Gå til innhold

XP2600+ eller P4 2.53GHz? På dual DDR HK fra Asus?


BeachDumb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror den nederste linken min er til å stole på. Der står det at ved max load bruker de ca det samme antall watt mens ved idle er det noe annet

 

Det er i grunn det samme som på Sandpile.org, men på erols har de ikke tatt med MAX Watt på P4 etter at NW kom. De skriver dog:

 

"Regarding the chip's wattage numbers, Intel states: "The [Thermal Design Power] numbers ... reflect Intel's recommended design point and are not indicative of the maximum power the processor can dissipate under worst case conditions." "

 

P4 uten HT har et effekttap som maks ligger på ca 30% over typical. Noe mindre forskjell på P4 med HT da den i utgangspunktet har et høyere effekttap (25% mer enn typical?).

Lenke til kommentar
Litt off topic kanskje (dere krangler jo som bare det).

 

Men hva med en xp2400, kan den låses opp fra bios og har asus nforce2 den muligheten?

 

Vurderer nemlig det oppsettet på twinmos ddr400 og en ny vapochill.

 

Hadde jo vært kjekt med en rimelig heftig amd cpu..

 

Etter hva jeg forstår av forumet på www.nforcershq.com, så har Asus kortet per dags dato ikke muligheten til å låse opp multiplier. Kanskje det kommer i senere biosrevisjoner, who knows.

Lenke til kommentar
den ene kompisen min som har AMD xp2100+ MÅTTE ha 2 ekstra kabinettvifter, for at han skulle kjøre stabilt, ellers ble den for varm etter vi kjørte den ca.2000 ganger i 3D MARK 2001SE!!! :(

 

Hmm, en venn av meg har XP2000@2100 i et lite stygt targakabinett inne i et skap, og den fungerer som berre det, han har ingen kabinettvifter, så akkurat det trur eg varierer litt.. (though eg har ikkje peiling på hans load temp...)

Ja jeg tror det varierer litt...

Lenke til kommentar
Intel Pentium kan drukne i kloakken som jeg ekskrementerer i! AMD Athlon er kongen på haugen, og ingen tvil om det!

Skjønner ikke Hz-freaker...

 

Godt begrunnet svar.... eh...

 

MHz -> Jo flere jo bedre. Så enkelt er det (nesten) innen samme arkitektur i alle fall.

 

Helt TOTALT enig med deg!!! :D

Lenke til kommentar

Slenger meg på jeg...

 

Til deg som snakka om at Intel var stillest: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=MCX462PLUS med en 12dB papst vifte... Stillere enn det er ikke vits en gang. Fondus på forumet her klarte å kjøre en xp1700+ uten vifte med den kjøleren... Bør funke fett med ;)

 

mitt råd til deg er å kjøpe en billig AMD XP nå (klokke den), og senere kjøpe deg en 2800+ eventuelt barton når det blir billigere. Vifta og ribba er jo fortsatt DRITbra.... En XP 2000+ koster bare 700kr nå! Trust me, du kommer ikke til å merke forskjellen...

 

Da har du PC i mange år da....

Lenke til kommentar

Klokket opp AMD XP2600+ for en kamerat her om dagen. Var ikke noe som helst problem å få kjørt den på 2,54 Ghz. Han har en tai-sol kjøler til 250 kr eller noe rundt der. (28db). Selv så kjører jeg min XP1700+ (1,46Ghz) på 2100+ (1,72) med en Glacial Tech igloo 2320 (25db). Så om du sier at AMD ikke er overklokkings villige, så har du ikke snøring på å klokke en pc, eller så har du ikke prøvd selv.

 

Min stemme gikk til AMD og nForce2. Da får du bedre ytelse ( bare litt riktignok) til en litt lavere pris.

 

FreeFragz

Lenke til kommentar

Iflg Intel er tallet for P4 2,8GHz 68,4 Watt og 81,8 Watt for 3,06GHz.

ftp://download.intel.com/design/Pentium4/...dt/24919930.pdf

les appendix N4, slik jeg tolker det er dette max tall, "highest VID number". Poenget er at man bør gå til kilden, jeg stoler sjelden på ting jeg finner på internett med mindre jeg kan få bekreftet det fra minst 1 kilde som er troverdig.

 

Iflg AMD er tallet for Athlon XP 2700+ 68,3 Watt, 2800+ er ikke spesifisert, men man må anta at tallet er høyere.http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/25175.pdf

 

Det er typical tall Intel oppgir. Selv ikke til pressen har Intel gitt ut tall på MAX Watt på P4 CPUer over 2,53 eller var det 2,6 GHz? Vi fikk i alle fall ikke vite MAX på 2,8 eller på 3.06.

 

Du finner også tallene du henfører til som Typical på Sandpile.org om du hadde tatt deg bryet å sjekke der... VID er volten på CPUen og forskjellige revisjoner kommer med ulik Vcore.

 

Joda, jeg så på Sandpile, men som jeg sa i mitt første innlegg; Å stole blindt på "uavhengige" sider er ofte farlig. Mest av alt fordi datafolk har en tendens til å kopiere tall fra andre, uten å sjekke med kilden, tall kan trikses med og plukkes opp fra sammenhenger. Dvs dersom Intel ikke har oppgitt noe maxtall eller noen har fått til å måle disse bør man vel være litt forsiktig med å ta disse tallene for gitt.

 

Noe annet jeg la merke til i begynnelsen av artikkelen var at noen hadde slengt opp tall fra overclockers.com, 4 innlegg for Athlon XP2600+ er neppe nok til å si noe om de generelle overklokkingsegenskapene. 29 begynner å bli et bra referansegrunnlag og ekskluderer også at det kun er folk med flytene nitrogen eller vannkjøling som har prøvd. Jeg ville derfor ikke trukket altfor drastiske konklusjoner rundt OC egenskapene til 2600+, for alt vi vet kan det være en rar tenåring som har lagt inn 3192MHz for denne CPUen, dette ville ødelegge hele statistikken/resonnementer deres for å gå for 2600+. For P4 ligger det derimot flere bra innlegg der man beskriver relativt bra hva slags utstyr og metoder som er brukt, dette blir liksom med engang litt mer troverdig enn bare ett tall og navn på kjøler/HK.

Lenke til kommentar

Joda, jeg så på Sandpile, men som jeg sa i mitt første innlegg; Å stole blindt på "uavhengige" sider er ofte farlig. Mest av alt fordi datafolk har en tendens til å kopiere tall fra andre, uten å sjekke med kilden, tall kan trikses med og plukkes opp fra sammenhenger. Dvs dersom Intel ikke har oppgitt noe maxtall eller noen har fått til å måle disse bør man vel være litt forsiktig med å ta disse tallene for gitt.

 

Enig med deg der, men når det gjelder typical og max så er det veldig lett. Tidligere har Intel oppgitt typical og max på alle CPUer. De sluttet med det når max watt var rundt 80. Sammenhengen mellom typical og max har vært typical * 1,3 = ca max (på P4 NW). Når det gjelder P4 3,06 vil jeg anta at sammenhengen er typical x 1,25 da HT gjør at mer av CPUen vil være i bruk i en "typical" sammenheng.

 

Så med andre ord er ikke Wattene så vanskelig å finne ut av. Men, som sagt, på et generelt grunnlag er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Kjetil:

"Fuckthesame"

 

Om det er driverene eller chipsettene som er problemet er jo uinteresant, fordi de "hører sammen". Selv om det er driverene som er problemet, kan du si at det er chipsettet som ikke fungerer som det skal.

Ok kan vel ta det på en annen måte da? Om du har dårlig bensin i tanken er det da motoren som er dårlig. Poenget er at det er ikke AMD og selve brikke settet som er problemet i de fleste tilfellene, men driverne til brikke settet. Kan da ikke si at AMD er dårlig av den grunn? Skjønner.

 

nope.. men om du vet at du bare får tak i dårlig bensin, så må du likevel tenke totalt, kansje du derfor må bruke diesel eller flybensin :)

 

Her er det jo ikke snakk om at AMD er dårlig, men om AMD systemet (totalt, inkl cpu, chipset of chipset drivere) om en av disse er dårlige vil jo hele systemet være dårlig. Og det kan man si uten å si at AMD eller Via er dårlige, teite eller helt konge.

 

Om Vias drivere er dårlige og chipsettet er bra kan jo diskuteres når det lages av samme fabrikant. Chipsettet bør være godt nok til å håntere det beste av drivere som fabrikanten klarer å lage.

 

skal ikke argumentere mye for valget, men jeg tror det høres ut som du kan velge P4'n uten å angre. Kjøper stort sett AMD selv, men det er kontormaskin på 1800+ fremdeles. Intel tror jeg fremdeles har lavere varmeutvikling (mindre støy), med intel chipset regner jeg systmet for å være helt stabilt (uten å si at AMD systemene har mye problemer i dag).

Lenke til kommentar
Min stemme gikk til AMD og nForce2. Da får du bedre ytelse ( bare litt riktignok) til en litt lavere pris.

 

Har jo akkurat konkludert med at et AMD 2600+ nForce system ikke er billigere enn et P4 2.53 GHz Granite Bay..

Hvis du ikke kjøper en billig ribbe med en kanskje støyende vifte for Socket A da!

Til under 400 kr :O)

 

Noen andre som har testet de Zalman kjølerene med ekstern vifte, kan de anbefales?

 

Som jeg skjønner på de varmegradene dere legger ut, så er en P4 2.53 like varm som en XP2600+?

 

Med noen få triks i bios på en P4 får du opptil 400MHz bus hastighet, er det like enkelt på en XP?

 

Er det stor forskjell på overklokking ettersom hvilken fabrikk de er produsert?

 

Akkurat nå så vet jeg ikke helt hva jeg har lyst på, noen som kjenner begge systemene og kan anbefale en av de?

Lenke til kommentar
Utfordrer du meg til en duel lithium?

 

Spørr meg om anything, anytime og jeg skal svare.

 

JEG VET MER ENN DEG!

 

Versalier er vansklige og lese:)

-----

 

tok bare og quotet en random text av deg:)

 

Mulig at de nåværende AMD er Clocket ut av det milde

men man er ikke blåst i hodet for det.. AMD er et perfekt selskap

og prøver og stikke høl på Intel sin kapitalistiske hersking, bra.

 

Athlon Clawhammer/64 derimot kommer ucloket fra fabrikken og starter på PR 3400 :))

blir spennende og se den clocket:)

Lenke til kommentar

...

Med noen få triks i bios på en P4 får du opptil 400MHz bus hastighet, er det like enkelt på en XP?

...

 

nå tror jeg du surrer, det er tb-b som med nforce2 ikke har multiplier lås, intel har hatt multiplier lås siden P3 dagene, den går det IKKE an å gjøre noe med...

 

hvis du klarer å få kjørt en amd på 12,5x200 = 2500 mhz har du nok en pc som drar fra det meste (3300+ rating elns skulle jeg tro) men det er ikke særlig sannsynelig...

 

må forresten si at det er endel enklere å drive med intel, _litt_ letter å feste stock intel vifta enn amd :)

 

hadde faktisk gått for i845pe, pc3200 ram (behøver ikke være noe spes bra, noname går fint) og en P4 2,4 ghz... hadde håpet at det kunne klokkes til 2,6-2,9 ghz med stock vifta i et bra ventilert kabinett... med 512 mb ram ville det komme på ca 4000 kr... husk på at for ytelsen til systemet ditt har skjermkortet generellt mer å si enn prosessoren...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

for ringenes herre ( alltid hatt lyst til å si det )

 

altså, xp 2600+ er kjent for å være god på overklokking...

joda, så kommer det så fantastisk mange brilliante drittkommentarer som får meg til å tro at valgerd svart"synt" haugland sitter her og poster på forumet.

VIL du ha cpuen som viser størst antall mhz etter klokking, velg p4.

vil du ha cpuen som overkjører cpuen med størst antall mhz etter klokking så velg amd..

altså, intel kan klokkes høyest, men so what, det er ingenting annet enn tall, antall mhz hos intel betyr ingenting, ingenting annet enn at det kanskje ser pent ut å starte maskinen så står det 3,2ghz.

p4 3,06ht blir i flere tester bevist at den har minimal med ytelse i forhold til xp2800, som også flere ganger har vært foran, jeg synes egentlig det sier det meste.

gullbarnet med fantastiske hyperthread er ikke engang noe særlig raskere enn en amd xp2800 der det tilogmed er en forskjell på 750mhz, der ser du hvor LITE det med antall mhz betyr.

jeg kjøpte intel pga jeg ville se eventuell forskjell, prøve meg litt, klokke litt og ha det litt moro.

tror jeg hadde vært better-off med amd..

for å si det sånn, gir du en xp2600+ god kjøling så tviler jeg på at p4 2,53 har så mye den skal ha sagt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...