av det vi diskuterer her er skadevirninger. Og der kommer faktisk nikotin dårligere ut enn cannabis.

 

Det er relativt ja. Men hvorfor skal vi forvente at de gjør det riktige, istedet for å forvente at de gjør det gale. Jeg vil blindt påstå at legalisering vil medføre røyking av Cannabisen, og at man må jobbe hardt for å kunne fjerne denne uvanen. Så da kan man igjen spørre hvorfor man i det hele tatt gidder dette.

Det kan godt være at røyking av cannabis vil være det mest vanlige ja, men dette utgjør et ganske ubetydelig problem all den gang gjennomsnittsbrukeren holder seg innenfor det man definerer som moderat bruk. Og ser vi på hvordan nordmenn flest benytter alkohol, og tallene fra de landene som har avkriminalisert, så er det overveiende sannsynlig at den gjennomsnittlige nordmann faktisk vil holde seg til et moderat forbruk.

 

Ungdommen i Norge er jo kjent for å ta livet sitt på allslags farlige stoffer som lightergass, PCP, sprit og spesielt GHB, som gjerne er stoffer som er lett å få tak i, eller som kan lages hjemme på kjøkkenet. Så jeg stiller meg selvsagt veldig kritisk til hvor fornuftig ungdommen er.

En regulert legalisering vil jo selvsagt medføre en aldersgrense. Det begrenser tilgangen for ungdommer noe. Så vil det selvfølgelig være en hel del som får tak i allikevel, og som også gjør det i dag, og kanskje vil det bli enklere for dem hvis cannabis legaliseres. Men da tenker jeg ærlig talt at det er bedre at de eksperimenterer med cannabis enn med de stoffene du lister opp.

 

Avkriminaliser og legaliser for medisinsk bruk! Ungdommen trenger ikke mer dritt å skape uvaner på, derfor er ikke full legalisering det riktige valget.

Du vil avkriminalisere, men ikke legalisere? Da lurer jeg på hvilke negative konsekvenser det er du tror vil vil se ved en legalisering som vi ikke får ved en avkriminalisering?

 

Jeg tror også helt sikkert avkriminalisering blir et nødvendig steg på veien mot en evt. legalisering. Men for meg blir avkriminalisering å bare ta de negative konsekvensene uten å hente noen av fordelene. Fikk man cannabisdistribusjonen inn under regulerte former så kan staten dekke opp en del av utgiftene til helse- og rettsvesen med avgifter. Man får også fjernet en stor del av cannabisdistribusjonen fra de kriminelle miljøene, hvilket medfører høyere terskel for overgang til tyngre stoffer og mindre kriminalitet knyttet til distribusjonen av cannabis.

 

Nå har ikke jeg satt meg i noen stilling til hvordan det vil være aktuelt i USA (I hovedsak fordi Internettet er dekket av ensidige kilder). Men Norge har ikke noen særlig store problemer eller ugifter for å holde Cannabis borte fra landet.

 

Du må også huske at de som holder Cannabisen borte, er også de som holde andre rusmidler borte, så om du virkelig vil tjene på å legalisere Cannabis, så må du også legalisere alle andre stoffer som er mye farligere.

Vi bruker ganske mye ressurser på forsøket på å bekjempe cannabisbruk i samfunnet. Jeg leste akkurat en kronikk fra Dagbladet som peker på at mellom 2.000-5.000 personer tas for bruk av cannabis årlig i Norge. I tillegg kommer ressursene som brukes på å bekjempe innførsel og produksjon. Jeg har ikke satt meg inn i kilderunnlaget til kronikken ennå, men holder på.

 

Jeg får ikke det siste resonnementet ditt helt til å stemme. Man vil fortsatt benytte ressurser på å straffeforfølge distribusjon av tyngre stoffer ja, men det vil jo kreve mindre ressurser når man fjerner en stor del av det som distribueres. Kvanta som skal inn i landet og selges blir jo mindre, og derav også miljøene rundt. Eneste jeg ikke kan se at man får redusert på er selve screeningen tollerne gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det er ikke bare det å slenge opp kilder heller, for det første så er de bildet svært dårlig sitert da det peker på kilder som bruker kilder, og jeg har ingen interesse for å granske påstander 15^3 ganger bare fordi de velger å linke til flere narkoblogger og obskure nyhetsartikler.
Ikke narkoblogger, forskningsrapporter fra anerkjente universiteter. Blant annet. er du ikke fornøyd med kildene nå heller? Hvilken unnskyldning har du neste gang, når vi kommer med enda mer konkrete eksempler? Hvilken dokumentasjon ønsker du egentlig?

 

Jeg har ikke sagt at cannabis ikke hjelper mot visse sykdommer, men da diskukerer vi medisinsk cannabis og ikke legalisering. Som jeg har sagt før, så gjør ikke de svulst-krympende egenskapene deg immun mot kreft. Det er skremmende typisk at jeg får slike påstander slengt mot meg. Du linker til kilder som sier hva cannabisen kan hjelpe mot, og det betyr ikke at det ikke påfører luftveissykdommer, schizofreni m.m. slik som den kilden jeg henviste deg til.
Bare for å ha det nevnt: Sjansene for en utvikling av psykose ved cannabisbruk er ørsmå. De øker, men de er fortsatt minimale. Og når sa jeg at cannabisbruk gjør deg immun mot kreft?

 

Ja spising er sunnere enn røyking. Samtidig er snusing sunnere enn sigaretter, men likevel ser vi folk røyke sigaretter. Kan jeg si 'I rest my case'?
Nei, jeg ser ikke hva du vil frem til. Skal vi bare drite i å lansere snus som et substitutt for sigaretter av den grunn? Alvorlig talt, det der var et helt meningsløst argument.

 

Hvorfor skal vi dumpe stoffet ut i kulturen og så fortelle oss hva vi skal gjøre med det? Norge klarer seg MYE bedre slik som det er nå, eller ved å bare ta en mellomvei (som er min filosofi). Avkriminaliser stoffet, så slipper vi å måtte drive å finpusse på det store problemet vi nettopp slapp løs, samt at vi slipper at ungdommen ødelegger livet sitt på en dum episode.
På hvilken måte klarer Norge seg bedre i dag? Hvilke statistikker, rapporter eller forskningsresultater har du som bekrefter at man ved en legalisering vil få det verre? Jeg ser økte skatteinntekter, omprioritering i bruk av politiressurser og en politikk som for første gang på sytti år betegner narkomane som syke, og ikke som kriminelle som bør straffes hardt. Ja, og så vil legalisering føre cannabis inn der det bør være: som et substitutt til det langt farligere stoffet alkohol, og ikke som et "liksom kjempefarlig dop på lik linje med heroin".

 

Og dette handler ikke om å "dumpe stoffet ut i kulturen". Cannabis er et kjent og ofte brukt rusmiddel blant folk i dag også, og har ikke vært "nytt" på flere tusen år. Det er for lengst en del av vår kultur, og det eneste som gir deg nettopp dette synet du har på cannabis, er at det er ulovlig. Har du i det hele tatt prøvd det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg blir ekstremt motivert når jeg ser hva motstandere av legalisering debatterer med her :D Denne kampen vil vinnes flere steder i verden innen 2015, Norge blir nok en del år etter men vi kommer også til å gå i riktig retning..

 

Mennesker begynner skjønne hvor dum krigen mot cannabis og egentlig all narkotika er..

Lenke til kommentar

Jeg blir ekstremt motivert når jeg ser hva motstandere av legalisering debatterer med her :D Denne kampen vil vinnes flere steder i verden innen 2015, Norge blir nok en del år etter men vi kommer også til å gå i riktig retning..

 

Mennesker begynner skjønne hvor dum krigen mot cannabis og egentlig all narkotika er..

hehe fikk en litt morsom tanke i hodet. Du skriver at Norge kommer til å gå i riktig retning en gang, men de siste åra har vi gått i feil retning hva gjelder det meste :tease:

 

Håper jo den trenden snur (2013? ;) ), men narkodebatten kan etter min mening fortsette i "feil" retning.

Lenke til kommentar

Nikotin er da i høyeste grad et rusmiddel, i likhet med koffein og alkohol. Det er psykoaktivt og sterkt vanedannende: http://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco

Du vet meget godt hva jeg mener. En som er på virket av Cannabis kan ikke fungere på lik linje med en som er påvirket av Nikotin, og ihvertfall ikke Koffein

 

Du har tydeligvis aldri hatt et heftig nikotin- eller koffeinsjokk, barnet mitt! ;>

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nope, en røyker kan innta 40 - 60 sigaretter hver dag og fremdeles ha samme sinnstilstand som en ikke-røyker, han kan med andre ord fungere i samfunnet. Samme person kan også drikke flere kopper kaffe i løpet av dagen uten å være "ruset". Problemet kommer kun den dagen denne personen ønsker å slutte med en eller begge.

 

Det kan ikke en som inntar stoffet THC. Denne personen er ikke istand til å kjøre bil i påvirket tilstand, ei heller fungere nevneverdig i samfunnet i påvirket tilstand, noe både en nikotin og koffein påvirket person kan. Stoffet kan dermed ikke sammenlignes.

 

Når du skal sammenligne Cannabis med et lovlig stoff for å gjøre det mer spiselig, må du sammenligne det med et stoff som gir samme "promille", viss ikke blir sammenligningen feil. Men jeg skjønner jo at du ønsker å sammenligne det med Nikotin, for da blir jo plutselig dette en helt annen debatt..

Lenke til kommentar

nope, en røyker kan innta 40 - 60 sigaretter hver dag og fremdeles ha samme sinnstilstand som en ikke-røyker, han kan med andre ord fungere i samfunnet. Samme person kan også drikke flere kopper kaffe i løpet av dagen uten å være "ruset". Problemet kommer kun den dagen denne personen ønsker å slutte med en eller begge.

 

Det er jo et rusmiddel uansett !!

 

At det er et svakt ett er jo ikke relevant i forhold til om det er det eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nope, en røyker kan innta 40 - 60 sigaretter hver dag og fremdeles ha samme sinnstilstand som en ikke-røyker, han kan med andre ord fungere i samfunnet. Samme person kan også drikke flere kopper kaffe i løpet av dagen uten å være "ruset". Problemet kommer kun den dagen denne personen ønsker å slutte med en eller begge.

 

Det kan ikke en som inntar stoffet THC. Denne personen er ikke istand til å kjøre bil i påvirket tilstand, ei heller fungere nevneverdig i samfunnet i påvirket tilstand, noe både en nikotin og koffein påvirket person kan. Stoffet kan dermed ikke sammenlignes.

 

Når du skal sammenligne Cannabis med et lovlig stoff for å gjøre det mer spiselig, må du sammenligne det med et stoff som gir samme "promille", viss ikke blir sammenligningen feil. Men jeg skjønner jo at du ønsker å sammenligne det med Nikotin, for da blir jo plutselig dette en helt annen debatt..

Jeg tror du misforstår. Du hevded at tobakk ikke er et rusmiddel. Det er feil. Ingen her har brukt den sammenligningen du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...