Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.04


Anbefalte innlegg

Er Ubuntu en bra distro til å bruke på en server ? (mail, web, https etc.)

Eller en annen distro dere vil anbefale ? (Og som ikke er for vanskelig

å sette opp)

Vi (Hardware-nettverket) bruker Ubuntu på alle våre servere, bortsett fra én Debian-boks som er planlagt utfaset i snar fremtid. Vi kjører riktignok ikke den aller siste versjonen som er omtalt i denne testen, men 6.06 som er en LTS-versjon. Denne vil være støttet frem til 2011, og egner seg derfor bedre for serverinstallasjoner.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er Ubuntu en bra distro til å bruke på en server ? (mail, web, https etc.)

Eller en annen distro dere vil anbefale ? (Og som ikke er for vanskelig

å sette opp)

Vi (Hardware-nettverket) bruker Ubuntu på alle våre servere, bortsett fra én Debian-boks som er planlagt utfaset i snar fremtid. Vi kjører riktignok ikke den aller siste versjonen som er omtalt i denne testen, men 6.06 som er en LTS-versjon. Denne vil være støttet frem til 2011, og egner seg derfor bedre for serverinstallasjoner.

8451911[/snapback]

 

Desktop Edition - Ubuntu 6.06 LTS - Supported to 2009

Server Edition - Ubuntu 6.06 LTS - Supported to 2011

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Er Ubuntu en bra distro til å bruke på en server ? (mail, web, https etc.)

Eller en annen distro dere vil anbefale ? (Og som ikke er for vanskelig

å sette opp)

Vi (Hardware-nettverket) bruker Ubuntu på alle våre servere, bortsett fra én Debian-boks som er planlagt utfaset i snar fremtid. Vi kjører riktignok ikke den aller siste versjonen som er omtalt i denne testen, men 6.06 som er en LTS-versjon. Denne vil være støttet frem til 2011, og egner seg derfor bedre for serverinstallasjoner.

8451911[/snapback]

Kan jeg få spørre hvorfor dere bruker Ubuntu i steden for Debian? Nå har jeg ikke akkoratt noe i mot ubuntu som server, men jeg ville aldri ha trodd at hw.no brukte det. Personlig kjører jeg debian på grunn av at det har et rykte for seg for å være veldig stabilt.

Lenke til kommentar

Fin test.

 

Alle menyer er også på engelsk når man starter LiveCDen. Det kan man endre i kontrollpanelet, og man får spørsmål om språk når man starter installasjonen.
Det er mulig å velge språk ved å trykke F2 helt i oppstarten.

 

Installasjon av Windows er absolutt ikke enkelt det heller (for de som ikke har mange års erfaring).

 

Det bør legges mer vekt på hvor enkel installasjon av drivere, programvare og codecer er i Ubuntu i forhold til Windows.

 

Windows-spill i Linux er ikke så alt for bra, men en del Blizzard-spill som Dialog II og World of Warcraft går ganske bra i Wine

Lenke til kommentar
Kan jeg få spørre hvorfor dere bruker Ubuntu i steden for Debian? Nå har jeg ikke akkoratt noe i mot ubuntu som server, men jeg ville aldri ha trodd at hw.no brukte det. Personlig kjører jeg debian på grunn av at det har et rykte for seg for å være veldig stabilt.

8451948[/snapback]

Debian og Ubuntu er veldig likt "bak fasaden". Dvs. Ubuntu er basert på Debian og har mange av de samme løsningene. Folkene og selskapene bak Ubuntu og Debian har et godt samarbeid og bruker det samme tilbakemeldingssystemet. Et godt rykte for Debian er også et godt rykte for Ubuntu. :)

Lenke til kommentar

Synd testen ikke har skjermbilder fra min Kbuntu installasjon(www.kubuntu.com), her er det så fint :D

 

Støtter Evolution Exchange-servere?
Ja.

 

Er Wine lett å installere?
Ja, men noe vanskeligere å bruke(når du har forstått det er det enkelt).

 

Følger det med virtualiseringsprogramvare (Vmvare eller lignende)?

Se her.

 

Synes det er dårlig å klage på dårlig norsk oversetting, synes man den er dårlig er det egentlig bare å bidra selv!
Jeg er helt enig; de som skrev testen burde ikke nevnt det, og heller begynt med oversettelsen... :!:
Lenke til kommentar
Hvordan er det med spilling på Ubuntu? Kan man få til et opplegg som lar en installere og kjøre programmer, spill osv. beregnet på Windows?

8451950[/snapback]

 

Lurer på akkurat det samme. Hadde linux fått til å kunne kjøre vanlige spill (dvs DX9) ville både jeg og sikkert veldig mange andre gå over. Er kun det som holder meg igjen for øyeblikket. Så er det noen som har et fornuftig svar her, er det mulig å kode om slik at vanlige spill kan spilles på linux?

Lenke til kommentar
Desktop Edition - Ubuntu 6.06 LTS - Supported to 2009

Server Edition -  Ubuntu 6.06 LTS - Supported to 2011

8451935[/snapback]

Ja, jeg hadde håpet det skulle være åpenbart hvilken variant vi bruker. :)

 

Kan jeg få spørre hvorfor dere bruker Ubuntu i steden for Debian? Nå har jeg ikke akkoratt noe i mot ubuntu som server, men jeg ville aldri ha trodd at hw.no brukte det. Personlig kjører jeg debian på grunn av at det har et rykte for seg for å være veldig stabilt.
Ubuntu tilbyr flere og bedre oppdaterte pakker som vi har behov for. Det er prisen for stabiliteten til Debian, siden de tar dette i svært små steg for å kunne sikre stabiliteten. Noen vil påstå for små steg. (Men det er en diskusjon for en annen tråd.) Som Simen1 nevner, er Ubuntu i tillegg også basert på Debian. Utviklingsteamet til Ubuntu består i stor grad av tidligere Debian-utviklere.

 

Lurer på akkurat det samme. Hadde linux fått til å kunne kjøre vanlige spill (dvs DX9) ville både jeg og sikkert veldig mange andre gå over. Er kun det som holder meg igjen for øyeblikket. Så er det noen som har et fornuftig svar her, er det mulig å kode om slik at vanlige spill kan spilles på linux?

DirectX er dessverre et lukket rammeverk skrevet av Microsoft, og virker ikke på GNU/Linux. All den tid spillutviklere velger å benytte DirectX til deres spill, er det svært vanskelig å spille disse spillene på andre plattformer. Endret av apedoktor
Lenke til kommentar

Du sier noe der eldavid..Men sånn som det er nå at man må bruke et ekstra program som whine eller hva det nå het til å kunne spille noen spill som linux støtter gjennom whine så er det ikke verd det..synes jeg da...Kan like greit holde oss til windows..

 

Ja, jeg hadde håpet det skulle være åpenbart hvilken variant vi bruker.

 

Ja skulle tro det..Men det var min feil det egentlig..

Jeg husket bare det at jeg hadde sett at ubuntu var støttet fram til 2009 men så ser jeg at det står 2011 på server edition og det er jo den dere bruker.hehe..Så jeg edited posten min etterpå.hehe

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Hvordan er det med spilling på Ubuntu? Kan man få til et opplegg som lar en installere og kjøre programmer, spill osv. beregnet på Windows?

8451950[/snapback]

Det er ikke helt enkelt og fungerer ofte, men ikke alltid, dårligere enn i windows.

 

Hexus har en artikkel som heter Linux Gaming. Den forklarer litt. Et skjerbilde jeg fant der:

 

hexusloginfinal-small.jpg

 

Ellers så kan jeg nevne at Debian etter veldig omstendelig og langtekkelig betatesting endelig lanserte versjon 4 for et par uker siden. Debian forhaster seg absolutt ikke. En hver bit og byte er vel snudd på og dobbeltsjekket og trippelsjekket mange ganger for å være dobbelsikker og trippelsikker på at det ikke er noen kjedelige insekter i koden.

Lenke til kommentar
Har veldig lyst til å prvøe linux, men det er noen ting som hindrer meg fra å gå over. Kan jeg koble med til en xp maskin med et program som er likt som Remote Desktop og kan jeg koble til smartphonene min og ha de samme mulighetene som jeg har i xp? Kontakter, mail, filer osv?

 

Martin

8451489[/snapback]

Har du i det hele tatt forsøkt et Google-søk etter Linux RDP? Når det gjelder mobil-synkronisering er det nok verre, da de fleste mobil-produsenter her bruker proprietære løsninger som kun er tilgjengelig på Windows. Men man har et verktøy som heter msynctool som kan gjøre det hvis det skjønner noe av telefonen din. HOWTO sync mobile phone with Gentoo.

Lenke til kommentar
Kan jeg få spørre hvorfor dere bruker Ubuntu i steden for Debian? Nå har jeg ikke akkoratt noe i mot ubuntu som server, men jeg ville aldri ha trodd at hw.no brukte det. Personlig kjører jeg debian på grunn av at det har et rykte for seg for å være veldig stabilt.

8451948[/snapback]

Debian og Ubuntu er veldig likt "bak fasaden". Dvs. Ubuntu er basert på Debian og har mange av de samme løsningene. Folkene og selskapene bak Ubuntu og Debian har et godt samarbeid og bruker det samme tilbakemeldingssystemet. Et godt rykte for Debian er også et godt rykte for Ubuntu. :)

8452000[/snapback]

Jeg er halveis enig. Nå tenker jeg bare på hva jeg husker fra ubuntu "desktop edition": Ubuntu bruker i bunn og grunn "unstable" brønnen til debian. Ikke det at unstable på noen måte er "unstable" i ordets rette forstand. Debian er en veldig konservativ(?) distro, jeg har vel heller fått det motsatte intrykket av ubuntu. På en side som hw.no så overrasker det meg at dem ikke bruker Debian fordi oppetid er så ekstremt viktig.

 

Og der kom svaret ja:

 

Ubuntu tilbyr flere og bedre oppdaterte pakker som vi har behov for. Det er prisen for stabiliteten til Debian, siden de tar dette i svært små steg for å kunne sikre stabiliteten. Noen vil påstå for små steg. (Men det er en diskusjon for en annen tråd.) Som Simen1 nevner, er Ubuntu i tillegg også basert på Debian. Utviklingsteamet til Ubuntu består i stor grad av tidligere Debian-utviklere.

8452061[/snapback]

Skjønner. Måtte selv oppgradere til Debian 4.0 fordi Debian 3.1 ikke hadde Apache 2.2 i brønnesine. Var noe i backports men det var et rent helvete å få til, måtte bare gi opp.

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Når en hardcore dysletiker som meg klarer å innstallere ubuntu 7.04 så klarer hvem som helst det..Men hva hjelper det når ubuntu 7.04 ikke støtter 8800 GTX :no:

8452028[/snapback]

Er det Ubuntu eller NVidia sine Linux-drivere som ikke støtter 8800GTX? Jeg gjetter på det siste, noe som gjør at dette verken er Linux, Ubuntu eller Canonical sin skyld, men NVidias. NVidia kunne naturligvis bare gjort driverne sine Open Source, så hadde støtten nok vært der allerede, men så lenge NVidia og ATI nekter å åpne driverne sine, må man være tålmodig og vente på at de forbedrer sine proprietære Linux-drivere. Dessverre.

Lenke til kommentar

Som jeg har forstått det så er det ubuntu..tror og mener jeg det var...

men forhåpentligvis så vil den støtten komme snart..

 

Hva skal man med et 8800GTX-kort når Ubuntu ikke støtter Windows-spill out-of-the-box?

 

At jeg har 8800 GTX er fordi jeg spiller spill i windows..

Men hadde vært artig og få prøvd ut ubuntu på en annen hdd som jeg har...

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Hva skal man med et 8800GTX-kort når Ubuntu ikke støtter Windows-spill out-of-the-box?

8452187[/snapback]

Spille Linux-spill? F.eks. alle id Software sine spill og s2games Savage serie. Dessuten finnes det noen utviklere som er flinke på å bruke linux-vennlige-rammeverk. F.eks. Blizzard med Warcraft 3 og World of Warcraft går fint på Linux. Dette krever selvsagt at man har et kort (helst nvidia, da ATI har dårlige drivere) som er støttet av de lukkede driverene.

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Linux og jeg har hatt en liten turbulent episode eter jeg fant ut jeg skulle ha det på laptopen min. Drev på i 3 dager tilsammen for å finjustere, finne rette ubuntu versjonen( måtte tilbake til 6.06) og få beryl til å fungere på 6.06 som på websiden til beryl sier at de ikke støtter, men fikk da det til slutt og det var verdt det, da pappa og brorsan så beryl kuben på laptopen ;)

 

Kjører også dual boot, siden ubuntu desverre er så dårlig støtte i ubuntu for vanlige spill..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...