Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel Ubuntu var gøy det. Jeg kom fremt til at jeg ikke fikk gjort så fryktelig mye der bortsett fra internett og aMSN. Helt til jeg jo skulle begynne å snekre videre på en låt da. Reboot og inn i XP igjen. Linux vil helt klart ha noe for seg for meg når store produsenter lager tilsvarende software til linux (ableton live/Reason, VST-støtte etc etc). De vil jo selvfølgeig måtte koste penger, men uansett. Desktop effects var gøy det og. Linux vil bli vurdert når jeg skal sette opp filserver hjemme, inntil videre vil den forbli som boot-valg på pcn min. En kuriositet jeg kan leke med iblant, omså bare for å lære noe nytt mens vi venter på bedre tider.

Lenke til kommentar
:thumbup: Dette er oprativ systemet jeg har ventet på, prøvde ubuntu for to år siden men synes det var for lite bruervennlig i forhold til drivere, trådløst nettverk. Men nå er det slutt på og bruke windows for min del, dette har alt jeg trenger. Linux forever :tease: Endret av xertus
Lenke til kommentar
Vel Ubuntu var gøy det. Jeg kom fremt til at jeg ikke fikk gjort så fryktelig mye der bortsett fra internett og aMSN. Helt til jeg jo skulle begynne å snekre videre på en låt da. Reboot og inn i XP igjen. Linux vil helt klart ha noe for seg for meg når store produsenter lager tilsvarende software til linux (ableton live/Reason, VST-støtte etc etc). De vil jo selvfølgeig måtte koste penger, men uansett. Desktop effects var gøy det og. Linux vil bli vurdert når jeg skal sette opp filserver hjemme, inntil videre vil den forbli som boot-valg på pcn min. En kuriositet jeg kan leke med iblant, omså bare for å lære noe nytt mens vi venter på bedre tider.

8496983[/snapback]

Blir ikke det en liten høna og egget situasjon? Det kommer ikke den slags programmer du vil ha før din type brukere kommer til plattformen, men du vil vente med å begynne å bruke det til programmene allerede er der?

 

Har du forsøkt å finne noen alternativer da? energyXT2, Rosegarden, TuxGuitar for eksempel? - Har ikke så mye peiling på hva det er du ser etter så du kan kanskje google litt selv?

 

Edit:

Enda en link

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Minus for vanskelig å installere?

Du skal vere temmelig skadd for å ikkje klare å installere Ubuntu.

Står jo forklart steg for steg, akkurat som i en Windows installasjon.

Kan ikkje komme på noe vanskelig med en Ubuntu installasjon...

8455842[/snapback]

 

Heh - gjorde et lite forsøk her nå, booter med Ubunto 7.04, og kjører install.

(eldre maskin som er kassert fra jobben - tanken var å kjøre den som ren linux-boks for å bli kjent med OS'et)

 

Resultat:

/bin/sh can't access tty; job control turned off

 

Ikke slikt som gjør det fristende å switche ;-)

Lenke til kommentar
Vel Ubuntu var gøy det. Jeg kom fremt til at jeg ikke fikk gjort så fryktelig mye der bortsett fra internett og aMSN.

8496983[/snapback]

Kanskje du skulle ha spurt om innspill til mer enn å sette opp trådløskortet ditt da vettu. I tillegg til linkene du allerede har fått kan jeg kanskje legge til denne:

http://audacity.sourceforge.net/

Skal du ha et virtuelt keyboard?

http://www.die.net/doc/linux/man/man1/vkeybd.1.html

Eller kanskje rett og slett det er dette du er ute etter:

http://ardour.org/

Men det fantastiske er selvfølgelig alle de flott applikasjonene som blir gitt ut under GPL:

http://www.metadecks.org/software/sweep/index.html

Du burde absolutt sjekke ut denne siden:

http://ladspavst.linuxaudio.org/

 

Synes også det er interessant å notere at Ableton Live koster flere tusen å kjøpe, mens piratkopier ser ut til å florere (jeg insinuerer her ingenting om deg). Jeg vet jo ikke hvilke behov du har, men for meg ser det ut som om sjangeren til Ableton live er brukbart godt dekket opp i linux.

 

Hawkind, det blir litt meningsløst når du ikke sier mer. For alt vi vet var CD'n korrupt. Ta deg en tur i GNU/Linux delen av forumet, og se om du klarer å spore opp noen som ikke har klart å innstallere Ubuntu. Så skal vi alltids kunne hjelpe deg også hvis det er trøblete hardware som forårsaker problemet ditt.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Hawkind, det blir litt meningsløst når du ikke sier mer. For alt vi vet var CD'n korrupt. Ta deg en tur i GNU/Linux delen av forumet, og se om du klarer å spore opp noen som ikke har klart å innstallere Ubuntu. Så skal vi alltids kunne hjelpe deg også hvis det er trøblete hardware som forårsaker problemet ditt.

8508340[/snapback]

 

Heh, det var faktisk ikke mer å si. CD'n er helt ok den, men uansett hva jeg gjør etter at boot-bildet kommer opp, ender den opp med å dette ut med feilmeldingen jeg oppga.

 

Googlet litt på denne, og ser at -mange- har kommet bort i det samme, både med gammel og ny hardware. Ser ut til å være en bug i ubuntu 7.04, som påvirker både installasjon av Ubuntu såvel som kjøring av Live CD.

 

Og som også rammer enkelte som oppgraderer fra tidligere versjoner, for den saks skyld.

 

Uansett; poenget var jo at denne nye ubuntuen skulle være omlag like brukervennlig og enkel å installere som Mikkesoft sine gigantomanikomplekse OS'er.

 

Og det viser det seg at den ikke er - ihvertfall ikke ennå.

Endret av Hawkwind
Lenke til kommentar

Tja, ikke enig med deg der. Ubuntu er minst like lett å installere, og brukervennligheten er stor, se forøvrig min signatur. Så må vi jo huske på at ubuntu sjøl gjør alt sitt beste for å fungere på alle x86 og 64-bits-systemer, mens i windows er dette inkludert med operativsystemet fra pc-produsenten.

 

Hadde alle bare hadd åpne drivere *sukk*.

 

edit; ang cden din; bestill heller fra shipit.ubuntu.com ;) Jeg fikk mine etter bare 14 dager.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Googlet litt på denne, og ser at -mange- har kommet bort i det samme, både med gammel og ny hardware. Ser ut til å være en bug i ubuntu 7.04, som påvirker både installasjon av Ubuntu såvel som kjøring av Live CD.

Jeg ser at det er lagt inn en bug-rapport på feilmeldingen:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/i...ools/+bug/96084

hva som er status på denne nå, eller om den virkelig er en bug, vet jeg ikke.

 

Og som også rammer enkelte som oppgraderer fra tidligere versjoner, for den saks skyld.

Og alle som kjøpte SATA disk og prøvde å installere XP på den.. Googler du etter problemer så finner du hopetall. Det betyr ikke at det er et vanlig problem.

 

Uansett; poenget var jo at denne nye ubuntuen skulle være omlag like brukervennlig og enkel å installere som Mikkesoft sine gigantomanikomplekse OS'er.

Tatt i betraktning hvor fersk den er så synes jeg absolutt det, kanskje du skal prøve 6.10 istedet. Så fremt hardware er greit støttet så tror jeg de fleste i universet vil si seg enig i at det er greiere å installere Feisty enn XP/Vista for en som ikke kan noen av delene. Er du blant de uheldige som har trøblete hardware, så blir det fort vanskeligere, det forstår du vel.

Lenke til kommentar
Tatt i betraktning hvor fersk den er så synes jeg absolutt det, kanskje du skal prøve 6.10 istedet. Så fremt hardware er greit støttet så tror jeg de fleste i universet vil si seg enig i at det er greiere å installere Feisty enn XP/Vista for en som ikke kan noen av delene. Er du blant de uheldige som har trøblete hardware, så blir det fort vanskeligere, det forstår du vel.

8508768[/snapback]

 

Ja, Windows kan lage mye krøll på installasjonssiden - det har jeg erfaring med selv etter å ha dyttet inn Windows i på en rundt 50 forskjellige hardware-oppsett de siste 10 årene.

 

Men jeg har aldri opplevd at Win har trynet så ettertrykkelig grundig på en masseprodusert straight kontorboks før (Fuji Siemens Celeron/,P3 sak, forøvrig). En Windows-erstatter bør kunne takle de masseproduserte sakene - også de litt eldre - for å kunne bli nettopp det.

 

Ihvertfall om siktemålet er at Linux skal kunne bli et alternativ også for den alminnelige databruker.

 

For ordens skyld - alle delene i boksen er sjekket, og win 98, 98se, me (!), 2000 og XP installeres uten problemer overhodet på den ;-)

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Ubuntu i nå vell over et halvt år. Og jeg må si meg veldigt fornøyd. Selvsagt var det en del "problemer" i starten ved og lære seg litt av hvert. Men nå går det meste veldigt greit. ubuntuforums.org er en plass som hjelper deg fort om det er noe en lurer på.

 

Selv bruker jeg pcen til surfing, mail, chat, film, serier, musikk, nedlasting osv. Så jeg er NESTEN fri for bruk av windows driten, jeg hater windows så sinnsykt. 1 det krasjer verre enn noe annet. 2 de krever faktisk penger for det møkke der... Så nå har jeg 1 disk som er til ubuntuen som kjøres 95% av tiden mens på den andre disken har jeg windows som jeg bruker til og spille de gangnene jeg vil spille.

 

Ellers er ubuntu overlegent...

Pcen blir aldri treg og jeg så har den på i flere mnd i strekk noe som blir vannvittigt tregt i windows. En slipper bekymringer for virus/spyware. Noe som dukker opp i windows før en får sagt A.

Lenke til kommentar

Fikk omsider installert Ubuntu på den gamle boksen jeg hadde stående, dog ikke helt uten problemer. Kjører den via VGA på min Samsung 32"R72, og hver gang under boot får jeg bare at TV'n ikke kan vise oppløsning (selv om den støtter de aller fleste "vanlige" oppløsninger". Samtidig får jeg ikke kjørt mer enn 1024x768 i Ubuntu.

 

På den nyeste PCn min som jeg bruker til daglig gav jeg opp etter 4 CD'er (både live og vanlig CD av både 32 og 64-bits - 32-bits CD'ene VET jeg virket fordi jeg installerte gammelmaskinen med denne), utallige feilmeldinger, elendig bootloader og flere ødelagte partisjoner...

 

Og Ubuntu har tydeligvis sitt eget system på hvilken harddisk som er først, fordi det stemmer overhodet ikke med rekkefølge i BIOS eller Windows, noe som gjorde at jeg slettet feil disk og måtte fyre i gang GetDataBack :roll:

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Vel Ubuntu var gøy det. Jeg kom fremt til at jeg ikke fikk gjort så fryktelig mye der bortsett fra internett og aMSN.

8496983[/snapback]

Kanskje du skulle ha spurt om innspill til mer enn å sette opp trådløskortet ditt da vettu. I tillegg til linkene du allerede har fått kan jeg kanskje legge til denne:

http://audacity.sourceforge.net/

Skal du ha et virtuelt keyboard?

http://www.die.net/doc/linux/man/man1/vkeybd.1.html

Eller kanskje rett og slett det er dette du er ute etter:

http://ardour.org/

Men det fantastiske er selvfølgelig alle de flott applikasjonene som blir gitt ut under GPL:

http://www.metadecks.org/software/sweep/index.html

Du burde absolutt sjekke ut denne siden:

http://ladspavst.linuxaudio.org/

 

Synes også det er interessant å notere at Ableton Live koster flere tusen å kjøpe, mens piratkopier ser ut til å florere (jeg insinuerer her ingenting om deg). Jeg vet jo ikke hvilke behov du har, men for meg ser det ut som om sjangeren til Ableton live er brukbart godt dekket opp i linux.

 

Hawkind, det blir litt meningsløst når du ikke sier mer. For alt vi vet var CD'n korrupt. Ta deg en tur i GNU/Linux delen av forumet, og se om du klarer å spore opp noen som ikke har klart å innstallere Ubuntu. Så skal vi alltids kunne hjelpe deg også hvis det er trøblete hardware som forårsaker problemet ditt.

8508340[/snapback]

 

Takker for linker. Audacity var det første jeg innstallerte omtrent etter at trådløskortet var i boks. Rosegarden har jeg hørt mye bra om, og skal teste det. Virtuelt keyboard blir litt tamt da jeg har endel MIDI og audio-utstyr jeg er avhengig av å bruke.

 

Skal prøve de ut når jeg er ferdig på jobb (jepp.. her må man jobbe 1. mai) ,men regner med allerede at det vil dukke opp noe trøbbel. Finnes det noe tilsvarende ASIO4ALL til linux? Det tror jeg hadde hjulpet endel.

 

Beklager hvis posten min ble oppfattet som spydig, da det ikke var intensjonen. (merker det litt på svaret). Men skal se på alternativene du har listet opp.

 

Kommentaren lenger oppe om 'høna og egget situasjon': Jo mulig.

 

 

Men jeg synes uansett at ubuntu er et interressant bekjentskap.

 

Ableton Live iog Reason koster mindre enn en brøkdel av hva det kostet å lage musikk med studioutstyr og synther på 70/80/90-tallet. Sånn liker jeg å se på det. Shit, bare en simpel MC-303 kjøpt i 97 koster omtrent like mye som begge programmene. Tidene har virkelig forandret seg til det bedre.

 

 

EDIT: leif pluss litt til

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

Dette er en diskusjonstråd for testen av Ubuntu 7.04, sitat:

 

Er dette den etterlengtede Linux-versjonen du kan installere på skrivebordsmaskinen uten at du vil savne noe?

 

Alt angående testen og dennye versjonen er on topic. Edit: Og siden topic er om Ubuntu er moden for skriverbordet er sammenligninger med Windows relevante, uten at vi dermed ønsker noen OS-krig her.

 

Hvem som gidder å diskutere med hvem er det derimot definitvt ikke. Om dere ikke synes en post eller bruker fortjener et svar, så la være å svare. Synes dere noen troller eller spammer så bruk rapporteringsknappen, ikke påpek det i tråden. Da gir dere bare den uønskede aktiviteten mer oppmerksomhet.

 

Noen poster er derfor slettet, uten at moderator har tatt stilling til hvem eller hvilke som hadde "rett" i feiden.

 

Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke her i tråden.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med vmware og nettverksoppsett for kubuntu?

Jeg har installert VMware Player 2 Beta:

http://www.vmware.com/beta/player/ og lastet ned virtual machine, nyeste kubuntu (på tysk, men språk kan byttes etter første oppstart):

http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/cat/45

 

Har fått internett til å fungere en gang (på et eller annet vis), men det var naboens åpne nett. Selv bruker jeg wpa kryptering, tilknyttingen fungerte helt fint fra live-cden.

post-1944-1178007716_thumb.png

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg har noen tilleggsopplysninger til de som ikke er interessert i å diskutere testen direkte, men vil diskutere andre ting rundt ubuntu. Det er en rekke tråder og steder på forumet man kan spørre om spesifikke spørsmål om Ubuntu, Linux, programvare for Linux, osv:

 

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

- En stor tråd med alt du trenger å vite om Ubuntu, Kubuntu osv. Det er også en fin plass å spørre og få svar på Ubuntu-relaterte spørsmål.

 

Hvis det er mer generelle spørsmål om Linux eller andre distroer så kan man gjerne starte en tråd i GNU/Linux-kategorien eller lese gjennom tråder der. Det er også en del nyttige festede tråder der med mye god info eller linker til hvor du kan lese mer om diverse ting.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt Ubuntu i nå vell over et halvt år. Og jeg må si meg veldigt fornøyd. Selvsagt var det en del "problemer" i starten ved og lære seg litt av hvert. Men nå går det meste veldigt greit. ubuntuforums.org er en plass som hjelper deg fort om det er noe en lurer på.

 

Selv bruker jeg pcen til surfing, mail, chat, film, serier, musikk, nedlasting osv. Så jeg er NESTEN fri for bruk av windows driten, jeg hater windows så sinnsykt. 1 det krasjer verre enn noe annet. 2 de krever faktisk penger for det møkke der... Så nå har jeg 1 disk som er til ubuntuen som kjøres 95% av tiden mens på den andre disken har jeg windows som jeg bruker til og spille de gangnene jeg vil spille.

 

Ellers er ubuntu overlegent...

Pcen blir aldri treg og jeg så har den på i flere mnd i strekk noe som blir vannvittigt tregt i windows. En slipper bekymringer for virus/spyware. Noe som dukker opp i windows før en får sagt A.

8509361[/snapback]

 

Fint at Ubuntu fungerer fint for deg.

 

Det er IKKE obligatorisk å komme med nedsettende kommentarer om MS-OS hvis man er Linux-bruker.

 

Hvis Windows-installasjonen din er vanvittig treg og kræsjer skyldes dette:

a) Hardware-feil

b) Brukerfeil

 

Kanskje du bør la noen andre administrere Windows-installasjonen på PC'n din ?

 

IP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...