Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når er best reiseperiode for Shanghai da?

Er det like spennende by som Hong Kong?

April-mai og september-november er best sesong for Shanghai. Om vinteren er det typisk 10 grader om dagen og 5 om kvelden så det er kjølig for mange, men ikke beinkaldt slik som i Beijing.

 

Det er en god del å se og gjøre i Shanghai mef flere høye tårn å besøke, fine kinesiske hager og mye annet som egentlig er tirettelagt for kinesisk turisme. De som reiser dit bør gjøre seg kjent med velkjente turist-svindler slik at de kan unngtå dem. Som vestlig turist på East Nanjing Road så må du regne med å sbli stoppet av en inpåsliten selger hver tiende meter.

 

Visum er som sagt en stopper for manges tur til Kina nå. De har skrudd til reglene siden sist høst og om man har fått nytt pass etter 2015 må det gamle taes med. Om de finner nyere stempel fra for eksempel Tyrkia så kan du regne med å få visum avvist uten at de oppgir grunn.

 

Hong Kong, Singapore, Tokyo eller Seoul er mye bedre valg for en første storby i sørøst-asia.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to!

 

Problemet er at SAS ikke flyr til Hong Kong (med ungdomsbillett som jeg vil bruke) i desember. I november må jeg være der 8 dager før hjemreise med SAS, noe jeg synes blir litt for lenge alene i ukjent by.

 

Så da kanskje Tokyo i midten av desember som blir aktuelt. Med mindre jeg drar til New York og opplever julestemningen.

 

SAS flyr ikke fra Bergen til Seoul eller Singapore :(

 

Blir vel vanskelig å få til asia for rundt 3k med andre selskaper ... vil gjerne samle litt eurobonus hos sas og, selv om flåten kun har A340 som størst ... vært gøy med litt større ala A380 eller 747.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer sterkt å hoppe på sykkelen (MC) litt spontant og kjøre til Spania i løpet av de nærmeste uker. 

Har tidligere kjørt California - Costa Rica, men da helt uten tidsperspektiv, nå har jeg kun 1,5-2 uker. Noen med erfaring eller mening om gjennomførbarhet? Selve kjøringen er 80% av opplevelsen, om jeg kan kjøre via Benelux er det en stor bonus. 

Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å hoppe på sykkelen (MC) litt spontant og kjøre til Spania i løpet av de nærmeste uker. 

Har tidligere kjørt California - Costa Rica, men da helt uten tidsperspektiv, nå har jeg kun 1,5-2 uker. Noen med erfaring eller mening om gjennomførbarhet? Selve kjøringen er 80% av opplevelsen, om jeg kan kjøre via Benelux er det en stor bonus. 

 

2 uker burde gå helt fint, så lenge du ikke skal kjøre fra Troms/Finnmark :) 

Jeg pleier å kjøre ned til Hamburg, og ta en overnatting der. Da føler jeg at jeg får tilbakelagt en del mil, og kommet godt i gang på turen. 

 

Deretter kan du kjøre til Amsterdam (ca 5 timer kjøring). 

Fra Amsterdam er det ca 2timer til Brussel. 

Fra Brussel ca 2timer til Luxembourg City. I Luxembourg anbefaler jeg å se American Cemetery and Memorial, og landsbyen Vianden ca 40minutter nordøst for Luxembourg City. 

 

Frankrike har jeg ikke vært så mye i, så har ikke noen anbefalinger til ting å se her, men det er ca 10-12 timer kjøring fra Luxembourg til Barcelona. 

Lenke til kommentar

Tar 4 ukers ferie neste mandag.. Har ikke peiling på hvor jeg skal dra. Vil holde meg i Europa. Vil besøke et sted/øy ved sjøen og som har vakre fjell. Noe alà Capri eller Lake Garda. 

 

Noen som har tips? Vil ikke bli innstengt i en flat by med bygninger rundt meg. Må ha nærhet til havet.. :p Foretrekker vakker natur fremfor andre ting.

Lenke til kommentar

Denne måneden går turen til Baku for litt mere kultur langs silkeveien og litt malt stein, brennende berg og boblende gjørme utenfor byen. Så er det opp til Alvdal for aukrust-senter og Jøtulhugget som ikke er helt enkel å komme seg til uten bil.Til slutt en tur til Devon med blant annet Torquay hvor jeg skal se etter spor av Agata Christie.

 

Etter dette er allerede 13 andre turer booket.

Lenke til kommentar

Tar 4 ukers ferie neste mandag.. Har ikke peiling på hvor jeg skal dra. Vil holde meg i Europa. Vil besøke et sted/øy ved sjøen og som har vakre fjell. Noe alà Capri eller Lake Garda. 

 

Noen som har tips? Vil ikke bli innstengt i en flat by med bygninger rundt meg. Må ha nærhet til havet.. :p Foretrekker vakker natur fremfor andre ting.

Ikke akkurat fjell ovreralt, men tror ingen av disse vil skuffe:

Hvar

Porquerolles

Calanque d'En-Vau

Eze

Scilly Islands

Madeira

Isle of wight

Lagos (i Portugal)

Stari Grad (edit: den i Montenegro)

Santorini

Sorrento

Montreux

Meersburg

Bled

Luzern

Isla de Lobos

Bonifacio

...

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

robertaas: Du har helt sikkert svart flere ganger på dette før, så beklager på forhånd. Du reiser veldig mye, og reise er som regel relativt dyrt. Har du bare langt over gjennomsnittet årslønn, eller er det mer snakk om prioriteringer av hobby, og selvsagt at du er (jeg antar) økonomisk smart på reise?

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

robertaas: Du har helt sikkert svart flere ganger på dette før, så beklager på forhånd. Du reiser veldig mye, og reise er som regel relativt dyrt. Har du bare langt over gjennomsnittet årslønn, eller er det mer snakk om prioriteringer av hobby, og selvsagt at du er (jeg antar) økonomisk smart på reise?

Prioritering og veldig god til å finne lave priser. Er ganske systematisk og booker det meste et halvt år i forvieien når jeg kommer over spesielt gode priser. Det er vanlig at folk ikke tror meg når jeg forteller hva jeg har betalt og om det er noen på samme reise så kan de rett og slett bli sure om de hører at de har betalt mye mere fra for eksempel Florida til en øy i Karibien enn hva jeg har betalt for reise helt fra Norge.

 

Kjenner mange som bruker mye mer på bil enn hva jeg bruker på reise. Har ikke bil eller andre dyre (u)vaner.

Lenke til kommentar

Vel, akkurat det tviler jeg ikke på i det hele tatt! Jeg bor for tiden i Florida, og jeg og fruen betalte ca. 4000kr for to tur-retur flybilletter fra Orlando til Nassau (ca. samme avstand som Bergen-Oslo). Det var riktignok  en impulsferie bestilt kort vei i forveien, men jeg tviler ikke på at man kan spare mye ved å planlegge litt, og hvis man vet hvor man skal lete. :)

Lenke til kommentar

Min neste går til Iran, om jeg ikke skal medregne Romania hvor jeg er nå.

 

Angående økonomi er det mye prioriteringer hos meg også, Reeve. Er enslig og har helt gjennomsnittlig årsinntekt, reiser ca en gang i måneden. Kjøper aldri klær i Norge (koster f.eks en tiendedel på landsbygda i Romania, samme type klær som selges i Norge - prislappen viser også norsk pris). Kjøper konsekvent bare mat på halv pris pga dato, omplassert frukt fra Meny osv. Har elbil som lader på jobb, følgelig ingen utgifter annet enn 500,- i forsikring i måneden. Forsikringer gjennom fagforbundet mitt er rimelig, og jeg bruker lite penger på bolig. Har valgt å leie tross massiv sosial slakt, så har ekstremt forutsigbare boutgifter. Alle møbler og interiør er fra Finn.no. Har katter som koster litt, men ikke mer enn gjennomsnittsnordmannen bruker på godteri på ei uke. Bruker lite sminke og hårprodukter, også disse kjøper jeg på salg. Enkelte ferier er dyrere, da er jeg litt mer fleksibel på jobb og jobber mer overtid. Norge er dyrt, vanvittig mye å spare på prioriteringer!

Lenke til kommentar

Ferie i November: Bil fra Miami - Key West - Miami (4 netter), videre på 9 netters cruise til Haiti - Aruba - Curacao - Bonaire, avsluttes med en uke på St Marteen (Grand case og Simpson bay). Blir en dagstur eller to til Anguilla også. :)

Du er klar over at orkansesongen ikke er over da? ABC-øyene bør imidlertid være trygge da.

Lenke til kommentar

Da er det under 1 uke igjen til vi reiser til Sør-England igjen. Gleder meg til 14 dager med kultur, strandliv og mange herlige matopplevelser. Avslutter turen med London (bor der i 5 netter til sammen utover de 14 dagene) for shopping og museumsbesøk (må alltid innom minst et museum jeg aldri har besøkt hver gang jeg er der).

 

Inkludert London besøker vi 14 ulike byer/steder. Gleder meg veldig til å besøke våre favoritter av pub'er, strender og byer. Gleder meg også til å besøke nye steder vi ikke har vært eller som vi ikke rakk i fjor, slik som Penzance og Totnes. Håper været blir like flott som i fjor (litt regn tåler vi, så lenge det ikke er 10 grader og surt). :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...