Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For spill som ikke finnes "nativt" til GNU/Linux så anbefales Wine og Cedega. Wine er gratis og lisensiert under LGPL. Cedega er spesialisert for å kjøre spill, men koster penger (5 USD i måneden = "gratis"). Du binder deg til minst tre måneder, du får tilgang til oppdateringer så lenge du abonnerer og du kan fortsatt bruke det du har lastet ned hvis du bestemmer deg for å slutte.

 

Det er som regel lettere å få spill til å fungere i Cedega, siden Cedega støtter en rekke former for kopibeskyttelse (crack vil man kanskje bruke uansett) samt har et brukervennlig grafisk grensesnitt tidligere kalt "point2play". Likevel er det ikke gitt av spillene fungerer bedre i Cedega.

Lenke til kommentar
Er bare å laste inn ndiswrapper det, jeg gjør det med mitt rt2500-baserte kort iallefall :p

8466154[/snapback]

 

 

er ikke 'bare' å gjøre det da det sier meg lite. Min Linux-karriere begynte natt til i går, og har bare sporadisk hatt tid til å titte på det, og da irritere meg grønn over at jeg ikke kommer meg på nett.

Lenke til kommentar
Er bare å laste inn ndiswrapper det, jeg gjør det med mitt rt2500-baserte kort iallefall :p

8466154[/snapback]

 

 

er ikke 'bare' å gjøre det da det sier meg lite. Min Linux-karriere begynte natt til i går, og har bare sporadisk hatt tid til å titte på det, og da irritere meg grønn over at jeg ikke kommer meg på nett.

8468457[/snapback]

Pust dypt tre ganger, ingen grunn til å bli grønn. Det er faktisk "bare" når du har gjort det en gang, men når alt er nytt er det verre. Aller først må du installere ndiswrapper, fra synaptics/adept/kpackage eller terminal. I terminal er det slik:

$ sudo aptitude install ndiswrapper-utils-1.9

bare merk av teksten her fra posten, og lime den inn med midtre musknapp i din terminal.

 

Så må du finne windows driveren din, det gjør du lettest her:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List

(tenk om MS gutta hadde visst det, kunne spart seg masse googling :) )

Last ned driverfilene og legg dem i en katalog ferdig utpakket (eventuelt pakk dem ut ved å høyreklikke på dem)

Start ndiswrapper (den heter noe sånt som "install windows wireless driver" når du leter i menyene, men du kan også rett og slett bare skrive ndiwrapper i terminal (må vel ha sudo foran tipper jeg). Velg install ny driver, og manøvrer deg bort til katalogen hvor driver filene ligger, så klikker du på den driverfilen med etternavn .inf.

 

EDIT: OOps sorry, ingen pakke som heter ndiswrapper, rettet opp aptitude linjen. Hvilket minner meg på at automatix installerer ndiswrapper for deg slik at du ikke trenger tenke på versjoner.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har tatt meg tid til å "leke litt" mer med Feisty idag.

Morro.. :)

Ikke helt fornøyd med "restricted driver" støtte for mitt 7600GS (PCI-E).

Editerte xorg.conf og restaret gdm ett par ganger (måtte gjøre en cp av .org en gang ihvertfall).

Så var ihvertfall 1280x1024 "på plass".

Og både VLC og Totem har fått kjærkomne oppgraderinger (særlg sistnevnte).

Dette er bra! :thumbup:

Lenke til kommentar
Har tatt meg tid til å "leke litt" mer med Feisty idag.

Morro.. :)

Ikke helt fornøyd med "restricted driver" støtte for mitt 7600GS (PCI-E).

Editerte xorg.conf og restaret gdm ett par ganger (måtte gjøre en cp av .org en gang ihvertfall).

Så var ihvertfall 1280x1024 "på plass".

Og både VLC og Totem har fått kjærkomne oppgraderinger (særlg sistnevnte).

Dette er bra!  :thumbup:

8469195[/snapback]

Har samme kortet i AGP-utgave; kan ikke akkurat si meg misfornøyd? Den funker da som den skal..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har tatt meg tid til å "leke litt" mer med Feisty idag.

Morro.. :)

Ikke helt fornøyd med "restricted driver" støtte for mitt 7600GS (PCI-E).

Editerte xorg.conf og restaret gdm ett par ganger (måtte gjøre en cp av .org en gang ihvertfall).

Så var ihvertfall 1280x1024 "på plass".

Og både VLC og Totem har fått kjærkomne oppgraderinger (særlg sistnevnte).

Dette er bra!  :thumbup:

8469195[/snapback]

Har samme kortet i AGP-utgave; kan ikke akkurat si meg misfornøyd? Den funker da som den skal..

8469687[/snapback]

 

Innlegget mitt var ment å vise glede over å "nerde" litt med "brukervennlige" kommandoer og tekstfiler for konfigurerering av hardware.

Skjermkortet mitt er mer enn bra nok det. Gir bra scores i 3DMark (Windows selvsagt) for en som driver med benchmarking.

At det "funker som det skal" er vel nokså fundamentalt? Eller?

Hva var poenget ditt egentlig? :hmm:

 

PS.

Her fant jeg forøvrig løsning på mitt lille "problem".

 

A common problem after set up is that the screen resolutions on offer are far lower than those offered when using the open source driver. The NVIDIA binary driver seems to be very weak at reliably probing this information from the monitor and relys on additional information in xorg.conf to mask the problem. In Feisty, this information is not written into xorg.conf by default. See this  launchpad bug talking about lost resolutions when using the NVIDIA binary driver along with FixVideoResolutionHowto for further details and potential workarounds.

 

"Open source" driveren var forøvrig ikke "ett hår bedre" enn "den ufrie" når det gjaldt å finne max. resolution.

Om dette skyldes en eldre skjerm (Panasonic CRT 17''),eller problem med å lese av "supported" modes fra skjermkortet vet jeg ikke noe om, foreløpig.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Kan jeg få spørre hvorfor dere bruker Ubuntu i steden for Debian? Nå har jeg ikke akkoratt noe i mot ubuntu som server, men jeg ville aldri ha trodd at hw.no brukte det. Personlig kjører jeg debian på grunn av at det har et rykte for seg for å være veldig stabilt.

 

Ubuntu tilbyr flere og bedre oppdaterte pakker som vi har behov for. Det er prisen for stabiliteten til Debian, siden de tar dette i svært små steg for å kunne sikre stabiliteten. Noen vil påstå for små steg. (Men det er en diskusjon for en annen tråd.) Som Simen1 nevner, er Ubuntu i tillegg også basert på Debian. Utviklingsteamet til Ubuntu består i stor grad av tidligere Debian-utviklere.

8452061[/snapback]

 

hvilke pakker var dette?

Lenke til kommentar
Er bare å laste inn ndiswrapper det, jeg gjør det med mitt rt2500-baserte kort iallefall :p

8466154[/snapback]

 

 

er ikke 'bare' å gjøre det da det sier meg lite. Min Linux-karriere begynte natt til i går, og har bare sporadisk hatt tid til å titte på det, og da irritere meg grønn over at jeg ikke kommer meg på nett.

8468457[/snapback]

Pust dypt tre ganger, ingen grunn til å bli grønn. Det er faktisk "bare" når du har gjort det en gang, men når alt er nytt er det verre. Aller først må du installere ndiswrapper, fra synaptics/adept/kpackage eller terminal. I terminal er det slik:

$ sudo aptitude install ndiswrapper

bare merk av teksten her fra posten, og lime den inn med midtre musknapp i din terminal.

 

Så må du finne windows driveren din, det gjør du lettest her:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List

(tenk om MS gutta hadde visst det, kunne spart seg masse googling :) )

Last ned driverfilene og legg dem i en katalog ferdig utpakket (eventuelt pakk dem ut ved å høyreklikke på dem)

Start ndiswrapper (den heter noe sånt som "install windows wireless driver" når du leter i menyene, men du kan også rett og slett bare skrive ndiwrapper i terminal (må vel ha sudo foran tipper jeg). Velg install ny driver, og manøvrer deg bort til katalogen hvor driver filene ligger, så klikker du på den driverfilen med etternavn .inf.

8468853[/snapback]

 

ups. Kjempequote.

 

 

MEN! Jeg iøynet et håp da jeg leste dette, og satte i gang da jeg kom hjem. Måtte lagre noen relevante nettsider lokalt på maskinen da jeg jo ikke har noensomhelst tilgang til nettet fra ubuntu. Da var det også håpløst å få tak i ndiswrapper via legg til/fjern menyen samt terminal. Jeg lastet ned ndiswrapper via windows og la den pakkede mappen på desktopen, men bruksanvisningen for install tar kun utgangspunkt i at jeg har lastet den ned via ubuntu, og da sikkert havnet på et sted som gjør at det funker å skrive de rette kommandoer i terminal. Det funket jo ikke for meg. Livet er herlig. Etter å ha klart meg bedre enn meget bra kompetansemessig igjennom DOS og oppover i alle versjoner av windows føler jeg meg nå som et spedalsk skapmenneske i en verden jeg ikke forstår. Det er ikke så rent lite ubehagelig. Utveien blir å prøve videre eller å ta på meg skylappene og skride tilbake til kun-win verden der jeg faktisk får til det meste. ignorance er kanskje muligens bliss. Synes dog at det er sjokkerende at noe så vitalt som wifi skal være et problem i et operativsystem anno 2007.

 

EDIT: Uansett takk for hjelpen. :)

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar
Synes dog at det er sjokkerende at noe så vitalt som wifi skal være et problem i et operativsystem anno 2007.

8470613[/snapback]

jepp, sånn er det i en verden hvor finansakrobater kjøper opp patenter for å håve inn gryn, store selskaper tar patenter eller kjøper opp som offensiv og defensiv strategi, teknologiselskapene gis patenter på "alt" (i usa), maskinvareprodusenter er i skyttergravene med teknologiske hemligheter og tilbyr kun kjørbare versjoner av drivere til sine produkter (her kommer wifi støtten inn) osv osv tekniske sperrer blir lovbeskyttet osv osv

:sick:

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Synes dog at det er sjokkerende at noe så vitalt som wifi skal være et problem i et operativsystem anno 2007.

8470613[/snapback]

jepp, sånn er det i en verden hvor finansakrobater kjøper opp patenter for å håve inn gryn, store selskaper tar patenter eller kjøper opp som offensiv og defensiv strategi, teknologiselskapene gis patenter på "alt" (i usa), maskinvareprodusenter er i skyttergravene med teknologiske hemligheter og tilbyr kun kjørbare versjoner av drivere til sine produkter (her kommer wifi støtten inn) osv osv tekniske sperrer blir lovbeskyttet osv osv

:sick:

8470671[/snapback]

 

 

Vel.. Jeg siktet mest bare til den buggy støtten til Rt2500 (som vel skulle være det frieste av de frie wifi-chipsettene) 'out of the box' i Ubuntu 7.04, men skjønte poenget ditt. Prøver dog ikke å gjøre dette til win vs linux skjønner du.

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar
ser ut til at problemet mitt med network manager er forbundet med det faktum at jeg har rt2500 brikke på wifi-Kortet.

8465808[/snapback]

 

 

Se denne linken: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2...ighlight=rt2500

8466519[/snapback]

 

 

Takker og bukker. Skal teste når jeg kommer hjem. Avinstallerte Network Manager i natt og prøvde noen andre greier og.

8468336[/snapback]

 

 

Funka ikke det de foreslo i linken?

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er bare å laste inn ndiswrapper det, jeg gjør det med mitt rt2500-baserte kort iallefall :p

8466154[/snapback]

 

 

er ikke 'bare' å gjøre det da det sier meg lite. Min Linux-karriere begynte natt til i går, og har bare sporadisk hatt tid til å titte på det, og da irritere meg grønn over at jeg ikke kommer meg på nett.

8468457[/snapback]

Pust dypt tre ganger, ingen grunn til å bli grønn. Det er faktisk "bare" når du har gjort det en gang, men når alt er nytt er det verre. Aller først må du installere ndiswrapper, fra synaptics/adept/kpackage eller terminal. I terminal er det slik:

$ sudo aptitude install ndiswrapper

bare merk av teksten her fra posten, og lime den inn med midtre musknapp i din terminal.

 

Så må du finne windows driveren din, det gjør du lettest her:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List

(tenk om MS gutta hadde visst det, kunne spart seg masse googling :) )

Last ned driverfilene og legg dem i en katalog ferdig utpakket (eventuelt pakk dem ut ved å høyreklikke på dem)

Start ndiswrapper (den heter noe sånt som "install windows wireless driver" når du leter i menyene, men du kan også rett og slett bare skrive ndiwrapper i terminal (må vel ha sudo foran tipper jeg). Velg install ny driver, og manøvrer deg bort til katalogen hvor driver filene ligger, så klikker du på den driverfilen med etternavn .inf.

8468853[/snapback]

 

ups. Kjempequote.

 

 

MEN! Jeg iøynet et håp da jeg leste dette, og satte i gang da jeg kom hjem. Måtte lagre noen relevante nettsider lokalt på maskinen da jeg jo ikke har noensomhelst tilgang til nettet fra ubuntu. Da var det også håpløst å få tak i ndiswrapper via legg til/fjern menyen samt terminal. Jeg lastet ned ndiswrapper via windows og la den pakkede mappen på desktopen, men bruksanvisningen for install tar kun utgangspunkt i at jeg har lastet den ned via ubuntu, og da sikkert havnet på et sted som gjør at det funker å skrive de rette kommandoer i terminal. Det funket jo ikke for meg. Livet er herlig. Etter å ha klart meg bedre enn meget bra kompetansemessig igjennom DOS og oppover i alle versjoner av windows føler jeg meg nå som et spedalsk skapmenneske i en verden jeg ikke forstår. Det er ikke så rent lite ubehagelig. Utveien blir å prøve videre eller å ta på meg skylappene og skride tilbake til kun-win verden der jeg faktisk får til det meste. ignorance er kanskje muligens bliss. Synes dog at det er sjokkerende at noe så vitalt som wifi skal være et problem i et operativsystem anno 2007.

 

EDIT: Uansett takk for hjelpen. :)

8470613[/snapback]

 

Hvis du har mulighet til å koble til med en kablet nettverk, så kan det være en grei midlertidig løsning til du får opp det tråløset nettet. Er litt enklere å "knote" rundt i linux når du kan ha support og problem på samme skjerm/maskin ;)

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å koble til med en kablet nettverk, så kan det være en grei midlertidig løsning til du får opp det tråløset nettet. Er litt enklere å "knote" rundt i linux når du kan ha support og problem på samme skjerm/maskin ;)

8471473[/snapback]

 

Det var nemlig det jeg ikke hadde. Og det var problemet. Brukte opera mini på mobilen en stund da, men gjett hva: it works now! kom på nett for 20 sek siden!

Lenke til kommentar
ser ut til at problemet mitt med network manager er forbundet med det faktum at jeg har rt2500 brikke på wifi-Kortet.

8465808[/snapback]

 

 

Se denne linken: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2...ighlight=rt2500

8466519[/snapback]

 

 

Takker og bukker. Skal teste når jeg kommer hjem. Avinstallerte Network Manager i natt og prøvde noen andre greier og.

8468336[/snapback]

 

 

Funka ikke det de foreslo i linken?

8470826[/snapback]

 

 

Etter mye knoting, så FUNKA DET JA! Takker. Legger skylappene på hylla inntil videre.

Lenke til kommentar
MEN! Jeg iøynet et håp da jeg leste dette, og satte i gang da jeg kom hjem. Måtte lagre noen relevante nettsider lokalt på maskinen da jeg jo ikke har noensomhelst tilgang til nettet fra ubuntu. Da var det også håpløst å få tak i ndiswrapper via legg til/fjern menyen samt terminal. Jeg lastet ned ndiswrapper via windows og la den pakkede mappen på desktopen, men bruksanvisningen for install tar kun utgangspunkt i at jeg har lastet den ned via ubuntu, og da sikkert havnet på et sted som gjør at det funker å skrive de rette kommandoer i terminal. Det funket jo ikke for meg.  Livet er herlig.  Etter å ha klart meg bedre enn meget bra kompetansemessig igjennom DOS og oppover i alle versjoner av windows føler jeg meg nå som et spedalsk skapmenneske i en verden jeg ikke forstår. Det er ikke så rent lite ubehagelig. Utveien blir å prøve videre eller å ta på meg skylappene og skride tilbake til kun-win verden der jeg faktisk får til det meste. ignorance er kanskje muligens bliss. Synes dog at det er sjokkerende at noe så vitalt som wifi skal være et problem i et operativsystem anno 2007.

 

EDIT: Uansett takk for hjelpen. :)

8470613[/snapback]

Skjønner du blir frustrert. Burde egentlig sagt ifra at tradisjonell nettlinje nærmest er et must når du har hardware som ikke har open source drivere, dessverre er ikke alle proprietære eller windows drivere lagt inn på den allerede overfylte Ubuntu CD'en. Derimot er drivere til nesten alt av vanlige nettverksporter inkludert, så koble med kabel mens du holder på. Da kan også vi hjelpe deg real-time :)

 

Fra MS verden er du vant til å laste ned programmer selv, og installere de en av gangen. Dette er ikke noen god ide i linux. Du bør bruke pakkehåndteringsprogram, for det vil automatisk ta seg av avhengigheter for deg, og holde full oversikt over hva som er på maskinen din. F.eks. ndiswrapper bør installeres ved hjelp av pakkeprogram (eks. adept/synaptic/kpackage eller rett og slett add/remove) søk etter pakken, og installer den derfra.

 

Når du har installert ndiswrapper, finner du den i Ubuntu under System-Administration-Windows Wireless Drivers, tilsvarende plassering i Kubuntu under System.

 

Tips: Sjekk ut kde desktop ved å installere pakken kubuntu-desktop, uavhengig av det anbefaler jeg deg å installere automatix2, følg instruksjonene her:

www.getautomatix.com. Så kan du utforske de programmene du kan installere via Automatix2.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jo mer jeg prøver ut "Feisty", dess mer liker jeg det jeg ser/erfarer.

BTW:

Noen som har ett bra tips (uten host-editering/"IP-hacking") å "resolve" machine-name til IP (for TS Client)?

Å editere /etc/host er forsåvidt greit da jeg mener å observere at min router gir samme IP til mine maskiner når de av og til rebootes.

Det er jo litt merkelig at TS Client krever IP'n (evt. via /etc/host) når jeg greit kan "Connect to server" via maskinnavn til ulike shares på lokalnett(ene) mine.

 

PS.

Det var "fett" å sitte å lytte til musikk/se film med Totem mens jeg samtidig brukte RD/TS Client i ett vindu mot en av XP-boksene jeg bruker mot jobben.. :)

 

Edit:

Tror denne posten på forumet (Ubuntu) er svaret jeg leter etter.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...