Gå til innhold

Firefox stadig mer populær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tviler på at Opera er mer brukt i Norge enn Firefox, selv om Opera opprinnelig er/var norsk.

8404174[/snapback]

Var? Opera startet som et prosjekt fra Jon Stephenson von Tetzchner og Geir Ivarsøy i gamle Televerket, nå Telenor. Da Televerket ikke ville støtte prosjektet lenger gikk Tetzchner og Ivarsøy sammen og stiftet Opera Software ASA (navnet var forøvrig Ivarsøys idé). Opera har alltid vært norsk, er norsk og vil forhåpentligvis alltid være norsk. :)

8404671[/snapback]

Du så kanskje at jeg skrev "er/var". Jeg var ikke sikker på om det fortsatt var et helnorsk prosjekt :)

Lenke til kommentar

Er det en økning på 5% i antal brukere av Firefox (som er veldig lite) eller er det snakk om at andelen brukere har gått opp med 5 prosentpoeng?

 

Uansett er det positivt om flere tar i bruk friheten til å velge nettleser selv. Jeg tror nok at de aller fleste vil enten like Firefox eller Opera.

 

Angående hull i Firefox, så har IE langt flere alvorlige sårbarheter og bruker gjennomsnittlig lenger tid på fiksing. Firefox er som oftest raskt ute med fikser, og de veldig mange av feilene har vært i javascript (uten at det er et argument som jeg vektlegger).

Lenke til kommentar
til dere som ikke vet enda, så har opera nylig kommet i versjon 9.2, med en ny og nyttig fuksjon kallt hurtigvalg :)
Jeg testet den hos en stolt Opera-bruker. Vi skal ikke se bort ifra at den speed-dial-funksjonen i nye tabs blir kopiert at Fx -- for den var ikke så dum.

 

Jeg tviler på at Opera er mer brukt i Norge enn Firefox, selv om Opera opprinnelig er/var norsk.
Var? Opera startet som et prosjekt fra Jon Stephenson von Tetzchner og Geir Ivarsøy i gamle Televerket, nå Telenor. Da Televerket ikke ville støtte prosjektet lenger gikk Tetzchner og Ivarsøy sammen og stiftet Opera Software ASA (navnet var forøvrig Ivarsøys idé). Opera har alltid vært norsk, er norsk og vil forhåpentligvis alltid være norsk. :)
Opera Software har et norsk opphav, ja, men etter at de ble børsnotert, så er vel nasjonaliteten til selskapet lik nasjonaliteten til de som står på aksjonærlista (uten at jeg har sjekket hvilken nasjonalitet som dominerer den idag) -- og hvem som helst kan jo kjøpe seg en bit av Opera. Så det spørs litt hvordan man definerer: om det er opphav eller eierskap ;-)

 

--

Det kunne vært vel så interessant å sett statistikk over andelene av IE-nettlesere i de ulike landene fremfor Fx-andel.

Lenke til kommentar
til dere som ikke vet enda, så har opera nylig kommet i versjon 9.2, med en ny og nyttig fuksjon kallt hurtigvalg :)
Jeg testet den hos en stolt Opera-bruker. Vi skal ikke se bort ifra at den speed-dial-funksjonen i nye tabs blir kopiert at Fx -- for den var ikke så dum.

 

Jeg tviler på at Opera er mer brukt i Norge enn Firefox, selv om Opera opprinnelig er/var norsk.
Var? Opera startet som et prosjekt fra Jon Stephenson von Tetzchner og Geir Ivarsøy i gamle Televerket, nå Telenor. Da Televerket ikke ville støtte prosjektet lenger gikk Tetzchner og Ivarsøy sammen og stiftet Opera Software ASA (navnet var forøvrig Ivarsøys idé). Opera har alltid vært norsk, er norsk og vil forhåpentligvis alltid være norsk. :)
Opera Software har et norsk opphav, ja, men etter at de ble børsnotert, så er vel nasjonaliteten til selskapet lik nasjonaliteten til de som står på aksjonærlista (uten at jeg har sjekket hvilken nasjonalitet som dominerer den idag) -- og hvem som helst kan jo kjøpe seg en bit av Opera. Så det spørs litt hvordan man definerer: om det er opphav eller eierskap ;-)

 

--

Det kunne vært vel så interessant å sett statistikk over andelene av IE-nettlesere i de ulike landene fremfor Fx-andel.

8406954[/snapback]

 

Opera har hovedkontor i Norge, ergo er det et norsk selskap. Eierne står bare for kapitalen. Opera blir utviklet i Norge.

Lenke til kommentar

Dette viser bare at, er produktet bra nok, så hjelper det ikke om man har hatt monopol tidligere. (Et lite spark til Opera, Real, m.f. som hele tiden skylder på M$ for at de publikum IKKE bruker produktene deres). Et par år til nå, så er forhåpentligvis Firefox og Thunderbird nett-standarden.

Lenke til kommentar

Bruker Opera selv og har gjordt det i mange år, men en ting jeg ikke liker med Opera er standard oppsettet versjon 8(?)/9.x kommer med. Det er lett å endre på, men hvis man ikke er klar over det og ikke liker standard oppsettet så tror jeg at mange kanskje skrinlegger Opera til fordel for f.eks Firefox.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg gått over fra Opera (versjon 9 da jeg testet den) til Firefox fordi Opera hadde en tendens til å låse seg (godt mulig jeg bare var ekstremt uheldig de få ukene jeg brukte Opera). Den låste seg ikke ofte riktignok, men kanskje 1-2 ganger i uken.

 

Bortsett fra dette synes jeg Opera er en meget bra nettleser, men synes vel stort sett Firefox og Opera er ganske likeverdige ut fra mine behov i alle fall. Egentlig hadde jeg jo mest lyst til å bruke Opera da, ville jo gjerne støtte moderlandet og alt det der. :p Får se om jeg gir den en sjanse til i fremtiden.

 

Internet Explorer bruker jeg i alle fall kun hvis jeg MÅ, dvs enkelte ganger i forbindelse med jobben og i de få tilfellene hvor nettsider ikke funker skikkelig i Firefox.

Lenke til kommentar

Merkelig hvor mange som absolutt fortelle at de bruker <insert browser here> i absolutt alle nyheter som omhandler <insert browser here>.

 

La oss heller diskutere hvorfor i heiteste vi ligger så langt bak resten av Europa, og hva vi kan gjøre for å øke Firefox- og Opera-andelen.

Lenke til kommentar

Først og fremst kan vi ta kontakt med IT-avdelingen på arbeidsplassen om det er en bedrift som tar i bruk en del maskiner (sansyneligvis Windows) og spør hvorfor de ikke bruker Firefox eller Opera som har viselig bedre sikkerhet og brukervennlighet. Bedrifter har av erfaring ikke tatt i bruk alternative internetbrowsere av uforståelige grunner, og flere velvoksne foreldre har ofte også til gode å høre om alternativene som kommer med systemet som levers klar til bruk fra Dell.

 

Når jeg spurte min IT-avdeling fikk jeg respons om at IE ble oppdatert med sikkerhetsoppdateringer fra windows, og andre browsere gjorde ikke det. Jeg må si jeg lo av et slikt svakt argument for å bruke en slik dårlig browser, og fisket frem minnepinnen og startet opp Portable Edition av min browser :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Synnes FF er noe møkk selv om jeg bruker den.

Hver dag må jeg kopiere en adresse og lime den inn i IE for å fungere VG video punkbuster osv.

Og den linken med plugin over her = The page cannot be found i FF

 

---------------------------------------------------------

Mye bra om O i denne tråden.lastet det ned og får denne meldingen når jeg skal legge til nettbanken.

 

Samme hva jeg skriver der blir ruten bare blank. :thumbdown:

Delete med en gang ff ftw.

Endret av War
Lenke til kommentar
Synnes FF er noe møkk selv om jeg bruker den.

Hver dag må jeg kopiere en adresse og lime den inn i IE for å fungere VG video punkbuster osv.

8410939[/snapback]

Du er klar over at det her er VG som er møkk og ikke Firefox? VG er muligens den nettavisen i Norden med minst kjennskap til web-standarder. De er 100% populistiske, både på innhold og på hvordan de målretter tjenestene sine. På spørsmål om hvorfor de ikke følger web-standarder svarer de bare "vi er jo størst, så vi må jo gjøre noe riktig". Og ifht støtte av annet enn IE er jo IE størst, så hvorfor skal VG tilpasse seg noe annet? De ønsker bare å nå "folk flest" og har ingen interesse av å tilpasse seg minoriteter eller nisjemarkeder, verken innholdsmessig eller teknisk.

 

Dette er selvsagt en ufyselig holdning, spesielt med tanke på hvor lite det koster dem å tilrettelegge nett-tjenestene sine til å følge standardene, men så lenge de har flest brukere og tilsynelatende ikke taper penger på måten de driver på, så tar de regelrett løpefart og driter en god titusenmeter i hva noen måtte mene om den tekniske kvaliteten på det de leverer.

Lenke til kommentar
Merkelig hvor mange som absolutt fortelle at de bruker <insert browser here> i absolutt alle nyheter som omhandler <insert browser here>.

 

La oss heller diskutere hvorfor i heiteste vi ligger så langt bak resten av Europa, og hva vi kan gjøre for å øke Firefox- og Opera-andelen.

8410816[/snapback]

 

Nettopp! Poenget er ikke om man bruker Firefox eller Opera, poenger er at man ikke bør bruke IE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...