Gå til innhold

Er rocken død?


Toa

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Rock har ingenting med om det spilles "hardt". Rock har med om den musikken som spilles "rocker" deg!

Det kunne da like gjerne vært et pianostykke av Andsnes for min del. :)

8251263[/snapback]

Slik jeg har forstått det heter det rock fordi det kommer av ordet som også betyr stein. En stein er jo ganske hard, så hard musikk. I hvert fall hardere enn det som var vanlig da The Beatles lanserte Rock and roll.

8251476[/snapback]

 

Kanskje ...? Eller kanskje at: make the rock roll, er meningen ...?

Jeg vet i hvert fall hva som får meg selv til til å "rocke", og det behøver sannelig ikke være en stein.

 

De lærde strides om det var TB som introduserte rocken. Noen sier at det var Elvis som virkelig tok den av. Meg selv heller sterkt over til "The King" i så måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men da kommer det uunngåelige spørsmålet: Er Lene Alexandra musiker?

8251516[/snapback]

Hun er vel en slags vokalist og stemmen kan regnes som et instrument. Den som benytter seg av instrumenter er en musiker. Hun er riktignok en mengde andre ting i større grad enn en musiker, da. Som f.eks. entertainer: Lapdancer, buttsqueezer, danser osv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Elvis gjorde den synlig pga. sjarm og vulgære, fæle ting han gjorde på scenen. :)

Er ikke sikker men etter det jeg har hørt så skrev han ca 2 sanger selv av de litt over 2000 låtene som ble presset på LP.

8251679[/snapback]

 

Studer "Elvisfenomenet" litt til, så tror jeg du vil oppdage at han var ca. dobbelt så pønk i sin tid, som Sex Pistols var i sin ... :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Syens ikke noe av "ny" rock er så bra. Savner fengende riff, masse hår og kule tekster.

8251783[/snapback]

 

"Rock" er ingenting av det du nevner, sorry! Rock voldtar deg all over :w00t:

Now, that's rock and roll :love:

Lenke til kommentar
Rock har ingenting med om det spilles "hardt". Rock har med om den musikken som spilles "rocker" deg!

Det kunne da like gjerne vært et pianostykke av Andsnes for min del. :)

8251263[/snapback]

Slik jeg har forstått det heter det rock fordi det kommer av ordet som også betyr stein. En stein er jo ganske hard, så hard musikk. I hvert fall hardere enn det som var vanlig da The Beatles lanserte Rock and roll.

8251476[/snapback]

 

Kanskje ...? Eller kanskje at: make the rock roll, er meningen ...?

Jeg vet i hvert fall hva som får meg selv til til å "rocke", og det behøver sannelig ikke være en stein.

 

De lærde strides om det var TB som introduserte rocken. Noen sier at det var Elvis som virkelig tok den av. Meg selv heller sterkt over til "The King" i så måte.

8251527[/snapback]

Hva mener du egentlig med at "det rocker deg"? At det er fengende? I så fall er jo all musikk rock. :hmm:

 

Det var i hvert fall The Beatles som var først ute med bandkonseptet.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener, men mange gode rockeartister som har vært aktive etter 2000:

RHCP

Wolfmother

Iron Maiden

Foo Fighters

Audioslave

Og mange, mange fler

 

Så svaret på spørsmålet ditt; nei.

8240318[/snapback]

 

Nå er ikke Iron Maiden rock da. Det er New Wave Of British Heavy Metal.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva mener du egentlig med at "det rocker deg"? At det er fengende? I så fall er jo all musikk rock. :hmm:

 

Det var i hvert fall The Beatles som var først ute med bandkonseptet.

8251994[/snapback]

 

Det som "rocker" deg, er det som ryster deg ut av det vante. Det er ikke vakkert bestandig, eller det skal ikke være det. Det er Rock and roll.

 

Det var ikke med all mulig respekt Beatles som oppfant "bandkonseptet". Anbefaler deg forøvrig å gå til innkjøp av dvd: Monterey Festival 71. Den er rocka etter min mening. :w00t:

Lenke til kommentar

Finnes det egentlig noen store rockeband fra etter år 2000? Syns alt dreier seg om hiphop, hiphop og atter hiphop overalt. Alle aviser og tv-stasjoner skrev om P Diddy og Snoop da de var i Norge. Hvilket rockeband kan få samme oppmerksomhet? Er rocken rett og slett i ferd med å dø ut?

8240309[/snapback]

Nei. Bare god gammel rock. Ellers utvikler de gamle bandene seg, og selleve sjangeren har jo utviklet seg til metal virker det som. Og resten til pop.

Lenke til kommentar
Men da kommer det uunngåelige spørsmålet: Er Lene Alexandra musiker?

8251516[/snapback]

Hun er vel en slags vokalist og stemmen kan regnes som et instrument. Den som benytter seg av instrumenter er en musiker. Hun er riktignok en mengde andre ting i større grad enn en musiker, da. Som f.eks. entertainer: Lapdancer, buttsqueezer, danser osv.

8251655[/snapback]

Det kommer vel an på hvor langt man velger å strekke begrepet musiker.

Ordbokdefinisjonen er "person som har musikk til yrke, tonekunstner". Denne Alexandras musikalske bravader bærer vel mer preg av en temporær bigeskjeft enn ordet "yrke" skulle tilsi. Men på den annen side vet jeg om mange mennesker jeg umiddelbart ville klassifisert som musikere selv om de ikke lever av musikken. Lene Alexandra er imidlertid ikke en av dem.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Og det gjenspeiler vel smak og behag?

8253560[/snapback]

Tja...det er i tilfelle snakk om at min bevisste feilbruk av ordet musiker gjenspeiler min personlige smak. Å prøve og oppstille noen objektive kriterier utover hva ordboken har å bidra med tror jeg i beste fall vil være fåfengt.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Diverse mennesker jeg i større eller mindre grad kjenner, som fremfører og / eller lager musikk på hobby-/amatørbasis, eller i sammenheng med utdanning. (Dette omfatter selvsagt ikke alle som fyller disse kriteriene).

Men ifølge ordboken er disse altså ikke musikere.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Er flere definisjoner:

 

Musiker som fremmedord:

 

person som dyrker musikken som kunst, tonekunstner

 

Musiker i vanlig ordbok:

 

1 person som har musikken som yrke: en fin, dyktig musiker /  en utøvende musiker

2 person som opptrer el. underholder med spill: musikerne tok seg grovt betalt

 

Så det går på mer enn bare yrke. Trygt for Lene Alexandra, med andre ord ;)

Lenke til kommentar
1 person som har musikken som yrke: en fin, dyktig musiker /  en utøvende musiker

2 person som opptrer el. underholder med spill: musikerne tok seg grovt betalt

 

Så det går på mer enn bare yrke. Trygt for Lene Alexandra, med andre ord ;)

8253788[/snapback]

Heh, hun kan vel til nød plasseres under punkt #2 :]

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Kom igjen nå, la oss brøle alle sammen

 

Rock 'n' roll ain't noise pollution

Rock 'n' roll ain't gonna die

Rock 'n' roll ain't noise pollution

Rock 'n' roll it will survive

 

Finnes mye bra ny rock, men den er definitivt vanskeligere å finne enn den gode gamle rocken.

 

Anbefaler Clutch - Blast Tyrant fra 2004. En av mine favorittskiver for øyeblikket, og den kan ikke kalles noe annet enn rock.

 

Så det går på mer enn bare yrke. Trygt for Lene Alexandra, med andre ord ;)
And some people says she's just a pair of tits. :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...