Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Ville ikke oppfordret motstandere av legaliseringspolitikken å se The Union! Som kjent er det veldig tungt for oss mennesker å kaste fra oss meninger som vi har fått indoktrinert siden vi ble gamle nok til å bli nyskjerrige på ting som foregår utenfor hjemmets fire vegger :p

 

Og om man deltar i en legaliseringsdebatt rundt cannabis uten å ha satt seg ordentlig inn i hva man diskuterer(som det virker mange her gjør), vil man, ved å se denne dokumentaren få synspunktene sine utfordret ved hjelp av visuelle virkemidler som gjør det hele så veldig veldig mye vanskeligere å takle det faktum at man tar feil å slenger rundt seg med "fakta" som ikke holder vann. Jeg er ikke alltid enig i måten ting fremstilles på i dokumentarer som åpenbart bare gjenspeiles fra en side av saken. Musikken som nøye legges i grunnen for å skape stemning, korte utdrag fra dokumenter og små morsomme klipp fra gamle filmer tatt ut av kontekst kan for både de for, og imot legalisering bli litt for mye å svelge enkelte ganger.

 

That said, de som har satt seg inn i disse tingene fra før, vil ha hørt alle tingene som tas opp i The Union fra før, og vil kunne kose seg med det som ikke er en dårlig dokumentar for all del. Og for motstandere av legaliseringspolitikken vil det forhåpentligvis trigge en tørst etter å komme til bunns i om det de nettopp har sett faktisk tar hensyn til reelle oppfatninger blant "de kunnskapsrike" og de som "sitter på svarene".

 

Jeg ser ikke hvordan folk kan fortsette å neglisjere det faktum at "The War On Drugs" er basert på luft å ikke leder til noenting bra. Jeg mister håpet på mennesker som ikke ser problemet med å aktivt proklamere at de er imot oppvåkning å vidre utvikling av oss som menneskehet, å globalt samfunn som helhet. For å fjerne forbudet på en av verdens mest bruksvennlige planter, sett både i sammenheng med rekreasjon å det store potensialet i bruksområder, er nettopp ett stort steg i riktig rettning.

 

Legaliser, og god påske til alle sammen! Heia Manchester United

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at viss Cannabis skulle legaliseres, så bør det legaliseres på grunnlag av at misbruket reduseres, i tillegg til at samfunnet spares for flere mrd i samme slengen.

Feil!!! En legalisering rettferdiggjøres i det øyeblikk den ikke medfører økt misbruk og/eller økte utgifter for samfunnet kontra dagens forbud. Dersom en legalisering og et forbud stiller likt ift. negative konsekvenser, så skal forbudet fjernes. Forbud - som er begrensning av idividuell frihet - skal kun nyttes som et middel for å begrense skadevirkninger, og så snart det ikke lenger faktisk gjør dette, så har det utspilt sin rolle og skal bortfalle. Legalisering må være utgangspunktet/hovedregelen/idealet - forbud må være unntaket/"et nødvendig onde".

 

Edit: Beklager hvis jeg oppfattes som krass her, men jeg lar meg kraftig provosere av mennesker som mener de kan legge egne preferanser til grunn for begresning av andres frihet.

Feil? Har du røyk en for mye i dag eller? Det var min egen mening, ikke noe feil med den.

 

Helt enig med deg at mennesker ikke har rett til å legge begrensninger for andres frihet, men grensen går der din frihet innskrenker min, noe den gjør der misbruket øker og familier rammes. Vi må heller ikke være naive, grensen går en plass. Viss vi skulle lagt hele frihetsprinsippet til grunn hadde det blitt ville tilstander her, der folk fra alle rallaballa land hadde kommet og bosatt seg, og vips, plutselig var frihet byttet ut med sharia. Ble kanskje en en voldsom avsporing dette, men du skjønner hva jeg mener :lol:

Lenke til kommentar

Ville ikke oppfordret motstandere av legaliseringspolitikken å se The Union! Som kjent er det veldig tungt for oss mennesker å kaste fra oss meninger som vi har fått indoktrinert siden vi ble gamle nok til å bli nyskjerrige på ting som foregår utenfor hjemmets fire vegger :p

 

Og om man deltar i en legaliseringsdebatt rundt cannabis uten å ha satt seg ordentlig inn i hva man diskuterer(som det virker mange her gjør), vil man, ved å se denne dokumentaren få synspunktene sine utfordret ved hjelp av visuelle virkemidler som gjør det hele så veldig veldig mye vanskeligere å takle det faktum at man tar feil å slenger rundt seg med "fakta" som ikke holder vann. Jeg er ikke alltid enig i måten ting fremstilles på i dokumentarer som åpenbart bare gjenspeiles fra en side av saken. Musikken som nøye legges i grunnen for å skape stemning, korte utdrag fra dokumenter og små morsomme klipp fra gamle filmer tatt ut av kontekst kan for både de for, og imot legalisering bli litt for mye å svelge enkelte ganger.

 

That said, de som har satt seg inn i disse tingene fra før, vil ha hørt alle tingene som tas opp i The Union fra før, og vil kunne kose seg med det som ikke er en dårlig dokumentar for all del. Og for motstandere av legaliseringspolitikken vil det forhåpentligvis trigge en tørst etter å komme til bunns i om det de nettopp har sett faktisk tar hensyn til reelle oppfatninger blant "de kunnskapsrike" og de som "sitter på svarene".

 

Jeg ser ikke hvordan folk kan fortsette å neglisjere det faktum at "The War On Drugs" er basert på luft å ikke leder til noenting bra. Jeg mister håpet på mennesker som ikke ser problemet med å aktivt proklamere at de er imot oppvåkning å vidre utvikling av oss som menneskehet, å globalt samfunn som helhet. For å fjerne forbudet på en av verdens mest bruksvennlige planter, sett både i sammenheng med rekreasjon å det store potensialet i bruksområder, er nettopp ett stort steg i riktig rettning.

 

Legaliser, og god påske til alle sammen! Heia Manchester United

Jeg lar meg ikke så lett påvirke, så det skal nok gå bra ;) Liker gode dokumentarer, selv om jeg er grådig uenig. Derfor har jeg også sett flere konspirasjons-dokumentarer rundt 9/11, uten at jeg lot meg rikke. Men de spiller utvilsomt på alle følelser, men jeg sitter som regel igjen med manglende informasjon i dokumentarene, som hadde gjort alle de gode poengene til skamme.

Lenke til kommentar

Det er feil i det du kun ser en legalisering som legitim dersom den gir færre negative konsekvenser enn dagens forbud, mens det heller er slik at den er legitim i det øyeblikk den ikke gir flere negative konsekvenser enn dagens forbud. Ser du forskjellen?

 

Og nei, jeg bruker ikke cannabis ;)

Selvfølgelig ser jeg forskjellen, men det vel også det jeg frykter, at den vil gi flere negative konsekvenser.

 

Husk at jeg for min egen del ikke bryr meg, jeg vet jo selv at jeg aldri vil bli en rusmisbruker, og dermed vil ikke min hverdag bli forandret ved en legalisering. Det er derfor i ren medfølelse for andre at jeg ikke ønsker en legalisering. Men jeg ser jo at den bastante holdningen på begge sider ikke fører noen vei, så en prøveordning for å legge debatten dø en gang for alle kunne vært løsningen.

 

Jeg har dog ikke satt meg inn i nederland, det må vel finnes noe som kan peke en vei i det landet? Men av det jeg har lest går det mot flere og flere forbud også der, mon tro hvorfor?

Lenke til kommentar

Ikke noe forbud. De vil fjerne hasj-turistene. Men hver gang dette kommer opp blir det slått ned igjen. Det siste jeg hørte fra den kanten er at de ville gi ut kundekort på coffee-shops slik at du måtte ha statsborgerskap for å kunne røyke.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7825276

 

Ikke totalforbud, men allikevel forbud? Men artikkelen er noen måneder gammel, kan hende det ikke ble noe av :confused:

Lenke til kommentar

Det er feil i det du kun ser en legalisering som legitim dersom den gir færre negative konsekvenser enn dagens forbud, mens det heller er slik at den er legitim i det øyeblikk den ikke gir flere negative konsekvenser enn dagens forbud. Ser du forskjellen?

 

Og nei, jeg bruker ikke cannabis ;)

Selvfølgelig ser jeg forskjellen, men det vel også det jeg frykter, at den vil gi flere negative konsekvenser.

 

Husk at jeg for min egen del ikke bryr meg, jeg vet jo selv at jeg aldri vil bli en rusmisbruker, og dermed vil ikke min hverdag bli forandret ved en legalisering. Det er derfor i ren medfølelse for andre at jeg ikke ønsker en legalisering. Men jeg ser jo at den bastante holdningen på begge sider ikke fører noen vei, så en prøveordning for å legge debatten dø en gang for alle kunne vært løsningen.

 

Jeg har dog ikke satt meg inn i nederland, det må vel finnes noe som kan peke en vei i det landet? Men av det jeg har lest går det mot flere og flere forbud også der, mon tro hvorfor?

Hva du frykter var ikke det jeg reagerte på. Jeg reagerte på at du tilsynelatende mente at forbudet skal bli stående selv hvis det ikke medfører færre negative konsekvenser enn en legalisering.

 

Jeg tror jeg i første omgang vil anbefale deg å lese mer i tråden her, for det du spør om er allerede svart på. Men ser man på Portugal og Nederland, ser en at misbruket ikke har økt på tross av avkriminaliseringen (ikke det samme som legalisering).

Lenke til kommentar

Og nei, en røyker føler en rus samt en sterk avhengighet til det å ta seg en røyk noe som kan skape aggressivitet samt rastløshet.Ikke minst det er rett ut giftig, ikke bare for den som røyker men for de rundt den som røyker også..

Jeg er røyker, og blir ikke ruset i noen som helst grad. Jeg blir også det stikk motsatte av Aggressiv når jeg tar meg en røyk. En person er enten rastløs eller ikke rastløs. Du kan ikke bli mer rastløs av røyk, men dette blir uansett en avsporing fra debatten.

 

Avhengigheten er der akkurat som avhengigheten av Cannabis, men den skaper i seg selv ikke rus.

 

Jeg skrev når de vil ta seg en røyk, som eks når de sitter hjemme og ikke har røyk vil de bli rastløse samt noen også aggressive.

 

Du røyker giftig røyk men vil ha forbud mot cannabis :hmm:

 

Dagen dere våkner opp og skjønner at man ALDRI kan stoppe mennesker i å ruse seg eller prøve ut rusmidler samt aldri kan stoppe mennesker i å utforske sin bevisstheten er dagen vi slipper alle problemene denne idiotiske krigen fører med seg..

 

Respekter andres valg og hjelp de som faller ut, ikke straff dem..

 

Som eks i mine øyne er du som røyker en som har falt ut, du skader kroppen din daglig med gift, men skal aldri noen gang nekte deg ta en røyk i ditt egent hjem!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du røyker giftig røyk men vil ha forbud mot cannabis :hmm:

La meg gjenta meg selv for ente gang, Cannabis er et rusmiddel, Nikotin er ikke. Ser du virkelig ikke forskjellen.

 

Dette gidder jeg ikke kommentere noe mer, det har absolutt ingenting med debatten å gjøre. Den handler om Cannabis, og hvorfor cannabis bør eller ikke bør legaliseres, ikke om vanlig røyk.

Lenke til kommentar

Du røyker giftig røyk men vil ha forbud mot cannabis :hmm:

La meg gjenta meg selv for ente gang, Cannabis er et rusmiddel, Nikotin er ikke. Ser du virkelig ikke forskjellen.

 

Dette gidder jeg ikke kommentere noe mer, det har absolutt ingenting med debatten å gjøre. Den handler om Cannabis, og hvorfor cannabis bør eller ikke bør legaliseres, ikke om vanlig røyk.

 

Nikotin er et rusmiddel. Det er en stimulant og er ganske giftig for dyr og mennesker.

 

Hvem enn som påstår at cannabis ikke er giftig røyk kan gå å ta seg en banan. Cannabis-røyk stiller seg på lik linje med tobakk om ikke verre på noen områder og bedre på andre.

 

På hvilken måte er cannabis-røyk giftig? Og hva er det du sikter til her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikotin er et rusmiddel. Det er en stimulant og er ganske giftig for dyr og mennesker.

 

Riktig. Men nikotin er ikke det som tar livet av deg i sigaretten.

 

Hvem enn som påstår at cannabis ikke er giftig røyk kan gå å ta seg en banan. Cannabis-røyk stiller seg på lik linje med tobakk om ikke verre på noen områder og bedre på andre.

 

På hvilken måte er cannabis-røyk giftig? Og hva er det du sikter til her?

 

Tror du tobakk er en magisk plante som gror for at folk skal ende opp med kreft? Tobakk er ingen spesiell plante, og alle planter absorberer de giftige stoffene som arsenikk, tjære, pollonium, tungmetaller, you name it. Faktisk inneholder Cannabis mer tjære enn det tobakk gjør, og er påvist å være farligere for lungene enn tobakk.

 

Du skal være ganske tett i pappen for å tro på all den propagandaen som setter cannabis i samme bås som salat, om det røykes eller spises.

Lenke til kommentar

La meg gjenta meg selv for ente gang, Cannabis er et rusmiddel, Nikotin er ikke. Ser du virkelig ikke forskjellen.

Nikotin er da i høyeste grad et rusmiddel, i likhet med koffein og alkohol. Det er psykoaktivt og sterkt vanedannende: http://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco

 

Forskjellen rent semantisk er at cannabis er klassifisert som narkotika. Men narkotika henspeiler bare på en liste over ulike rusmidler, både naturlige og syntetiske, som enten er ulovlige eller underlagt strenge reguleringer. Hadde alkohol, tobakk eller koffein vært ulovlig, så hadde de også stått på denne listen.

 

Men nikotin er ikke det som tar livet av deg i sigaretten.

I likhet med at THC ikke tar livet av deg når du inntar Cannabis ;)

 

Kan godt være cannabis inneholder mer skadelige stoffer enn tobakk, men så inntar man langt mindre cannabis enn tobakk også da.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Men nikotin er ikke det som tar livet av deg i sigaretten.

I likhet med at THC ikke tar livet av deg når du inntar Cannabis ;)

 

Kan godt være cannabis inneholder mer skadelige stoffer enn tobakk, men så inntar man langt mindre cannabis enn tobakk også da.

 

Jeg har aldri påstått at THC er farlig.

 

Jeg blåser da i hvor mye ditten gjør datten, nå har vi konkludert med at Cannabis er farlig å røyke, så da vil jeg ikke høre noe annet (derav innlegget mitt lenger oppe).

 

Det burde finnes en mellomvei å kunne slippe at ungdommen røyker seg stein og påtar seg lungeskade. Jeg er helt for at det ikke er riktig å slå ned på Cannabis, men å legalisere er som å gi en varm velkomst til flere helseproblemer i samfunnet, og vi har jobbet hardt nok for å fjerne tobakk.

Lenke til kommentar

Men nikotin er ikke det som tar livet av deg i sigaretten.

I likhet med at THC ikke tar livet av deg når du inntar Cannabis ;)

 

Kan godt være cannabis inneholder mer skadelige stoffer enn tobakk, men så inntar man langt mindre cannabis enn tobakk også da.

 

Jeg har aldri påstått at THC er farlig.

 

Jeg blåser da i hvor mye ditten gjør datten, nå har vi konkludert med at Cannabis er farlig å røyke, så da vil jeg ikke høre noe annet (derav innlegget mitt lenger oppe).

 

Det burde finnes en mellomvei å kunne slippe at ungdommen røyker seg stein og påtar seg lungeskade. Jeg er helt for at det ikke er riktig å slå ned på Cannabis, men å legalisere er som å gi en varm velkomst til flere helseproblemer i samfunnet, og vi har jobbet hardt nok for å fjerne tobakk.

Ta å slapp av den aggressive fissern din a, ta deg en joint,haha.

 

http://youtu.be/XaU4st-VLV4

Lenke til kommentar
Det burde finnes en mellomvei å kunne slippe at ungdommen røyker seg stein og påtar seg lungeskade. Jeg er helt for at det ikke er riktig å slå ned på Cannabis, men å legalisere er som å gi en varm velkomst til flere helseproblemer i samfunnet, og vi har jobbet hardt nok for å fjerne tobakk.

Har ikke du fått mange nok kilder som bekrefter at cannabis kan medføre en helsemessig gevinst på mange områder?

 

Om vi ikke legaliserer, vil vi fortsatt ha de samme sosiale problemene som i dag. Og da blir de små problemene cannabisrøyking forårsaker parenteser i forhold.

 

Det farligste med cannabis har alltid vært forbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...