Gå til innhold

Er rocken død?


Toa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vært veldig mye mer aktivitet når det gjelder rock etter 2003 i allfall, på slutten av nittitallet og til 2003 var det for det meste dance og boyband, men det kan hende at det er farget av at jeg var midt i den demografien på den tiden.

 

Uansett; Indie-rocken trives som aldri før, såvidt jeg veit. Masse, masse, masse bra fra den fronten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

To nyere rockeband jeg vil anbefale er Vains of Jenna og The Heart attacks. Det lukter kanskje 80's hairmetal av spesielt Vains, men begge bandene rocker hardt og du finner dem på myspace.com.

 

Rocken er forresten ikke død, men må innrømme at den er litt laber om dagen.. :(

 

Men det er ingen grunn til å fortvile, for bare vent en 3-4 år, så skal jeg "vekke rocken til live" med et kickass rockeband :cool:

 

dask ut!

 

EDIT: Etter å ha sett når sist innlegg ble postet, så må jeg innrømme at denne tråden derimot er ganske død..

Endret av dilma
Lenke til kommentar

Sidan når skal rock vere stort? Rock skal spelast på skitne klubbar og vere rå og upolert - ikkje fint og koseleg og spelast på store arenaer.

 

Rocken vil aldri døy sjølv om media miss interessa frå tid til anna. Det er uansett ikkje media og det allmenne publikum som definerar rocken, men heller tilhøyrarane i (undergrunns)miljøet.

Lenke til kommentar
Det har kanskje ikke kommet så mange store, men heller flere små artister siden man har fått større tilgang på musikk. Og det er vel ikke så galt egentlig?

8257284[/snapback]

 

 

Dette er en veldig god kommentar og argument. At det ikke har kommet ut ETT "stort" band betyr antakeligvis at folk har blitt mer bevisste på hvilke artister de liker siden tilgangen og omfanget av band har blitt større, og man slipper at ett heldig band får all PR og "saueflokken" med på kjøpet.

 

Hurra for mangfoldet! I mine ører er musikk fra post-2000 eraen minst like god og kvalitetsbevisst som tidligere i alle sjangere. Den krever bare mer av oss forbrukere i form av at vi må lete frem de virkelig gode artistene som appellerer til oss selv, og det er kanskje i denne prosessen man finner ut av hvem som virkelig er musikkinteresserte. For det er da ingen som vil høre på musikk som er populær....?!

Lenke til kommentar

Jeg har kommet til det punktet at jeg nå har sluttet å lete etter ny rockemusikk, og heller begynt å snuse litt på elektronika og jazz. Om det en dag skulle dukke opp noe spennende innen rock vil jeg være åpen for det, men energien min kommer til å benyttes innen andre sjangere.

Lenke til kommentar

Så lenge Queens of the Stone Age lever, er det håp for Rock etter min mening, samme med Eagles of Death Metal.

 

Og man kan ikke begynne å lete etter "store band etter 2007", vent kanskje 10 år til, og spør da.

Black Sabbath ble jo ikke geni erklært og kalt "Metal's Gudfedre" før lenge etter de kom de heller, samme med Led Zeppelin, Judas Priest osv.

Lenke til kommentar

HAHAAHAHAHA, så for at du skal like ny rock, så må de ligge på VG-lista?

Herregud, der er jo sykt masse bra ny musikk ute. Jeg skal også vedde på at der er ENORME mengder med band som starta for en del flere år siden som du ikke har hørt navnet på engang MEN som du hadde likt om du bare hadde gitt dem litt tid.

 

Du må orke å lete litt mer enn i CD-hyllene på bensinstasjonene.

Lenke til kommentar
HAHAAHAHAHA, så for at du skal like ny rock, så må de ligge på VG-lista?

Herregud, der er jo sykt masse bra ny musikk ute. Jeg skal også vedde på at der er ENORME mengder med band som starta for en del flere år siden som du ikke har hørt navnet på engang MEN som du hadde likt om du bare hadde gitt dem litt tid.

 

Du må orke å lete litt mer enn i CD-hyllene på bensinstasjonene.

8729999[/snapback]

 

Kom med noen eksempler da....

Lenke til kommentar
HAHAAHAHAHA, så for at du skal like ny rock, så må de ligge på VG-lista?

Herregud, der er jo sykt masse bra ny musikk ute. Jeg skal også vedde på at der er ENORME mengder med band som starta for en del flere år siden som du ikke har hørt navnet på engang MEN som du hadde likt om du bare hadde gitt dem litt tid.

 

Du må orke å lete litt mer enn i CD-hyllene på bensinstasjonene.

8729999[/snapback]

 

Kom med noen eksempler da....

8730056[/snapback]

 

 

Nå vet ikke jeg akkurat hvilken musikk du liker, men her er noen av bandene som for meg var "nye" de siste ca 6 mnd'ene:

 

 

Refused

Pelican

Regina Spektor

Peeping Tom

Blackfield

Meshuggah

Anathema

The Jon Spencer Blues Explosion

Team Sleep

The Dillinger Escape Plan

Spock's Beard

Pure Reason Revolution

Dredg

Isis

Godspeed You! Black Emperor

Oceansize

tweaker

Mastodon

Celldweller

Pineapple Thief

Strapping Young Lad

 

 

Jeg har "oppdaget" mange andre band også siste halvåret, men de har jeg ikke "satt meg inn i" enda.

 

Prøv å bruk Last.FM

Der vil du få anbefalt en masse band basert på den musikksmaken du selv har.

Lenke til kommentar

Det at band som oppstår i år og kommende år spiller 70- og 80-tallsmusikk er i alle fall ikke noe argument for at rocken er død. De spiller det de vil spille. Det var helt sikkert band på 80-tallet som spilte 50-tallsmusikk uten at folk klagde over at rocken var død. Samtidig oppsto 80-tallsmusikken. Og i dag oppstår 00-musikken. Vi kan vel bare ikke kjenne den igjen, nettopp fordi den er ny. Kommer ikke på noe fungerende eksempel sånn plutselig, men den er nok her. Nyskapende band vil det alltid være, og det er de som definerer tiårets musikkstil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...