Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2011/11/03/nyheter/innenriks/cannabis/18881941/

Avslørte stor cannabis-plantasje inne i fjell

Etter at en boligalarm gikk av ved et industriområde i området, rykket politiet ut, og kjente en lukt som gjorde at de konkluderte med at det måtte være cannabisplanter i nærheten.

[...]

Lukta førte dem til et bolighus i området, der politiet fant flere kjellerrom fulle av cannabisplanter.

 

Det er litt skremmende at politiet begynner å få såpass høyt utviklet luktesans.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

αкαѕнα, du har et godt poeng, de burde la urtene være i fred.

 

Det jeg derimot ville frem til, var at det ikke er hver dag politiet lukter seg fram litt marihuana. Selv hunder har problemer med å lukte cannabis på over 30-50 meter.

 

Sikkert en journalist som har tatt seg visse friheter...

 

Vi vet jo bare for godt at det som står i lame stream media er en god blanding av politisk korrekte sannheter, spekulasjoner, løgn og eller og løse rykter

Lenke til kommentar

αкαѕнα, du har et godt poeng, de burde la urtene være i fred.

 

Det jeg derimot ville frem til, var at det ikke er hver dag politiet lukter seg fram litt marihuana. Selv hunder har problemer med å lukte cannabis på over 30-50 meter.

 

Sikkert en journalist som har tatt seg visse friheter...

 

Vi vet jo bare for godt at det som står i lame stream media er en god blanding av politisk korrekte sannheter, spekulasjoner, løgn og eller og løse rykter

 

Vi skal bare være glad vi ikke har en variant lik fox news i usa

Lenke til kommentar

Jeg lurer ofte på hvorfor cannabis ikke er legalisert, ettersom det blir mer og mer vanlig. Men når jeg leser poster som dette forstår jeg det godt. Noen få ødelegger for mange.

 

 

LOL.

 

Skal anabole sterodier bli tilatt i sykkelsporten siden alle vinnere bruker det?

 

VIss hele norges befolkninger begynner å voldta skal det då bli tilatt?

 

Det er sånne folk som skriver det her som røyker pot.

 

Anabole steroider i konkurransesammenheng ødelegger sporten.

Voldtekt ødelegger livet til offeret.

Hva gjør cannabis så farlig? Propaganda?

 

Du virker som en person som burde lese litt om Descartes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer ofte på hvorfor cannabis ikke er legalisert, ettersom det blir mer og mer vanlig. Men når jeg leser poster som dette forstår jeg det godt. Noen få ødelegger for mange.

 

 

LOL.

 

Skal anabole sterodier bli tilatt i sykkelsporten siden alle vinnere bruker det?

 

VIss hele norges befolkninger begynner å voldta skal det då bli tilatt?

 

Det er sånne folk som skriver det her som røyker pot.

 

Anabole steroider i konkurransesammenheng ødelegger sporten.

Voldtekt ødelegger livet til offeret.

Hva gjør cannabis så farlig? Propaganda?

 

Du virker som en person som burde lese litt om Descartes.

 

Alle hadde jo brukt steroider viss det var tilatt, og det ville jo gitt sporten en høyere underholdsningvsrdi.

 

Men farene med Cannabis er dei langvarige psykiske skadene, det er til dømes ikkje tilatt og kjøre bil uten sikkerhetsbelte, det er ikkje fordi at staten bryr seg om deg, men om omkostningane det blir og holde deg i live dersom du ikkje bruker den.

Lenke til kommentar

Jeg lurer ofte på hvorfor cannabis ikke er legalisert, ettersom det blir mer og mer vanlig. Men når jeg leser poster som dette forstår jeg det godt. Noen få ødelegger for mange.

 

 

LOL.

 

Skal anabole sterodier bli tilatt i sykkelsporten siden alle vinnere bruker det?

 

VIss hele norges befolkninger begynner å voldta skal det då bli tilatt?

 

Det er sånne folk som skriver det her som røyker pot.

 

Anabole steroider i konkurransesammenheng ødelegger sporten.

Voldtekt ødelegger livet til offeret.

Hva gjør cannabis så farlig? Propaganda?

 

Du virker som en person som burde lese litt om Descartes.

 

Alle hadde jo brukt steroider viss det var tilatt, og det ville jo gitt sporten en høyere underholdsningvsrdi.

 

Men farene med Cannabis er dei langvarige psykiske skadene, det er til dømes ikkje tilatt og kjøre bil uten sikkerhetsbelte, det er ikkje fordi at staten bryr seg om deg, men om omkostningane det blir og holde deg i live dersom du ikkje bruker den.

 

Kan du nevne noen eksempel på langvarige psykiske skader som cannabisbruk kan forårsake? Og da ikke med klara-klok eller tilfeldig wikiside som kilde.

Lenke til kommentar

 

 

Kan du nevne noen eksempel på langvarige psykiske skader som cannabisbruk kan forårsake? Og da ikke med klara-klok eller tilfeldig wikiside som kilde.

 

Kanskje ikke fororsake, men skjule/oppdage?

 

Depresjon eller annlegg for avhengihet/noia, er slike greier.

@H5N1 - Å be om dokumentasjon på bivirkninger av et stoff som cannabis er vel rimelig teit da nettet flommer over av slikt. Et kjapt googlesøk så kan du sitte og lese om alt det fæle ved cannabisbruk til du blir 60år.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er noe teit å be om dokumentasjon for påstander som er fremsatt. En god kildehenvisning burde vært obligatorisk i mange tilfeller. Bare på den måten kan man bli gjort oppmerksom på om de kildene man bruker er relativt seriøse og troverdige, eller bare spyr ut oppdiktet propaganda. Dersom man har ulike troverdige kilder som har kommet frem til ulike konklusjoner har man basis for en veldig spennende diskusjon basert på fakta i stedet for synsing. Det er da det blir spennende etter min mening.

 

Jeg gjorde noen googlesøk og forsøkte å finne frem til noen som gir en grundig og objektiv fremstilling av effektene ved langvarig bruk av cannabis. Det flommer selvsagt over av resultater som vidarkri sier, men hvilke skal man tro på?

 

Denne artikkelen, NIDA InfoFacts: Marijuana, fremstår som seriøs godt begrunnet og basert på vitenskaplige undersøkelser. Kildehenvisningen er grundig og virker relevant. Når jeg leser artikkelen oppfatter jeg at den på en god måte kommer frem med hvilke effekter av Marijuana som er dokumentert og ikke. Det er ikke alle påstander som er kommet frem i denne tråden som får støtte. Synes det var spesielt interessant med det avsnittet om medisinsk bruk, da jeg ikke har hatt noen gode kilder på det tidligere.

 

Andre kilder med tilnærmet samme informasjon er forskning.no og helsedirektoratet.no. De fremstår ikke som like grundige som den første, og mangler kildehenvisning. Uansett oppfatter jeg de som mer troverdige kilder enn klara-klok og en tilfeldig wiki.

 

Basert på de artiklene jeg har vist til må jeg si at cannabis ikke fremstår så farlig som jeg i utgangspunktet trodde, men bruken har både kortsiktige og langsiktige effekter som gjør at jeg ikke er fristet til å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nettopp deg jeg vil fram til, det er forskjell på bruk og misbruk. Misbruker du cannabis, på lik linje som du kan misbruke alkohol eller mcdonalds, så er det klart kroppen blir skadet. Har du derimot et vanlig cannabisbruk, er det minimalt med skadeffekter. En person som både røyker cannabis og drikker alkohol i "normale" mengder, vil få større skader av alkoholen.

 

Nå er vi veldig off-topic, vi slutter her og fortsetter i tråden om cannabis.

 

edit

 

Nå kjenner jeg folk som ikke tåler alkohol, og som røyker cannabis. Men jeg kjenner også folk som ikke tåler cannabis, som drikker alkohol isteden. Det jeg vil fram til er at folk er forskjellige, smaken er som baken. Blir som microsoft vs apple, iphone vs htc etc. Slike debatter går ingen vei. Cannabisdebatten er dessverre en slik debatt.

 

Hvorfor skal folk bestemme at jeg ikke kan ta meg en joint på lørdagskveld, istedenfor et glass whiskey? Cannabis er jo tross alt mye mindre skadelig enn alkohol.

Endret av H5N1
Lenke til kommentar

De artiklene jeg lenket til skiller ikke mellom bruk og misbruk så vidt jeg klarer å se. De peker på effekter av stoffene, og i all hovedsak er det negative effekter det er snakk om. At det er noen få medisinske effekter er ikke noe som påvirker den jevne bruker i gata.

 

Jeg savner egentlig noen troverdige kilder fra deg som viser at det er så ufarlig som du sier. De artiklene jeg har lest peker på veldig få positive effekter.

 

Din påstand om at alkohol er mer skadelig er vel heller ikke et argument for å lovliggjøre cannabis, men heller et lite tankekors for hvorfor alkohol er lovlig i utgangspunktet. Jeg er for personlig valgfrihet, og folk får da de smarte eller dumme valgene de måtte ønske så lenge det kun går ut over dem selv. Forskjellen er at jeg får ikke politiet på razzia når jeg tar meg en dram, og det setter jeg stor pris på.

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer ofte på hvorfor cannabis ikke er legalisert, ettersom det blir mer og mer vanlig. Men når jeg leser poster som dette forstår jeg det godt. Noen få ødelegger for mange.

 

 

LOL.

 

Skal anabole sterodier bli tilatt i sykkelsporten siden alle vinnere bruker det?

 

VIss hele norges befolkninger begynner å voldta skal det då bli tilatt?

 

Det er sånne folk som skriver det her som røyker pot.

 

Anabole steroider i konkurransesammenheng ødelegger sporten.

Voldtekt ødelegger livet til offeret.

Hva gjør cannabis så farlig? Propaganda?

 

Du virker som en person som burde lese litt om Descartes.

 

Alle hadde jo brukt steroider viss det var tilatt, og det ville jo gitt sporten en høyere underholdsningvsrdi.

 

Men farene med Cannabis er dei langvarige psykiske skadene, det er til dømes ikkje tilatt og kjøre bil uten sikkerhetsbelte, det er ikkje fordi at staten bryr seg om deg, men om omkostningane det blir og holde deg i live dersom du ikkje bruker den.

 

Kan du nevne noen eksempel på langvarige psykiske skader som cannabisbruk kan forårsake? Og da ikke med klara-klok eller tilfeldig wikiside som kilde.

 

 

Gjør sånn for ryddigheten sin skyld.

 

JOda, det kan føre til

- Avhengighet

- Paranoia (ja, du kan bli paranoid)

- Du kan bli en fare for andre (mye til sammen med alkohol og andre rusmidler)

 

 

Skjønner at dere junkies syns det er vansklig og forstå.

Men har jobbet 3 år i Nederland og eg lover deg, det med legalisert Cannabis er ikkje noke som "fungerer"

Det er rett og slett fryktelig, folk røyker seg stein og går og vaser ute i gatene, rett foranntrafikken, går og roper og skriker til tilfeldig forbipaserende.

 

Til slutt blir dem taua inn.

 

Er dette et sånt samfunn du ønsker?

 

Apparently.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderatormelding Denne trAden er splittet fra en annen trAd

Jeg gjør oppmerksom på at de siste postene fra denne tråden er splittet fra denne tråden, og at henvisninger til trådstarter foran denne posten må forstås med trådstarter av den opprinnelige tråden

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...