Gå til innhold

XP2600+ eller P4 2.53GHz? På dual DDR HK fra Asus?


BeachDumb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer fortsatt på hvilken av de to som produserer minst varme, jeg vil kunne i tillegg overklokke, ha et stille system

 

Hvilken CPU trenger lavest rpm (og dermed lavest støy) på en kvalitets kjøleribbe, feks Swiftech?

 

Støyer P4 retail kjøleren mye mere på en 2.53GHz enn en feks 1.6GHz?

 

Hvis jeg skal ha et stille system, burde jeg gå for AMD eller INTEL i denne kampen?

Lenke til kommentar

INTEL Pentium 4 produserer mindre varme enn AMD, P4 er best til klokking no matter what AMD folka sier så er de det! P4 trenger lavest rpm og er dermed mest stillegående. Skal du ha en pc som ikke bråker noe særlig velger du P4 2.53GHz'en og jeg vil tro at 2.53GHz støyer mindre enn 1.6GHz, vifta på 2.53GHz'en er på 25db. Så etter dine krav ville jeg valgt P4 2.53GHz, dette er ikke fordi at jeg syntes at P4 er best men fordi den oppfyller alt det du er ute etter. :D

Mange P4 systemer er også mer stabile enn AMD systemer, har en kompis som har AMD xp2600+, den er f**** så ustabil og f**** så treig i forhold til min!GO FOR P4 2.53GHz

Lenke til kommentar
Hvilket av disse systemene yter best?

Både på nye og game spill, encoding av divx, svcd, mp3 osv..

I nye og gamle spill vil disse yte ganske likt, og det er mest skjermkortet som avgjør hvor bra det kommer til å gå. Alle prosessorer over 2Ghz greier å drive alle nye spill helt brillefint, så det er egentlig det samme.

På encoding av divx, svcd, mp3, osv, er det intel som er best, og det har de vært lenge. SSE2 instrukser i "rippe" programmene gir P4 opp til 50% boost.

 

Da lurer jeg på hvilke av disse CPU'ene som krever minst kjøling.. dvs: Hvilken CPU trenger lavest rpm (og dermed lavest støy) på en kvalitets kjøleribbe, feks Swiftech?

Jeg tror at Intel er den som trenger minst kjøling av disse, selv om dette bare er et "educated guess". Intel har en ganske bra kjøler med, så dersom du kjøper den, så trenger du nok ikke kjøpe ekstra kjøler.

 

Støyer P4 retail kjøleren mye mere på en 2.53GHz enn en feks 1.6GHz?

På 2.8 Ghz og oppover byttet de kjøler med en mer bråkete, men jeg tror 2.53 har den samme som 1.6 har, med bare litt hissigere vifte. Det er rundt 25dB tror jeg.

 

Hvis jeg skal ha et stille system, burde jeg gå for AMD eller INTEL i denne kampen?

Mitt tips: Stille? Vannkjølt AMD, eller luftkjølt Intel.

Lenke til kommentar
Støyer P4 retail kjøleren mye mere på en 2.53GHz enn en feks 1.6GHz?

På 2.8 Ghz og oppover byttet de kjøler med en mer bråkete, men jeg tror 2.53 har den samme som 1.6 har, med bare litt hissigere vifte. Det er rundt 25dB tror jeg.

 

Det stemmer ikke! BOXED vifta til P4 2.53GHz er IKKE den samme som P4 1.6GHz. Vifta som står på 1.6'en er samme vifta som P4 2GHz har og fra P4 2.26GHz og oppover er det noen helt andre vifter som er større og stillegående enn den som står på P4 1.6GHz og P4 2GHz! Dette har jeg lest, men ikke spør hvor. Jeg kjenner en som har P4 2GHz som det er en mindre vifte på enn min cpu, som sviver på 2900-3300rpm mens min vifte sviver på 2400-2800rpm, jeg har 4 Kabinettvifter på 25db, samme kabinett og han har EN kabinettvifte på 25db, hans pc bråker litt mer enn min! P4 sine prosessorer klarer å yte mer av rammen enn AMD klarer! Noe som teller en del! Spesielt til deg som skal ha dual DDR HK :D

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg tror det blir som lotto. Du vet aldri hva du kjøper. Dette gjelder både AMD og Intel. Har en kompis som spesielbestilte fra USA en T.Bird 1.4GHz med AHYAR stepping som var GARANTERT overklokkbar til 1.6 MHz (pretested sa selgeren) men han klarte ikke mer enn 1.55GHz med vannkjøling :evil: . Prisen er jo mer eller mindre det samme, så jeg vet rett og slett ikke hva å anbefale.

 

Hilsen

 

Staljin

Lenke til kommentar
INTEL Pentium 4 produserer mindre varme enn AMD, P4 er best til klokking no matter what AMD folka sier så er de det! P4 trenger lavest rpm og er dermed mest stillegående. Skal du ha en pc som ikke bråker noe særlig velger du P4 2.53GHz'en og jeg vil tro at 2.53GHz støyer mindre enn 1.6GHz, vifta på 2.53GHz'en er på 25db. Så etter dine krav ville jeg valgt P4 2.53GHz, dette er ikke fordi at jeg syntes at P4 er best men fordi den oppfyller alt det du er ute etter. :D

Mange P4 systemer er også mer stabile enn AMD systemer, har en kompis som har AMD xp2600+, den er f**** så ustabil og f**** så treig i forhold til min!GO FOR P4 2.53GHz

 

Det du sier er altså at Intel tar feil når de oppgir høyere varmetaptall enn AMD? Eller er det AMD som oppgir for lite? Sjekk tallene selv før du påstår noe du tydeligvis ikke har peiling på. Selv har jeg lenge kjørt et dual AMD system med 12 dB vifter.

 

At AMD systemer er ustabile er også bare tull, men tidligere var det problemer med VIA brikkesettetene. Spesielt før KT266a kom. Når det er sagt så er det en stund siden nå. En har også andre brikkesett til AMD som SIS og nForce.

Lenke til kommentar

 

At AMD systemer er ustabile er også bare tull, men tidligere var det problemer med VIA brikkesettetene. Spesielt før KT266a kom. Når det er sagt så er det en stund siden nå. En har også andre brikkesett til AMD som SIS og nForce.

Nåja vet da ikke om eg skal si meg enig i det, Om det som eg har sett og lest her inne så er mitt inntrykk det motsatte. Men som eg har sakt tidligere så er det ikke AMD eller brikkesettene som er problemet, men driverne som er årsaken til de fleste tilfellene med ustabilitet.

Lenke til kommentar
Greit.. skal få amund til å bytte nicket mitt da ffs...

 

Kanksje du burde se når jeg registrerte meg?

 

Hallo? Nå begynner ting å gå litt over stokk og stein her. Når man registrerte seg på HW.no har ingen ting med kunnskapsnivå å gjøre. Bare så det er sagt.

 

Når det gjelder valget over, så har vel pgressum summert det hele ganske så nett for oss? Eneste jeg ville ha tatt med i beregningen var chipset. I mine øyne har dette en god del å si i tillegg til CPU.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Vil ikke si at Intel har dradd så veldig mye i fra,men ja ,amd har litt prob.med å følge intel(som ATI vs NVIDIA  :wink: ),men mhz er ikke alt.IMO er intel mhz "svake",xp2800 banket jo 3.06 ghz i mange tester på hardware.no,eller tar jeg feil igjen?  

 

Og meningen din med at amd er nesten er O.K fra fabrikk er jo rent pølsevev,den nye thoroughbred kan jo over-klokkes mye,og er kaldere en forgjengerene,palomino.

 

Bøy deg for flertallet  :D  J/K

 

 

bare mine 2 øre  :)

Vil han ha mest ytelse for penga? ja

Vil han overklokke? ja

Får man best ytelse med en XP2600@2700 eller P4 2.53@ 3GHz? 3GHz P4

Noe å diskutere? nei

 

my 2cent

 

...klarer du og kjøre en XP 2600+ på 2,5/2,6 GHz er jo den like raske som en P4 3 GHz

Lenke til kommentar
Kjetil:

"Fuckthesame"

 

Om det er driverene eller chipsettene som er problemet er jo uinteresant, fordi de "hører sammen". Selv om det er driverene som er problemet, kan du si at det er chipsettet som ikke fungerer som det skal.

Ok kan vel ta det på en annen måte da? Om du har dårlig bensin i tanken er det da motoren som er dårlig. Poenget er at det er ikke AMD og selve brikke settet som er problemet i de fleste tilfellene, men driverne til brikke settet. Kan da ikke si at AMD er dårlig av den grunn? Skjønner.

Lenke til kommentar

...klarer du og kjøre en XP 2600+ på 2,5/2,6 GHz er jo den like raske som en P4 3 GHz

 

Vil nok heller si at dersom du klarer 2,5 GHz med en XP har du ca 3300+

 

jeg sa jo det, sa ikke hvordan xp rating, men det er jo det samme XP 3000/3300 vil tilsvare en P4 på rundt 3Ghz (eller mer)

Lenke til kommentar

Jeg vet hva jeg snakker om pgressum! Jeg kjenner flere som har AMD sytemer og P4 systemer, så ikke kom her å si jeg tar feil! Og at jeg må skjekke opp litt! Jeg vet hva jeg snakker om! Vennene mine som har AMD sier at de har en mye høyere MAX load enn meg, på en ca. 5-10 grader høyere! Jeg og alle som jeg kjenner som har P4 over 2GHz ligger på en ca. 50 - 55 grader MAX load, med bare en kabinettvifte, og de som har AMD ligger på en ca.60 - 65 grader på MAX load med en keabinettvifte, de har samme kabinett som meg, og prosessor viftene på AMD som er fra xp2000+ og oppover sviver på en 4500 - 4800rpm! Noe i den duren...den ene kompisen min som har AMD xp2100+ MÅTTE ha 2 ekstra kabinettvifter, for at han skulle kjøre stabilt, ellers ble den for varm etter vi kjørte den ca.2000 ganger i 3D MARK 2001SE!!! :(

Lenke til kommentar
Jeg vet hva jeg snakker om pgressum! Jeg kjenner flere som har AMD sytemer og P4 systemer, så ikke kom her å si jeg tar feil! Og at jeg må skjekke opp litt! Jeg vet hva jeg snakker om! Vennene mine som har AMD sier at de har en mye høyere MAX load enn meg, på en ca. 5-10 grader høyere! Jeg og alle som jeg kjenner som har P4 over 2GHz ligger på en ca. 50 - 55 grader MAX load, med bare en kabinettvifte, og de som har AMD ligger på en ca.60 - 65 grader på MAX load med en keabinettvifte, de har samme kabinett som meg, og prosessor viftene på AMD som er fra xp2000+ og oppover  sviver på en 4500 - 4800rpm! Noe i den duren...den ene kompisen min som har AMD xp2100+ MÅTTE ha 2 ekstra kabinettvifter, for at han skulle kjøre stabilt, ellers ble den for varm etter vi kjørte den ca.2000 ganger i 3D MARK 2001SE!!! :(

 

Hvis du leser litt rundt så har de nye P4-ene et høyere effektforbruk enn AMD for tiden. Så kom ikke her med det der. Påstår du da at Intel eller AMD lyger når de oppgir effektforbruket?

Lenke til kommentar
Jeg vet hva jeg snakker om pgressum! Jeg kjenner flere som har AMD sytemer og P4 systemer, så ikke kom her å si jeg tar feil! Og at jeg må skjekke opp litt! Jeg vet hva jeg snakker om! Vennene mine som har AMD sier at de har en mye høyere MAX load enn meg, på en ca. 5-10 grader høyere! Jeg og alle som jeg kjenner som har P4 over 2GHz ligger på en ca. 50 - 55 grader MAX load, med bare en kabinettvifte, og de som har AMD ligger på en ca.60 - 65 grader på MAX load med en keabinettvifte, de har samme kabinett som meg, og prosessor viftene på AMD som er fra xp2000+ og oppover sviver på en 4500 - 4800rpm! Noe i den duren...den ene kompisen min som har AMD xp2100+ MÅTTE ha 2 ekstra kabinettvifter, for at han skulle kjøre stabilt, ellers ble den for varm etter vi kjørte den ca.2000 ganger i 3D MARK 2001SE!!! :(

Grunnen til at AMD har høyere temp en p4 ser du på selve cpu'en. P4 har varmespreder det har ikke amd, og som de andre sier så finner du mye info om emnet om du søker litt på nettet? pgressum har rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...