Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Grunnen til at alkohol ikke er forbudt er fordi alkohol har mye kortere effekter. Røyking spesielt og  alkohol forandrer deg lite i lengden. De som blir avhengig av alkohol pleier det å gå dårlig med, men saken er at de fleste som bruker alkohol jevnlig klarer å kontrolere bruket lett. Slik er det ikke med cannabis og det første man ser er at de blir veldig likgyldige til livet sitt og ruser seg istedenfor å prøve å ordne opp i problemene sine. Når jeg snakker om problemer så tenker jeg ikke på rusproblemer, men hverdagslige problemer som alle får.

9497204[/snapback]

Jeg sammenlignet statistikk på alkoholavhengighet i norge og cannabisavhengiget i nederland en gang. Jeg brukte tall fra www.fmr.no og drugwatch.org, og en kilde jeg ikke husker. Jeg fant at andelen av de som bruker cannabis jevnlig, som "søker hjelp for sin avhengighet," i nederland, ligger på under 0,5%. Andelen alkoholbrukere som er avhengige av alkohol i norge ligger på mange, mange prosent, avhengig av hvilke tall vi bruker. Minst 4% og kanskje så mange som 17%.

 

Jeg sendte til og med dette regnestykket til Forbundet Mot Rusgifter (FMR) og fikk svar. Det virket ikke som om de hadde noe å utsette på kildene eller tallene jeg brukte. Jeg kan sikkert lete fram mail-utvekslingen for deg hvis du vil, men nå skal jeg legge meg :)

 

Kan du gi beviser på at "de fleste" som bruker cannabis ikke "klarer å kontrollere bruket lett," slik du mener det er med alkohol? Eller er det bare basert på dine egne erfaringer? Mine erfaringer med cannabisbrukere er nemlig stikk motsatt: I min tid har jeg foreløpig bare kommet over én - 1 - person som kan sies å ha et avhengighetsforhold til stoffet! De cannabisbrukere jeg kjenner og kjenner til går over et aldersspenn fra ned i tenårene til litt over femti år. I all hovedsak er de velfungerende og oppegående samfunnsmedlemmer.

Endret av kkt1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis han kunne ha klart å slutte på dagen så hadde han gjort det fordi han forsto at det ødlegget livet hans.

 

Jeg støtter han ikke fordi at han har havnet opp i problemene selv, og jeg vil ikke klare å påvirke han.

 

Jeg traff han en gang etter at jeg kom hjem fra USA og da røyket han 3 joints iløpet av rundt 5 timer selv om jeg sa at han skulle drite i å røyke mer. (Hadde røyket flere før han traff meg) Hvis han ikke brukte cannabis så ble han rastløs og enda verre å være sammen med. Han prøver å låne penger av alle han kjenner sånn at han kan kjøpe mer cannabis, og pengene vil du aldri få tilbake.

 

Så klart det hjelper å støtte en person, samme hva det er. Jeg har selv en venn fra barneskolen som er psykisk syk idag og uten min støtte ville han sikkert ha tatt selvmord før han fikk profesjonell hjelp. Skulle jeg sagt "Fuck off! Din jælva sjuke freak!"?

 

Om du hadde fått han til tatt mindre, så hadde du lykkes!! Å kreve at noen skal slutte helt er feil så lenge de ikke vil det selv. Du kunne ha tatt han med på langtur i naturen, da kunne han fått et positivt avbrekk.

 

Når han skal låne penger fra andre, så er det ikke cannabis han skal kjøpe, for det er billigere enn alkohol per brukerdose.

 

Ja, han røyket cannabis i Kenya og moren hans oppdaget det og sendte han i fengsel for å drive ut penger fra moren hans ved å fortelle at han gikk på en internatskkole i Kenya og det kostet penger. Hun kastet han ut etter at han hadde vært hjemme i et par uker. I fengselet så røykte han utrolig mye siden de hadde en avtale med de på utsiden.

 

Noe sier meg at han du kjenner har store problemer med familien sin, ingen sender barna sine i et fengsel i utlandet. Selv fattern min som jeg hadde et veldig dårlig forhold til når jeg bodde hjemme, ville ikke ha gjort noe slikt.

 

Cannabis roter til livet til folk og derfor bør det ikke være legalisert.

 

Mest fordi det er ulovlig og da får folk rulleblad og nesten ingen vil ansette dem. I tillegg blir man sett ned på så fort det blir offentlig kjent. Er det noe som roter til livet til folk, så er det alkohol. Det er jo tross alt mer godkjent å være hardbarka alkis enn å ta seg en joint i helgen.

 

Du vet godt at jeg mente avslappende følelse og det er en god følelse. Derimot, så har jeg merket at alle jeg kjenner som bruker cannabis har blitt utrolig likgyldige til livet sitt. De løper vekk fra problemene sine ved å leve i sin cannabis drømmeverden istedenfor å faktisk gjøre noe.

9496398[/snapback]

 

Akkurat nå har jeg en god følelse etter en sixpack Tuborg, eneste forskjellen jeg syns er; er at den omtrent samme følelsen er mer konsentrert i bestemte kroppsdeler på cannabis, men jeg mister ikke selvkontrollen og tenker litt mer enn normalt. Av de jeg kjenner som røyker, er ingen av dem likegyldige til livets sitt, kanskje du bør oppsøke litt mer ressurssterke mennesker som røyker cannabis en gang i blant? Jeg for eksempel har en høy visuell/romlig intelligens (wikipedia: her og her), det er noe cannabis forsterker mye, ettersom jeg kan klare å se for meg hvordan et problem skal løses veldig klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grunnen til at alkohol ikke er forbudt er fordi alkohol har mye kortere effekter.

Jasså, så det er det som er grunnen? Kan du bevise det?

9497641[/snapback]

 

Jeg kan motbevise det.

...Og etter større inntak av alkohol skal man jo ikke kjøre før tidligst 12 timer etter siste inntak.

Jeg har opplevd å sove etter en utekveld og fremdeles være full når jeg står opp.

Lenke til kommentar

kkt1986: Hva er jevnlig. Er det å røyke en til to joints per dag, eller er det å røyke en hver uke? Når det blir moralt akseptert å røyke cannabis så skapes det et problem siden man får et problem hvis man røyker 2 joints hver dag, men det er det ikke med alkohol.

 

Svedge: Hna drikker ikke alkohol og nei jeg vil ikke komme å hjelpe han. Det er lett å få hjelp og hvis han hadde giddet så hadde han søkt hjelp. Han sier til og med at han skal gjøre det, men han gidder ikke. De fleste bruker ikke cannabis så ofte at det blir noe problem. De som gjør det blir veldig ofte likgyldige til livet sitt. Jeg har faktisk ikke opplevet en eneste regelmessig bruker som ikke har blitt slik. De kan være smarte og de kan gjøre det godt på skolen, men hvis de støter på et problem så ruser de seg istedenfor å gjøre noe med det.

 

Tanten hans sendte han i fengsel. Moren sendte han ikke i fengsel.

 

Svedge # 2: Jeg snakket om langtidsvirkninger. Alkohol har sterkere kortidsvirkninger og lengre kortidsvirkninger, men cannabis kødder med hjernen din og selv om man ikke får et problem med et år med regelmessig bruk, så kommer problemene etter at man brukt cannabis for en lang stund. Det er nesten bare helsemessigeeffekter av å bruke alkohol regelmessig. Det går helt greit å ta 2 glass vin hver dag, men å røyke 2 joints hver dag går rett og slett ikke.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grunnen til at alkohol ikke er forbudt er fordi alkohol har mye kortere effekter.

Jasså, så det er det som er grunnen? Kan du bevise det?

9497641[/snapback]

Jeg kan motbevise det.

9498494[/snapback]

Men kan du bevise at det er derfor alkohol er lovlig? Er det det som er grunnen?

9499154[/snapback]

Nei, men det ville vært en god grunn.

Lenke til kommentar
Grunnen til at alkohol ikke er forbudt er fordi alkohol har mye kortere effekter.

Jasså, så det er det som er grunnen? Kan du bevise det?

9497641[/snapback]

Jeg kan motbevise det.

9498494[/snapback]

Men kan du bevise at det er derfor alkohol er lovlig? Er det det som er grunnen?

9499154[/snapback]

 

Jeg motbeviste at alkohol har kortere effekter, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Alkohol er ett løsemiddel så når man drikker seg drita etses hjernecellene bort.

 

hows that for kortidsvirkninger`?

9500397[/snapback]

 

Hjernecellene etses ikke når man er full.

Viss det er riktig så har jeg gått glipp av noe.

Hvor har du lest\hørt det?

Link eller noe hadde vært fint. :)

 

Alkohol trenger nødvendigvis ikke ha kortere effekter, det kommer an på mengde og forbrenningen på personen.

Alkoholeffektene kan vare lenge de, og for å ikke snakke om bakrusen som egentlig er en veldig simpel indikasjon på at alkohol ikke er et harmløst rusmiddel.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Alkohol dreper ikke hjerneceller, det er nok bare en myte.

9501794[/snapback]

 

Det vil nok skade hjernecellene i en viss grad, men nei det stemmer ikke det argumentet

at cannabis sløver ned hjernecellene mens alkohol dreper de...

Men folk som sliter med alkoholisme er noe av det verste jeg ser angående rusmisbruk, og er ihvertfall like ille som heroinavhengige.

Jeg har enda til gode å se en person som Camlon beskriver, jeg sier ikke at det ikke eksisterer men det er sjeldent.

Ingen av rusmidlene vil ikke påvirke helsa positivt viss man ikke har et ansvarlig bruk, og det er forskjellig fra stoff til stoff. Det er ikke slik at lovlig = trygt, ulovlig = FARLIG. Det finnes stoffer som er mildere enn cannabis og alkohol og med mindre helserisikoer som likevel er ulovlige og betegnes som narkotika.

Men det finnes noen stoffer som skiller seg ut, og som man kan plasseres i en høyrisiko-gruppe. Meth kan sikkert plasseres i denne gruppen f.eks.

Cannabis er en av de tryggeste stoffene man har viss man skal se på avhengighetspotensiale og andre risikoer man utsetter seg for når man er ute etter rus.

Hadde disse scenariene man ofte hører i skrekk-historier forkommet like ofte som mange motstandere tror så hadde vi tydelig sett det i samfunnet. Spesielt når det er så mange nordmenn som har prøvd cannabis, så blir litt vondt å bortforklare det med at man ikke ser disse ''normale'' skadevirkningene pga det er så få som har vært borti ulovlige rusmidler.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

The_Free_Man og Svedge: Jeg sa at cannabis har verre lantidseffekter. Hvor lenge kortidseffektene varer betyr lite.

 

De fleste som jeg har sett som bruker canabis regelmessig blir veldig likgyldige til livet sitt. Det er kanskje grunnen til at tallene er så lave fordi de gidder ikke å søke hjelp, for det er bedre å leve i sin drømmeverden istedenfor. De har sikkert inkludert for mange i gruppen som tar cannabis regelmessig også.

 

Det er greit å ta to glas vin hver dag. Er det greit å ta to joints per dag for alle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er greit å ta to glas vin hver dag. Er det greit å ta to joints per dag for alle?

1. Det du sier er ganske morsomt egentlig, les det selv.

2, Det som jeg quoter av deg er det rimelig stor forskjell på...

9503395[/snapback]

Forskjellen er man trenger mye mindre mengder med cannabis for å bli ødelagt og derfor burde det ikke bli legalisert for da vil folk begynne å ta to joints per dag siden de tror det er ufarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...