Gå til innhold

Nokia N95 GPS tråden.


Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern GPS-mottaker HI-204III-USB, som vanligvis kobles til USB-porten i PC-en.

Kan jeg koble denne direkte til min N95, hvis jeg får tak i en "USB Type A (hunn) til USB Type A (hunn) eller "USB Type A (hunn) til mini-USB"? (Finner ikke disse kombinasjonene på Clasohlson, men kanskje andre har det?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en ekstern GPS-mottaker HI-204III-USB, som vanligvis kobles til USB-porten i PC-en.

Kan jeg koble denne direkte til min N95, hvis jeg får tak i en "USB Type A (hunn) til USB Type A (hunn) eller "USB Type A (hunn) til mini-USB"? (Finner ikke disse kombinasjonene på Clasohlson, men kanskje andre har det?)

8457860[/snapback]

 

Jeg er ikke noen ekspert på dette, men jeg tviler på at det går. USB er slik jeg har forstått det designet at man har en mester og en slave. PC'er er som oftest mester, mens printere, mus, mobiler, gsm mottagere, o.l. er slaver. Kombinasjonen mester/mester eller slave/slave funker ikke. Hvertfall ikke med en vanlig usb-kabel. Har sett at Clas har usb-kabel der man kan koble to pc'er sammen, men tipper da at den har noe i mellom som har to slaver som snakke rmed hverandre elns.

Lenke til kommentar
Prøvde med en ekstern GPS/Blåtann mottaker (Haicom HI-406BT) og N95s GPS mottaker avskrudd, dette var løsningen. Tapper ikke telefonen for så mye strøm (testet i 4 timer uten lading), og kan plassere mottakeren helt fremme i ruta eller i feltet som er beregnet for "Autopass".

Nokia har også egen GPS/Blåtann mottaker, LD-3W.

8455608[/snapback]

 

Hvor lang tid brukte du på å få "lock" på satelittene med den eksterne gps'en? Vurderer denne løsningen selv.. Skikkelig irriterende å vente 1-5 min med å finne og få "lock" på satelittene.. :(

Lenke til kommentar
Jeg har en ekstern GPS-mottaker HI-204III-USB, som vanligvis kobles til USB-porten i PC-en.

Kan jeg koble denne direkte til min N95, hvis jeg får tak i en "USB Type A (hunn) til USB Type A (hunn) eller "USB Type A (hunn) til mini-USB"? (Finner ikke disse kombinasjonene på Clasohlson, men kanskje andre har det?)

8457860[/snapback]

 

Jeg er ikke noen ekspert på dette, men jeg tviler på at det går. USB er slik jeg har forstått det designet at man har en mester og en slave. PC'er er som oftest mester, mens printere, mus, mobiler, gsm mottagere, o.l. er slaver. Kombinasjonen mester/mester eller slave/slave funker ikke. Hvertfall ikke med en vanlig usb-kabel. Har sett at Clas har usb-kabel der man kan koble to pc'er sammen, men tipper da at den har noe i mellom som har to slaver som snakke rmed hverandre elns.

8457906[/snapback]

Men såvidt jeg skjønner skal det fungere med GPS-antenner som har Bluetooth-overføring. Betyr det at de antennene fungerer som master?

(Kabelen på Clasohlson er hann-hann, så den ville ikke fungert for meg, men det var kanskje ikke det du mente heller..)

Lenke til kommentar
Men såvidt jeg skjønner skal det fungere med GPS-antenner som har Bluetooth-overføring. Betyr det at de antennene fungerer som master?

(Kabelen på Clasohlson er hann-hann, så den ville ikke fungert for meg, men det var kanskje ikke det du mente heller..)

8458614[/snapback]

 

Igjen, så vet jeg ikke no spesifikt om dette, men sånn jeg har skjønt det så kan blåtann-enheter både være mester og slave (eller tjener og klient), det avhenger av hva slags profiler de tilbyr (headset er en type profil).

Lenke til kommentar

Har nå fått min Nokia N95. Endelig.

Men har litt problemer med installeringen av Maps. Den sier oppdateringsfeil uansett hva jeg gjør.

Men i menyen er det et program som heter Kart. Betyr dette at Maps er preinstallert på telefonminnet? Og at jeg dermed lagrer kartene på samme minnet når jeg nå laster ned disse?

 

beklager hvis dette anses å være feil forum for spørsmålet.

Lenke til kommentar

DÅRLIG ERFARING MED GPS DELEN

 

Nå har jeg vært i byheinene i 1.5 time(spasert) uten å få satelittkontakt. eneste jeg oppnådde var at hele telefonen låste seg(måtte ta ut batteriet)

Jeg har kjørt 2 mil uten å få kontakt en eneste plass.......sola skinner og det er blå himmel(i går)..........men for dere som tror jeg har gjortr noe feil....

I går kjørte jeg også på byenes høyeste punkt....fikk kontakt og ble geleidet trygt og fint hjem....

Men som jeg har sagt fra starten. Gps delen er ubruklig både med tanke på størrelse og innhold(til å ha i bil)

Jeg bruker telefonen til alt annet enn gps delen fremover

Lenke til kommentar
DÅRLIG ERFARING MED GPS DELEN

 

Nå har jeg vært i byheinene i 1.5 time(spasert) uten å få satelittkontakt. eneste jeg oppnådde var at hele telefonen låste seg(måtte ta ut batteriet)

Jeg har kjørt 2 mil uten å få kontakt en eneste plass.......sola skinner og det er blå himmel(i går)..........men for dere som tror jeg har gjortr noe feil....

I går kjørte jeg også på byenes høyeste punkt....fikk kontakt og ble geleidet trygt og fint hjem....

Men som jeg har sagt fra starten. Gps delen er ubruklig både med tanke på størrelse og innhold(til å ha i bil)

Jeg bruker telefonen til alt annet enn gps delen fremover

8459244[/snapback]

 

 

Har hatt telefonen en uke nå. Ingen rebooter, bare strålende fornøyd. Gps funker bra. Ca 1 min for å finne satelitt. Har den i kaffekoppholderen (ganske langt unna ruta). Funker like bra lukket eller åpen.

Endret av mrhw
Lenke til kommentar
DÅRLIG ERFARING MED GPS DELEN

 

Nå har jeg vært i byheinene i 1.5 time(spasert) uten å få satelittkontakt. eneste jeg oppnådde var at hele telefonen låste seg(måtte ta ut batteriet)

Jeg har kjørt 2 mil uten å få kontakt en eneste plass.......sola skinner og det er blå himmel(i går)..........men for dere som tror jeg har gjortr noe feil....

I går kjørte jeg også på byenes høyeste punkt....fikk kontakt og ble geleidet trygt og fint hjem....

Men som jeg har sagt fra starten. Gps delen er ubruklig både med tanke på størrelse og innhold(til å ha i bil)

Jeg bruker telefonen til alt annet enn gps delen fremover

8459244[/snapback]

Hvis du har et stort ønske om å bruke den i bilen/til fots, så kan du jo bare kjøpe en liten blåtannadapter med SIRF3 da :)

 

Min virker forsåvidt greit. Får lock etter hvert. :wee:

 

Edit: Laif

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
De som vet om bilholdere til telefonen kan også begynne og poste det her i denne tråden, jeg er på jakt etter en bra holder til min telefon med tanke på gps bruk i bilen :)

 

Som f.eks denne her

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=2159626

 

Noen som vet om den er grei å bruke ?

8459977[/snapback]

 

Kjøpte den korte. Passer bra i min Astra, på venstresida av rattet. 'Bunnen' består av 2 utstikkere, en på hver side, som sikkert passer bra for de fleste telefoner som har ladekontakten i midten. Men ikke for N95 som jo har den på venstresida. Plasten er ikke så hard på disse, så med det rette verktøyet (jeg brukte bor og tang) kan man lage til en åpning. Det går også greit, som noen andre her på forumet sa, å bruke den opp/ned. Da slipper man å kutte til no, men da har du heller ikke noe under mobilen.

 

Holder mobilen bra, og man trenger ikke trykke den sammen hardt (noe som gjør at man trykker inn fotoknappen) for at den skal stå sikkert. Den fleksible armen demper også en del når man kjører på hompete veier.

Selv er jeg ganske fornøyd.

Endret av deeweef
Lenke til kommentar

Er det ikke detaljert kart over Rhodos og de greske øyer ?

Kun Aten ? :(

 

Har nettopp installert et 2GB minnekort men får ikke tilgang til det i Map Loader.

Får heller ikke valgt minnekort fra Kart.

 

Finner det når jeg velger minnekort symbolet slik at den har "oppdaget" at det er innstallert.

 

Noen tips ?

Endret av knk
Lenke til kommentar
Noen som snakket om at du må formatere minnekortet før bruk. Dette kan du gjøre via Verktøy -> Minne -> Valg -> Formater minnekort. Pass på at du ikke har tatt noen bilder i det siste som ligger inn på det. :)

8462763[/snapback]

 

 

Ja. jeg gjorde det med en gang det var installert.

Lenke til kommentar
Noen som snakket om at du må formatere minnekortet før bruk. Dette kan du gjøre via Verktøy -> Minne -> Valg -> Formater minnekort. Pass på at du ikke har tatt noen bilder i det siste som ligger inn på det. :)

8462763[/snapback]

 

 

Ja. jeg gjorde det med en gang det var installert.

8462810[/snapback]

 

Hadde du i ett annet minnekort i mobilen førstegang du startet kartprogrammet?

 

Hvis ikke så er nå kart programmet kodet til å bare bruke det interneminnnet i mobilen. Og den eneste måten jeg har funnet ut å fikse det på er å formatere mobilen. Du ser instruksjonene til det i første posten. Men det gjøres på eget annsvar. Husk at det sletter ALT på mobilen din.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Noen som snakket om at du må formatere minnekortet før bruk. Dette kan du gjøre via Verktøy -> Minne -> Valg -> Formater minnekort. Pass på at du ikke har tatt noen bilder i det siste som ligger inn på det. :)

8462763[/snapback]

 

 

Ja. jeg gjorde det med en gang det var installert.

8462810[/snapback]

 

Hadde du i ett annet minnekort i mobilen førstegang du startet kartprogrammet?

 

Hvis ikke så er nå kart programmet kodet til å bare bruke det interneminnnet i mobilen. Og den eneste måten jeg har funnet ut å fikse det på er å formatere mobilen. Du ser instruksjonene til det i første posten. Men det gjøres på eget annsvar. Husk at det sletter ALT på mobilen din.

 

 

 

AKIRA

8464285[/snapback]

Endret av knk
Lenke til kommentar
Noen som snakket om at du må formatere minnekortet før bruk. Dette kan du gjøre via Verktøy -> Minne -> Valg -> Formater minnekort. Pass på at du ikke har tatt noen bilder i det siste som ligger inn på det. :)

8462763[/snapback]

 

 

Ja. jeg gjorde det med en gang det var installert.

8462810[/snapback]

 

Hadde du i ett annet minnekort i mobilen førstegang du startet kartprogrammet?

 

Hvis ikke så er nå kart programmet kodet til å bare bruke det interneminnnet i mobilen. Og den eneste måten jeg har funnet ut å fikse det på er å formatere mobilen. Du ser instruksjonene til det i første posten. Men det gjøres på eget annsvar. Husk at det sletter ALT på mobilen din.

 

 

 

AKIRA

8464285[/snapback]

8464854[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...