Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Da er det under 1 uke igjen til vi reiser til Sør-England igjen. Gleder meg til 14 dager med kultur, strandliv og mange herlige matopplevelser.\

Absoutt spennende område, men å dra til England for mat og strandliv??? :whistle:

 

Husker ikke hvar du har vært tidligere, men har du fått med deg Isles of Scilly, Eden Project og fossiljakt i Lyme Regis?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absoutt spennende område, men å dra til England for mat og strandliv??? :whistle:

 

 

 

Husker ikke hvar du har vært tidligere, men har du fått med deg Isles of Scilly, Eden Project og fossiljakt i Lyme Regis?

 

 

Det vanvittig mange flotte strender i Sør-England, det er ikke uten grunn til at det kalles den engelske riviera. Vi besøker en ny strand omtrent hver eneste dag. Strendene i f.eks Exmouth er jo som de flotteste strender i hvilket som helst annet "sydenland". Og Torquay, som er vår hovedbase, har et eget mikroklima som passer oss ypperlig. I fjor var det rundt 25 grader de to ukene vi var der, og ikke regn en eneste dag. Siden ingen av oss liker det særlig varmere, men er glad i strandliv, passer det oss ypperlig. Altfor få har oppdaget hvor mange nydelige strender det er i England generelt sett. 

 

Og det er mye god mat å få tak i, spesielt i Devon. Personlig mener jeg engelsk kjøkken er svært undervurdert. Det er nå så. Men så har det jo ganske mye annet å by på, tross alt. Spesielt Torquay og Plymouth har mye godt å by på, og vi gleder oss til å atter en gang spise på The Orange Tree Restaurant, som forøvrig også er nevnt i Michelin-guiden (for å ikke glemme The Elephant Restaurant som tross alt har en Michelin-stjerne). Nå skal det sies at vi liker en blanding av god gammeldags pub-mat og litt finere restauranter. Vi vil besøke våre favoritter fra fjoråret, samt supplere med mange andre restaurantopplevelser jeg gleder meg til.

 

Vi holder oss lenger sør og velger å ikke besøke Lyme Regis, det får bli på en annen tur. Isles of Scilly får vi dessverre ikke tid til i år, det står på ønskelista og The Eden Project var vi innom i planleggingen, men siden det er litt småknotete å komme seg dit uten bil lar vi være. 

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

The Eden Project var vi innom i planleggingen, men siden det er litt småknotete å komme seg dit uten bil lar vi være.

Tog tog til St Austell og buss derifra. Overlevde det. Rabatt på inngangsbillett for de som reiser kollektivt.

 

Masse gale folk i England som kjører på feil side av veien så å kjøre selv i det landet kommer ikke på tale. :cool:

 

Skal snart ned i området igjen selv, men har enda ikke alle planene klare. Torquay skal i alle fall besøkes.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tog tog til St Austell og buss derifra. Overlevde det. Rabatt på inngangsbillett for de som reiser kollektivt.

 

 

 

Masse gale folk i England som kjører på feil side av veien så å kjøre selv i det landet kommer ikke på tale. :cool:

 

Skal snart ned i området igjen selv, men har enda ikke alle planene klare. Torquay skal i alle fall besøkes.

 

 

Jada, er klar over det, vi tar tross alt mye tog og buss, men det handler litt om tid og lyst også. Det var andre ting enn The Eden Project vi heller ville gjøre. Mulig vi tar det til neste år, vi får se.

 

Jepp, Torquay anbefales. ;)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Har glemt det. Hva var best tid for Asia? November-mars?

Bangkok, Tokyo eller Hong Kong.

Asia er stort. Det du sier stemmer stort sett for sørøst-asia, men sjekk destinasjonen.

 

Bangkok: November-mars

Tokyo: her må man velge mellom kjølig(men ikke direkte kaldt) om vinteren eller vått og klamt om sommeren. Vil si at mars-april er det beste kompromisset.

Hong Kong: desember-februar

Bali/Lombok skiller seg veldig ut: juni-september

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to!

 

Hvilken av de tre destinasjonene anbefaler dere for alenetur? Vil tro bali er litt dyrere enn HK/Tokyo/Bangkok.

 

Har disse stedene å velge mellom:

 

Bangkok, Phuket, Krabi (Thailand), Colombo (Sri Lanka), Denpasar (Bali), Singapore, Johannesburg, Cape Town, Maldivene, Sydney, Perth, Adelaide, Kuala Lumpur, Goa, Hongkong, Tokyo, Narita (Japan), Windhoek (Namibia), Nairobi, Ho Chi Minh City, Delhi, Seychellene, Melbourne, Zanzibar, Dar Es Salaam (Tanzania) og Auckland

Lenke til kommentar

Hvilken av de tre destinasjonene anbefaler dere for alenetur? Vil tro bali er litt dyrere enn HK/Tokyo/Bangkok.

 

Har disse stedene å velge mellom:

Bangkok, Phuket, Krabi (Thailand), Colombo (Sri Lanka), Denpasar (Bali), Singapore, Johannesburg, Cape Town, Maldivene, Sydney, Perth, Adelaide, Kuala Lumpur, Goa, Hongkong, Tokyo, Narita (Japan), Windhoek (Namibia), Nairobi, Ho Chi Minh City, Delhi, Seychellene, Melbourne, Zanzibar, Dar Es Salaam (Tanzania) og Auckland

Når reiser du og hva ønsker du å oppleve?

Lenke til kommentar

Hmm nei si det. Jeg tenkte desember, kanskje januar.

 

Jeg tenker sightseeing og shopping. Har hørt jeg da kan skrelle vekk badedestinasjonene.

 

Singapore har blanding mellom by og strandliv? Er det sånn ala South beach i miami?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hmm nei si det. Jeg tenkte desember, kanskje januar.

 

Jeg tenker sightseeing og shopping. Har hørt jeg da kan skrelle vekk badedestinasjonene.

 

Singapore har blanding mellom by og strandliv? Er det sånn ala South beach i miami?

Nja, men ganske så forskjellig fra South Beach i Miami. Singapore er en veldig ren, velorganisert, og kontrollert. Nesten hele landet er urban bebyggelse eller parkområde. Det er veldig god shopping, spesielt langs Ochard Road som forresten har utrolig dekorasjon før jul. For å finne lavest mulig priser for shopping må du heller reise til Kina, India eller Sri Lanka.

 

Det er mange utrolig velholdte zoologiske- og botaniske hager som er verdt å besøke. I Bay området er det også endel spektakulær arkitektur. Og så har man øyen Sentosa hvor det er gode bademuligheter og Universal har en park der. Det er vel utbygd kollektivtrafikk som man gjerne tar mellom severdighetene og alle severdighetene er omfattende slik at man lett bruker flere timer på hver av dem. Å ta en sightseeingtur raskt forbi severdigheter som man kan gjøre mange andre steder er ikke så aktuelt her.

 

Utfordringen med Singapore er været. Det er over 30 grader hele året og høy luftfuktiget som gjør det klamt og trykkende hele tiden. Etter et par dager i Singapore ønsker de fleste seg en pause hvor man kan puste normalt igjen og ikke ha så mange folk rundt seg hele tiden. Til det kan man bruke for eksempel Air Asia som er billig om man kjøper i tide og som har mange destinasjoner fra verdens beste flyplass, for eksempel til Lankawi eller Kuta Kinabalu.

Lenke til kommentar

Bangkok og Hong Kong har også en god blanding av shopping på forskjellige nivåer og mye å se.

 

Kuala Lumpur har også det, men jeg synes mye er mere 3dje verden og kaotisk der utenom et par velpleide områder Delhi enda mere med fullstendig kaos og skikkelig 3dje verden over det hele, men det er severdigheter og veldig billig shopping om de klarer finne noe av kvalitet og ikke blir lurt til turistbutikkene med mangedoble priser som guidene tar deg til. Delhi er et frontalangrep av samlige sanser, det stinker, det er høy lyd og grelle farger. Man har trafikkkaos i alle retninger hele døgnet og av å se på trafikken kan man ikke fastslå om det er venstre- eller høyrekjøring der. Dehli er diametralt forskjellig fra Singapore, men det er også en spesiell opplevelse som du vil huske.

Lenke til kommentar

Bangkok og Hong Kong har også en god blanding av shopping på forskjellige nivåer og mye å se.

 

Kuala Lumpur har også det, men jeg synes mye er mere 3dje verden og kaotisk der utenom et par velpleide områder Delhi enda mere med fullstendig kaos og skikkelig 3dje verden over det hele, men det er severdigheter og veldig billig shopping om de klarer finne noe av kvalitet og ikke blir lurt til turistbutikkene med mangedoble priser som guidene tar deg til. Delhi er et frontalangrep av samlige sanser, det stinker, det er høy lyd og grelle farger. Man har trafikkkaos i alle retninger hele døgnet og av å se på trafikken kan man ikke fastslå om det er venstre- eller høyrekjøring der. Dehli er diametralt forskjellig fra Singapore, men det er også en spesiell opplevelse som du vil huske.

 

To vidt forskjellige byer der ja. Tror nok du blir fortere lei/sliten av kaoset i Delhi enn av klimaet i Singapore. Jeg ville heller vært en måned i Singapore enn en uke i Delhi, men begge plasser er definitivt verdt et besøk!

Lenke til kommentar

Jobbet i Kiev en stund for et par år siden. Vil anbefale og rett og slett rusle rundt blandt lokalbefolkningen. Særlig Maidanplassen og hovedgata. Gå og sett deg i en park om kvelden hvor lokalfolk spiller og alle sitter og drikker øl ;) Og for guds skyld smak på Ukrainsk mat! Ta rusleturen langs elva også. Det er mest kirker ellers, og de interesserte hvertfall ikke meg. Noen av de andre monumentene er stilige, men du ser dem ifra hele Kiev. Mye mer interessant kulturen og menneskene forøvrig.

Lenke til kommentar

Bare en drøy uke til jeg drar på ferie til Norge. Kjæresten skal også med, og det blir hennes andre tur til Norge, men første gang hun får se en norsk sommer. Det blir noen dager i både Oslo og Bergen, med Bergensbanen som transportmiddel. Har også lyst til å ta turen til København, men da er jeg avhengig av at noen låner meg en bil.

 

Ellers blir det nok bare å treffe familie og venner, som jeg ikke har sett på ett år. To uker går fort!

Lenke til kommentar

Da er det under 1 uke igjen til vi reiser til Sør-England igjen. Gleder meg til 14 dager med kultur, strandliv og mange herlige matopplevelser. Avslutter turen med London (bor der i 5 netter til sammen utover de 14 dagene) for shopping og museumsbesøk (må alltid innom minst et museum jeg aldri har besøkt hver gang jeg er der).

 

Inkludert London besøker vi 14 ulike byer/steder. Gleder meg veldig til å besøke våre favoritter av pub'er, strender og byer. Gleder meg også til å besøke nye steder vi ikke har vært eller som vi ikke rakk i fjor, slik som Penzance og Totnes. Håper været blir like flott som i fjor (litt regn tåler vi, så lenge det ikke er 10 grader og surt). :)

Har 1 dag igjen å fylle, men begynner å gå tom for destinasjoner her på¨sørkysten av Devon. Har tidligere besøkt Exeter og Lyme Regis med fossiljakt. Har nå med Torquay som basecamp kommet meg gjennom Plytmouth, Totnes, Greevway og Dartmouth med veldig fin gåtur til slotttet. Og så båttur via Brixham.

 

Lurer på om jeg bare skal ta Paignton (som skal ha festival nå) eller Exmouth eller om jeg skal finne noe helt annet for den siste dagen.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...