Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Jardin de Luxembourg bør man ta søndag formiddag, da kan man se skyggeboksing og annen moro. Fjernstyrte seilbåter i dammen. Parken er bygd rundt den gamle nullmeridianen som fortsatt har vært nullmeridian nesten dobbelt så lenge som Greenwich. I parken finner man også litt bortgjemt originalen av frihetsgudinnen. USA ga tilbake til Frankrike en kopi av kopien, men den ville ikke franskmenn ha så den er plassert ved en bropliar ute i Seinen.

 

Like ved ligger Pantheon som er regnet som et spesielt harmonisk monumentalt bygg. Vanligvis henger også Focaults pendel der, men den er visst tatt ned for tiden.

 

Ved Montmartre ligger et klassisk spisested, le Refuge des Fundus. Man sitter ved langbord og spiser fondue. Drikken får man i tåteflasker. Det er vanligvis god stemning og nesten umulig å ikke snakke med andre der. Ostefondue ( fra Savoie) eller kjøttfondue (fra Bourgogne). Pass deg for for mye ostefondue da det kan både gi mareritt og dårlig form dagen etterpå.

 

Ellers bør du undersøke hvilke utstillinger og aktiviteter som er i Paris når du er der. Utvalget er enormt. Om du ikke har gjort noen research bare gå til Centre Georges Pompidou hvor det er mange av dem. Bare å se på bygget er en opplevelse. Like ved er les halles som er et shoppingsenter rundt et hull i bakken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For tiden i Indonesia, men neste "ferie" blir en kjapp snartur innom Norge og Oslo/Sørlandet for å hive litt ting ut sv sekken og resette reiseforsikring. Så bærer det til USA, deretter tilbake til Asia via Oslo. Ikke bestemt hvor jeg ender opp etter det, men Filippinene virker spennende, samme med de nordlige deler av Laos.

Lenke til kommentar

Jeg tror litt av grunnen til at TA ble foreslått er nettopp på grunn av ting som ditt siste innlegg over her, Robert. Jeg opplever deg iblant som kritisk til forslag til reisemål og ting å gjøre med at det er for varmt eller for kaldt, for vanskelig å komme seg dit med offentlig transport eller for langt unna for helgetur, og til tider med det som kan oppfattes som en litt skarp tone. Du har selvfølgelig all rett til dette, og jeg kan respektere at du har strenge krav til steder du drar samt arbeidet du legger ned i planlegging (og ikke minst hvordan du prioriterer reising, det skal du ha all honnør for), men det kan bli mye i lengden.

 

Har full forståelse for at andre, inkludert undertegnede, da ikke tar seg bryet med å skrive et langt innlegg med forslag. Forøvrig ser jeg ingenting galt med å legge ved en lenke til TA samt komme med et spesifikt forslag, spesielt ikke når det allerede nevnes at det ikke er altfor mye å gjøre i Austin.

Endret av Henrik C
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk må selvsagt reise hvor og når de vil, jeg prøver bare å hjelpe de som henter inspirasjon herifra til å gjøre mer informerte valg. Kanskje ville de fått en opplevelse som passet dem bedre ved å reise til destinasjonen noen måneder senere eller kanskje det var en destinasjon som ikke tilbød det de trodde. Jeg har hørt mye skryt av musikkbarene i Austin, men også at det ikke er noe annet å gjøre der.

 

Min intensjon har bare vært å være klar. Jeg beklager om det har blitt oppfattet som en skarp eller aggressiv tone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet, så er det ikke bare musikkbarer i Austin.

 

Joda, de har sikkert ikke noe for alle sammen, men jeg stortrives i byen! Det som jeg personlig liker best er de fantastiske mulighetene man har for hiking. Som du kan nå rett fra downtown. Milevis med skog, fjell og urørt natur midt i hjertet av Austin.

 

En litt turistaktig greie, men en stor tradisjon i Austin er å se verdens største flaggermus koloni fly ut av Congress Avenue Bridge. Millioner av bats flyr ut når solen har gått ned, et helt utrolig syn!

 

Austin tilbyr også mye fantastisk mat, og da spesielt i form av typisk texarkana-stil. Jeg tar alltid en tur på en lokal grill, hvor du får servert porsjoner du ikke kunne tro eksisterte! Det er et must do!

 

For de som er glad i idrett, tilbyr Austin basket, baseball og universitetsfotball med Texas Longhorns! Sterotypisk USA, med disse idrettene og jeg anbefaler det virkelig.

 

Capitol Hill er også verdt er besøk. Det er den eneste capitolen i US som er høyere enn capitolen i Washington, noe som er ganske spesielt, ettersom det ikke er lovlig, tror jeg.

 

Var bare noe jeg kom på nå i farten, men er bare tull å nevne at det bare er musikkbarer et sted. Kanskje man faktisk burde ty til TripAdvisor da, om man ikke er klar over dette.

 

Uansett, hver sin smak. Jeg elsker byen, men kanskje den ikke er for alle sammen! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Ikke lovlig med høyere Capitol enn i DC" ???

 

???

 

Hvor kom den fra ?

 

Den eneste høyderegel jeg noensinne har hørt om i så måte, er at innenfor DC skal det aldri bygges en permanent struktur som er høyere enn Washington Monument.

 

Men et forbud i forhold til delstatenes Capitol, har jeg aldri hørt om, og det høres da også rimelig sinnssvakt ut...

 

?

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet, så er det ikke bare musikkbarer i Austin.

 

Joda, de har sikkert ikke noe for alle sammen, men jeg stortrives i byen! Det som jeg personlig liker best er de fantastiske mulighetene man har for hiking. Som du kan nå rett fra downtown. Milevis med skog, fjell og urørt natur midt i hjertet av Austin.

 

En litt turistaktig greie, men en stor tradisjon i Austin er å se verdens største flaggermus koloni fly ut av Congress Avenue Bridge. Millioner av bats flyr ut når solen har gått ned, et helt utrolig syn!

 

Austin tilbyr også mye fantastisk mat, og da spesielt i form av typisk texarkana-stil. Jeg tar alltid en tur på en lokal grill, hvor du får servert porsjoner du ikke kunne tro eksisterte! Det er et must do!

 

For de som er glad i idrett, tilbyr Austin basket, baseball og universitetsfotball med Texas Longhorns! Sterotypisk USA, med disse idrettene og jeg anbefaler det virkelig.

 

Capitol Hill er også verdt er besøk. Det er den eneste capitolen i US som er høyere enn capitolen i Washington, noe som er ganske spesielt, ettersom det ikke er lovlig, tror jeg.

 

Var bare noe jeg kom på nå i farten, men er bare tull å nevne at det bare er musikkbarer et sted. Kanskje man faktisk burde ty til TripAdvisor da, om man ikke er klar over dette.

 

Uansett, hver sin smak. Jeg elsker byen, men kanskje den ikke er for alle sammen! :)

Good recos! Det er helt Texas!

Kan du utdype hva blir "stereotypisk USA "?

Også, jeg kjenner ikke mange nordmenn som forstår baseball eller amerikansk fotball. Blir det morsomt å se på likevel?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Jeg tenker at baseball, basket og american football er ting man forbinner med amerikansk idrett. Personlig gjør jeg det, og det blir noe som jeg knytter opp mot noe "typisk amerikansk". Med andre ord, en slags stereotype-ish.

 

Første gang jeg så disse idrettene live, kunne jeg nada. Jeg lært meg rett og slett spillet og reglene underveis som jeg så kampene. Heldigvis for min del hadde jeg med meg bekjente, for det spørs om fremmede ønsker å bruke hele kamptiden på og forklare deg spillets gang.. :)

 

Uansett er det verdt en tur føler jeg. Opplevelsen, stemningen og atmosfæren er alltid spesiell. Bare dette i seg selv gjør at du vil forstå deler av spillets gang

Endret av Tkse
Lenke til kommentar

Jeg tenker at baseball, basket og american football er ting man forbinner med amerikansk idrett. Personlig gjør jeg det, og det blir noe som jeg knytter opp mot noe "typisk amerikansk". Med andre ord, en slags stereotype-ish.

 

Første gang jeg så disse idrettene live, kunne jeg nada. Jeg lært meg rett og slett spillet og reglene underveis som jeg så kampene. Heldigvis for min del hadde jeg med meg bekjente, for det spørs om fremmede ønsker å bruke hele kamptiden på og forklare deg spillets gang.. :)

 

Uansett er det verdt en tur føler jeg. Opplevelsen, stemningen og atmosfæren er alltid spesiell. Bare dette i seg selv gjør at du vil forstå deler av spillets gang

Jeg blir imponert når en norsk turist gidder å gjør mer enn en NYC, DC og Niagara tur til å virkelig erfare noe som typiske amerikanere ofte gjør. Jeg liker å bli med tribunen på Åråsen når jeg besøker venner i Norge.

Dette kjærlighet jeg fikk når jeg bodde i Norge for european football(som vi sier) fortsetter idag. Imorgen skal jeg bli med tribunen på Mapfre Stadium til å se på MLS kampen mellom hjemmelaget Crew Sc og FC Dallas med 20.000 andre fanatiker

Reiser du til NYC anbefaler jeg å kjøpe billetter til NYCFC kamper til å sitte på Yankee Stadium og se på diskerud, Villa og Lampard. Soccer er noe som er helt amerikansk idag blant flere og flere amerikanere og utlendinger ofte mener det blir intersannt å merke forskjellen både på hva foregår på banen og i stadion, en blanding av amerikansk og europeisk kultur

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom nettopp hjem fra en tur i Indonesia, Bali og Gili øyene først og fremst. Neste tur er om 2 uker da skal jeg til Amsterdam og møte noen venner jeg studerte med i Malta for noen år tilbake.
 

Holder for øyeblikket på å planlegge neste ordentlige tur, og tror denne ender i sentral amerika. Har noen kjentfolk fra Canada som skal til Nicaragua over nyttår og driver nå å vurderer dette som neste tur. Noen erfaringer å dele her? Dette blir en liten backpacker tur rundt i Nicaragua etter 4 dager med festing før/over nyttår, i San Juan Del Sur.

 

Lenke til kommentar

 

Foretrekker bilferie, så blir Norge, kanskje en tur til Danmark

 

Drar til USA når de lager bro dit

Ikke så glad i å fly? Bilferie i USA er absolutt å anbefale.

 

Har ikke problem med fly, det er alt det sikkerhetstullet som irriterer meg

Maks mengde væske  (1 dråpe er nok til å drepe hele flyet)

Maks lengde på kniv i USA (dreper lett med de og)

Drikke og mat kjøpt før sikkerhetskontroll kan ike taes med inn

etc etc etc

og ikke minst, møte opp minst 1 time før, så er flyet forskinket og en blir sittende å vente i timer uten informasjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...