Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Finnes det egentlig noen kilder på at cannabis ikke er fysisk avhengighetsskapende? Eller er det bare en myte?

Isåfall, kunne noen linket til noen pålitelige kilder?

 

http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309071550

 

According to the U.S. Institute of Medicine (IOM), fewer than one in 10 marijuana smokers become regular users of the drug, and most voluntary cease their use after 34 years of age. By comparison, 15 percent of alcohol consumers and 32 percent of tobacco smokers exhibit symptoms of drug dependence.

 

According to the IOM, observable cannabis withdrawal symptoms are rare and have only been identified under unique patient settings. These remain limited to adolescents in treatment facilities for substance abuse problems, and in a research setting where subjects were given marijuana or THC daily. Compared with the profound physical syndrome of alcohol or heroin withdrawal, marijuana-related withdrawal symptoms are mild and subtle. Symptoms may include restlessness, irritability, mild agitation and sleep disruption. However, for the overwhelming majority of marijuana smokers, these symptoms are not severe enough to re-initiate their use of cannabis. Hentet fra NORML.

Endret av DMN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overraskende mange som er for legalisering. Selv veit jeg per dags dato ikke om noen som så mye som har interesse av å bruke noe narkotisk stoff, de fleste er tvert imot motstandere. Er vel en miljøgreie vil jeg anta, i miljøet mitt (nå er jeg riktignok godt over 20) er folk oppegående og har ingen interesse av å sløve rundt.

Lenke til kommentar

Overraskende mange som er for legalisering. Selv veit jeg per dags dato ikke om noen som så mye som har interesse av å bruke noe narkotisk stoff, de fleste er tvert imot motstandere. Er vel en miljøgreie vil jeg anta, i miljøet mitt (nå er jeg riktignok godt over 20) er folk oppegående og har ingen interesse av å sløve rundt.

Så du må ville gjøre noe for å ville ha det lovlig?..

Lenke til kommentar

Overraskende mange som er for legalisering. Selv veit jeg per dags dato ikke om noen som så mye som har interesse av å bruke noe narkotisk stoff, de fleste er tvert imot motstandere. Er vel en miljøgreie vil jeg anta, i miljøet mitt (nå er jeg riktignok godt over 20) er folk oppegående og har ingen interesse av å sløve rundt.

 

Snakk om å leve i en boble.

Lenke til kommentar

Overraskende mange som er for legalisering. Selv veit jeg per dags dato ikke om noen som så mye som har interesse av å bruke noe narkotisk stoff, de fleste er tvert imot motstandere. Er vel en miljøgreie vil jeg anta, i miljøet mitt (nå er jeg riktignok godt over 20) er folk oppegående og har ingen interesse av å sløve rundt.

 

Snakk om å leve i en boble.

Så jeg er den eneste i Norge hvis omgangskrets ikke vil ha noe med narkotika å gjøre? Jaja, god bedring.

Edit ang. første post: Selvsagt veit jeg om noen som bruker litt av hvert, men ingen jeg faktisk kjenner eller har kontakt med. Folk jeg ikke hadde kontakt med da jeg gikk på skole osv.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Så fordi man ønsker cannabis legalisert så er det dermed sagt at man røyker selv, eller har venner som gjør det?

Ikke nødvendigvis, men av de jeg har snakka med om emnet som jeg fortsatt har kontakt med er så godt som alle imot legalisering. Altså har de menneskene jeg omgås et negativt forhold til alle typer narkotika.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er mildt sagt ikke noen fan av hva narkotiske stoffer gjør med folk. Inkludert milde former som cannabis. Sløve folk synes jeg rett og slett ikke noe om, det er ikke noe mer hokus pokus enn det. Jeg synes folk er vesentlig greiere å ha med å gjøre dersom de er helt ved sine fulle fem. Verden er ikke så kjedelig at man skal trenge slike stoffer for å kunne nyte livet. Så kan man gjerne være uenig, men slik er det for meg. :)

Med det sagt, så er ikke dette akkurat noen fanesak for min del. Jeg er prinsipielt imot, men bryr meg ikke sånn til daglig. Har da heller ingen medlidenhet med folk som sliter med hverken det ene eller det andre som de selv er skyld i.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er mildt sagt ikke noen fan av hva narkotiske stoffer gjør med folk. Inkludert milde former som cannabis. Sløve folk synes jeg rett og slett ikke noe om, det er ikke noe mer hokus pokus enn det. Jeg synes folk er vesentlig greiere å ha med å gjøre dersom de er helt ved sine fulle fem. Verden er ikke så kjedelig at man skal trenge slike stoffer for å kunne nyte livet. Så kan man gjerne være uenig, men slik er det for meg. :)

Med det sagt, så er ikke dette akkurat noen fanesak for min del. Jeg er prinsipielt imot, men bryr meg ikke sånn til daglig. Har da heller ingen medlidenhet med folk som sliter med hverken det ene eller det andre som de selv er skyld i.

Din mening om at verden ikke er kjedelig er som sagt din mening. Ikke nødvendigvis andres mening. Hvilken rolle spiller det for deg at andre bruker cannabis? Påvirker det deg på noen måte?

Hva med alkohol? Om du ikke liker at andre er høye på cannabis, kan det vel ikke være stort bedre at andre er fulle?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Dette er 100% subjektiv synsing. Det spiller en rolle for meg i den grad jeg må ha noe med dem å gjøre, da jeg ikke kan fordra rusa folk. Synes de er veldig vriene å forholde seg til. Kort sagt er det altså det at jeg ikke greier å forholde meg til dem, hvilket kan bli et problem ved legalisering. Da vil det bli flere rundt om som jeg ikke orker å forholde meg til. Mitt problem selvfølgelig, men jeg vil jo helst unngå problemet, ergo er jeg imot legalisering.

Nei, jeg er ingen kjempefan av fulle folk heller. Det går helt greit (jeg har vært full selv - riktignok bare for å kunne vite hva jeg snakker om), men jeg har sett utrolig mye dårlig oppførsel som følge av dette også. Svært mange blir regelrette drittsekker. Hadde det ikke vært for menneskets natur til å oppføre seg dårlig, hadde jeg ikke hatt noe imot noe slikt i det hele tatt.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Overraskende mange som er for legalisering. Selv veit jeg per dags dato ikke om noen som så mye som har interesse av å bruke noe narkotisk stoff, de fleste er tvert imot motstandere. Er vel en miljøgreie vil jeg anta, i miljøet mitt (nå er jeg riktignok godt over 20) er folk oppegående og har ingen interesse av å sløve rundt.

 

Snakk om å leve i en boble.

Så jeg er den eneste i Norge hvis omgangskrets ikke vil ha noe med narkotika å gjøre? Jaja, god bedring.

 

Boblen vokser ser jeg. "Forbyr jeg noe, blir det borte"-tankegangen er i sitt utopiske utgangspunkt både fin og nobel, men den reelle verden utenfor gutteromsvinduet fungerer nå en gang ikke slik. Marijuana røykes, både med og uten forbud, og da blir det store spørsmålet: Hva i all verden er vitsen med lovgivning som koster penger, opptar ledige hender og frarøver individuell frihet, uten at det faktisk fører til resultater?

Lenke til kommentar

Boblen vokser ser jeg. "Forbyr jeg noe, blir det borte"-tankegangen er i sitt utopiske utgangspunkt både fin og nobel, men den reelle verden utenfor gutteromsvinduet fungerer nå en gang ikke slik. Marijuana røykes, både med og uten forbud, og da blir det store spørsmålet: Hva i all verden er vitsen med lovgivning som koster penger, opptar ledige hender og frarøver individuell frihet, uten at det faktisk fører til resultater?

Forskjellen er at de aller, aller fleste ønsker å forholde seg til et lands lover. Når man har et forbud mot cannabis vil langt på vei de fleste ikke bruke dette fordi de er lovlydige borgere. At noen likevel velger å bruke det viser at de ikke har respekt for loven, og bør strengt tatt finne seg et annet land å bo i inntil det eventuelt blir legalisert.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er mildt sagt ikke noen fan av hva narkotiske stoffer gjør med folk. Inkludert milde former som cannabis. Sløve folk synes jeg rett og slett ikke noe om, det er ikke noe mer hokus pokus enn det.

 

Uten at jeg skal glorifisere rusmidler, kan jeg fortelle deg at påstanden din er helt feil. De mektigste politiske menneskene i dag har røykt cannabis, og snakket åpent om det (Obama har tilstått ikke bare å ha røykt cannabis, men også tatt kokain).

 

Det har også tidligere i tråden blitt vist at det hovedsaklig er mennesker med høyere utdanning som eksperimenter med cannabis, heller enn andre.

 

Du er vel klar over at over 25% av Norges befolkning, over en million har prøvd narkotika i Norge i dag.

 

Jeg synes folk er vesentlig greiere å ha med å gjøre dersom de er helt ved sine fulle fem. Verden er ikke så kjedelig at man skal trenge slike stoffer for å kunne nyte livet. Så kan man gjerne være uenig, men slik er det for meg. :)

Helt enig med deg. Det eneste er vell bare at noen liker å ruse seg, dette er gjerne deres ønske. Hvorfor er din oppfatning av et ideelt samfunn noe alle andre må gå etter?

 

Med det sagt, så er ikke dette akkurat noen fanesak for min del. Jeg er prinsipielt imot, men bryr meg ikke sånn til daglig. Har da heller ingen medlidenhet med folk som sliter med hverken det ene eller det andre som de selv er skyld i.

 

Hvordan kan du være mot narkotika "prinsipielt"? Er det ikke bedre å informere seg selv på hva det virkelig er, eventuelt prøve å finne noen virkelige grunner for å være imot en legalisering?

Lenke til kommentar

Det har også tidligere i tråden blitt vist at det hovedsaklig er mennesker med høyere utdanning som eksperimenter med cannabis, heller enn andre.

 

Du er vel klar over at over 25% av Norges befolkning, over en million har prøvd narkotika i Norge i dag.

 

Hvorfor er din oppfatning av et ideelt samfunn noe alle andre må gå etter?

Det første er strengt tatt ikke så rart, så mange kjedelige bøker folk skal igjennom, og så stort festpress det er på universitetene. Ex phil er så på viddene at det nesten burde være påkrevd å komme på forelesninger i en noe åpen tilstand.

 

Det betyr jo at 75% av Norges befolkning ikke engang har prøvd, og altså ikke har behov for det? Jeg synes faktisk det tallet var overraskende lavt.

 

Alle må ikke gå etter det, men i likhet med de som mener noe annet vil også jeg forbeholde meg retten til å si hva jeg synes er best. Jeg stemmer på de partiene som har samme verdigrunnlag som meg, så får andre stemme på det som funker for dem. Demokrati i praksis.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at de aller, aller fleste ønsker å forholde seg til et lands lover.

 

Og du argumenterer utifra at hvis det blir lovlig å røyke de grønne goder, så vil vi få en stor oppblomstring av hasjhuer. Et fornuftig utgangspunkt, hvis det faktisk var slik verden var skrudd sammen. Men se til Portugal, min venn, hvor legaliseringen viser at slike scenarioer faktisk ikke oppstår. Akkurat slik som folk faktisk ikke sluttet å drikke alkohol under den amerikanske forbudstiden. Så du og dine meningsfeller er for et forbud som faktisk ikke utgjør noen forskjell, annet enn at:

 

1. Staten bruker masse penger på etterforskning, arrestasjoner og domfellelse på noe som aldri går vekk.

2. Politimenn- og kvinner bruker mindre av sin tid på annen kriminalitet.

3. Staten mister skatteinntekter som kan delegeres til andre formål.

4. Kriminelle narkotikakarteller er sikret en sikker, jevn inntektskilde som betaler for annen og mer alvorlig kriminalitet.

5. Fravører mennesker en del av sin naturgitte frihet.

 

Så du er for et forbud som faktisk ikke fungerer, og som medfører store negative konsekvenser på andre samfunnsområder. Er ikke det fullstendig ulogisk og umoralskt?

 

Edit: Glemte et punkt.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Forskjellen er at de aller, aller fleste ønsker å forholde seg til et lands lover.

Dette forklarer vel hvorfor så mange har prøvd cannabis.

 

Når man har et forbud mot cannabis vil langt på vei de fleste ikke bruke dette fordi de er lovlydige borgere.

Folk er ikke lovlydige uten grunn. Dersom man ser på risikoen for å blir tatt for bruk av cannabis, så ser man muligens hvorfor mange velger å se bort i fra loven.

 

At noen likevel velger å bruke det viser at de ikke har respekt for loven, og bør strengt tatt finne seg et annet land å bo i inntil det eventuelt blir legalisert.

Ville du respektert loven dersom den ville henrette <sett inn hvilken som helst minoritet>? Tullete lover som ikke kan forsvares, skal heller ikke respekteres.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal stoppe diskusjonen fra min side jeg, er så deprimert at jeg kommer til å skrive masse tull. Blir dumt av meg å snakke om å være ved sine fulle fem når jeg overhodet ikke er det selv, og er i en tilstand nærmere død enn liv. Ha en fin dag!

 

Visste du at cannabis er ypperlig og god dokumentert medisin mot depresjoner?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...