Gå til innhold

XP2600+ eller P4 2.53GHz? På dual DDR HK fra Asus?


BeachDumb

Anbefalte innlegg

dette med å overklokke, hvem kjører høgest hvem er best amd eller intel...

det høres omtrent ut som om de som sitter og kjører benchmark programmer 3dmark pcmark og mange fler og griner om at de ikke får hlg nok score.

virker jo faktisk som om det er det eneste de bruker pcn til kjøper system etter hvor stor score de for..dumt eller...

amd eller intel er en smak sak.

 

slik det er i dag om mna klokker eller ikke disse så kjører de ganske likt.

liten forskjel å merke uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VIL du ha cpuen som viser størst antall mhz etter klokking, velg p4.

vil du ha cpuen som overkjører cpuen med størst antall mhz etter klokking så velg amd..

altså, intel kan klokkes høyest, men so what, det er ingenting annet enn tall, antall mhz hos intel betyr ingenting, ingenting annet enn at det kanskje ser pent ut å starte maskinen så står det 3,2ghz.

p4 3,06ht blir i flere tester bevist at den har minimal med ytelse i forhold til xp2800, som også flere ganger har vært foran, jeg synes egentlig det sier det meste.

gullbarnet med fantastiske hyperthread er ikke engang noe særlig raskere enn en amd xp2800 der  det tilogmed er en forskjell på 750mhz, der ser du hvor LITE det med antall mhz betyr.

jeg kjøpte intel pga jeg ville se eventuell forskjell, prøve meg litt, klokke litt og ha det litt moro.

tror jeg hadde vært better-off med amd..

for å si det sånn, gir du en xp2600+ god kjøling så tviler jeg på at p4 2,53 har så mye den skal ha sagt..

dette med å overklokke,  hvem kjører høgest hvem er best amd eller intel...

det høres omtrent ut som om de som sitter og kjører benchmark programmer 3dmark pcmark og mange fler og griner om at de ikke får hlg  nok score.

virker jo faktisk som om det er det eneste de bruker pcn til kjøper system etter hvor stor score de for..dumt eller...

amd eller intel er en smak sak.

 

slik det er i dag om mna klokker eller ikke disse så kjører de ganske likt.

liten forskjel å merke uansett.

 

Jeg vet at en XP utnytter MHz på en annen måte (kall det gjerne kvalitets MHz), og en XP dermed får "tilsvarende" eller bortimot samme ytelse som P4!

Men en P4 har en 533MHz bus at den blir MYE bedre av en liten økelse/overklokking av minne bus!

Plus at P4 har SSE2 støtte, og mange nyere programmer blir skrevet med tanke på å utnytte det!

P4 har supre HK fra Intel, noe Intel er best på..

 

AMD er ikke så flinke på HK, eller så prioriterer de ikke det i samme grad, synd!

En AMD, ok.. jeg er enig i at nForce er mye bedre teknisk HK og har et glimrende lydkort (på linje med Audigy?)

Og den har opplåst multiplier som gjør at man kan overklokke på en helt annen måte, som gjør at den yter likebra, eller bedre enn en overklokket P4? Overklokke XP = Senke multiplier og øke bus? eller er det feil?

 

Som dere ser i inleggene mine, er jeg ikke så opphengt i hvem som har flest MHz og klarer seg best på benchmarks, jeg har etterhvert funnet ut at de er ganske jevne (eller at vi ikke kommer noen veg lenger med å diskutere ytelse på XP vs P4), men tenker mer på:

 

- Støy fra vifte/varmeutvikling?

- Hva slags nForce AMD XP hovedkort, med mulitplier opplåsning?

- Hva slags Intel P4 hovedkort, med "like bra" lydkort som nForce?

- Hva slags vifte på AMD XP?

- Holder vifta på en Intel P4, bråker den?

- Overklokke en XP = Senke multiplier og øke bus hastighet?

- Er nForce lydkortet på linje med Audigy?

- Vil et I845PE yte merkbart mye dårligere enn en GraniteBay eller nForce?

 

Mange av disse spørsmålene har jeg allerede fått svar på, men lurer fortsatt på noen.. Og ønsker også et annet synspunkt/mening/svar på det!

Håper noen tar seg tid til å svare på dette..

Lenke til kommentar
Hvorfor er det egentlig så mange intel pentium tilhengere her på forumet?

 

Intel opererer jo med steinalderteknologi i forhold til AMD. Jeg er virkelig forbaust over de personene med sunn fornuft som kjøper seg korrupt teknologi fra spionasjegiganten intel.

 

 

Ehh.. hvor har du dette ifra? Det er jo stikk motsatt

Her kan du lese litt om historien om "copycat" virksomheten til AMD og hvor lite innovative de er : http://www.overclockers.com/articles249/

Lenke til kommentar
Hvorfor er det egentlig så mange intel pentium tilhengere her på forumet?

 

Intel opererer jo med steinalderteknologi i forhold til AMD. Jeg er virkelig forbaust over de personene med sunn fornuft som kjøper seg korrupt teknologi fra spionasjegiganten intel.

 

 

Ehh.. hvor har du dette ifra? Det er jo stikk motsatt

Her kan du lese litt om historien om "copycat" virksomheten til AMD og hvor lite innovative de er : http://www.overclockers.com/articles249/

 

Trenger vel ikke kommentere at pentiumsuks sitt innlegg ikke er i nærheten av å være seriøst, men den saken du henviser til på overclockers.com synes jeg unnlater så å si samtlige fordeler med Hammer. I hele tatt vil jeg si at den ikke behandler spørsmålet om hvilken teknologi AMD og Intel tilbyr sine kunder. Kan godt utdype om du vil, men for AMD kan en si i korte trekk:

 

-Integrert minnekontroller

-Meget god skalering fra 2-4-8 CPUer i SMP systemer (problem med P4 XEON og MP brunnet delt minne/buss)

-64-bits prosessering (over 2 GB direkte minne er meget nyttig til servere og arbeidsstasjoner) med full bakoverkompatebilitet

-bra varme/ytelsesforhold

Lenke til kommentar

Beachdumb: Hvorfor velger du ikke bare en av de prosessorene, det ser ikke ut til at det kommer noen vei...du har hatt denne posten her lenge nå, ta den prosessoren du syntes passer deg best, mitt råd er at, har du mye penger, så kjøper du Intel pentium 4, har du sånn passe med penger, da kjøper du AMD!

Lenke til kommentar

..jeg mener da å ha lest / sett tester av Granite Bay som ikke var særlig imponerende, senest denne uken. Mener det var slik at PE var nesten like kjapp? Leste da et sted at de mente at det ikke var veldig stor forskjell på om man kjørte dual eller ikke på Nvidas nyeste chipset også?

 

Så snart jeg finner url'ene så kan jeg putte dem inn her.

 

Jeg ventet at Granite Bay skulle bli helt killer, så jeg var skuffet. Tror jeg går for PE eller Nvidia, alt etter cpu jeg velger.

Lenke til kommentar
Tar jeg helt feil hvis jeg mener å ha lest at E7205 hovedkort kun støtter DUAL 266mhz DDRAM og nForceSPP2 støtter DUAL 400mhz DDRAM?

Nei du tar ikke feil. Men om du søker litt etter tester med dual ddr 400 og vanlig ddr 400 så tror eg du ikke får deg en aha opplevelse. Må nok vente en stund før det blir fart i dual ddr, er trossalt nytt.

Lenke til kommentar

Asså amd kan klokkes.. værtfall de med den nye b-bred kjerna...

 

Jeg kjøper en xp1800 med t-bred "a" stepping, kjører den stabilt på 175*11.2= 2012mhz aka xp2500 eller noe sånt, med luft kjøling

 

Har lest en plass (men husker seff ikke hvor) at t-bred "a" kan klokkes til sånn ca 2.0 ghz, og t-bred "b" til ca 2.4 ghz.

Dette er med god luft kjøling

 

Liksom viss man setter 12*200= 2400mhz aka xp 3xxxx så har ikke en pentium 4 så mye den skulle ha sagt uansett.

 

Mine erfraringer er værtfall at det er vanskelig å få klokka en intel p4 til 3.0 ghz eller over stabilt, med normal luft kjølling

 

Hvorfor er det som mange 14tisser som svarer på masse spørsmål de ikke vet svare på enngang?

 

Foreskempel de som påstår at intel utviker mer watt en amd...

 

Syns ting som dette ødelegger hele forume

Lenke til kommentar

ser at det går litt fram og tilbake, er for tida en intel fanboy :) mest pga at det er så enkelt å overklokke og at i845pe hovedkortene er svært gode.

 

har akkurat kjøpt et abit be7 i845pe basert hovedkort, det er kanskje verdt å merke seg at det har en 3:4 multiplier til ram'n, kjører personlig en P4 1800 på 2450 mhz og ram'n på 182 mhz... får ca 2850 i sisoft sandra i ram benchmark...

 

angående P4, så er det en fordel å få tak i C1 steppingen, såvidt jeg vet er alle 2,5 2,66 2,8 og 3,06 ghz av den steppingen, mens 2,53 ghz'n ikke er det. (sjekk www.slapps.com msi i845pe reviewet)

 

jo, du vil nok få svært bra ytelse med f.eks TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond, abit be-7 og en P4 2,66 ghz.

 

burde gå an å klokke til 3 ghz, med 600 mhz fsb og 400 mhz ram :)

 

alternativt kan du få tak i en 2,53 ghz og klokke den til 2850 og 600 mhz fsb og 400 mhz ram...

 

som sagt, sjekk ut reviewene på www.slapps.com, der er det sammenlignet noen kt400 og xp2400+ systemer med noen i845xx + P4 systemer...

Lenke til kommentar
Hvorfor er det som mange 14tisser som svarer på masse spørsmål de ikke vet svare på enngang?

 

Foreskempel de som påstår at intel utviker mer watt en amd...  

 

Syns ting som dette ødelegger hele forume

 

Mye fornuftig i posten din, Det0x, og jeg sakser selvfølgelig det som er feil... ;)

 

Det stemmer faktisk at de nyeste P4 CPUene utvikler mer varme enn de nyeste AMDene. Les forøvrig disse skriftene:

 

Her finner du i Intel sine egne papirer hvor mye varme P4 avgir, og her finner du tall på AMD sine nyvinninger.

 

God lesing!

 

-KJ

Lenke til kommentar

 

har akkurat kjøpt et abit be7 i845pe basert hovedkort, det er kanskje verdt å merke seg at det har en 3:4 multiplier til ram'n, kjører personlig en P4 1800 på 2450 mhz og ram'n på 182 mhz... får ca 2850 i sisoft sandra i ram benchmark...

 

Mitt nForce2 hovedkort har 3,1 GB/s båndbredde i SiSoft :)

Lenke til kommentar

 

har akkurat kjøpt et abit be7 i845pe basert hovedkort, det er kanskje verdt å merke seg at det har en 3:4 multiplier til ram'n, kjører personlig en P4 1800 på 2450 mhz og ram'n på 182 mhz... får ca 2850 i sisoft sandra i ram benchmark...

 

Mitt nForce2 hovedkort har 3,1 GB/s båndbredde i SiSoft :)

 

hvis du ser litt etter, så ser du at jeg faktisk bare har pc2700 ram :) - men er ikke den som egentlig stopper meg, men cpu/kjøling hvis du kikker en tur på www.slapps.com så ser du noen som har testet et hovedkort som desverre bare har 4:5 multiplier, hadde de hevet samme cpu/vifte/ram på hk mitt kunne de kjørt med 3:4 multiplier, da ville de hatt ca 3450mb/s i båndbredde ;)

 

er litt nysgjerrig, hva for oppsett har du? (ram, hk, cpu) og hva for settings?

Lenke til kommentar

Jeg skrev dette:

 

Hvorfor er det som mange 14tisser som svarer på masse spørsmål de ikke vet svare på enngang?

 

Foreskempel de som påstår at intel utviker mer watt en amd...

 

Syns ting som dette ødelegger hele forume

 

 

Det er selfølgelig helt feil.. mener det motsatte, altså at intel utviker mer mer watt enn amd. grunn til at amd blir varmere er at pentium har større core til å overføre varmen til ribben som skal kjøle ned cpu'en.

 

men det gjør jo ikke noe at amd blir varm heller, en amd cpu skal jo klare 80 grader uten problemer. viss en intel cpu runder 80 grader er det farlig, ikke viss en amd gjør det.

 

så det er et ganske dårlig argument å si "kjøp intel, amd blir så forba**** varm"

Lenke til kommentar

det er jo faktisk slik at man ikke har noe prob med at intel cpu'r blir for varme, boxed vifta funker ypperlig og er lett å sette på. derimot er det lett å gjøre feil ved innkjøp og montering av amd vifter (det går igjen her på forumet), derfor det er endel som sier at amd cpu'r blir så jævelig varme...

 

husker ikke tallene i hodet, men mener det er noe sånt som

P4 = 130mm2

xp-tb-b = ca 90mm2

 

isåfall må P4'n utvikle 44% mer varme enn xp'n for å få samme overflatetemperatur... (dette blir jo rent teoretisk, ettersom kjøleribben gjør at de får så å si samme overflate, men det illustrerer poenget med at amd ER vanskeligere å kjøle - de er veldig avhengig av kjøleribben...)

Lenke til kommentar
Hvorfor er det egentlig så mange intel pentium tilhengere her på forumet?

 

Intel opererer jo med steinalderteknologi i forhold til AMD. Jeg er virkelig forbaust over de personene med sunn fornuft som kjøper seg korrupt teknologi fra spionasjegiganten intel.

 

 

Ehh.. hvor har du dette ifra? Det er jo stikk motsatt

Her kan du lese litt om historien om "copycat" virksomheten til AMD og hvor lite innovative de er : http://www.overclockers.com/articles249/

 

Totalt enig!! det er jo AMD som ligger litt etter INTEL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...