Gå til innhold

Skal ha ny katt, hva må jeg huske?


Anbefalte innlegg

Skal som sagt ha ny katt, og lurte på hva jeg må tenke på, spesielt når det gjelder dyrlege osv. Går utifra at den må ha noen vaksinasjoner osv?

Og hva er mest praktisk av hann/hunn-katt? Bor på en gård relativt langt fra folk, så det er sjeldent den vil møte andre katter (men det hender jo de tar seg langturer).

 

Noe spesielt en kattunge trenger? Er "en del" år siden jeg hadde kattunger i huset, men husker den forrige katten lærte ganske fort å signalisere at den ville ut.

 

På forhånd takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville skaffet meg en hannkatt og kanskje kastrert den. Da slipper du at den dør av p-pilleindusert livmorkreft mange år for tidlig. Man kan selvsagt sterilisere hunner også, men man vil gjerne ha muligheten for pusunger til stede.

Erfaringen min er at hanner holder seg lekne og morsomme hele livet, mens hunnkatter blir slappe og kjipe etter hvert. Dessuten blir kastrerte hannkatter digre, og store katter er koselig. :love:

Lenke til kommentar
Husk også å filme katten når den er bedøvet, så har du noe å le av i lang tid fremover.

8612636[/snapback]

Og blokker for bratter trapper/fall-steder når katten er dopa :p Vi gjør hvertfall det hvis noen av hundene våre tasser rundt i rus etter et dyrlegebesøk.
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøpe ORDENTLIG kattemat. Ikkenoe av det pisset du finner på KIWI, men fra en dyrebutikk. Royal Canine er ganske bra. Gir det til katten min, han får ikke nok. Tidligere spiste han alt annet enn tørrfôr, mens nå spiser han ikke noe annet. Dette er spesielt viktig hvis du velger å kastrere en hannkatt. Da slipper han å få urinsten (eller hva det nå enn het)-

 

Jeg tok med min katt til dyrlegen når den var omtrent 7-8mnd gammel. Da ble det "full pakke" med kastrering, vaksinering og idmerking. Kom på 1600 totalt. Jeg vaksinerte katta mi forholdsvis sent. Man bør vaksinere de når de er veldig unge. Deretter må man vaksinere en gang til 3-4 uker senere og etter hvert en gang i året.

Ormekur gir du til katta di noen ganger i året. Det er et rent helvete de første gangene man skal gi katta tabletter. Etter hvert, skjønner den at det ikke finnes noen annen utvei enn å svelge.

 

Du bør også kjøpe et klorestativ, så slipper den å klore på møblene dine.

 

Når katta mi skal ut, pleier jeg å spørre den om den skal ut. Da mjauer den som pokker :D Pleier alltid å si "ut" når jeg åpner døra for han :)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Vi fikk kattunge for rundt en uke siden. Hun er omkring 4 måneder gammel og ble sterilisert allerede samme dagen som vi tok henne hjem... Anbefaler ingen å gi p-piller til katten sin. Den ene vi har hatt fikk kreft, men det endte heldigvis godt... Skal du ha hunkatt bør hun altså steriliseres relativt tidlig i stedet for å få p-piller...

 

Det vil være fordeler og ulemper med både hun- og hankatter.

En ulempe med hunkatter er jo at de lett kan få kattunger det ofte er jævlig vanskelig å få gitt bort. Det skulle ikke være nødvendig å ta livet av friske små kattunger. Å sterilisere katten mens den enda er en unge er derfor den beste løsningen... Hunkatter er også ofte mer sure og sære (om jeg kan si det på den måten) enn hankatter, men vårt nye familiemedlem er heldigvis stikk motsatt. Hun kunne ikke vært mer leken og sosial...

 

Ulemper med hankatter er at de har lett for å stikke av. De sloss også mer enn hunkattene. Begge disse tingene kan forbedres ved kastrering. De er i mange tilfeller mer kosete enn hunkattene...

 

Ikke slipp kattungen ut for tidlig. Den bør være inne i minst 3 uker før den slippes ut. La den bli kjent med huset før den får utfoske den store verden utenfor. Gå ut sammen med den de første gangene...

 

Videre kan jeg tilføre at kattunger ikke bør tas fra sin mor før de er et par måneder gamle. Da har de større sjanse for å utvikle seg til å bli trygge, sosiale og kosete katter.

 

Og til slutt ikke vend den til reker, fisk og annen "luksuriøs" mat. Gi den en godbit en gang iblant, men la den i hovedsak spise tørrfor og drikke vann. Får den for mye "digg" mat kan den lett bli kravstor og bevisst unngå tørrforet fordi den vet at det finnes bedre...

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Katten din bør virkelig ha ormekur når den er liten=)

Så slipper den det! Noe som skjer med mange katter...

Vi har operert inn en chip i katta mi..stedenfor øremerking som rett og slett er stygt :ermm:

Det er en veldig liten brikke som opereres bakpå nakken til katten, den ligger bare under huden der.

Brikken inneholder all informasjon om katten som finnes. Navn, alder, type, eiers navn og adressen. :)

Lenke til kommentar
Katten din bør virkelig ha ormekur når den er liten=)

Så slipper den det! Noe som skjer med mange katter...

Vi har operert inn en chip i katta mi..stedenfor øremerking som rett og slett er stygt :ermm:

Det er en veldig liten brikke som opereres bakpå nakken til katten, den ligger bare under huden der.

Brikken inneholder all informasjon om katten som finnes. Navn, alder, type, eiers navn og adressen. :)

8758316[/snapback]

 

Chippen blir ikke operert inn, men blir satt inn under huden ved hjelp av en sprøyte. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...