Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.04


Anbefalte innlegg

Synes det er på tide noen klarer å gjøre Linux like brukervennlig som Windows. Men neida, ikke enda.. Ser ut som Linux må ha 10 år til med geekinvasion før de innser hvor kort de kommer til OS bruker-basen.

 

En start ville hvertfall vært å ikke la brukeren bli overhøvlet med 100 verktøy når de skal prøve Linux for første gang. Gi dem penn og papir i starten, deretter la brukeren velge om han vil prøve flere verktøy senere.

 

Lenge leve Windows sin geniale enkelhet. Ikke rart alle mer eller mindre bruker MS windows :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, jeg synes at det i flere tester fokuseres unødig på at det mangler kodeker eller at man blir nødt til å aktivere ufrie drivere for skjermkort eller nettverkskort. Hvor mye maskinvare virker 100% ved første boot av Windows XP?

Veldig enig! Angående codecs, så trenger man ofte å installere en haug i Windows. Sånn var det i hvertfall med WinXP, og tviler på at Vista er så mye bedre.

 

Noen av codec'ene jeg måtte installere fordi WinXP ikke støttet dem: xvid/divx, ac3, ogg vorbis, flac, musepack, matroska, quicktime... (ja, jeg vet det fins codec-pakker med flere i én, men det var ikke poenget)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Synes det er på tide noen klarer å gjøre Linux like brukervennlig som Windows. Men neida, ikke enda.. Ser ut som Linux må ha 10 år til med geekinvasion før de innser hvor kort de kommer til OS bruker-basen.

 

En start ville hvertfall vært å ikke la brukeren bli overhøvlet med 100 verktøy når de skal prøve Linux for første gang. Gi dem penn og papir i starten, deretter la brukeren velge om han vil prøve flere verktøy senere.

 

Lenge leve Windows sin geniale enkelhet. Ikke rart alle mer eller mindre bruker MS windows :)

8456839[/snapback]

Fint om du utdyper dette litt, for det var ikke så greit å skjønne seg på. Kritiserer du ubuntu for å legge ved nyttige programmer som open office og gimp eller er det andre verktøy du reagerer på? I mine øyne har ubuntu med akkurat de verktøyene som man trenger i en vanlig surfe-skrive-høre på musikk situasjon. Tror heller ikke at ubuntu har med noen flere vanskelige verktøy enn windows (kontrollpanelet til windows har jo mange godbiter), men du er kanskje mer vant til windows verktøyene.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
Synes det er på tide noen klarer å gjøre Linux like brukervennlig som Windows. Men neida, ikke enda.. Ser ut som Linux må ha 10 år til med geekinvasion før de innser hvor kort de kommer til OS bruker-basen.

Jeg syns linux er mer brukervennlig enn Windows :)

En start ville hvertfall vært å ikke la brukeren bli overhøvlet med 100 verktøy når de skal prøve Linux for første gang. Gi dem penn og papir i starten, deretter la brukeren velge om han vil prøve flere verktøy senere.

Man blir ikke det i distroer som Ubuntu. Relativt få programmer blir installert som default, selv om du såklart har tilgang til langt flere gjennom add/remove eller Synaptic. En del av programmene har også en fin liten Ubuntu-logo på, og disse kan vel kalles en slags "kjerne" av programmer som er godt støttet og anbefalt spesielt for nye brukere.

 

Ellers er det jo greit å ha tilgang til skikkelige programmer fra starten av. Ta Microsoft's tekstbehandlingsprogrammer som eksempel:

 

- Inkludert i Windows har du det latterlig dårlige WordPad.

- En del PCer kommer i tillegg bundlet med MS Works som også inneholder et fullstendig latterlig tekstbehandlingsprogram (det er bedre enn wordpad men det er likevel pinlig at MS tør å ta betalt for Works. Jeg måtte bruke dette i periode på skolen faktisk, og verste er at programmet har knapt utviklet seg, og er like ræva i dag som for 10+ år siden).

- Til slutt har du MS Office, som er langt kraftigere men også er dyr!

 

Hvordan er det med linux til sammenlikning?

De fleste distroer, inkl Ubuntu, kommer med den fullverdige kontorpakken OpenOffice. Like greit å tilby noe skikkelig fra starten :thumbup:

Lenke til kommentar
Synes det er på tide noen klarer å gjøre Linux like brukervennlig som Windows. Men neida, ikke enda.. Ser ut som Linux må ha 10 år til med geekinvasion før de innser hvor kort de kommer til OS bruker-basen.

 

En start ville hvertfall vært å ikke la brukeren bli overhøvlet med 100 verktøy når de skal prøve Linux for første gang. Gi dem penn og papir i starten, deretter la brukeren velge om han vil prøve flere verktøy senere.

 

Lenge leve Windows sin geniale enkelhet. Ikke rart alle mer eller mindre bruker MS windows :)

8456839[/snapback]

 

Enten troller du eller så aner du ikke hva du snakker om. XP partisjonen min trenger jeg så godt som aldri.

Lenke til kommentar
EDIT: Jeg bør vel også nevne at for å kunne kjøre RD over nettverket må du bruke statiske IP-adresser på PCene og skru av DHCP i ruteren. Ellers vil PCene få en ny IP-adresse hver gang de starter opp. Hvis du ser på det første skjermbildet, angir du en fast IP-adresse til den PCen (serveren) du skal kople deg til. Det blir vanskelig hvis den endrer seg hele tiden... :)

8455066[/snapback]

 

Du kan fint kjøre med DHCP, men da sette faste ip adresserer i routeren basert på MAC adressene. Bare en annen måte å gjøre det på, resultatet blir det samme.

Lenke til kommentar
Har veldig lyst til å prvøe linux, men det er noen ting som hindrer meg fra å gå over. Kan jeg koble med til en xp maskin med et program som er likt som Remote Desktop og kan jeg koble til smartphonene min og ha de samme mulighetene som jeg har i xp? Kontakter, mail, filer osv?

 

Martin

8451489[/snapback]

 

Joda, RDP (Remote Desktop Protocol) er fullt ut støttet i Ubuntu. Det er også VNC, om du skulle trenge det. Du finner det under: «Applications -> Internet -> Terminal Server Client».

 

Når det gjelder smartphones, så kommer det litt an på hvilken du har. Min (En Palm Treo 650) er godt støttet. Jeg måtte bare legge inn «jpilot» først, så var resten kjempelett. Den syncer (om jeg vil) direkte mot Evolution (mailklienten). Jeg foretrekker imidlertid Thunderbird for mail, så jeg syncer mot selve Jpilot.

 

Nalle Berg

Mail til meg!

Lenke til kommentar

Testet en tidligere utgave av UBUNTU på min bæbare stuemaskin. Funket greit, bortsett fra at jeg ikke fikk til å sette opp en bridge mellom WLAN og ethernet porten, ergo jeg fikk ikke XBOXen min på nett. Endte etterhvert opp med å legge inn XP igjen...Noen som vet om dette er støttet i denne utgaven?

Lenke til kommentar
Testet en tidligere utgave av UBUNTU på min bæbare stuemaskin. Funket greit, bortsett fra at jeg ikke fikk til å sette opp en bridge mellom WLAN og ethernet porten, ergo jeg fikk ikke XBOXen min på nett. Endte etterhvert opp med å legge inn XP igjen...Noen som vet om dette er støttet i denne utgaven?

8458498[/snapback]

Dette har nok vært støttet i lang tid, derimot er det ikke særlig brukervennlig slik du husker det i fra windows xp. Man må skrive inn en del koder i command-line. Hvis du fortsatt er intressert ta et søk på iptables.

Lenke til kommentar
Testet en tidligere utgave av UBUNTU på min bæbare stuemaskin. Funket greit, bortsett fra at jeg ikke fikk til å sette opp en bridge mellom WLAN og ethernet porten, ergo jeg fikk ikke XBOXen min på nett. Endte etterhvert opp med å legge inn XP igjen...Noen som vet om dette er støttet i denne utgaven?

8458498[/snapback]

Dette har nok vært støttet i lang tid, derimot er det ikke særlig brukervennlig slik du husker det i fra windows xp. Man må skrive inn en del koder i command-line. Hvis du fortsatt er intressert ta et søk på iptables.

8458521[/snapback]

Joda, er fortsatt interessert, men er desverre en av dem som liker grafiske grensesnitt bedre enn CLI.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt malurt i begeret.

Testet installasjon av 7.04 på to stk system igår.

Ikke mulig å få installert på ett "eldre" system.

Specs:

Asus P4P800 SE

Pentium M 750 (CT-479 adapter).

Gainward 7600 GT AGP.

 

Heng/spontanreboot under lasting av drivere (trolig skjermkortet som er problemet)..

 

Testet også på ett nyere AM2-system:

 

Abit NFM2 nView

X2 4200+ (65w)

Gainward 7600 GS GLH

 

Funket helt perfekt, bortsett fra en ting.

Valgte ved ett uhell feil keyboard oppsett, som gjør det utfordrende å logge på.

Forsåvidt ett typisk eksempel på hva som kan gå galt når du har (for mye) valgmuligheter.

Skulle velge keyboard. Valgte Norwegian.. og fikk opp en submeny.

Det skulle jeg ikke gjort, da jeg valgte "Dvorak".

Endret dette vel inne i Gnome, men dette blir da kun gjeldende når det grafiske brukergrensesnittet (Gnome) er "oppe og går".

Finner ut av det når jeg får tid. :)

Lenke til kommentar

Dvorak er jo genialt om man går inn for å lære det og bruker tid nok, men om det ikke var intensjonen så blir det nok en frustrerende opplevelse.

 

Jeg har hørt om folk som har mestret qwerty i mange år, men likevel klart å øke skrivehastigheten med 3 ganger (!) etter en uke med aktiv bruk av dvorak. Dvorak skal være mye mer effektivt å skrive på, vel og merke når man kan det. Jeg har ikke gjort den tunge overgangen ennå, men har tenkt på det lenge.

Lenke til kommentar
Litt malurt i begeret.

Testet installasjon av 7.04 på to stk system igår.

Ikke mulig å få installert på ett "eldre" system.

Specs:

Asus P4P800 SE

Pentium M 750 (CT-479 adapter).

Gainward 7600 GT AGP.

 

Heng/spontanreboot under lasting av drivere (trolig skjermkortet som er problemet)..

8458879[/snapback]

Dersom det er skjermkortet, så er det antagelig nv driveren som ikke fungerer med kortet. Dette er et problem som knappest Ubuntu eller open source miljøet ellers bør kritiseres for. Bakgrunnshistorien er noe lang, men kort fortalt er nv driveren et forsøk på å få noe akselerasjon i en open source driver for nvidia kort, slik at de som av forskjellige grunner ikke ønsker proprietær driver kan få noe bedre enn helt generisk Vesa driver (som virkelig er ubrukelig). På dette punktet har faktisk ATI vært mer hjelpsomme enn Nvidia, og du vil antagelig finne ut at open source driveren for ATI kort er mer stabil/funker på flere kort enn nv. Enkel workaround når Nvidia kortet av en eller annen mystisk grunn som kun Nvidia vet ikke liker nv driveren, er å installerer med Vesa driveren, og så gå rett på nvidia sin proprietære driver etterpå. Så lenge Nvidia ikke gir nv utviklerne innsyn i tekniske spesifikasjoner er nok dette noe man dessverre må leve med. Jeg er bare lei av at dette gulpes opp som om det er Ubuntu sin feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...