Gå til innhold

XP2600+ eller P4 2.53GHz? På dual DDR HK fra Asus?


BeachDumb

Anbefalte innlegg

Jeg vet hva jeg snakker om pgressum! Jeg kjenner flere som har AMD sytemer og P4 systemer, så ikke kom her å si jeg tar feil! Og at jeg må skjekke opp litt! Jeg vet hva jeg snakker om! Vennene mine som har AMD sier at de har en mye høyere MAX load enn meg, på en ca. 5-10 grader høyere! Jeg og alle som jeg kjenner som har P4 over 2GHz ligger på en ca. 50 - 55 grader MAX load, med bare en kabinettvifte, og de som har AMD ligger på en ca.60 - 65 grader på MAX load med en keabinettvifte, de har samme kabinett som meg, og prosessor viftene på AMD som er fra xp2000+ og oppover sviver på en 4500 - 4800rpm! Noe i den duren...den ene kompisen min som har AMD xp2100+ MÅTTE ha 2 ekstra kabinettvifter, for at han skulle kjøre stabilt, ellers ble den for varm etter vi kjørte den ca.2000 ganger i 3D MARK 2001SE!!! :(

 

Denne posten viser jo helt klart at du ikke har snøring på hva du snakker om i det heletatt. Det er helt riktig som pgressum skriver; nyere P4 CPUer har en høyere varmeutvikling enn de nye AMD CPUene.

 

Dine referanser til CPUvifter sier litt om hvor du bl.a. misforstår totalt. En vifte er viktig, men selve kjøleblokken er enda viktigere. Det er ribba som bestemmer hvor mye varme som utveksles mellom heatspreader eller core og selve kjøleelementet.

 

Den siste referansen din til at dere "kjørte den ca.2000 ganger i 3D MARK 2001SE!!!" sier vel nok i seg selv. :lol:

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man skal egentlig gjøre det for å se om den er stabil!! Men men, jeg vil ikke krangle her, nok om det...Jeg inser at jeg misforstod litt, sorry...

 

Skal bare forklare hva du har missforstått også mens vi er i gang.

 

Sammenlikner en P4 2,8 og en XP 2800+:

 

P4 2,8 GHz - 85 Watt

XP 2800+ - 68,4 Watt

Sjekk http://www.sandpile.org for flere tall.

 

Som vi ser er effekttapet på P4 24% høyere enn på XP (gitt at en sammenlikner TPI/ytelse). Hva er det da som gjør at P4 fortsatt kan kjøre kjøligere?

 

Forslag ha vært "varmesprederen", men den gjør egentlig bare det motsatte! En varmespreder legger bare på et nytt lag metall (kobber) som varmen må gjennom før den kommer til ribben over derfra over til luften rundt.

 

Hovedgrunnen til at P4 kjører kjøligere er at coren (selve CPU-kjernen/die) er mye større. Videre leveres P4 med langt større ribber og 70 mm vifter (60 mm er vanlig på XP).

 

XP 2800+ har en die-size (core) på 84 mm2, mens P4 2,8 har en die size på 131 mm2 eller 146 mm2 (ettersom hvilken stepping en får).

 

Det er en klar sammenheng mellom die-size og hvor varm en CPU blir i forhold til antall watt. Vet ikke om jeg skal påstå at det er en lineær sammenheng, men P4 har en 56% større core enn XP og kan således lettere overføre mer varme til ribben.

 

Håper at det oppklarte litt.

Lenke til kommentar

Ok kan vel ta det på en annen måte da? Om du har dårlig bensin i tanken er det da motoren som er dårlig. Poenget er at det er ikke AMD og selve brikke settet som er problemet i de fleste tilfellene, men driverne til brikke settet. Kan da ikke si at AMD er dårlig av den grunn? Skjønner.

 

Jeg skjønner hva du mener.

Du har jo rett på en måte, men er ikke helt enig..

 

Hvis jeg har forstått deg så går ditt eksempel ut i fra at:

driverene = bensin ?

cpu/chipsett = motor ?

 

Å bruke gammel bensin blir som å bruke gamle drivere, men driverene oppdateres.

Da blir det på en måte for de som lager motoren:

Bruk denne bensinen i stedenfor, det er mye bedre!

 

Hvilke drivere man må bruke blir jo bestemt av de som lager chipsettet, og

Hvilken bensin man bruker blir jo bestemt av de som lager motoren!

 

Hvis du ikke lager dine egene drivere og blander deg din egen super

bensin da..

 

Men jeg skjønner deg, fordi det er jo ofte andre folk enn de som lager chipsett som kommer med dårlige drivere.

Feks: SoundBlaster knitring på via kt133a, det har man vel funnet ut at er Creative sin skyld?

Lenke til kommentar

Da har jeg har på en måte bestemt meg for at et AMD XP+ (333Mhz) / nVidia nForce2 løsning er det som er mest for pengene..

 

Istedenfor et Intel Pentium 4 (533Mhz) / Intel E7205, som jeg i utgangspunktet trodde var bedre..

 

Men fortsatt er det et ubesvart spørsmål!

 

Hvilken av de to er billigst?

CPU: XP2600+ og P4 2.53GHz koster ca 2500 kr i dag..

HK: Asus P4G8X koster ca 2000 kr og Asus A7N8X koster ca 1500 kr

 

Det vil si at jeg har 500 kr på å kjøpe en kjøle løsning til et eventuelt AMD system, hva anbefales da?

Den skal være minst like stille, og kunne kjøle minst like bra som P4 2.53GHz kjøleren.

Er det mulig for 500 kr? Inkludert porto?

Eller burde/må jeg ut med mere enn 500 kr?

Lenke til kommentar

Det vil si at jeg har 500 kr på å kjøpe en kjøle løsning til et eventuelt AMD system, hva anbefales da?

Den skal være minst like stille, og kunne kjøle minst like bra som P4 2.53GHz kjøleren.

Er det mulig for 500 kr? Inkludert porto?

Eller burde/må jeg ut med mere enn 500 kr?

 

Jeg ville passet på at jeg kjøpte en stillegående vifte om jeg var deg. Hvem bryr seg om en kan klokke CPUen 100 MHz mer om en putter på et jetfly av en vifte? Du merker ikke forskjellen i ytelse uansett...

 

 

http://www.microplex.no/rubweb/rd.php?rd=M...ISTST1&toc=3810 er et bra valg, men de har den ikke på lager...

http://www.microplex.no/rubweb/rd.php?rd=A...=A1390&toc=3810

 

3dfxcool:

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet309.htm

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet267.htm

 

Eller du kan gjøre som meg: Kjøp deg en kjøler med kobberbunn, sleng på en 60-80mm konverter og kjøp en stillegående 80 mm vifte. Da slipper du støy og kjøler bra (nok).

 

Komplett har et par ok vifter og det kommer en del bra inn på lager om en stund. Disse er på lager:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...8&view=detailed

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&view=detailed

Lenke til kommentar
Ok, da tror jeg overtallet mener AMD? Gjør dere ikke?

Med nForce chipsettet får man vel også et supert lydkort på linje med Audigy?

 

Da lurer jeg på hvilke av disse CPU'ene som krever minst kjøling..

dvs: Hvilken CPU trenger lavest rpm (og dermed lavest støy) på en kvalitets kjøleribbe, feks Swiftech?

 

Støyer P4 retail kjøleren mye mere på en 2.53GHz enn en feks 1.6GHz?

 

Hvis jeg skal ha et stille system, burde jeg gå for AMD eller INTEL i denne kampen?

 

Granite-Bay Chipsettet med Dual-DDR har overlegen ytelse av Nforce2.

 

P4'en er klart å anbefale med tanke på stille maskin, har selv p4 2,26 og Swiftech MCX 4000b,og kjøre ei 14 dba vifte på 2,8 ghz.

 

P4 Retail kjøleren har vært lik opptil 2,26 ghz og 2,4 ghz ha jeg sett,

tru ikke er no forskjell på 2,53'n , derimot så har 2,8 / 3 ghz cpuene

raskere mer støyende original kjølere..

 

[edit] Kjølerne var det samme, men viftestyrken varierte vist litt :) rpm

 

nforce2 og xp2600+ er klart et meget raskt og bra system det og,

og kan vel ikke påstås å være noe tregere.. kanskje raskere

i noen ting og , men personlig ville jeg gått for p4 + granite bay,

har mye høyere minne ytelse og ..

 

Jau .. dette var mitt lille inlegg iaffal :) Måtte få ut det jeg hadde på

hjertet.. jeg hadde iaffal soleklart kjøpt p4 systemet med tanke

på kvalitet og uttesting og varme og støy.

Lenke til kommentar

Når det gjelder pris....

 

Da blir det jo omtrent ett fett om du kjøper AMD eller Intel siden du må kjøpe vifte i tillegg til CPU (AMD) Men som sagt tidligere så er det jo ikke stor tvil om at Intel kan overklokkes mer, så hvis du vil klokke opp, gå for Intel

 

Skal du ha en vifte som kjøler så bra at AMD kommer ned i Intel temp, og samtidig ikke lager mye bråk...

 

..Da vet ikke jeg åssen du skal få det til :wink:

 

Jeg høres kanskje ut som en Intel-fanboy nå, men jeg har en T-bird 1400 selv, og har kanskeje litt lett for å skrike ut hva som er negativt med den :-?

Lenke til kommentar
Da har jeg har på en måte bestemt meg for at et AMD XP+ (333Mhz) / nVidia nForce2 løsning er det som er mest for pengene..

 

Istedenfor et Intel Pentium 4 (533Mhz) / Intel E7205, som jeg i utgangspunktet trodde var bedre..

 

Men fortsatt er det et ubesvart spørsmål!

 

Hvilken av de to er billigst?

CPU: XP2600+ og P4 2.53GHz koster ca 2500 kr i dag..

HK: Asus P4G8X koster ca 2000 kr og Asus A7N8X koster ca 1500 kr

 

Det vil si at jeg har 500 kr på å kjøpe en kjøle løsning til et eventuelt AMD system, hva anbefales da?

Den skal være minst like stille, og kunne kjøle minst like bra som P4 2.53GHz kjøleren.

Er det mulig for 500 kr? Inkludert porto?

Eller burde/må jeg ut med mere enn 500 kr?

 

Bra valg, her har du en bra, nesten lydløs

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet452.htm

Kjenner en som har den og XP2600+, tempen ligger på rundt 45 ved full load (ved bruk av shim)

 

-BUFF

 

AMD Forever

Lenke til kommentar

Ok.. Kanskje jeg vurdere Intel alikevel? hmm.. ble vanskelig dette her!

 

En kvalitets kjøler for AMD XP2600+ koster jo langt over 500 kr!

Det gjør forsåvidt en P4 kjøler også :p

På det følger da hvertfall med en helt ok kjøler P4 med i prisen :O)

 

En kjøleribbe fra Swiftech koster ca 800kr inkl Papst vifte og frakt..

 

Hvis en AMD XP skal være like billig som en Intel P4 må jeg velge en

kjøler som koster under 400 kr + ca 100 kr i frakt

 

Hvilke av disse anbefales?

For meg ser det ut som TaiSol kjøler bedre, men støyer...

Mens Silent Twin kjøleren bråker mindre og kjøler mindre!

 

Hvilken av disse har best kjøleytelse/støy ratio?

 

TaiSol CMK702151A

MIST Silent Twin

 

Noen andre forslag under 400kr?

Er disse to mere stillegående og bedre på kjøleytelse enn retail P4 2.53 Kjøler?

 

Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD?

Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD, Intel eller AMD?

ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia?

ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia, ATI eller nVidia?

Lenke til kommentar
Man skal egentlig gjøre det for å se om den er stabil!! Men men, jeg vil ikke krangle her, nok om det...Jeg inser at jeg misforstod litt, sorry...

 

Skal bare forklare hva du har missforstått også mens vi er i gang.

 

Sammenlikner en P4 2,8 og en XP 2800+:

 

P4 2,8 GHz - 85 Watt

XP 2800+ - 68,4 Watt

Sjekk http://www.sandpile.org for flere tall.

 

Håper at det oppklarte litt.

 

Iflg Intel er tallet for P4 2,8GHz 68,4 Watt og 81,8 Watt for 3,06GHz.

ftp://download.intel.com/design/Pentium4/...dt/24919930.pdf

les appendix N4, slik jeg tolker det er dette max tall, "highest VID number". Poenget er at man bør gå til kilden, jeg stoler sjelden på ting jeg finner på internett med mindre jeg kan få bekreftet det fra minst 1 kilde som er troverdig.

 

Iflg AMD er tallet for Athlon XP 2700+ 68,3 Watt, 2800+ er ikke spesifisert, men man må anta at tallet er høyere.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/25175.pdf

Lenke til kommentar
den ene kompisen min som har AMD xp2100+ MÅTTE ha 2 ekstra kabinettvifter, for at han skulle kjøre stabilt, ellers ble den for varm etter vi kjørte den ca.2000 ganger i 3D MARK 2001SE!!! :(

 

Hmm, en venn av meg har XP2000@2100 i et lite stygt targakabinett inne i et skap, og den fungerer som berre det, han har ingen kabinettvifter, så akkurat det trur eg varierer litt.. (though eg har ikkje peiling på hans load temp...)

Lenke til kommentar

Iflg Intel er tallet for P4 2,8GHz 68,4 Watt og 81,8 Watt for 3,06GHz.

ftp://download.intel.com/design/Pentium4/...dt/24919930.pdf

les appendix N4, slik jeg tolker det er dette max tall, "highest VID number". Poenget er at man bør gå til kilden, jeg stoler sjelden på ting jeg finner på internett med mindre jeg kan få bekreftet det fra minst 1 kilde som er troverdig.

 

Iflg AMD er tallet for Athlon XP 2700+ 68,3 Watt, 2800+ er ikke spesifisert, men man må anta at tallet er høyere.http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/25175.pdf

 

Det er typical tall Intel oppgir. Selv ikke til pressen har Intel gitt ut tall på MAX Watt på P4 CPUer over 2,53 eller var det 2,6 GHz? Vi fikk i alle fall ikke vite MAX på 2,8 eller på 3.06.

 

Du finner også tallene du henfører til som Typical på Sandpile.org om du hadde tatt deg bryet å sjekke der... VID er volten på CPUen og forskjellige revisjoner kommer med ulik Vcore.

Lenke til kommentar

Hvilke av disse anbefales?  

For meg ser det ut som TaiSol kjøler bedre, men støyer...  

 

Skal du overklokke?

 

Jeg hadde tatt en taisol som jeg koblet til 5V. svært støysvakt, og du ser jo selv de har skrevet at tempereaturen synker lite i forhold til hvor mye man senker turtallet på viften, trolig pga heatpipe prinsippet.

 

Evt kjøpe en lydløs papst vifte til den Taisolen. Disse papstene kjøler mye bedre i forhold til støynivå enn den originale Taisol viften, slik oppnår du både den mest støysvake løsningen og mest overklokkingsvennlige løsningen. Evt med en FanMate variabel motstand til papsten igjen, da har du knall greier :wink:

Lenke til kommentar

Dersom du skal ha en god og STILLE kjøler anbefaler jeg Zalman CNPS6500BCU for P4 eller Zalman CNSP6500BCU for Athlon. Begge er i rent kobber (veier dessverre et halvt kilogram...) og er meget effektive. Det følger med en 92 mm vifte med spenningsregulator. Sjøl har jeg en mindre alu-versjon på min Athlon som kjører ganske så stille på 7 V med en CPU-temp på 55-60 C.

 

Kobberversjonen er mere effektiv og jeg leste om en som kjørte en P4 2,8 UTEN å bruke vifta med en CPU temp på rundt 60 C.

 

Når det gjelder lydnivå på vifter, så er må man ta specs på vifta med to klyper salt. En vifte som er oppgitt til å gi fra seg 12 dB stemmer ikke med en gang man setter litt motstand på luftstrømmen. Legg på 10-15 dB på alle slike måltall og det stemmer bedre. Sats på store vifter med lavt turtall (slik Zalman har gjort).

 

 

Som nevnt tidligere i tråden så er kjøleribben mye viktigere enn vifta som ligger oppå.

 

Investerer forøvrig i en P4 i disse dager. Mest for å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...