Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jau, men det er jeg vant med hjemmefra, så det skal nok gå bra. Håper på skikkelig snøkaos!  :wee:  Reiser hjem 31. desember, så ingen nyttårsaften i New York.  :closedeyes:

 

Det blir nok å utforske Cornwall i større grad; St. Ives, Truro, Newquay, Penzance (vi besøkte Penzance i år, men fikk ikke så god tid til å nyte strandlivet der egentlig) osv. Får se hva det blir til. Blir nok å besøke våre favorittsteder i Devon også, og muligens de nordre delene av Devon vi ikke har besøkt. Planene er åpne, begynner ikke planleggingen riktig ennå. Vi skal muligens også se etter noe vi kanskje skal kjøpe i Devon, får se hva det blir til.  ;)

Dro også fra new York 31. desember engang. Den 30. bruker det være generalprøve i Time Square og jeg var innom der da. Det var så mye folk der at man var konstant presset fra samtlige sider inntil man kom seg flere kvartaler unna. Absolutt en ubehagelig opplevelse og ikke et sted man ønsker være om det bryter ut panikk.

 

Reiste mye langs sørkysten av Devon (og Sussex) i sommer og har også lyst til å se nordkysten av Devon neste sommer. Dere burde også sjekke ut muligheten for å kjøpe noe i Sussex. 2-3-4 timer raskere til London eller stor flyplass kan bety mye.

http://www.dailymail.co.uk/property/article-3619711/Best-places-live-sea-reveal-hotspots-Salcombe-Peacehaven.html

Lenke til kommentar

Robert, tips til episke steder å oppleve nyttårsaften? Lyst å prøve utlandet i år.

Folk er veldig forskjellige. Noen kunne tenke seg rave på en strand i Thailand, noen se stort fyrverkeri i Dubai mens andre vil være på et sted de ser på TV at mange er nyttårsaften. Selv var jeg veldig glad for kun å se generalprøven i Time Square og komme meg selve nyttårsaften til en av de mange Club Med i Karibien. De kan mat og feiring.

post-18989-0-19127200-1507405977_thumb.jpg

 

Skal man absolutt være i en storby ville jeg prøvd Sydney. Og det er antagelig også tryggere enn mange andre vestlige storbyer under feiringen.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips til steder som har sol og varme i desember/januar (dvs. over 15 grader) OG som har direkterute fra Oslo?

Vil dra bort i 8 dager for å slappe av men ønsker ikke masse stress med å bytte fly.

Det spørs hva du ønsker oppleve. Om over 15 grader og avslapping er de eneste kravene holder det jo å bare bli sittende i en godstol hjemme i stua i en uke.

 

Temperaturen vil iløpet av dagen komme over 15 på Kreta og Kypros, men du trenger tykk jakke om kvelden og om du går ut av et oppvarmet basseng vil du fryse selv midt på dagen. Men i solveggen kan du selvsagt kose deg sammen med pensjonistene.

 

Temperaturen vil vanligvis holde seg rundt 15 om hvelden på Kanariøyene, men det blir ikke stort over 20 om dagen og basseng må være oppvarmet. Det er antagelig hit du vil finne mest tilbud om å reise.

 

Alle andre turer til utenfor Europa som faktisk er med charterfly vil tilby bedre vær og skikkelig varme. Pass bare på at mange av turene tilbudt av tradisjonelle charterselskaper faktisk er med rutefly og da er det gjerne flybytte om du skal utenfor Europa.

Lenke til kommentar

Planlegger man litt på forhånd når man bestiller billett, så er det ikke noe problem å få til flybytter uten å stresse :)

Mellomlanding er som oftest greit, men det er steder man ikke ønsker mellomlanding:

-Reiser man via USA til Karibien så må man ha ESTA (eller visum for de som har reist for mye) for å komme seg på flyet. De har ikke noe som heter internasjonal sone så man må igjennom immigrasjon og ta all innsjekket bagasje ut gjennom tollen før man sjekker alt inn igjen og så er det fort over en time i ny sikkerhetssjekk for å komme inn på flyplassen igjen. Om de finner deg interessant kan de kreve på å få aksess til all elektronikk du har med og også passord til alle dine online kontoer. En norsk journalist endte opp i glattcelle og ble utvist pga. en meststlgende bok av Åsne Seierstad med IS-symbol på omslaget.

-Har man mellomlanding i gulfstatene kan sovemedisin eller smertestillende bli regnet som narkotika selv om man har resept. Da blir det fort resten av livet i fengsel der.

-Verstingen i Europa er Paris. Skal man for eksempel til noen eksotiske franske øyer utenfor Europa kommer man først til en liten flyplassterminal langt utpå landet og så må man etter immigrasjon ta buss (med all bagasje) inn til en av hovedterminalene til den kaotiske hovedflyplassen CDG hvor man selv må sørge for transport til Orly som ligger på den andre siden av Paris.

Lenke til kommentar

-Verstingen i Europa er Paris. Skal man for eksempel til noen eksotiske franske øyer utenfor Europa kommer man først til en liten flyplassterminal langt utpå landet og så må man etter immigrasjon ta buss (med all bagasje) inn til en av hovedterminalene til den kaotiske hovedflyplassen CDG hvor man selv må sørge for transport til Orly som ligger på den andre siden av Paris.

Nja tok denne reisen i sommer og det var ikke så vanskelig eller mye stress, ikke mye folk heller på turen mellom flyplassene, men så når jeg kom til Orly var det så en av mine verste flyplass opplevelser noen sinne, om ikke den verste...

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

 

-Verstingen i Europa er Paris. Skal man for eksempel til noen eksotiske franske øyer utenfor Europa kommer man først til en liten flyplassterminal langt utpå landet og så må man etter immigrasjon ta buss (med all bagasje) inn til en av hovedterminalene til den kaotiske hovedflyplassen CDG hvor man selv må sørge for transport til Orly som ligger på den andre siden av Paris.

Nja tok denne reisen i sommer og det var ikke så vanskelig eller mye stress, ikke mye folk heller på turen mellom flyplassene, men så når jeg kom til Orly var det så en av mine verste flyplass opplevelser noen sinne, om ikke den verste...

Har vært gjennom transiten via 3 terminaler i Paris flere ganger selv og klarer jo komme meg gjennom det, men det man sammenligner med her er å gå fra en gate til en annen gate i samme terminal.... eller en direkteflight uten flybytte.

 

Siden du mener at transit via 3 terminaler og gjennom Paris ikke er vanskelig, hva slags transit er det egentlig du mener er vanskelig?

Lenke til kommentar

Helt klart, og det er jo det jeg mener. Om man er litt smart, så er en mellomlanding veldig smertefritt. Man kommer seg mange steder ved å fly via (f.eks):

 

- Frankfurt

- København

- London Heathrow

- Amsterdam

 

Ikke alle disse flyplassene er perfekte, men de er på ingen måte "vanskelige" :)

FRA kan være kronglete, langt å gå og med ekstra sikkerhetssjekk om man går feil. München er enklere.

CPH er grei om man ikke får for lang kø i passjekken som kan ta helt av.

LHR kan ha lange køer da ting av og til kommer ut av kontroll og man bør passe seg for terminalbytte der.

AMS går stort sett greit.

Lenke til kommentar

 

Helt klart, og det er jo det jeg mener. Om man er litt smart, så er en mellomlanding veldig smertefritt. Man kommer seg mange steder ved å fly via (f.eks):

 

- Frankfurt

- København

- London Heathrow

- Amsterdam

 

Ikke alle disse flyplassene er perfekte, men de er på ingen måte "vanskelige" :)

FRA kan være kronglete, langt å gå og med ekstra sikkerhetssjekk om man går feil. München er enklere.

CPH er grei om man ikke får for lang kø i passjekken som kan ta helt av.

LHR kan ha lange køer da ting av og til kommer ut av kontroll og man bør passe seg for terminalbytte der.

AMS går stort sett greit.

 

 

Kan også legge til at ofte (flyr via FRA to ganger i måneden) med Luftahansa fra OSL-FRA så må man ta bussen til terminalen. Det er litt kjedelig og føles litt "unødvendig" av en såpass stor flyplass. I tillegg kan det være langt å gå om man må bytte terminal (gangen under flyplassen) og man bør ha minimum 1 time på seg ved mellomlanding, men jeg syns ikke den er uoversiktlig på noen måte, har ikke hatt noen problemer der eller slitt med å finne frem. Derimot så har jeg slitt med et tungrodd system hos Lufthansa noen ganger (forsinkelser som krever at man må booke hotell) men det er ikke FRA sin feil.

 

Uansett, poenget var om man vil på ferie, og man er redd for at det er for "kronglete" med bytte av fly, så vil jeg påstå at det ikke er noen grunn til å skrote drømmeferien av denne grunnen. Om man planlegger turen sin i ca "10 minutter", så er det å bytte fly helt ålreit og ikke vanskelige i det hele tatt. Og om man planlegger kjapt, så slipper man unna flyplasser som f.eks Paris, som jeg er helt enig i at er en kronglete og dårlig flyplass, om ikke man flyr via den veldig ofte og er kjent der fra før. 

 

Lyntips fra meg: Tar man helt greit med tid ved flybytte (2 timer er helt greit). Så kan man heller ta seg en øl eller noe mat i baren/restaurant eller slappe av før neste avgang. Dette gjør turen smertefri og enkel for min del, uten noe stress. Stresset kommer heller i form av uforutsette ting, som forsinkelser osv, ikke fordi en flyplass er "vanskelig" å navigere fra gate til gate. Det finnes unntak, men igjen - planlegging :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

FRA kan være kronglete, langt å gå og med ekstra sikkerhetssjekk om man går feil. München er enklere.

 

Kan også legge til at ofte (flyr via FRA to ganger i måneden) med Luftahansa fra OSL-FRA så må man ta bussen til terminalen. Det er litt kjedelig og føles litt "unødvendig" av en såpass stor flyplass. I tillegg kan det være langt å gå om man må bytte terminal (gangen under flyplassen) og man bør ha minimum 1 time på seg ved mellomlanding, men jeg syns ikke den er uoversiktlig på noen måte, har ikke hatt noen problemer der eller slitt med å finne frem. Derimot så har jeg slitt med et tungrodd system hos Lufthansa noen ganger (forsinkelser som krever at man må booke hotell) men det er ikke FRA sin feil.

Har reiste mange forskjellige connections på FRA og opplevelsen av henger både av hvilke gater man skal mellom og hvordan man velger å komme seg dit. Det spesielle med FRA er at man ofte har mange forskjellige valg for hvordan man skal komme seg mellom gatene. Det er faktisk opptil 5 anbefalte/skiltede måter å komme seg til neste gate for enkelte forbindelser(Airside kjøretøy(førsteklasse), landside buss, tunnell mellom 2 gater som ikke er for godt skiltet, skyline tog på taket og å gå mellom terminalene på samme etasje) . Noen steder må man snu over 180 grader underveis og også forflytte seg i motsatt retning underveis slik at det ikke alltid er helt logisk om man ser på et kart over hvor gatene ligger. Man kan da plutselig oppdage at det ikke lengere er skilt med den terminalen man skal til og det er ikke alltid mulighet til å gå tilbake. Noen av forbindelsene medfører som jeg sier også en ekstra sikkerhetskontroll og spesielt om man går feil. Man refererer også noen steder med nummer og noen steder med bokstav for hvilken terminal man skal til. Ligger C i terminal 1 eller 2?

 

Tidsmessig bør likevel 2 timer som oftest holde på FRA. På Heathrow er det ikke sikkert at 2 timer holder om man skal bytte terminal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Planlegger man litt på forhånd når man bestiller billett, så er det ikke noe problem å få til flybytter uten å stresse :)

Mellomlanding er som oftest greit, men det er steder man ikke ønsker mellomlanding:

-Reiser man via USA til Karibien så må man ha ESTA (eller visum for de som har reist for mye) for å komme seg på flyet. De har ikke noe som heter internasjonal sone så man må igjennom immigrasjon og ta all innsjekket bagasje ut gjennom tollen før man sjekker alt inn igjen og så er det fort over en time i ny sikkerhetssjekk for å komme inn på flyplassen igjen. Om de finner deg interessant kan de kreve på å få aksess til all elektronikk du har med og også passord til alle dine online kontoer. En norsk journalist endte opp i glattcelle og ble utvist pga. en meststlgende bok av Åsne Seierstad med IS-symbol på omslaget.

-Har man mellomlanding i gulfstatene kan sovemedisin eller smertestillende bli regnet som narkotika selv om man har resept. Da blir det fort resten av livet i fengsel der.

-Verstingen i Europa er Paris. Skal man for eksempel til noen eksotiske franske øyer utenfor Europa kommer man først til en liten flyplassterminal langt utpå landet og så må man etter immigrasjon ta buss (med all bagasje) inn til en av hovedterminalene til den kaotiske hovedflyplassen CDG hvor man selv må sørge for transport til Orly som ligger på den andre siden av Paris.

Må bare plukke opp på denne. Er det virkelig sant at man kan bli krevd å gi fra seg alle passord? Hva med nettbank? Det er jo også ulovlig ifølge retningslinjene til mange selskaper å gi fra seg passord til andre. Banker sier jo at man ikke skal gi det til noen, inkludert dem selv og politiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...