Gå til innhold

Første DTX-kort annonsert


Anbefalte innlegg

takker for den infoen. har sittet å tenkt på ett hovedkort med 6150, og om 7050 kommer snart så kanskje en bare skal vente litt.

 

ett kjapt besøk på nvidia ga denne siden:

http://www.nvidia.com/object/mobo_gpu_wtb.html

 

og av dem hovedkortene der så ga abit utslag hos pcutstyr.no rundt 31.5...

 

spennende...

 

lurer bare på om strømmen holder...

 

en morsom ting forresten, abit sine egne sider påstår at an-m2hd ikke finnes :p

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette virker lovende. 7050 PV skal altså få native HDMI og bedre oppskalering. Jeg angret en stund bittert på at jeg solgte mitt Abit NF-M2 nView (6150 + NF430), for det var et utrolig komplett mATX-kort. Det hadde BIOS-funksjoner som jeg vanligvis forbinder med entusiast-kort, og veldig bra kjøle-løsning. Men nå ser jeg lysere på ting...

Lenke til kommentar
Jeg har virkelig sansen for dette Mini-ITX-kortet! Tross den beskjedne størrelsen på 17x17 cm, har det både DVI, VGA, RGB og HDMI-utganger, 4 SATA, Firewire, masse USBer, osv. For å spare plass benyttes faktisk DDR2 SO-DIMM - uvanlig for AM2-kort.

8631209[/snapback]

Ja, det hovedkortet ser ganske bra ut men dessverre så er det ingen som selger Albatron-produkter i Norge såvidt jeg vet (?).

Lenke til kommentar

Albatron har mange bra produkter, men regner med at du må ta turen innom eBay for å få tak i det. Dette gjelder desverre for mye annet rart også. Er lite spesialistforretninger i Norge så en må alltid bestille fra utlandet eller via eBay (hvor du selvsagt finner mye nytt da firmaer og privatpersoner bruker eBay som netthandelløsning).

Jeg vil bare ikke ta hele risikoen med å importere noe som kansje ikke virker, bedre å la et firma ta støyten som har nok kapital til å greie seg allikevel. Jeg har kun kjøpt noe via eBay en gang før og den tingen kosta ikke mer enn 100 norske kroner, et tap jeg kunne klart.

 

Ellers er det dårlig med skikkelig løsninger for å dekode HD-video. Synes godt Sigmatel kunne slå til med et kort spesielt beregnet for dekoding av video igjen. Savner en oppfølger til Creative DXr3 (som var for DVD-Video og MPEG-2). Skjønner at dette mer og mer integreres i GPU/skjermkort, men det er foreløpig kun ATI HD 2900XT og NVIDIA 8400/8500/8600 som har dette nå. Et eget kort eller en brikke hadde vært mye bedre valg. GPU-er er ikke akkurat kjølige for tiden.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Albatron har mange bra produkter, men regner med at du må ta turen innom eBay for å få tak i det. Dette gjelder desverre for mye annet rart også. Er lite  spesialistforretninger i Norge så en må alltid bestille fra utlandet eller via eBay (hvor du selvsagt finner mye nytt da firmaer og privatpersoner bruker eBay som netthandelløsning).

Jeg vil bare ikke ta hele risikoen med å importere noe som kansje ikke virker, bedre å la et firma ta støyten som har nok kapital til å greie seg allikevel. Jeg har kun kjøpt noe via eBay en gang før og den tingen kosta ikke mer enn 100 norske kroner, et tap jeg kunne klart.

8636048[/snapback]

Får håpe noen blir forhandlere for Albatron i Norge snart da, for et slikt mini-ITX-hovedkort som Quintero nevnte er det ikke mange konkurrenter til. Foruten meg selv, så vet jeg om flere andre som også kunne tenke seg en slik løsning. Det er uaktuelt å kjøpe noe slikt fra utlandet, det blir både for kostbart mhp. frakt og du har heller ingen reelle garantier, så jeg håper noen norske forhandlere ikke sover i timen.

Lenke til kommentar

Netshop har tatt inn en ny HK/Skjermkort produsent til Norge nå nylig. Fox+/Foxconn.

Skulle gjerne sett at Komplett eks. tok inn noe nytt, og samme med MPX og PSDATA.

 

Vi trenger de som tør å ta inn annet en typiske "norske" mainstream merker. Spesielt når de er store og bra i utlandet.

 

Gigabyte var ikke så lett å få tak i Norge før, så det er også positivt at det er lett å få tak i nå. Tyan produkter har heller ikke altfor mange.

 

Albatron virker å være store produkter både i Sverige og Danmark.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Netshop har tatt inn en ny HK/Skjermkort produsent til Norge nå nylig. Fox+/Foxconn.

Skulle gjerne sett at Komplett eks. tok inn noe nytt, og samme med MPX og PSDATA.

 

Vi trenger de som tør å ta inn annet en typiske "norske" mainstream merker. Spesielt når de er store og bra i utlandet.

 

Gigabyte var ikke så lett å få tak i Norge før, så det er også positivt at er lett å få tak i nå. Tyan produkter har heller ikke altfor mange.

 

Albatron virker å være store produkter både i Sverige og Danmark.

8642248[/snapback]

Enig, men det virker dessverre som de norske nettbutikkene er i ferd med å miste kontakten med kjernen i sin kundebase - entusiastene. Oss entusiaster er ikke bare interessert i gode priser, men også det gode og brede utvalget. På dette områder så synes jeg at spesielt Komplett har sviktet de siste par årene, med et stadig smalere utvalg av merker og produkter rettet mot oss entusiaster. Jeg handler fortsatt mest der jeg får tak i flest ting, men irriterer meg til stadighet over at produkter som fantes i en måned er borte i den neste. Det finnes med andre ord noen som fortsatt er interessert i å betale litt mer for å få et bedre utvalg varer å velge i mellom, så skjerpings til alle norske nettbutikker!

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Et bredere utvalg ville også ført til at jeg brukte mer penger som forbruker. Jeg hadde ikke klart å holde meg unna det Albatron kortet og hadde nok satt opp en liten boks med sin nytte.

 

Gode plattform produkter for hjemmeserver bruk, pc bruk, barebone bruk, htpc bruk, media player bruk osv. Man har så mange fler bruksområder som er mer eller mindre vanlig i hjemmet i Norge i dag enn før.

 

Vi er midt i "fulldigitalisering av hjemmet" tiden. Høyhastighets bredbånd med høykvalitets innhold samt trådløse nettverk er blitt vanlig.

 

I går satt jeg opp en rå mediaplayer i tv benken og det åpnet seg en ny verden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Et bredere utvalg ville også ført til at jeg brukte mer penger som forbruker. Jeg hadde ikke klart å holde meg unna det Albatron kortet og hadde nok satt opp en liten boks med sin nytte.

 

Gode plattform produkter for hjemmeserver bruk, pc bruk, barebone bruk, htpc bruk, media player bruk osv. Man har så mange fler bruksområder som er mer eller mindre vanlig i hjemmet i Norge i dag enn før.

 

Vi er midt i "fulldigitalisering av hjemmet" tiden. Høyhastighets bredbånd med høykvalitets innhold samt trådløse nettverk er blitt vanlig.

 

I går satt jeg opp en rå mediaplayer i tv benken og det åpnet seg en ny verden.

8642592[/snapback]

Hehe, samme her :thumbup:

 

Jeg kjøper så mye utstyr at jeg får nesten dårlig samvittighet, men det er ennå like artig å prøve nytt utstyr både hjemme og på jobben. Det har ikke blitt like lett å finne det perfekte utstyret til enhver tid, så jeg må gå mange runder med meg selv før jeg kompromisser om en løsning som er akseptabel. Som temmelig kompromissløs så er dette ganske vanskelig naturligvis, så da lar jeg ofte frustrasjonen gå ut over de nettbutikkene som ikke kan skaffe meg akkurat det jeg vil ha. Det Albratron-hovedkortet er bare :dribble:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hehe... det at jeg satt med et SocketA system inntil i forrige uke tror jeg sier ganske mye om at jeg har problemer med å kompromisse på hardware hehe... huff.

 

Men så fikk jeg jammen meg alt jeg ønsket meg når jeg først endelig dro kortet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dette virker lovende. 7050 PV skal altså få native HDMI og bedre oppskalering. Jeg angret en stund bittert på at jeg solgte mitt Abit NF-M2 nView (6150 + NF430), for det var et utrolig komplett mATX-kort. Det hadde BIOS-funksjoner som jeg vanligvis forbinder med entusiast-kort, og veldig bra kjøle-løsning. Men nå ser jeg lysere på ting...

8635689[/snapback]

 

Helt enig.

Jeg har mitt ennå jeg.. :)

Det er ett system jeg er meget fornøyd med.

Tester for tiden ut uBuntu "Feisty" på dette.

Ser ikke bort fra at jeg oppgraderer 4200+'en med noe heftigere. :dribble:

Lenke til kommentar

Test av Biostar TF7050-M2 GF 7050PV :)

 

Kortet baseres altså på nVidias kommende HTPC / IGP-løsning - nærmere bestemt nForce 630a og GeForce 7050PV. Grafikkmessig er det visst ikke snakk om noe kvantesprang, men native HDMI er ihvertfall på plass, og det ser også ut til at den nye grafikk-chipen i større grad avlaster prosessoren ved HD oppskalering:

 

The 1080P version of the Discoverers video chews up a bit more system resources between 15-20%. That's still peanuts compared to what a non-accelerated high definition video would use, and you have a ton of resources free for whatever else you're doing.

biostarTF7050M2_full.jpg

Ganske bra layout, men kanskje litt dum plassering av ATX -og SATA-kontaktene. Litt mer "luft" mellom minneslotene kan også være en fordel, men det betyr neppe mye for målgruppen til et slikt kort...

 

biostarTF7050M2_io.jpg

Stort sett et greit I/O panel, med S-VHS og HDMI, men DVI-utgang burde de jo absolutt ha fått på plass :hmm:

 

For de som vil ha både pose og sekk, anbefales et besøk i denne tråden på XS. De beste mATX-kortene kan jo være en nærmest fullverdig erstatning for entusiast-kort. Testeren klarte å overklokke HTT til smått vanvittige 355 MHz - ikke dårlig for et mATX-kort. PC Stats klarte "bare" 285 MHz HTT, men selv det resultatet må få godkjent.

 

Dessverre er vel Biostar i likhet med Albatron et merke som er vanskelig å få tak i her til lands, men testene kan jo likefullt gi en innblikk i hva nVidias neste generasjon har å tilby. Abit skuffet ihvertfall ikke undertegnede med sitt NF-M2 nView, basert på nF 430 / GF 6150, og oppfølgeren skal være på vei mot norske butikker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...