Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det er det fordi nettop fordi det er ulovlig at så mange brukere av cannabis har "fallt utenfor" i samfunnet.

Fordi det er ulovlig er det jo nesten bare de som er "på vei ut" som bruker det, og få "normale" mennesker, som med alkohol.

 

Har selv forsøkt hasj både røket og spist for mange, mange år siden, og rusen jeg fikk av det var en mye mildere og mer behagelig rus enn den jeg får ved inntak av betydelige mengder alkohol.

Jeg har ikke forsøkt hasj siden nettop fordi det er ulovlig, men kunne jeg selv bestemme over hva som skulle være lovlig av alkohol og cannabis så ville jeg valgt cannabis.

 

 

To glass vin blir man ikke full av, to joints vil man bli høy av.

Skulle man drikke seg full hver dag ville det vært mye værre enn å røyke seg høy hver dag. Begge delene er selvsagt ille, og om noen gjør det så trenger de hjelp.

 

 

Jeg er aldeles ingen ekspert på området, og det er sent. Så ta svadaen min med et par klyper salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panzergraf: Det avhenger av hvor mye du tar. Drikker du to glass med vin så blir du brisen. Tar du to joints så vil det være mye for en person som aldri har prøvd cannabis, men det burde ikke være noe prolem for en person som har brukt cannabis en stund og man begrenser mengden med cannabis. Da blir man sannsynligvis litt glad og avslappet, men man kan fungere helt normalt. Dette kan ikke en som er dritings.

Lenke til kommentar
Alkohol dreper ikke hjerneceller, det er nok bare en myte.

9501794[/snapback]

Akkurat det skal det beviser til for at jeg skal tro.

9502963[/snapback]

Bevis

9504207[/snapback]

Jeg kan også starte en side der jeg kan si at cannabis er totalt ufarlig.

På siden din fant jeg masse som ikke var helt riktig, så med mindre du finner frem noe ordentlig, i stedet for dette, så tror jeg det bare er bullshit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon, hvor mye er det i hver av disse jointene du snakker om?

9505301[/snapback]

Kanskje 0,4 gram. Vet ikke helt hvor mye som trengs for å ikke bli steinhøy, men forsatt ha en virkning.

9505347[/snapback]

 

Maks grensen min er på halvparten av det der, ellers går jeg rett i bakken. Oftest bruker jeg 0,06g og en sjelden gang 0,10g.

Lenke til kommentar
Alkohol dreper ikke hjerneceller, det er nok bare en myte.

9501794[/snapback]

Akkurat det skal det beviser til for at jeg skal tro.

9502963[/snapback]

Bevis

9504207[/snapback]

Jeg kan også starte en side der jeg kan si at cannabis er totalt ufarlig.

På siden din fant jeg masse som ikke var helt riktig, så med mindre du finner frem noe ordentlig, i stedet for dette, så tror jeg det bare er bullshit.

9506064[/snapback]

Det er ikke en hjemmeside. Det er folk som har kunnskap om tema som svarer på spørsmål til leserene.

 

Svedge: Tviler ikke på at du har et ansvarlig forbruk av cannabis, men det er ikke alle som har. Jeg vet at "vennen" min pleide å røyke et gram i hver joint når jeg kom tilbake fra USA.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Alkohol dreper ikke hjerneceller, det er nok bare en myte.

9501794[/snapback]

Akkurat det skal det beviser til for at jeg skal tro.

9502963[/snapback]

Bevis

9504207[/snapback]

Jeg kan også starte en side der jeg kan si at cannabis er totalt ufarlig.

På siden din fant jeg masse som ikke var helt riktig, så med mindre du finner frem noe ordentlig, i stedet for dette, så tror jeg det bare er bullshit.

9506064[/snapback]

RUStelefonen er en råd-, veiledning- og informasjons- tjeneste om rusmiddelproblematikk. Profesjonelle veiledere gir råd og kvalitetssikret informasjon om rusmidler, rusbruk og rett hjelpetiltak i din landsdel. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, noen her sammenligner to joints per dag med to glass vin per dag. Egentlig synes jeg sammenligningen er ganske bra jeg. Spørs på styrken av jointene. Om man f.eks lager seg to jointer på størrelse med en vanlig rullings, så skader det nok sånn sirka det samme som to glass vin. Og det er ikke akkurat mye. Hasj og cannabis er i grunn utrolig mildt. Mildere enn man skulle tro. En dag i forrige uke røyka jeg 2 jointer etter jobb jeg. Disse var på størrelse med en vanlig rullings. Var kanskje 10% trøttere neste morgen, men det ble med det. Jobbet ikke noe dårligere av den grunn. Det hadde mest med det at jeg var i stigende rus idet jeg la meg og da merker man at man er litt groggy neste morgen. Men litt kaffe og et par brødskiver og litt morgentrim tar det bort helt. :) Dette med cannabis og hasj i sammenheng med det å havne på gata er helt feil fremstilt. Jeg tror ikke at cannabis og hasj er en av grunnene til at folk havnet på gata eller på kjøret. Men jeg kan være enig i at det kan virke som en katalysator for dette. Men da har det ingenting med stoffet i seg selv å gjøre. Hadde alkohol vært ulovlig og en "forbidden fruit" som cannabis er, så hadde folk drukket alkohol i takt med å falle utenom "normen" da også. Hasj er kanskje det mildeste rusmiddelet vi har. Det å si at det kan ødelegge noens liv er fullstendig latterlig. Men som sagt, jeg kan gå med på at det kan virke som en katalysator fordi det er ulovlig, "tøfft" og ligger under et kriminelt miljø. Det er fakta, men å gi cannabis og hasj direkte skyld i noe sånt er fullstendig latterlig.

 

Edit: Og Camlon, jeg er redd for at ditt syn på cannabis er ganske så forvrengt. Det er synd at du har fått det synet du har på det. Synd med kompisen din også, men sånt skjer. Det har mest med egne personlige problemer å gjøre, noe som mest sansynligvis har ligget der fra før av. Og ikke tro at han tar skade av å røyke et par jointer per dag. Om han vil holde seg til det så for guds skyld, la han gjøre det! Det er mye tryggere enn at han hiver i seg annet dop og kommer i andre miljøer! Et rent cannabis-miljø er noe av det tryggeste man kan havne i rent "gatemessig". :)

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
RUStelefonen er en råd-, veiledning- og informasjons- tjeneste om rusmiddelproblematikk. Profesjonelle veiledere gir råd og kvalitetssikret informasjon om rusmidler, rusbruk og rett hjelpetiltak i din landsdel.  ;)

9510269[/snapback]

Jeg fant flere feil på siden, så kvalitetsikret kan det da ikke være, da tviler jeg også på de såkalte profesjonelle veilederne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som så det programmet i går på NRK eller hva det var? En serie som handler om et par som er narkomane og hva det innebærer å holde ut med det hver eneste dag. Ble så utrolig rørt og sint samtidig at ingen gjør noe med det! Helt utrolig. Og at de i tillegg får høre all slags dritt bli slengt etter dem på gata når de sitter der dypt nedgravd i problemene sine. Helt utrolig.

Lenke til kommentar

Selv om narkotikalovgivningen i Norge kanskje ikke er den beste, kan vi ihvertfall slå fast at mange land er mye lenger ute på viddene.

 

I Singapore er det dødsstraff hvis man blir tatt med mer enn 200 gram hasj. Jeg er klar over at dette er langt over hva man kan finne på å ha til eget bruk, men HVA FAEN? Nesten enda mer sjokkerende er det at man henrettes av å ha mer enn 15 gram heroin i sin besittelse.

 

Singapores narkotikalovgivning gir ny betydning til begrepet "å skyte spurv med kanoner".

Endret av Kalinken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Selv om narkotikalovgivningen i Norge kanskje ikke er den beste, kan vi ihvertfall slå fast at mange land er mye lenger ute på viddene.

 

I Singapore er det dødsstraff hvis man blir tatt med mer enn 200 gram hasj. Jeg er klar over at dette er langt over hva man kan finne på å ha til eget bruk, men HVA FAEN? Nesten enda mer sjokkerende er det at man henrettes av å ha mer enn 15 gram heroin i sin besittelse.

 

Singapores narkotikalovgivning gir ny betydning til begrepet "å skyte spurv med kanoner".

9523665[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvor strengt de lovgivningene håndteres, og hvor mange brukere det er i singapore.

Men dødstraff i det hele tatt for besittelse av ulovlige rusmidler er for drøyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kkt1986: Hva er jevnlig. Er det å røyke en til to joints per dag, eller er det å røyke en hver uke? Når det blir moralt akseptert å røyke cannabis så skapes det et problem siden man får et problem hvis man røyker 2 joints hver dag, men det er det ikke med alkohol.

Det husker jeg ikke nøyaktig. Jeg tror jeg tok utgangspunkt i antall som hadde brukt i løpet av den siste måneden og så redusert tallet etter eget skjønn, eller magefølelse, om du vil. Utregningene mine er på ingen måte å regne for vitenskapelige, men jeg kuttet alltid i favør av dem som vil si at cannabis er skadelig, og forskjellen mellom alkohol og cannabis ble likevel såpass stor at det fremdeles er stort rom for justeringer uten at alkohol viser seg å bli mindre skadelig enn cannabis.

 

Svedge # 2: Jeg snakket om langtidsvirkninger. Alkohol har sterkere kortidsvirkninger og lengre kortidsvirkninger, men cannabis kødder med hjernen din

Forklar nærmere :) Det foreligger faktisk forskning som antyder at cannabis bl.a. gir hjernecellene bedre vekstvilkår, så her er det i verste fall nødvendig å nyansere synet litt mer enn det.

 

og selv om man ikke får et problem med et år med regelmessig bruk, så kommer problemene etter at man brukt cannabis for en lang stund. Det er nesten bare helsemessigeeffekter av å bruke alkohol regelmessig. Det går helt greit å ta 2 glass vin hver dag, men å røyke 2 joints hver dag går rett og slett ikke.

9499073[/snapback]

At det "går rett og slett ikke" tror jeg at du bør prøve å støtte deg på forskning for å si, og ikke bare egne erfaringer. Jeg, og mange jeg kjenner til, kjenner og kjenner til flere/mange som bruker både flere gram cannabis og som røyker flere enn en joint til dagen, og som likevel fungerer. Igjen: I verste fall bør du nyansere påstanden din litt.

Lenke til kommentar
De fleste som jeg har sett som bruker canabis regelmessig blir veldig likgyldige til livet sitt. Det er kanskje grunnen til at tallene er så lave fordi de gidder ikke å søke hjelp, for det er bedre å leve i sin drømmeverden istedenfor. De har sikkert inkludert for mange i gruppen som tar cannabis regelmessig også.

Andre forslag:

- Cannabis er ulovlig og blir derfor ansett som en opprørshandling som blir populær for enkelte mindre ungdomskulturer. Det kan bidra til usunne holdninger til det å bruke rusmiddelet i den enkelte vennekretsen.

- Cannabis er ulovlig og tiltrekker derfor i relativt stor grad opprørsk ungdom (vi som ikke er/var så opprørske begynner gjerne senere i livet i stedet). Det kan bidra til å danne en kultur som tilsvarer alkoholkulturer med kreative oppfinnelser som "ølbong" og spritshotting (cannabis: bong, bøtte, sammenrullet avis og diverse kreative og usunne påfunn), der det omtrent er om å gjøre å besvime fortest mulig. Tilsvarende kan det utvikle seg statussystemer i cannabisbrukende miljøer i forhold til hvem som bruker mest (eller "må bruke [x gram] for å kjenne noe, for jeg er så innrøyka").

- Cannabis er ulovlig og tiltrekker seg ungdom som gjerne vil tjene litt lette penger. De som ender opp med å drive regelmessig handel med venner og bekjente, bidrar ikke bare til å understøtte et slikt hierarkisk system der det er "kult" å "sitte på toppen," men det blir selvsagt lett å røyke akkurat når en føler for det fordi en sitter hjemme hele tiden.

 

Det er greit å ta to glas vin hver dag. Er det greit å ta to joints per dag for alle?

9503203[/snapback]

Det er greit for et voksent menneske å ta to glass vin hver dag dersom det er en person som kan leve med det. Jeg trenger ikke to glass vin til dagen. Og dersom vi ser bort fra loven mener jeg det er helt greit for et voksent menneske å ta to jointer til dagen på de samme premissene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er greit å ta to glas vin hver dag. Er det greit å ta to joints per dag for alle?

1. Det du sier er ganske morsomt egentlig, les det selv.

2, Det som jeg quoter av deg er det rimelig stor forskjell på...

9503395[/snapback]

Forskjellen er man trenger mye mindre mengder med cannabis for å bli ødelagt og derfor burde det ikke bli legalisert for da vil folk begynne å ta to joints per dag siden de tror det er ufarlig.

9503701[/snapback]

Du har ikke mye tiltro til folks evne til å tenke selvstendig, har du vel...?

 

Tror folk at tobakk er "ufarlig" i dag, fordi det er lovlig?

 

To glass vin blir man ikke full av, to joints vil man bli høy av.

Skulle man drikke seg full hver dag ville det vært mye værre enn å røyke seg høy hver dag. Begge delene er selvsagt ille, og om noen gjør det så trenger de hjelp.

På samme måte som det er forskjell på to glass vin og to glass øl, er det forskjell på to jointer med f.eks. 0,25 gram cannabis i, og to jointer med 0,1 gram. Problemet oppstår når rusmiddelbruken overtar for andre viktige ting i livet, men enkelte syns det går fint å slappe av og røyke seg høy en gang når de kommer hjem fra jobben (varer bare i ca. 1-2 timer) og så en før de legger seg, uten at det blir noe problem. Det avhenger selvsagt av livsstilen. Det ville ikke være bra for en familieforelder, og det ville ikke vært bra for meg som student.

 

Det er litt vanskelig å sammenligne cannabis og alkohol på den måten, nettopp fordi rusen fungerer så annerledes. Skal man bli "like påvirket" av de to rusmidlene, vil alkoholrusen sitte i deg mye lengre, men hvis ikke er det likevel forskjeller i hvor "redusert" du blir som følge av rusen.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...