Gå til innhold

Nokia N95 GPS tråden.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har lagt merke til at minuttene nederst i høyre hjørnet går raskere enn 60 sek pr min? Dvs. f.eks. kjørte fra hvaler til oslo idag. Den beregnet v start ca 2t15min. Detter er jo nesten en time seinere enn litt kjapp kjøring. Det virker ikke som om den justeres etter hvor fort jeg kjører, men teller seg ned mot null.. Den havnet selvfølgelig på null når jeg var i oslo, men det var etter ca 1,5 timer, dvs at minuttene gikk velig fort. Comprende?

 

edit:leif

Endret av mrhw
Lenke til kommentar
Noen som har lagt merke til at minuttene nederst i høyre hjørnet går raskere enn 60 sek pr min? Dvs. f.eks. kjørte fra hvaler til oslo idag. Den beregnet v start ca 2t15min. Detter er jo nesten en time seinere enn litt kjapp kjøring. Det virker ikke som om den justeres etter hvor fort jeg kjører, men teller seg ned mot null.. Den havnet selvfølgelig på nunn når jeg var i oslo, men det var etter ca 1,5 timer, dvs at minuttene gikk velig fort. Comprende?

8439580[/snapback]

Den skal jo ideelt sett beregne ankomsttiden ut ifra fartsgrensene. Kjører du fortere enn fartsgrensene, da skal tiden "gå fortere".

 

For øvrig så brukte jeg min vanlige GPS i dag for første gang siden jeg oppdaterte softwaren, og jeg håper virkelig at Nokia klarer å komme med en tilsvarende update. Nå er det slik at når mottakeren mister signalet i en tunnel, da simulerer den videre ferdsel gjennom tunnelen. Dette er jo veldig gunstig spesielt når man kjører i en tunnel hvor det er en avkjørsel der inne som man skal på. Vel, kjører man for fort, da vil man jo blåse forbi avkjørselen mens GPSen tror at du fortsatt er lenger bak og ligger og daffer i fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Måtte selvfølgelig oppleve problemer. Ville laste ned kart med Maploader før Can-Am tur, bl.a. Ontario, New York og Delaware. Ontario og New York gikk greit men ikke Delaware. Maploader fryser når lastingen av Delaware starter, "Cancel" knappen virker heller ikke, måtte bruke "Ctrl+Alt+Del" for å stanse Maploader. Har gjordt flere forsøk.

 

Savner også muligheten til å slette enkelte kart fra minnebrikke, slik Maploader er nå slettes alle.

 

Finner ikke noen plass på Nokia eller Maploader hvor man kan rapportere bugs.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Heisann. Har endelig fått anskaffet meg ett eksemplar av vidundermaskinen N95 =) Er foreløpig storfornøyd!

 

Men sliter litt på gps biten. Det tar meg 140 timer å laste ned kart fra maploader. dette kan da virkelig ikke være meningen? Så at det var andre som hadde kommentert det uten å få noe respons. så tenkte jeg bare skulle vise at det var flere med det problemet. Om noen vet hvorfor eller kommer med en løsning så gi gjerne lyd i fra dere =)

Lenke til kommentar

Til dere som sliter med nedlasting, for min del gikk det på 15 min når jeg brukte minnekortleseren. Men kan se ut som folk har hatt litt forskjellig erfaringer, uansett kan det jo være alle menneskene som akkurat har fått N95 som gjør at det tar så lang tid nå. Maploader har kanskje ikke båndbredde til å betjene alle.

 

 

Over til mitt spørsmål: Jeg har lagt merke til at grunnen til at GPS'en bruker litt lang tid er for å koble seg opp til satelittene. Hos meg finner den hvertfall satelittene med en gang, men det kan ta et minutt eller to å koble seg til. Er denne oppkoblingen softwarebasert? Og at det går kjappere ved bruk av feks TomTom?

Endret av -Guardian-
Lenke til kommentar
Til dere som sliter med nedlasting, for min del gikk det på 15 min når jeg brukte minnekortleseren. Men kan se ut som folk har hatt litt forskjellig erfaringer, uansett kan det jo være alle menneskene som akkurat har fått N95 som gjør at det tar så lang tid nå. Maploader har kanskje ikke båndbredde til å betjene alle.

 

 

Over til mitt spørsmål: Jeg har lagt merke til at grunnen til at GPS'en bruker litt lang tid er for å koble seg opp til satelittene. Hos meg finner den hvertfall satelittene med en gang, men det kan ta et minutt eller to å koble seg til. Er denne oppkoblingen softwarebasert? Og at det går kjappere ved bruk av feks TomTom?

8444166[/snapback]

 

 

Mulig det er slik at den trenger 3 satelitter, og at det er det som tar tid. Det ser ut som om den er koplet til, men bare har 2.. vet ikke.

Lenke til kommentar

Min kan finne 5 satelitter og uten å låse seg. Det er nok noe annet det kommer ann på. Jeg er usikker på hva.

 

Men det er jo dette som skiller dyre GPSer fra de billige..hvor raske de er til å låse seg på satelitter. Det kan hende dette kan bli bedre med tiden med firmware updates.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Heisann....

Har ett lite problem her...

Har lastet ned kart over hele norge, og det fungerer helt topp. kan some inn i gata mi og alt.... det jeg sliter med er selve GPS`en. Når jeg er innpå "kart" så er det KONSTANT ett rødt kryss over sattelitten som er nede til venstre... og går jeg innpå gps data på verktøy, står det bare "venter på gpsdata".... noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Heisann....

Har ett lite problem her...

Har lastet ned kart over hele norge, og det fungerer helt topp. kan some inn i gata mi og alt.... det jeg sliter med er selve GPS`en. Når jeg er innpå "kart" så er det KONSTANT ett rødt kryss over sattelitten som er nede til venstre... og går jeg innpå gps data på verktøy, står det bare "venter på gpsdata".... noen som vet hva som kan være galt?

8445601[/snapback]

 

Gå til ett sted med åpent utsikt til himmelen. Og vent til du får lock på satelittene. Det kan ta litt tid. Men før du får lock bør du få opp noen tomme søyler som sier det hvilken satelitt den har funnet...og når de søylene blir sorte..da har du lock. Så kan du gå tilbake til kartet. Og da vil satelitt ikonet har noen grå "bølge former" foran seg istedenfor det røde krysset.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...