Gå til innhold

Er rocken død?


Toa

Anbefalte innlegg

må bare rette noe:

Iron Maiden er jo metal... ikke rock :p

8730649[/snapback]

 

Voldsomt så optatte folk her er av at alle skal nevne riktige sjangrer. Om noen kalte Iron Maiden et rocke band så ville jeg absolutt ikke reagere. Rock n' roll fiskeboll dekker så alt for mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rocken er langt ifra dø som mangen sier, selv om media ikke fokuserer så mye på det, merkelig nok så gjør folk ja ofte media og mer uttav det når et stort rock band kommer til lille trygge Norge enn vist en av de der rap skjitene viser trynet sitt......sånn har no jeg oppfattet det. Så lenge folk hører på det vil det leve. :)

Lenke til kommentar

Rocken er selvfølgelig ikke død og det finnes faen meg mange dykige band der ute. Litt av problemet i idag slik jeg ser det er at rock i større grad blir resirkulert enn før. Sier ikke at alle nye band er slik, mange band idag benytter seiersoppskriften med kjedelige riffbaserte låter. Dessuten er platemarkedet ett helt annet idag. Et typisk band idag gir ut en plate hvert fjerde år, og kan spille den samme dritten år på år. På 70-tallet måtte du gi ut ett album i året for å følge den knallharde konkuransen med de andre artistene og ikke minst få oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Her er et enkelt spørsmål:

 

Nå er vi i 2007... Hvilke nye store rockeband har dukket opp etter år 2000?

8240448[/snapback]

Mange nye rockeband har oppstått etter 2000. Om de er store internasjonalt gir jeg en blank banan i, så lenge de finner veien til mine ører. Nyskapende rock som underholdning for de største massene halter kanskje litt, men hva bryr det deg, så lenge det fortsatt lages god rock du kan velge å høre på? Det er ikke slik at noe må ha stor komersiell suksess for å være stort for meg eller deg.

For å ta to kjappe fra Norge:

Green Carnation og Tömmermenn.

 

Vil du ha noen store, ta Queens of the Stoneage. Joda, ble formet i '97, men størstedelen av det komersielle gjennombruddet hører 2000-tallet til.

Lenke til kommentar

Usj.. du har virkelig ikke skjønt det.. Qotsa har sin egen sounds så litt det samme blir det, men viss du ser den store likeheten mellom "R" og "Songs for the deaf" er dette kanskje ikke musikken for deg. Ser ikke poenget med å spy ut plate på plate heller. Ser heller at det kommer kvalitet en gang i blandt. I mine ører kom det heller ikke så mye bra ut av 70 tallet. Bortsett fra Pink Floyd da, de eier!

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Mye mulig det, men nå har vi mye mer å velge mellom selv om det ikke blir gitt ut så mye. Vi har alt fra 90 tallet og bakover. Pluss alt det nye som kommer i dag. Selv om kutter vi vekk all gansta rap og listepop tullet er det fremdeles mye å stikke snuten ned i.

 

Men skulle selvsagt ønske at Qotsa ga ut album oftere. Men det gjør de ikke, så jeg har begynt å sjekke ut eldre ting. En kan jo også sette snuten mot japan. Fant et veldig bra band som jeg hører mye på nå; Kagerou.

 

Verden er større en Iron Maiden og Britney Spears!

Lenke til kommentar

Spørs hva du mener med "rocken". Rock kan være så utrolig mye mye mye mye mye mye mye mye mye mye mye mye. Rocke-"stilen"/idéen (altså hele 'gitar, trommer, bass'-greia), er slettes ikke død. Det lages så utrolig mye forskjellig innenfor rocken. Men f.eks. Glam-rock er vel ikke så populært nå lenger. Men alle rockeband idag er jo inspirert av alt det gamle, så rocken er ikke død. Fra 60- til 90-tallet var rocken noe nytt og det meste av musikken var innenfor rock. Idag er det så utrolig mye forskjellig musikk, og det meste er takket være rocken.

 

Men alt blir overprodusert en eller annen gang. Det ble så mye rock i løpet av 60, 70, 80, og 90 tallet at noen nytt måtte skje. Men hvorfor bare høre på rock? Det er jo masse annen bra musikk du kan høre på, utvide smaken.

 

Noen rockeband som ble formet 2000 og etter.

- The Mars Volta (beste bandet ever imo)

- Mono (japansk instrumental post-rock)

 

Se litt på hvordan det er nå, rap/hip hop og techno/trance blir overprodusert. Som posten før meg tror jeg også det kommer mange nye store rockeband om sånn 10 år.

Endret av dabbo-baze
Lenke til kommentar
Se litt på hvordan det er nå, rap/hip hop og techno/trance blir overprodusert. Som posten før meg tror jeg også det kommer mange nye store rockeband om sånn 10 år.

8741654[/snapback]

 

Ble litt nysgjerrig på hva du mener med dette, og om du kunne utdype det litt?

Lenke til kommentar
Se litt på hvordan det er nå, rap/hip hop og techno/trance blir overprodusert. Som posten før meg tror jeg også det kommer mange nye store rockeband om sånn 10 år.

8741654[/snapback]

 

Ble litt nysgjerrig på hva du mener med dette, og om du kunne utdype det litt?

8743645[/snapback]

Lurer egentlig litt på den teorien selv. Det er ikke markedet som bestemmer om vi får god musikk eller ikke. Det er musikerene selv. At massene går lei av rock gjør ikke nødvendigvis musikken dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...