Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nå skal det sies at den første kilden din ikke sier noe som helst håndfast, men konkluderer med at det er mulighet for det. Den andre kilden din hadde 83 cannabisbrukere i seg, og for de som har studert litt statistikk vet at dette er langt i fra en god undersøkelse. Kilde nummer to omtalte også cannabis misbruk, vi prater om medisinsk bruk.

 

Det er ingen tvil om at cannabis inneholder antidepressive midler, det er rett og slett fakta.

 

Preclinical and clinical studies show that cannabis modulates mood and possesses antidepressant-like properties, mediated by the agonistic activity of cannabinoids on central CB1 receptors (CB1Rs).

Cannabinoids elicit antidepressant-like behavior and activate serotonergic neurons through the medial prefrontal cortex.

 

Jeg vil også gå så langt å si at cannabis hadde vært et langt mer bedre alternativ enn dagens tilbud av antidepressive midler. Her er også en statistisk undersøkelse med 4400 deltagere;

 

Researchers at the University of Southern California analyzed survey results from 4,400 adults who had completed The Center for Epidemiologic Studies Depression scale ( a numerical, self-report scale designed to assess symptoms of depression in the general population ). Authors compared “depression scores” among those who consumed cannabis daily, once a week or less, or never in their lives.

 

“Despite comparable ranges of scores on all depression subscales, those who used once per week or less had less depressed mood, more positive affect, and fewer somatic ( physical ) complaints than non-users,” the authors wrote.

 

“Daily users [also] reported less depressed mood and more positive affect than non-users. These data suggest that adults apparently do not increase their risk for depression by using marijuana,” researchers concluded.

 

Cannabis And Depression Research

 

Selv om det kanskje enda eksisterer noe usikkerhet rundt emnet så ville jeg aldri nølt med å bruke cannabis over dagens medisiner mot depresjon. Jeg synes det er rart hvorfor så mange er skeptiske til en plante, men svelger ned pillene de mottar av legen på høykant.

Jeg kan fint være med på at cannabis inneholder antidepressive virkestoffer, og jeg kan også fint være med på at cannabis kan ha et potensiale som legemiddel mot depresjoner. Men jeg mener allikevel det er svært prematurt, med dagens forskningsgrunnlag, å anbefale dette som antidepressiva og betegne det som et ypperlig og godt dokumentert legemiddel mot depresjoner.

 

For selv om det skulle vise seg at cannabis fungerer som antidepressiva, så gjenstår det svært mye kartlegging, eksempelvis ift. hvilke virkestoffer som gjør hva og hvilken kjemisk sammensetning som gir best virkning og færrest bivirkninger, doseringer (vi vet jo at mennesker med psykiske lidelser er mer utsatte ift. å utvikle rusproblemer), osv... Videre er det også et farmemoment ift. bruk av cannabis som antidepressiva, og det er den sammenhengen man ser mellom cannabisbruk og psykoseutvikling, der man vel nå begynner å danne seg et bilde av at cannabis kan trigge psykoser hos personer med en genetisk disponering (selv om det også her er svært mye frem og tilbake). Faremomentet ved dette er at det kan være svært vanskelig (les: tilnærmet umulig) å skille mellom en del former for angst- og depresjonslidelser og psykoselidelser, særlig når sistnevnte er i en tidlig utviklingsfase (det man kaller for prodromalfase). Tidlige symptomer på psykoseutvikling er gjerne det man kaller for negative symptomer, som består av tilbaketrekning, apati, adhedoni, og disse er også typiske ved depresjoner. Ved bruk av cannabis som antidepressiva kan man altså i verste fall komme til å gi en pasient et medikament som utløser en langt værre lidelse enn den man i utgangspunktet forsøkte å kurere.

 

Så nei, jeg mener ikke cannabis kan betegnes som et veldokumentert antidepressiva per dags dato, og jeg mener enn så lenge man heller skal advare personer med psykiske lidelser å benytte stoffet og heller oppfordre dem til å oppsøke tradisjonelle, evidensbaserte behandlingsformer (diskusjonen hvorvidt legene er for ivrige etter å gripe etter reseptblokka kan jeg dog være med på, men den hører vel ikke hjemme her...). Igjen, så sier jeg ikke dette fordi jeg er en motstander av legalisering, men fordi jeg mener at et forsøk på glorifisering av cannabis vil skade pro-siden fordi slike argumenter vil bli oppfattet som useriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hugo_Hardnuts har nok rett her. Jeg tror ikke påstandene om at cannabis er bra for din mentale helse kommer til overbevise noen som ikke er overbevist allerede.

 

Det skal også sies at cannabis per dags dato allerede blir brukt som medisin mot depresjoner' date=' i rå form. Jeg prater selvfølgelig om medisinsk marijuana i statene. Depresjon er en lidelse som kvalifiserer til MM kort. [/quote']

 

Jeg tror ikke man skal legge for mye i diagnosene som kvalifiserer til medisinsk marijuana i USA.

Lenke til kommentar

Hugo_Hardnuts har nok rett her. Jeg tror ikke påstandene om at cannabis er bra for din mentale helse kommer til overbevise noen som ikke er overbevist allerede.

 

Det skal også sies at cannabis per dags dato allerede blir brukt som medisin mot depresjoner' date=' i rå form. Jeg prater selvfølgelig om medisinsk marijuana i statene. Depresjon er en lidelse som kvalifiserer til MM kort. [/quote']

 

Jeg tror ikke man skal legge for mye i diagnosene som kvalifiserer til medisinsk marijuana i USA.

 

Han har absolutt et godt poeng og jeg er i grunn enig. Selv om jeg samtidig også mener det er bra å påpeke de ulike potensielle brukerområdene. Det stilles også krav til diagnosene som skal kvalifisere til et kort, det er mange medisinske marijuana stater som har politikere i styret som er i mot medisinen. Selv om doktorene som gir ut kort ofte møter stor kritisisme for å være litt for liberale på området, så må kvalifikasjonene være statlig godkjent.

 

Edit; leste feil.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Klart vi burde det!

Er ingen grunn til å kaste bort politiets tid på å jakte rusmisbrukere.

Om det var lovlig ville ikke kriminelle ha kastet seg over det.

Narkomane hadde ikke blitt så stigmatisert og hadde sluppet

å føle at siden de allerede var kriminelle kan de like så godt bli mer kriminelle.

 

Ingenting godt har kommet ut av det forbudet.

Bare elendighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart vi burde det!

Er ingen grunn til å kaste bort politiets tid på å jakte rusmisbrukere.

Om det var lovlig ville ikke kriminelle ha kastet seg over det.

Narkomane hadde ikke blitt så stigmatisert og hadde sluppet

å føle at siden de allerede var kriminelle kan de like så godt bli mer kriminelle.

 

Ingenting godt har kommet ut av det forbudet.

Bare elendighet.

 

En fornuftig debattant :)

Lenke til kommentar

Selfølgelig mener at jeg det skal bli legalisert, eller iværtfall avkriminaliseres.

Bare tenkt på hvor mye penger som hadde blitt spart og tjent, politiet ville ikke vært nødt til å bruke masse resurser på å fakke cannabis brukere og staten ville tjent penger på å sette avgifter på cannabis.

Forbruket blandt barn og ungdommer ville blitt redusert enormt, siden tilgangen til cannabis ville blitt redusert enormt for de under 18, det er jo ikke slik at gateselgere selger alkohol, og det er jo tross alt lovlig.

Cannabis kunne blitt brukt til medisin og kunne hatt en enormt posetiv virkning på medisisnk vitenskap.

Forbudet funker desuten ikke, det er stadig flere som starter å røyke cannabis, og det er kun et gateway dop siden det er ulovlig, fordi folk tenker at dem alerede bryter låven, så det er vell samme om dem driver med kokain fordi dem bryter loven uansett, dette ville jo forandrett seg, fordi da ville fleste parten av de som starter med cannabis holdt seg til cannabis.

Cannabis er desuten ikke narkotika etter min mening, det er et alt for svakt rusmiddel til å klasifiseres som narkotika, riktig nokk er det er ekstremt mildt hallis rusmiddel, men er man full nokk kan man også ha milde halliser.

Jeg er mere for å legalisere cannabis og gjøre tilgangen til alkohol mindre, (alstå ikke kriminalisere det eller sette det på medd lista, men heller finne en løsning på å få redusert tilganen for de som er avhengige og de yngre) alkohol har gjort MYE større skade enn det cannabis noen gang har gjort.

Jeg er luta lei folk som forbinner cannabis med sterkere stoffer som metanfetamin og kokain, folk tenker at siden det er ulovlig så er det gærent, det er patetisk å røyke cannabis i mange sine øyne, men hadde det vært lovlig ville det blitt like aksepter som alkohol, hvis ikke mere akseptert.

Cannabis er desuten ikke fysisk avhengende, det er derimot snus og tobakk, og eneste avhengigheten man får av cannabis er hvis man røyker hasj og blander tobakk, eller at man blir psykisk avhengig, jeg vet det er mulig siden min bror ble psykisk avhengig av det, men det eneste som gjorde noe skade på han var noyan for å bli tatt.

Som alerede har blitt nevnt tusener av ganger så er cannabis mindre skadene enn både røyk og alkohol, og det er hittil ikke registrert noen dødsfall av tungt bruk av cannabis.

 

Jeg oppforder ikke folk til å bruke cannabis, men jeg mener at de som vil bruke cannabis burde få friheten til å gjøre det som dem vill, jeg personlig har aldrig brukt noen form for narkotika, men jeg vet jeg ville ofte erstattet cannabis med alkohol, siden jeg har hørt så mange si at cannabis, en film og litt god mat er en fin form for å kobble av i helgene.

Cannabis er ikke for alle, så hvis det ikke var noe for deg eller at du ikke vil bruke cannabis så ikke gjør det, men ikke la det gå utover oss som faktisk kan litt om cannabis eller de som bruker cannabis og har erfaring ut av det!

 

EDIT: Og en ting til, ALT du gjør i livet kan skade deg, for eksmeple hvis du er glad i mcdonalds mat, å spise en hamburger på macdonalds noen ganger i året gjør ingen forsjell, men hvis du spiser det nesten daglig i løpet av et år vil jo det påføre ENDA større skader på kroppen enn det cannabis ville gjort på mange år med daglig tungt bruk.

Å si at cannabis er skadelig for kroppen er et idiotisk argument, ja folk biter på det og tenker at siden det skader deg så burde det være ulovlig, men hva er det som ikke kan skade kroppen? det er jammen ikke mye, til og med for mye vitaminer kan skade kroppen, cannabis er såppas lite skadelig for kroppen at det bare er dumt at det er ulovlig, som sakt, ALT du gjør kan skade deg og det fins langt værre ting som er lovlig!

Endret av Psytex
Lenke til kommentar

Noen grunner til at det ikke bør legaliseres:

 

Om det er farlig eller ikke farlig så vil vi ikke ha sløve folk på jobben. Jeg hadde en som brukte cannabis i militæret og han var så sløv at han nesten var ubrukelig.

 

Cannabis er narkotika, legaliseres det så vil hoppet og tilnærming til narkotika gjøre det lettere å velge sterkere stoffer. Det er en ond sirkel som ikke vil stoppe. Det snakkes t.o.m om å legalisere heroin og dele ut slikt.

 

Neste grunn er fordi vi ikke trenger det.

 

Neste grunn er fordi blandingsøkonomien vår ikke behøver det, skal vi la økonomien vår spekuleres med utgangspunkt i hvor mye narkotika landet forbruker, skal vi spekulere på boligrentene basert på hvor mye cannabis "roger i nabohuset" røyker? Det blir for dumt, og vi trenger det heller ikke.

 

Bli kvitt svineriet og jeg ser også at vi blir kvitt debattene også, hvorfor debattere noe så ubrukelig når vi kunne diskutert helsepolitikk istedet.

Lenke til kommentar

Om det er farlig eller ikke farlig så vil vi ikke ha sløve folk på jobben. Jeg hadde en som brukte cannabis i militæret og han var så sløv at han nesten var ubrukelig.

Hvem sier at det skal være lov å røyke på jobben?

 

Cannabis er narkotika, legaliseres det så vil hoppet og tilnærming til narkotika gjøre det lettere å velge sterkere stoffer. Det er en ond sirkel som ikke vil stoppe. Det snakkes t.o.m om å legalisere heroin og dele ut slikt.

gateway-teorien har blitt voldtatt fra alle kanter gjentatte ganger.

Heroin er en helt annen debatt som handler om helt andre ting.

 

Neste grunn er fordi vi ikke trenger det.

Vi trenger ikke kake eller TV-serier heller, men mange vil fortsatt ha det.

 

Neste grunn er fordi blandingsøkonomien vår ikke behøver det, skal vi la økonomien vår spekuleres med utgangspunkt i hvor mye narkotika landet forbruker, skal vi spekulere på boligrentene basert på hvor mye cannabis "roger i nabohuset" røyker? Det blir for dumt, og vi trenger det heller ikke.

 

Alle monner drar.

Når det ikke lenger defineres som narkotika blir det ikke slik en skitten ting som du forventer, se på land hvor det er ok med cannabis.

 

Bli kvitt svineriet og jeg ser også at vi blir kvitt debattene også, hvorfor debattere noe så ubrukelig når vi kunne diskutert helsepolitikk istedet.

 

1: du blir aldri kvitt det.

2: dette burde debatteres som helsepolitikk og ikke som noe kriminelt.

Endret av reversfaen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem sier at det skal være lov å røyke på jobben?

 

Det er ett mulig ønske det også. Men om det ikke vil bli innfridd så vil dette respekteres på lik linje med tobakk og snus, nesten ingen respekterer lovverket og de bruker det allikevel. Det vil definitivt bli ett samfunnsproblem.

 

gateway-teorien har blitt voldtatt fra alle kanter gjentatte ganger.

Heroin er en helt annen debatt som handler om helt andre ting.

 

1: diskuter gjerne gateway teorien så kan vi svare på det.

2: Jeg nevnte ikke heroin som ett debatt tema, men som ett eksempel på at når ett spekter av narkotikum blir tema så er det lett at det baller på seg til andre typer narkotikum også.

 

Vi trenger ikke kake eller TV-serier heller, men mange vil fortsatt ha det.

 

At vi ikke behøver noe som allerede eksisterer i samfunnet (og som vi nødvendigvis sliter med å redusere) er ikke ett argument for å innføre en ny ting som vi ikke behøver i samfunnet, tvert imot er det ett argument for å unngå det og forhindre det.

 

Alle monner drar.

Når det ikke lenger defineres som narkotika blir det ikke slik en skitten ting som du forventer, se på land hvor det er ok med cannabis.

 

Det er ikke navnet på stoffet som definerer om det er skittent eller ikke, at du tror at en lov skal renvaske stoffet gjør det iallefall ikke RENT. Men på tvers av dette så vil jeg minne deg på at cannabis er narkotika, det er skittent og det er også ulovlig per dags dato, har du informasjon som er banebrytende så er det din jobb å legge dette frem, ikke min.

 

 

1: du blir aldri kvitt det.

2: dette burde debatteres som helsepolitikk og ikke som noe kriminelt.

 

"At jeg aldri blir kvitt det" må jo bety at du er mer eller mindre klarsynt. Til mitt forsvar vil jeg minne deg på at det fins uttallige politiske eksempler på hvordan man har løst tidligere problematiske samfunnsmessige forhold, og det fantes da også en gruppe mennesker som mente det ikke var mulig å løse eller bli kvitt.

 

Klarsyntheten din taler mer for at du er for det enn at du kan se hva fremtiden bringer i dette feltet. Når jeg snakker om å bli kvitt det, så betyr det at jeg mener vi kan diskutere andre ting enn dette, hvorfor skal folk anstrenge seg om å få dette inn i hjemmet sitt når det fins så mange andre ting som er viktigere å bruke den lille tiden vår på.

Lenke til kommentar

hvorfor skal folk anstrenge seg om å få dette inn i hjemmet sitt når det fins så mange andre ting som er viktigere å bruke den lille tiden vår på.

Den eneste grunnen som holder for min del er prinsippet om frihet. Frihet står for meg høyere enn alle andre småting som diskuteres. Det aller meste innenfor politikken går på økonomien. her går det hovedsaklig på våres egen frihet til å gjøre hva vi ønsker med vår egen kropp.

 

Om du virkelig tror at det vil bli et stort samfunnsproblem, så se nå hvertfall på andre land som allerede har legalisert det.

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen som holder for min del er prinsippet om frihet. Frihet står for meg høyere enn alle andre småting som diskuteres. Det aller meste innenfor politikken går på økonomien. her går det hovedsaklig på våres egen frihet til å gjøre hva vi ønsker med vår egen kropp.

 

Om du virkelig tror at det vil bli et stort samfunnsproblem, så se nå hvertfall på andre land som allerede har legalisert det.

 

Det fins en fin linje mellom total frihet og fornuft. Midt mellom det "personlige anarkiet" som vi kaller frihet, må vi trekke en fornuftig linje, hvis vi skulle fokusere på frihet i alt som er mulig å foreta seg så vil det relevante komme i skyggen. Dessuten så handler ikke cannabis så mye om frihet, det handler om demokratiske prinsipper at folket skal tillate bedrifter å forvalte ressurser til produksjon av narkotika, det handler om subsidiering, det handler om økonomi, og når det ikke lenger handler om bare det private, men alt dette på toppen, så blir det ett spørsmål om konsensus, ikke ett spørsmål om frihet.

Lenke til kommentar

Det fins en fin linje mellom total frihet og fornuft. Midt mellom det "personlige anarkiet" som vi kaller frihet, må vi trekke en fornuftig linje, hvis vi skulle fokusere på frihet i alt som er mulig å foreta seg så vil det relevante komme i skyggen. Dessuten så handler ikke cannabis så mye om frihet, det handler om demokratiske prinsipper at folket skal tillate bedrifter å forvalte ressurser til produksjon av narkotika, det handler om subsidiering, det handler om økonomi, og når det ikke lenger handler om bare det private, men alt dette på toppen, så blir det ett spørsmål om konsensus, ikke ett spørsmål om frihet.

Tydelig at vi ser på det på 2 helt forskjellige måter. Jeg ser overhodet ingen grunn til at det skal være ufornuftig å kunne innta hva man selv ønsker i kroppen sin.

 

For meg, så er det et spørsmål om frihet, det politiske kommer som 2. prioritet.

Lenke til kommentar

Når du snakker om frihet så snakker du om din private frihet til å bruke cannabis, du snakker ikke om frihet som i at noen må produsere det, noen må støtte opp om det og alt sammfunnsmessig relatert til cannabis forvaltning.

 

Når du ber 80% (hypotetisk statistikk) av befolkningen om å forandre mening om narkotika til fordel for 20% (hypotetisk statistikk) som ønsker cannabis, så bygger du ikke frihet, da gjør du det stikk motsatte, du underbygger friheten til fordel for en minoritet.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...