Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Har sett på airbnb, men ser ingen mulighet for å søke enkelt på krav som 2 soverom og 2 bad, for eks.

Nei, kunne gjerne hatt litt flere alternativer akkurat der.

Men om du legger inn 3-4 person så får du som regel opp enheter med 2 soverom .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Har prøvd med både 4 og 5 på airbnb, men får både 1-roms og bobiler, finner heller ingen sorteringsmulighet i søkeresultatene. Har tidligere brukt holidaylettings.co.uk for leie i Europa, men det finnes vel noe tilsvarende for USA også?

Så litt nærmere på siden nå, og jeg fant masse sorteringsalternativer etter nærmere inspeksjon:

raBEkJk.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Befinner meg nå på Tahiti, og regner med vi drar innom Raiateia, Huahini, Bora Bora (turistfelle, men kan nesten ikke seile utenom når vi først er her ...) og Mauipiti så fort båten er klar til noen nye måneder uten sivilisasjonens støttehjul. Etter det er jeg litt usikker, klarer ikke helt bestemme meg for om jeg vil til Rarotonga, Aitutaki eller Suwarrow. Alle tilhører Cook-øyene, og de har alle sine særegenheter. Om jeg ikke har bestemt meg før den tid seiler vi dit vinden gjør det enklest å komme. Deretter sikter jeg på Niue og Tonga.

 

Fra siste ukers adspredelser:

Den 203 fot lange seilbåten Athos ankret opp rett utenfor oss i Rangiroa, i Tuamotos-øygruppen. Et ganske imponerende skue der den lå. Senere kom en motorbåt på smått vanvittige 257 fot innom; et ganske artig skue når gjestene forlot denne og privatflyene vinket med vingene rett over mastetoppen vår.

20237759575_88bcab854f_c.jpg

 

En nysertifisert dykker på Rangiroa – ikke verst å starte dykkerkarierren i Tiputa-passet, med haier på alle kanter.

20211481526_12400ef8a1_c.jpg

 

Ankomst i havna i Papeete – første containerhavn på ganske mange mil!

19616803053_7b2e280c01_c.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Befinner meg nå på Tahiti, og regner med vi drar innom Raiateia, Huahini, Bora Bora (turistfelle, men kan nesten ikke seile utenom når vi først er her ...) og Mauipiti så fort båten er klar til noen nye måneder uten sivilisasjonens støttehjul. Etter det er jeg litt usikker, klarer ikke helt bestemme meg for om jeg vil til Rarotonga, Aitutaki eller Suwarrow. Alle tilhører Cook-øyene, og de har alle sine særegenheter. Om jeg ikke har bestemt meg før den tid seiler vi dit vinden gjør det enklest å komme. Deretter sikter jeg på Niue og Tonga.

Bora Bora er veldig pent selv om de vet å ta seg betalt av turistene der og det er mere infrastruktur der enn på andre øyer. Vil likevel ikke kalle det en turistfelle. De fleste turistene bor på dyre resorts ute på korallrev rundt øyen og holder seg stort sett der. De har også en dansefestival Heiva i Bora Bora som ble avsluttet i forrige uke, Jeg klarte få den med meg da jeg var der. :-)

IMG_5654.JPG

 

Anbefaler også tur i lagunen med haimating der. Sikkerhetsutstyret var en taustomp i havoverflaten!

IMG_5397.JPG

 

 

Du kan jo sjekke om ett av de få utestedene på hovedøya, Bloody Mary, fortsatt skryter av å ha hatt besøk av Alex Rosen eller om de endelig har fått Axel Rose på besøk.

IMG_5678.JPG

 

Ellers er det jo mange andre fine øyer å besøke i området, men de er ikke så enkelt å få med seg uten å ha med seg egen transport og losji slik dere har.

 

Om dere klarer komme dere raskt til Rarotonga kan dere få med dere Te Maeva Nui Festival med veldig mye spennende dans og kultur å se og prøve. Og det skal være spesielt stort i år da de feirer 50 år delvis uavhengighet, men de slutter 5. august.

 

Utenom dette er selve Rarotonga kanariøy for New Zealendere og ikke så mye spesielt å se eller spesielt gode strender for å være i Stillehavet. Vil heller anbefale å dra til Aitutaki hvor det er mye penere og mindre forhold. Det er mye kiting rundt koralløyene på sørsiden og det ser fantastisk ut der.  Suwarrow har jeg ikke besøkt, men det ser utrolig ut der også. Om jeg hadde vært der med båt ville jeg satt den øverst på listen... og Rarotonga nederst.

 

I Tonga var jeg kun innom hovedøya og den var hverken spesielt  spennende eller fin. Og enda dårligere med strender enn på Rarotonga. Det eneste spesielle var et sted på sørkysten hvor de hadde noen klippeformasjoner med hull som bølgene fikk til å blåse opp vannet som på  en hval.

IMG_8338.jpg

Lenke til kommentar

Takk for tips. Kommer til å ligge langt etter feiringen på Rarotonga, vi blir på Tahiti en stund ennå, og har mye ugjort i resten av Society-øyene. Heiva-festivalen fikk vi med oss, men det var mens vi var i Marquesas. Takk for tanker om Rarotonga, har en følelse av at vi ender opp med å sikte oss litt lengre nord. Vi kommer neppe til å bruke veldig mye tid nede i Tongatapu, det er primært et stopp på veien for å sjekke ut av landet; det meste av tiden der kommer til å foregå lengre nord, i Va'vau-øygruppen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Irland!
Et par netter i Dublin, så fem netter i Galway, med en liten tur til den minste av Aran Islands - Inisheer. Leste om en geocache der jeg fikk så lyst til å finne, og fant fort ut at det stedet er verdt et besøk for MYE mer enn kun en geocache!

For en gæsliskstudent som meg er et sted der hele befolkningen fremdeles snakker irsk som førstespråk som et eventyr.

Lenke til kommentar

Skal på en ukes jobbtur til Tromsø på mandag. Forespeilet ganske lange dager, men jeg regner med at det blir anledning til å se på stygg fisk på Polaria hvertfall en av dagene.

I desember skal jeg og familien på tur til Florida og cruiseskip i Karibien. Litt ambivalent til akkurat den turen, da jeg har noen fordommer mot cruiseferie, men jeg ble invitert og da er det vanskelig å takke nei, når alternativet er å jobbe på sykehus gjennom jula og nyttår.

Endret av Gendarmerie
Lenke til kommentar

An Paris:

 

Siden jeg har lite kjennskap til køer og priser, noen forslag som muligens kunne passe:

 

1. Tidlig på turen, Sacre-Coeur på Montmartre. Jeg vil tro at man ikke tar noen form for adgangspenger, derfor et rimelig utsiktspunkt i byen uten de køene jeg innbiller meg at Eiffeltårnet har... (For all del, noe kø må påregnes, men siden det er et område rundt en kirke, blir det et annet forhold enn et tross alt begrenset tårn...) Kirken selv er selvfølgelig også severdig, men her lanserer jeg det som utkikkspunkt hvor man tar med kartet opp og orienterer seg...

 

2. Catedrale de Notre-Dame. Med eller uten klokker...

 

3. Arc de Triomphe (Triumfbuen), hvor man også finner Den Ukjente Soldats Grav. Tilkomst for fotgjengere via en undergang. Prøv IKKE å krysse trafikken!

 

4. Avenue des Champs Elysees - som er i nærheten av Triumfbuen...

 

5. Louvre er selvfølgelig verdenskjent - så der kommer kø-problematikken inn...

 

6. Alle øyene i Seinen (maksimalt fire, jeg er ikke sikker på om noen av de er slått sammen, eller fredet som reservat...) er selvfølgelig av interesse, selv om den helt gamle arkitekturen er borte (den eldste eksisterende er antagelig enten Notre Dame eller La Sainte Chapelle (eller muligens La Conciergerie)...).

 

7. Parker og sånt er selvfølgelig fine steder å ta billig lunsj (les: medbrakt), da kan man skrive "Jardin de Luxembourg" på listen...

 

8. Byens eldste bro heter naturligvis "Pont Neuf", som betyr den nye broa...

 

Omtrent så langt kom jeg uten å slå opp annet enn "La Conciergerie"... Bon Voyage!

 

(Og for all del: GODT KART - gjerne i plural...)

 

Edit: La til overskrift.

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...