Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cannabinoids Elicit Antidepressant-Like Behavior and Activate Serotonergic Neurons through the Medial Prefrontal Cortex

 

PDF, cannabis mot bipolar lidelse og slikt.

 

(Her er et par kilder. Jeg vil ikke si det er "godt dokumentert" vitenskapelig som kommer frem i artikkel nr. 2 (tror jeg), men mange erfarer at det fungerer mot depresjon.)

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Visste du at cannabis er ypperlig og god dokumentert medisin mot depresjoner?

Kilde?

 

Vet noen av dere "huer" at denne tråden har gått i evinnelige sirkler - og enden er det svært få som gidder tippe?

Lenke til kommentar

Hehe, beklager hvis jeg spurte om noe som allerede er blitt besvart, men påstanden om cannabis som antidepressiva hadde gått meg hus forbi ;)

 

Nå synes jeg ellers det er en rimelig drøy påstand å beskrive cannabis som en "...ypperlig og god dokumentert medisin mot depresjoner" på bakgrunn av den dokumentasjonen som blir lagt frem her. Her er det snakk om dyreforsøk og enkeltstudier ift. selvmedisinering. Andre undersøkelser peker jo faktisk på det helt motsatte - at affektive lidelser forsterkes av cannabisbruk. http://cannabis.net/depression/index.html

 

Det var dette med å ikke gå i motsatte grøfta av meningsmotstaderne, der den ene sidens demonisering av cannabis møtes med en like lite vitenskapelig fundert glorifisering fra den andre siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, beklager hvis jeg spurte om noe som allerede er blitt besvart, men påstanden om cannabis som antidepressiva hadde gått meg hus forbi ;)

 

Nå synes jeg ellers det er en rimelig drøy påstand å beskrive cannabis som en "...ypperlig og god dokumentert medisin mot depresjoner" på bakgrunn av den dokumentasjonen som blir lagt frem her. Her er det snakk om dyreforsøk og enkeltstudier ift. selvmedisinering. Andre undersøkelser peker jo faktisk på det helt motsatte - at affektive lidelser forsterkes av cannabisbruk. http://cannabis.net/depression/index.html

 

Det var dette med å ikke gå i motsatte grøfta av meningsmotstaderne, der den ene sidens demonisering av cannabis møtes med en like lite vitenskapelig fundert glorifisering fra den andre siden.

 

Høh, kritiserer du mine kilder fra pubmed og prøver å motbevise det med en kilde fra cannabis.net? Pubmed er muligens verdens beste online kilde når det kommer til medisinske undersøkelser, og forsøkene er gjort med et objektivt synspunkt.

 

We review this literature and present five cases in which the evidence seems particularly clear that marijuana produced a direct antidepressant effect.

 

Gi meg gjerne flere kilder (og gjerne mer valide) som viser til at marijuana skaper depresjon.

 

Det at det par av kildene mine viser til dyreeksperimenter må kunne gå, og uansett var det bare to av syv kilder. Propagandamyten om at marijuana drepte hjerneceller var basert på et dyreeksperiment!

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Hm, klarte å poste feil link. Nå var det ikke cannabis.net som i utgangspunktet publiserte denne undersøkelsen, men tidsskriftet Addiction som er ganske så anerkjent. Her er faktisk en link til samme artikkel fra pubmed ;) : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14616175

 

Her er en annen kilde:

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/158/12/2033?ijkey=9cbac193ac570a3776ca144445f9e0f324ed32f3

 

Og ellers kan man jo ta en titt på kildene i wikipedias artikkel om langtidsvirkningene av cannabisbruk: http://en.wikipedia.org/wiki/Long-term_effects_of_cannabis

 

Men poenget mitt var heller ikke bastant å påstå at cannabisbruk = depresjon. Poenget mitt var å peke på at forskningen på dette område både er mangelfull og langt fra entydig, i likhet med forskningen på cannabisbruk og psykoser. Og da er det vel kanskje greit å avvente de mest basante konklusjonene til man vet mer?

 

Bare to av syv kilder er dyreeksperimenter? Det stemmer ikke av det jeg leser, der kun én av syv ikke er dyreeksperimenter. Og den ene som, så vidt jeg kan se, ikke er det, handler om selvmedisinering...tror jeg siden jeg ikke får frem hele artikkelen. Men nå er jeg ganske så trøtt her, så det kan så absolutt være jeg leser feil.

Lenke til kommentar

 

Nå skal det sies at den første kilden din ikke sier noe som helst håndfast, men konkluderer med at det er mulighet for det. Den andre kilden din hadde 83 cannabisbrukere i seg, og for de som har studert litt statistikk vet at dette er langt i fra en god undersøkelse. Kilde nummer to omtalte også cannabis misbruk, vi prater om medisinsk bruk.

 

Det er ingen tvil om at cannabis inneholder antidepressive midler, det er rett og slett fakta.

 

Preclinical and clinical studies show that cannabis modulates mood and possesses antidepressant-like properties, mediated by the agonistic activity of cannabinoids on central CB1 receptors (CB1Rs).

Cannabinoids elicit antidepressant-like behavior and activate serotonergic neurons through the medial prefrontal cortex.

 

Jeg vil også gå så langt å si at cannabis hadde vært et langt mer bedre alternativ enn dagens tilbud av antidepressive midler. Her er også en statistisk undersøkelse med 4400 deltagere;

 

Researchers at the University of Southern California analyzed survey results from 4,400 adults who had completed The Center for Epidemiologic Studies Depression scale ( a numerical, self-report scale designed to assess symptoms of depression in the general population ). Authors compared “depression scores” among those who consumed cannabis daily, once a week or less, or never in their lives.

 

“Despite comparable ranges of scores on all depression subscales, those who used once per week or less had less depressed mood, more positive affect, and fewer somatic ( physical ) complaints than non-users,” the authors wrote.

 

“Daily users [also] reported less depressed mood and more positive affect than non-users. These data suggest that adults apparently do not increase their risk for depression by using marijuana,” researchers concluded.

 

Cannabis And Depression Research

 

Selv om det kanskje enda eksisterer noe usikkerhet rundt emnet så ville jeg aldri nølt med å bruke cannabis over dagens medisiner mot depresjon. Jeg synes det er rart hvorfor så mange er skeptiske til en plante, men svelger ned pillene de mottar av legen på høykant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...