Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sponheim har uttalt at det er "uaktuelt" å gjøre noe for å legalisere narkotika. Medisinsk bruk er noe litt annet, og det ser ut til at det i hovedsak er det Unge Venstre også har gått inn for.

 

Det Liberale Folkeparti går inn for full legalisering av all narkotika, og vil melde Norge ut av FN.

 

Jeg har ikke brydd meg om å se på programmet til DLF, men jeg tviler på at deres forslag til rammeverk for legalisering er særlig smaklig.

 

edit: MDG er et bedre alternativ. De går inn for legalisering til fordel for et verdensomspennende, regulert narkotikamarked. Temmelig ambisiøse planer for et så lite parti, men i utgangspunktet en god plattform.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
FN er bs uansett.

 

MDG er altfor sosialistisk etter min smak. Hippieparti :p

9442686[/snapback]

Og du bruker cannabis? Jævla hippie ;)

 

[Det er vel nødvendig for å unngå at posten blir slettet, å si at jeg ikke mener noe vondt med det, og jeg tror nok ArmenMinAU skjønner det :)]

 

edit: Å gå inn for blandingsøkonomi kan knapt kalles "sosialistisk," men jeg antar du mener det samme om alle partier fra AP og til venstre, så...

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Var fire dager i Amsterdam forrige uke. Selv om jeg hadde hørt mye om det og sett det for meg i hodet, så var det helt annerledes enn det jeg hadde trodd! Red Light District var utrolig inspirerende av mange grunner. Dette er kanskje det gamleste strøket i hele byen og det er tydelig. Bygningene er fra rundt 1500-tallet og oppover mot 1600 osv. Alt er bygd rundt kanaler og ofte fungerer kanalene som vei for de som bor i bygningene. I tillegg er bygningene kjempesmale og høye og i gammeldags stil. Noe som ser utrolig fint ut! Også stod horene på display nedover gatene i disse smale vinduene og deiet seg. Så kunne man bare stoppe opp og studere damen. Åpne døren og gå inn i et baklukke bak buen deres. Helt proffesjonelt og fullstendig kontrollert og regulert statlig. Greit nok, men i tillegg var det coffeshops uansett hvor du snudde deg! Dette var også statlig regulert og fult kontrollert for snusk og dritt. Skeptikerne vil påstå at når det er såpass tilgjengelig så er det også et stort misbruk av det. Dette var tydelig såsi motsatt der!

 

Og når man gikk inn i en coffeshop så var alt og alle helt mellow, normal og voksen. Folk kom innom, kjøpte seg én joint som oftest. Og et par kopper kaffe. Delte på jointen, satt og pratet over kaffen på samme måte som vi her i Norge sitter på Café og prater om stort og smått. Så gikk de ut igjen. Null stress. Ble nermest forbauset over hvor avslappet alt var. Man kunne merke det på lang vei hvilken stemning folket generelt har der. Alle er utrolig åpen generelt. Ingen ser rart på deg om du slår av en prat med en ukjent på gata. Her i Norge blir vi nærmest snurt og tror vedkommede er gal eller noe sånt. Politiet stod på hjørnet og tok et par trekk av en joint også. No sweat. Politiet var også utrolig hjelpsomme uansett hva det var. Om det så var å finne frem i den enorme byen eller dersom man hadde fått problemet med en prosituert eller en pimp. I tillegg når det gjelder cannabis, så merket jeg veldig godt at folket der ikke røyker mørk hasj. Ihvertfall ikke mye og om de så gjør det er det lys hasj de røyker. Vi spurte en innehaver av en coffee shop om hva slags varer turister som oftest kjøper. Og det er med en gang steinsvart hasj som man blir drittung av. Fordi de misforstår siden vi her f.eks har en helt anne røykekultur grunnet forbudet. Også kjøper de flere gram på en gang. Typisk "man skal passe på det dyrebare grammet man har"-tendenser man har her i Norge. Det var det teisteste han så fortalte han. Fordi de som bor der, kjøper seg en joint i ny og ne når de har lyst på det. Røyker så den jointen og ferdig med det. Ikke noe shubbe, flaske, pipe eller noe sånt. Bare tull. Vi prøvde også å fortelle en om hvordan vi røyker her i Norge og han hadde aldri hørt om skraping f.eks og lo bare av hvor teit det var. Flaske og sånt skjønte han patentet på, men han så liten vits i det. Med mindre man føler for å røyke seg nedenom og hjem lissom. Noe svært få faktisk gjør der nede. Vi fortalte også at vi hadde lagt fra oss noian i Norge før vi dro. Det skjønte de absolutt ingenting av og forstod nærmest ikke hva vi mente engang. Ellers så jeg kanskje én eller to tiggere i hele byen. Og vi gikk en god del rundt om i byen. Så selvfølgelig en del originaler, men det var ingen narkomane strødd rundt omkring. Jeg går ut fra at var svært få tungnarkomane også og disse var på offentlige anstalter der de fikk stoffet sitt. Alt kontrollert og regulert statlig også. Helt utrolig at det faktisk fungerer så bra som det gjør! :) Brodern sa det, Politiet i Norge burde tatt seg en tur dit for å få inspirasjon. Det er sånn det skal være! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må jo stille det samme spørsmålet(ene) som jeg stilte i en annen tråd med det samme temaet.

Bakgrunnen for spørsmålet er norsk skattepolitikk og hvordan de legger avgifter på rusmidler slik som alkohol og og tobakk. I dag må man kjøpe cannabis igjennom ulovlige kilder, kilder med lenker til organisert kriminalitet. Av de samme menneskene kan man få kjøpt smuglersprit, tobakk og øl siden norsk avgiftspolitikk gjør det mulig å gjøre en fortjeneste på dette.

Nå, tror noen at prisen på en joint vill ligge under gatenivå hvis cannabis ble legalisert?

 

Mitt svar på det spørsmålet er at de menneskene som vil ha seg en joint vill gå til de samme menneskene som idag ettersom prisen på lovlige varer vill være for høy, og vil være utsatt for de samme mulighetene for å komme i kontakt med hardere stoffer.

 

forøvrig vil jeg si at hasj er bæsj, stemte nei selvfølgelig.

 

- D.J.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Må jo stille det samme spørsmålet(ene) som jeg stilte i en annen tråd med det samme temaet.

Bakgrunnen for spørsmålet er norsk skattepolitikk og hvordan de legger avgifter på rusmidler slik som alkohol og og tobakk. I dag må man kjøpe cannabis igjennom ulovlige kilder, kilder med lenker til organisert kriminalitet. Av de samme menneskene kan man få kjøpt smuglersprit, tobakk og øl siden norsk avgiftspolitikk gjør det mulig å gjøre en fortjeneste på dette.

Nå, tror noen at prisen på en joint vill ligge under gatenivå hvis cannabis ble legalisert?

9466146[/snapback]

Det faktum at cannabis må smugles inn i landet, og at besittelse i store kvantum er ulovlig og risikofylt, er jo det som presser prisene opp. Tviler på at ekstraavgifter fra staten ville spise opp det nedgangen i pris som vil komme når disse to elementene faller bort.

 

Uansett er ikke prisen det som er det viktigste med en eventuell legalisering. For meg handler det om prinsippet.

 

forøvrig vil jeg si at hasj er bæsj, stemte nei selvfølgelig.

 

- D.J.

9466146[/snapback]

Jeg synes at snus er bæsj, men jeg er ikke for å forby det for det. Fordi jeg respekterer andres rett til å bestemme over egen kropp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hvorfor det er så mange som er imot medisinsk cannabis?!

Urimelig for å si det mildt!

 

Hvorfor er dere imot det?

Mener dere at det er feil at en person som bruker cannabis pga en lidelse bør bli stemplet som kriminell og skal ikke ha retten til å lindre problemene?

Jeg fatter virkelig ikke tankegangen deres angående dette.

Snakk om folk, herregud... :nei:

Endret av The_Free_Man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Må jo stille det samme spørsmålet(ene) som jeg stilte i en annen tråd med det samme temaet.

Bakgrunnen for spørsmålet er norsk skattepolitikk og hvordan de legger avgifter på rusmidler slik som alkohol og og tobakk. I dag må man kjøpe cannabis igjennom ulovlige kilder, kilder med lenker til organisert kriminalitet. Av de samme menneskene kan man få kjøpt smuglersprit, tobakk og øl siden norsk avgiftspolitikk gjør det mulig å gjøre en fortjeneste på dette.

Nå, tror noen at prisen på en joint vill ligge under gatenivå hvis cannabis ble legalisert?

 

Mitt svar på det spørsmålet er at de menneskene som vil ha seg en joint vill gå til de samme menneskene som idag ettersom prisen på lovlige varer vill være for høy, og vil være utsatt for de samme mulighetene for å komme i kontakt med hardere stoffer.

Da er det bare å prøve igjen :) Går det slik, er ikke stoffet i praksis legalisert. Men cannabis er så billig å produsere at Staten må ta mange tusen prosent i avgifter dersom det skal koste mer enn det koster på gata i dag. Canada tar ca. 1500% i avgifter på sin cannabis, og den koster under 30 kroner og rundt halvparten av gateprisen der. Avgiftsregimet på det svarte markedet er uslåelig.

 

edit: Mange ville forresten gladelig betalt mer enn 100 kr./g. for kvalitetssikret cannabis og for å få jevn tilgang.

 

Dersom vi sier at vi innfører samme avgiftsnivå på cannabis som Canada, runder opp produksjonsprisen til 2 kroner pr. gram, og regner med at vi bruker tilsvarende mengde cannabis som i dag smugles inn (politiet anslo 20 tonn i året for et par år siden), tjener Staten:

1500% x 20.000.000 x 2 kroner = seks hundre tusen kroner. Og da koster det oss forbrukere ca. 30 kr. pr. gram...

Endret av kkt1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fin skildring av Amsterdam, jeg opplevde også stor vennlighet i byen. Men det skal ikke undergraves alle de tunge stoffene som også flyter der. Når jeg var der så kunne man ikke unngå å bli spurt om man ville kjøpe heroin på omtrent hvert eneste gatehjørne

9470673[/snapback]

Etter det jeg har fått med meg, så har ikke nederland greid å gjort noe med det svarte markedet, så veldig mye av handelen foregår på det svarte markedet.

Lenke til kommentar

Opplevde også folk som "Hey, cocain? cocain?" Men leste i den offisielle guiden til Amsterdam at "people will try to sell you harder drugs. These are always fake" står det. Altså, vaskepulver og altmulig rart. Er jo klart at det svarte markedet er der fortsatt, men er tydelig at de som selger dette sliter en del med omsetningen sin. Noe som er en bra ting! Det tyder jo på at ting funker. Og folk generelt er ikke så veldig interessert i annet dritt når de enkelt kan få seg en joint på en coffeshop. Skulle man bli narkis i den byen må man nesten ville det!

 

Edit: Men de slipper uansett å kriminalisere hundrevis av mennesker som bare liker å røyke. Noe som også er en særdeles bra ting! :)

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Men de slipper uansett å kriminalisere hundrevis av mennesker som bare liker å røyke. Noe som også er en særdeles bra ting! smile.gif

 

Hvorfor synes du at dere stiller dere annerledes forholdt til en som liker xtc eller heroin, uten å gjøre noe annet kriminelt enn å kjøpe stoffene og ta de?

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Men de slipper uansett å kriminalisere hundrevis av mennesker som bare liker å røyke. Noe som også er en særdeles bra ting! smile.gif

 

Hvorfor synes du at dere stiller dere annerledes forholdt til en som liker xtc eller heroin, uten å gjøre noe annet kriminelt enn å kjøpe stoffene og ta de?

9472875[/snapback]

Var det noen som sa det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...