Gå til innhold

Er rocken død?


Toa

Anbefalte innlegg

Rocken er ikke død, fordi den høres mye på fortsatt. Men det er riktig som HenHau sier, at det er vanskelig å finne opp kruttet igjen. Kommer noen rockeband etter 2000 å bli husket som Led Zeppelin feks. blir nå?

Det jeg ser på som ekte rock er det fra 60-70-80-tallet, selvom noe av dette også kan katigoriseres som metal. Det virker for meg som om metallen(den som er litt mer ekstrem) har tatt over for rocken, men jeg tror mange gode rockebands minner vil bli glemt etter noen genrasjoner har gått bort. Det er opp til oss skikkelig unge som fortsatt hører på det å bringe det videre.

 

Rock er bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Finnes det egentlig noen store rockeband fra etter år 2000? Syns alt dreier seg om hiphop, hiphop og atter hiphop overalt. Alle aviser og tv-stasjoner skrev om P Diddy og Snoop da de var i Norge. Hvilket rockeband kan få samme oppmerksomhet? Er rocken rett og slett i ferd med å dø ut?

 

P Diddy og Snoop er vel på størrelse med Metallica.. og Metallica fikk mye oppmerksomhet da de var her sist.

 

Rocken dør aldri ut, men utvikler seg..

 

- The Hives

- The Killers

- The Strokes

- Killswitch Engage

- Green Day

- A.F.I.

- Metallica

- Iron Maiden

- Red Hot Chili Peppers

- Velvet Revolver

- U2

- My Chemical Romance

- Slipknot

- System Of A Down

- Korn

- Evanescence

- Him

- Turboneger

- Dum Dum Boys

- CC Cowboys

- Raga Rockers

 

Noen få eksempler på både nye og gamle band som gjør det stort i dag... et par på "hiatus" vel og merke, men de kommer tilbake :o)

 

Tror snarere tvert om.. det må jo være en grunn til at så mange rockeband velger å gjøre comeback i dag..

Lenke til kommentar

Rocken har aldri vært død. Den har hatt sine oppturer og nedturer, akkurat som oljemarkedet. Grunnen til at jeg nevner oljemarkedet er at nettopp oljemarkedet har hatt både oppturer og nedturer, og det av gode grunner. Lages det ikke nok olje for verden eller det er litt manko på en type råolje, blir prisen høyere. Men, derimot, HVIS det går veldig bra og oljen blir hentet og produsert i hopetall, vil prisen være noe lavere, men ikke overvekkende lav.

 

Jeg legger merke til at mange av dere nevner reddende band i mange lange lister som er totalt ubrukelige. Sjangeren er et såpass stort begrep som omfatter alt fra AC/DC til Zeromancer (personlig mener jeg at metal er en gren fra rock, en nokså stor gren).

 

Det vil alltid være forskjellige typer rock. Enkelte redder kanskje akkurat der og da den lille grenen, men i det store sjikt er det vanskelig å skjære ned det store, stygge og syndfulle rocke-treet.

 

Det utgis nærmere ukentlig (her tar jeg i) flere typer utgivelser av samme type sjanger, men ikke samme stilart. Enten det er litt punk-aktig eller mer mot metal.

 

Poenget mitt er at det alltid vil være rock, det vil alltid være forskjellige band og det vil alltid utgis rock, selvom fremtoninger og sanger vil sannsynligvis være litt forskjellige.

 

Rock er rock, den overlever.

Lenke til kommentar

Dette er en meningsløs diskusjon. Er det man kaller "store rockeband" de bandene som massemedia kaster på oss i overdøvende grad i en tidsperiode på et tiår eller to? Håper da ikke det... Og hvis det ikke er det, så er vel definisjonen av et "stort rockeband" noe som er ganske subjektivt fra person til person.

 

Joda, den gode gamle 70- og 80-tallsrocken er nok i ferd med å dø ut. Dette har mest sannsynlig en sammenheng med at artistene dør ut, eller begynner å dra på åra om du vil.

 

Hvis man snakker om den generelle musikk-kvaliteten i rockebransjen, gammel-rocken sammenlignet med ny-rocken, er jeg sikker på at dagens rockere har bedre instrumentferdigheter, vokalprestasjoner, produksjoner osv. enn de gamle ringrevene.

 

Fordi man har noe ala nostalgiske følelser sterkt forbundet med "gammelrocken", betyr vel selvsagt ikke dette at selve rocken dør ut, bare fordi det ikke lages "gammelrock" lenger. Dere som i det hele tatt stiller spørsmålet om selve rocken er i ferd med å dø ut er typiske mennesker som kommer til å, på sine eldre dager, fortsatt digge Iron Maiden, AC/DC, Nirvana osv. For alt var jo mye bedre før, eller hva? For dere er da rocken (som dere vokste opp og knyttet emosjonelle bånd med) død.

Lenke til kommentar

dere sier rock er død fordi ikke fins noen få band som regjerer.

sånn som det var før. Hva skjedde med disse bandene?

De blei rike, brukte pengene på dop ol.

så blei de litt sell outs får å råd til mere dop.

se på metallica feks. Mange kommer på konsertene fordi de legender.

Men jeg tror de sine glansdager er over. (jeg venter med å si vet til jeg har hørt de sin nye plate)

 

Det er også mange som ikke gjorde dette som jeg beskreiv over. Men det er mange band som har gått under på grunn av dette.

 

Den perioden er over eller død om du vil.

 

Nå er det mange rocke og metal band. å det finnes mange flere sjangere. Derfor treffer ikke musikken ut til likke mange.

 

et eksempel: før fantes det bare coka cola. Da drakk nesten alle det.

så kom pepsi, så hoppa noen over til det også videre med light brus ol.

 

dette kan man se med at når man har flere sjangere å velge i blir mangfoldet som hører på en sjanger mindre men man får mye mer å velge mellom.

 

Nå er det også kjipt at band fortsatt blir veldig på virka av plate selskapene og blir derfor ofte sell outs. Dette har feks. ødelagt metalcore sjangere :/

 

Jeg kan si to band som kom etter 2000 som jeg tror kan redde rocken

 

Mastodon og priestess!

 

 

come on flame me!

Lenke til kommentar

Hva med Muse, Coldplay, Franz Ferdinand, osv.? Man kan nevne band i fleng, men det som er greia er at di ikke oppnår den statusen som dere mener før om noen år. Hadde du nevnt f.eks. Foo Fighters for 10 år siden i samme sammenheng som nå ville folk langt ifra sett på dem som store. Ting tar tid! Om du i 2017 spør samme spørmål er jeg sikker på en del av bandene i dag vil ha lik status som band som FF, RATM osv. har i dag.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
Hva med Muse, Coldplay, Franz Ferdinand, osv.? Man kan nevne band i fleng, men det som er greia er at di ikke oppnår den statusen som dere mener før om noen år. Hadde du nevnt f.eks. Foo Fighters for 10 år siden i samme sammenheng som nå ville folk langt ifra sett på dem som store. Ting tar tid! Om du i 2017 spør samme spørmål er jeg sikker på en del av bandene i dag vil ha lik status som band som FF, RATM osv. har i dag.

 

Du har et godt poeng her... en enorm fanmasse tar som regel 10-15 år for de fleste "store" band å bygge opp.. Guns N Roses hadde sin storhetstid på slutten av 80 starten av 90 tallet... men det er jo de siste årene de har blitt "legender"... og dette er et band som hverken har orginal besetning eller har gitt ut en plate på over 10 år...

 

Lasta nettopp ned *kremt*, kjøpte nettopp det nye Foo Fighters albumet.. overraskende bra de første 5 låtene hvertfall.. både 2006 og 2007 har vært et godt år for rocken jeg liker i alle fall.. masse gode utgivelser, men et par skuffelser var det også.. Korn og Deftones er virkelig på bærtur i forhold til hvor jeg gjerne skulle likt å sett dem... musikalsk that is.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Beklager for å hente opp en litt gammel post, men hadde selv en oppfatning av at rocken var ett utskrevet kapittel i musikkhistorien, med unntak av pust fra fortiden som Iron Maiden's nye album, og wolfmothers herjinger så var det dødt.

 

Det var helt til jeg kom over Hardcore superstars album Dreamin in a casket... snakk om musikk! Få tak i det på en eller annen måte, og nyt...

Lenke til kommentar

Rocken blomstrer som aldri før, den. Vi har fantastisk mange band bare dette tiåret som spiller ekstremt god rockmusikk. De er selvfølgelig ikke så veldig kjent, men det var svært få rockeband som var så veldig kjent i sin storhetstid. Rocken har aldri vært noe bedre og større enn den er idag - tvert imot ser jeg en stigende kurve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...