Gå til innhold

Hvilket OS bruker du?


Hvilket operativ system bruker du?  

108 stemmer

  1. 1. Hvilket operativ system bruker du?

    • BeOS2
      1
    • BSD/Unix
      0
    • GNU/Linux
      16
    • Mac OS 9
      0
    • Mac OS X
      17
    • Windows 2000
      0
    • Windows XP
      44
    • Windows Vista
      29
    • Windows 98/SE
      1
    • Windows ME
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her går det for øyeblikket i Windows 2000 Pro Eng+Sp4 og Windows Vista Ultimate 32bit på Stasjonæren, og Windows 2000 Pro Eng+Sp4 og ZenWalk 4.4.1 på laptopen

Til vanlig kjører jeg Slackware 11.0 istede for ZenWalk på laptopen min, men nå måtte jeg prøve ZenWalk.

Jeg kjører heller ikke Windows Vista til vanlig på Stasjonæren. Der kjører jeg egentlig Windows 2000 Pro Eng+Sp4 og Windows XP Pro Eng+Sp2 til vanlig, men måtte bytte ut XP nå, for å prøve Windows Vista.

 

Men allikevel må jeg innrømme at Windows 2000 Pro Eng+Sp4 brukes mest. Stabilt som et fjell da, bortsett fra Trådløse nettverket :p. Der er faktisk Windows Vista mest stabilt. Den kobler seg ikke av nett en eneste gang, men det gjør 2000 en gang i blant, selv om de bruker nøyaktig samme trådløse nettverkskort drivere.

Lenke til kommentar

Jeg bruker for tiden Ubuntu 6.10 (en GNU/Linux-distro) på min eneste maskin (en laptop) siden jeg er en tilhenger av fri programvare.

 

Jeg ser du spør etter erfaringer med flere OS på samme maskin: ved installasjon av de fleste GNU/Linux-distribusjoner i hvert fall så vil du bli tilbudt å få installert en såkalt bootloader (typisk en som heter GRUB eller kanskje en som heter LILO). Disse gjør at du får en enkel meny ved oppstart av maskinen, der du velger hvilket OS du ønsker å laste. Dette fungerer helt fint, også dersom du ønsker å blande ulike OS, f.eks. Windows, GNU/Linux, FreeBSD osv. på samme maskin/harddisk.

 

Alternativt er det blitt veldig populært med virtualisering, som tillater deg å kjøre et annet OS i en virtuell maskin ifra OSet du egentlig kjører. Med dette slipper du å restarte maskinen dersom du ønsker å ta i bruk et annet OS. [Pass på at enkelte operativsystemer kommer med lisenser som ikke tillater deg å kjøre dem i en virtuell maskin (deriblant enkelte Windows Vista-utgaver)]. Dette har jeg derimot lite erfaring med, så noen andre får i så fall utdype.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jeg bruker nå Winodws XP

Men har prøvd en rekke Linux distroer, BeOS og Sun Solaris, av alle finner jeg BeOS som raskest og enklest i bruk, mens Sun Solaris ligger på bunn, det tok lang tid å installere, bruker lang tid på å starte opp, og er veldig tregt i bruk.

 

Bruker Windows XP primært fordi det er enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...