Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Camlon, hvor mye er det i hver av disse jointene du snakker om?

9505301[/snapback]

Kanskje 0,4 gram. Vet ikke helt hvor mye som trengs for å ikke bli steinhøy, men forsatt ha en virkning.

9505347[/snapback]

0,25 regnes for å være en "standarddose" for nybegynnere og folk som ikke røyker særlig regelmessig. Da blir man god og høy av den vanlige hasjen på det norske markedet, og av og til kanskje litt høyere enn man trengte. Det avhenger altså av kvaliteten. "Vanlig" kvalitetsmarihuana kan være godt nok for to personer. Bruker du 0,4-0,5 på å få en passe god effekt er du rimelig innrøykt, men det er dem som bruker mer også.

 

1 gram koster fremdeles 100 kroner, etter førti år med forbud, men etter langvarig tørke på vestlandet det siste året, kan prisen til tider være litt høyere, fra 120-150 kroner. Kvalitetsvarer kan komme opp i 200, eller i svært sjeldne tilfeller 300 og over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon, hvor mye er det i hver av disse jointene du snakker om?

9505301[/snapback]

Kanskje 0,4 gram. Vet ikke helt hvor mye som trengs for å ikke bli steinhøy, men forsatt ha en virkning.

9505347[/snapback]

0,25 regnes for å være en "standarddose" for nybegynnere og folk som ikke røyker særlig regelmessig. Da blir man god og høy av den vanlige hasjen på det norske markedet, og av og til kanskje litt høyere enn man trengte. Det avhenger altså av kvaliteten. "Vanlig" kvalitetsmarihuana kan være godt nok for to personer. Bruker du 0,4-0,5 på å få en passe god effekt er du rimelig innrøykt, men det er dem som bruker mer også.

 

1 gram koster fremdeles 100 kroner, etter førti år med forbud, men etter langvarig tørke på vestlandet det siste året, kan prisen til tider være litt høyere, fra 120-150 kroner. Kvalitetsvarer kan komme opp i 200, eller i svært sjeldne tilfeller 300 og over.

9624166[/snapback]

pffth, jeg betaler 70kr grammet for boblings/grønt og 40kr for vanlig (har litt kontakter da:p)

Lenke til kommentar
pffth, jeg betaler 70kr grammet for boblings/grønt og 40kr for vanlig (har litt kontakter da:p)

9628906[/snapback]

Faen, hvor bor du da? hehe

 

Har muligheten til det samme, men må kjøre et par timer hver vei, og derfor uaktuellt :p hehe

9631500[/snapback]

FY, bergen, må kjøpe mye av gangen da (50+gram) men det er bare og selge halvparten og kose seg med 25 gram gratis :p

Lenke til kommentar

Var det bare jeg som så Tabloid igår angående kokain, og hvilken latterlig hersketeknikk Sturla Berg-Johansen og poltimannen (særlig sturla) brukte ovenfor han som ville legalisere narkotika? Fy faen, jeg kunne bare kjenne det boble inni meg. "Det du sier her er jo helt sinnsykt!", "Du må jo være sinnsyk!", "Jeg vet ikke hvilket stoff du går på akkurat nå, mennehm...",. Den verste av alle var jo når legalisten ville påpeke sitt poeng angående hvorfor folk gikk videre til sterkere stoffer fra cannabis. Han pratet rolig og sa kanskje et par ord før Sturla bare ropte over ham og snakket mye høyere for å forsøke å hindre ham i å si det han skulle si, for å så skifte tema med "ehhhm, men dere i politiet, jeg vil gjerne høre mer om hva dere skal gjøre i denne aksjonen deres". Poltimannen brukte også lignende hersketeknikker som "Du må jo være gal!", og hun kunstnerdama var ikke særlig grei hun heller. Tråkket på sin egen fot gjorde hun også, uten av folk kunne oppdage det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll/a.../710250004/1018

 

– En slik aksjon er enormt kostnadskrevende, blant annet blir utgiftene til tolketjenester skyhøye. Hasjselgerne er også tilbake straks aksjonen er avsluttet sier politioverbetjent Geir Tveit ved Grønland politikammer.

Altså, å aksjonere imot de fungerer ikke. Hvorfor i svarte gjør de det da? Det er jo bare sløsing med skattepenger, og man hører hele tiden at politiet ikke har resurser til ditten og datten... Men her sier jo politiet selv at de bruker resurser på noe som ikke er godt for noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at avhengigheten vil gå ned er nok ikke helt riktig, men tror at antallet som prøver disse stoffene vil gå ned viss man legaliserer cannabis.

Gjennomsnitts alderen på de som er avhengige av heroin har gått opp i nederland.

Gjennomsnittsalderen på heroinavhengige har gått fra 26 år til 38 år.

Og det er det laveste tallet i europa.

Er litt usikker, men tror at gjennomsnittsalderen er 29år i norge...

Eller de fleste som søker behandling ligger på ca 29 år, og er menn, men er ikke 100% sikker på at det stemmer...

 

Skal se om eg kan finne noen undersøkelser som tar opp dette senere, eller som er mer up to date.

Endret av The_Free_Man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men hva om man da legaliserer cannabis i Norge, er man da helt sikre på at færre vil prøve tyngre stoffer?

Det er vel mye derfor mange vil legalisere cannabis? Fordi det er et helt annet narkotika enn andre stoffer.

Ja, mange bruker dette argumentet, men i de europeiske land som har avkriminalisert cannabis (jeg kjenner ikke til noen som har legalisert det), bl.a. Sveits og nederland, har også reformert heroinpolitikken - de gir behandling heller enn straff til de som roter seg borti heroin. Så det er vanskelig å påstå at det er cannabisliberaliseringen som er hovedårsaken til at det har blitt så mange færre heroinavhengige. I USA har man derimot i flere stater liberalisert cannabislovverket uten å røre de andre stoffene med reformer, men jeg kjenner ikke til statistikk som beviser eller motbeviser påstanden der.

 

Men en cannabislegalisering ville kunne få svært gode følger for cannabisstatistikken. De fleste problemene knyttet til rusmiddelavhengighet er forårsaket av selve forbudet: Det er for eksempel lettere å "havne på kjøret," eller i en vond sirkel dersom man som tenåring starter med cannabissalg fordi man gjør så gode penger på det. Og er det pengene som er motivet, kan man lett la seg friste til å selge andre stoff, bare man er umoden og/eller kynisk nok. Det er forbudet som skaper den kollektive forakten mot politiet, helsevern og andre som "forteller oss hva som er best for oss" - fordi forbudet er ikke basert på fakta, men svak argumentasjon, og det kan enhver femtenåring skjønne om han/hun kommer i kontakt med de rette personene eller informasjonen.

Endret av kkt1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...