Gå til innhold

Firefox stadig mer populær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt enig. De fleste funksjonene som ma installeres med addons er allerede i Opera from the start. Og de virker uten noe bry.

 

Opera ftw!

8416794[/snapback]

 

Du har kjøpt deg en splitter ny Audi og har installert litt ymse tilleggsutstyr som GPS o.l. og er veldig fornøyd med det valget. Så kommer jeg og sier: 'Ha, jeg kjører Toyota og den har allerede GPS i bilen fra starten av, hvorfor i alle dager gidder du å kjøre Audi da?!?' Selger du Audi'en og kjøper en Toyota?

Lenke til kommentar
Helt enig. De fleste funksjonene som ma installeres med addons er allerede i Opera from the start. Og de virker uten noe bry.

 

Opera ftw!

8416794[/snapback]

 

Det er nettopp det som er problemet med Opera, det er bloatware... Dessuten tror jeg det finnes langt mer funksjoner til FF hvis man vil installere alt som er av add-ons. Fordelen er at man kan installere bare det man trenger. Hvis jeg ikke tar helt feil var det da Mozilla delte seg opp i FF og Thunderbird det begynte å ta av for Mozilla.

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Opera er fordi det den virker veldig sær på HTML/CSS. Opera har ikke villet tilpasse seg det faktum at M$ er størst og har kjørt litt off-standard løsninger. Det er ihvertfall besynderlig at en rekke web-sider funker helt fint med FF og IE, men ikke Opera. Det hjelper ikke at Opera hevder de har "rett" i forhold til W3C-standarden da. Er FF off-standard og da? Opera er dessuten ikke gratis...

Lenke til kommentar
Det er nettopp det som er problemet med Opera, det er bloatware...

Nei, det syns jeg ikke er riktig å si. Ja, Opera har mange features, men de bruker ikke systemressurser om du ikke bruker dem og du kan skru av alle sammen. Jeg ser virkelig ikke problemet. Installeren til Opera og Firefox er vel omtrent like store?

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Opera er fordi det den virker veldig sær på HTML/CSS. Opera har ikke villet tilpasse seg det faktum at M$ er størst og har kjørt litt off-standard løsninger. Det er ihvertfall besynderlig at en rekke web-sider funker helt fint med FF og IE, men ikke Opera. Det hjelper ikke at Opera hevder de har "rett" i forhold til W3C-standarden da. Er FF off-standard og da?

Joda, Opera tilpasser seg stadig vekk særegenheter i IE og FF, men de ligger naturligvis i etterkant av problemet hele tiden. Ja, mange skriver "off-standard" kode som kun fungerer i Firefox og/eller IE, sannsynligvis fordi mange ikke bryr seg spesielt om standarder og sier seg fornøyde om produktet funker som det skal i IE og FF. Det er ikke bedre å skrive ikke-standard kode som kun funker i FF enn å skrive ikke-standard kode som kun funker i IE!

 

Standarder er _viktig_, og det har heldigvis de fleste skjønt nå. Selv Microsoft har blitt med i HTML WG.

 

Opera er dessuten ikke gratis...

Jo?

Lenke til kommentar
Helt enig. De fleste funksjonene som ma installeres med addons er allerede i Opera from the start. Og de virker uten noe bry.

 

Opera ftw!

8416794[/snapback]

 

Det er nettopp det som er problemet med Opera, det er bloatware... Dessuten tror jeg det finnes langt mer funksjoner til FF hvis man vil installere alt som er av add-ons. Fordelen er at man kan installere bare det man trenger. Hvis jeg ikke tar helt feil var det da Mozilla delte seg opp i FF og Thunderbird det begynte å ta av for Mozilla.

 

 

Sa var det bare det at Opera er bare 0.5MB storre enn en clean install av FX da....... Og meste parten av de addonsene du trenger, er allerede installert og virker. Epost klient er ogsa inkludert, sa man trenger ikkke Firebird.

Bloatware? Nei, samling av viktige programmer.

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Opera er fordi det den virker veldig sær på HTML/CSS.

Vi liker a kalle det "a folge W3C".

Opera har ikke villet tilpasse seg det faktum at M$ er størst og har kjørt litt off-standard løsninger. Det er ihvertfall besynderlig at en rekke web-sider funker helt fint med FF og IE, men ikke Opera.

Og av og til viker alt helt fint i Opera, men resten er bare darlig.

 

Det hjelper ikke at Opera hevder de har "rett" i forhold til W3C-standarden da. Er FF off-standard og da? Opera er dessuten ikke gratis...

8419449[/snapback]

Og nar var du sist innom http://opera.com? 1997?

Lenke til kommentar

Vel, det er vel ikke så langt tilbake som '97, men et par år er det nok, må jeg innrømme. Jeg kjøpte i alle fall en Opera lisens for å bli kvitt all reklamen som svirret på skjermen. Poenget mitt i forhold til Opera er vel først og fremst at de kunne vært litt mer pragmatiske i forhold til W3C-standarden, sånn som FF tydeligvis har vært. For å være helt ærlig vet jeg ikke om jeg kjøper argumentene til Opera. Som tidligere nevnt er det litt besynderlig at de hele tiden klager på M$, men da FF kom på banen var ikke problemene der. Høres veldig lettvint ut å skylde på M$ for alt som ikke funker i Opera.

Lenke til kommentar

Hvis dette går over i en "hvilken nettleser er best" diskusjon, kommer den til å bli stengt med en gang. Vi blir aldri enige uansett, og det har blitt diskutert så utallige ganger tidligere, så hva er vitsen?

 

Det er da samme hva folk bruker, så lenge man ikke bruker IE.

Lenke til kommentar
Poenget mitt i forhold til Opera er vel først og fremst at de kunne vært litt mer pragmatiske i forhold til W3C-standarden, sånn som FF tydeligvis har vært. For å være helt ærlig vet jeg ikke om jeg kjøper argumentene til Opera.

Opera tar utgangspunkt i W3C-standardene. Når de møter på noe "in the wild" som trosser standardene, men fungerer i andre browsere, vurderer de om det vil lønne seg å etterlikne oppførselen til andre browsere i slike tilfeller i stedet for å følge standardene blindt. De kan ikke være "mer pragmatiske i forhold til W3C-standarden" i forkant, de må hele tiden løpe etter browserne som støtter ikke-standardiserte ting og implementere dem selv.

 

Som tidligere nevnt er det litt besynderlig at de hele tiden klager på M$, men da FF kom på banen var ikke problemene der. Høres veldig lettvint ut å skylde på M$ for alt som ikke funker i Opera.

Hvem klager på Microsoft? Web-standarder bør være like viktig for alle browsere, og jeg er helt enig i at det er like ille at Firefox implementerer masse vissvass utenom standardene som at Microsoft gjør det.

Lenke til kommentar
Mye bra om O i denne tråden.lastet det ned og får denne meldingen når jeg skal legge til nettbanken.

 

Samme hva jeg skriver der blir ruten bare blank. :thumbdown:

Delete med en gang ff ftw.8410939[/snapback]

Les det som står i ruta, so går det nok betre. Det du skal gjere der er å bestemme eit "Master password". altso eit hovudpassord. Du må skrive det inn og trykke OK to gonger for at det skal verte registrert, og når nokon skal logge inn på nettbanken i den nettlesaren seinare, må dei oppgje det passordet du har bestemt.
Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt er det litt besynderlig at de hele tiden klager på M$, men da FF kom på banen var ikke problemene der. Høres veldig lettvint ut å skylde på M$ for alt som ikke funker i Opera.

Hvem klager på Microsoft? Web-standarder bør være like viktig for alle browsere, og jeg er helt enig i at det er like ille at Firefox implementerer masse vissvass utenom standardene som at Microsoft gjør det.

8421800[/snapback]

Ja, det er jo det jeg stiller litt spørsmålstegn ved da. Støtter Firefox masse vissvass standarder eller er det Opera som er full av bugs? Det er jo litt rart at alle mulige sider som Opera hevder bryter med W3C-standarden vises brillefint i Firefox.

 

Dessuten kan man jo diskutere når en standard er en standard da. Når 98% av nettleserene støtter et format, les IE og FF, er det det som er standarden eller hva noen grå eminenser vedtok for 15 år siden?

 

EDIT: Typos...

Endret av oblivian
Lenke til kommentar
Ja, det er jo det jeg stiller litt spørsmålstegn ved da. Støtter Firefox masse vissvass standarder eller er det Opera som er full av bugs?

Det er nok en kombinasjon. Firefox støtter en del stæsj som ikke er godkjent i noen standarder, Opera har noen bugs.

 

Det er jo litt rart at alle mulige sider som Opera hevder bryter med W3C-standarden vises brillefint i Firefox.

Kan du vise meg en av disse sidene?

 

For å sjekke om en side validerer i henhold til W3C-standardene, prøv The W3C Markup Validation Service. Det er også fullt mulig å lage sider som validerer 100% i henhold standardene, men allikevel ser riktigere ut i Firefox enn Opera fordi man avhenger av Firefox-bugs. Det er ikke svart/hvitt.

 

Dessuten kan man jo diskutere når en standard er en standard da. Når 98% av nettleserene støtter et format, les IE og FF, er det det som er standarden eller hva noen grå eminenser vedtok for 15 år siden?

8421874[/snapback]

Med den holdningen kan man bare gi opp med en gang. Man trenger åpne, frie standarder for å få et åpent, fritt web. Standardene oppdateres og revideres kontinuerlig.

Endret av styx
Lenke til kommentar
Dessuten kan man jo diskutere når en standard er en standard da. Når 98% av nettleserene støtter et format, les IE og FF, er det det som er standarden eller hva noen grå eminenser vedtok for 15 år siden?

8421874[/snapback]

Med den holdningen kan man bare gi opp med en gang. Man trenger åpne, frie standarder for å få et åpent, fritt web. Standardene oppdateres og revideres kontinuerlig.

8422056[/snapback]

Nei, det er nettopp det som er å være pragmatisk. Når virkeligheten er sånn, så må man bare prøve å tilpasse seg. Det har FF gjort, og Opera ikke. Og bare se hvilken utbredelse FF begynner å få. Det er ingen som på død og liv som vil bruke IE. Greit så har IE7 utviklet seg litt, men IE6 utviklet seg ikke på mange år, annet enn security patcher. Og FF har da ikke tilført noe spes. nytt på banen. Tabbed browsing og mouse gestures har Opera hatt i mange år. Problemet er bare at Opera ikke forholdt seg til virkeligheten, men tviholdt på hva som er riktig i forhold til et utopisk nett, kun basert på W3C. Derfor har de tapt browser krigen. Jeg sier ikke at det er bra. Jeg vil også at alle browsere skal vise sider likt og like bra, men når én browser ikke gjør det, så velger jeg den bort, ganske enkelt, og særlig når FF ellers gjør en minst like bra jobb som Opera.

 

Jeg var på et foredrag en gang hvor både M$ og Opera (blant flere) skulle holde foredrag. Da måtte arrangørene omrokkere på foredragsrekkefølgen fordi personen fra Opera nektet å være i samme rom som personen fra M$. Det sier alt for min del.

Lenke til kommentar

Nå har Firefox større utbredelse, og derfor flere sider som tilpasser seg IE og Firefox, men ikke Opera. Alle programmer har bugs, jeg kan tenke meg at Firefox tillater noe den ikke burde ha tillatt.

 

På sett og vis er Firefox mer strict, når du snakker om å "forholde seg til virkeligheten". URL med backslash godtar Opera, men ikke Firefox, for eksempel. Jeg synes ikke Opera bør støtte det.

 

Jeg var på et foredrag en gang hvor både M$ og Opera (blant flere) skulle holde foredrag. Da måtte arrangørene omrokkere på foredragsrekkefølgen fordi personen fra Opera nektet å være i samme rom som personen fra M$. Det sier alt for min del.

8422986[/snapback]

Det finnes sikkert idioter i Opera også, det tviler ingen på. Jeg tror derimot ikke dette er spesielt representativt for Opera. Tviler på at Håkon Wium Lie hadde gjort det, og heller ikke foreleseren vi hadde på skolen.

Lenke til kommentar
Det er nettopp det som er problemet med Opera, det er bloatware...

Tull og tøys.

 

Engelske installere, Windows:

 

Firefox: 5 867 KB

Opera (bloated MSI-installer): 4 802 KB

Opera (classic installer): 4 105

 

Eller Mac:

 

Firefox: 18 030 KB

Opera: 11 561 KB

 

Kilde: FTP-serverne til Mozilla og Opera.

 

Husk at Gecko (motoren i Firefox) er for bloated til å kjøre på mobiltelefoner, mens Opera gjør dette uten problemer.

 

Fordelen er at man kan installere bare det man trenger.

Og i Opera kan man aktivere det man trenger. Og fortsatt er det mindre og raskere enn Firefox.

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Opera er fordi det den virker veldig sær på HTML/CSS.

Det er bare tull. Bare fordi du er opplært til å følge Firefox så betyr ikke det at Opera er "sær".

 

Opera har ikke villet tilpasse seg det faktum at M$ er størst og har kjørt litt off-standard løsninger.

Dette er ren og skjær tullprat. Opera har alltid jobbet med å både støtte standardene og være kompatibel med vanlige nettsteder samtidig. De har til og med noe som heter "Quirks Mode", som er laget spesielt for dette.

 

Myten/løgnen om at Opera bare kjører sitt eget løp må dø. De har gjentatte ganger forklart hvor mye de jobber med å fungere med vanlige nettsteder.

 

Det er ihvertfall besynderlig at en rekke web-sider funker helt fint med FF og IE, men ikke Opera.

Det er slett ikke rart, da Firefox har større markedsandel, og i tillegg vet alle som driver webutvikling om Netscape, og Firefox er jo den "nye Netscape". Firefox har fått masse gratis drahjelp på grunn av historien sin. Selv før Firefox kom var jo folk opptatt av å støtte siste Netscape og Mozilla.

 

Den vanligste årsaken til at sider ikke fungerer er faktisk at de blokkerer Opera. Hvis du graver deg ned i JavaScript-koden vil du som regel se at de har en eller annen regel at hvis du bruker Opera så får du ikke det samme som de andre får. Hvorfor de gjør dette får du spørre dem om, men slik er det nå.

 

Det hjelper ikke at Opera hevder de har "rett" i forhold til W3C-standarden da.

Igjen, kutt ut å spre denne myten. Opera gjør slett ikke dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...