Gå til innhold

Den store Antec kabinett tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med corsair hx1000w får man ikke plass til den nederste vifta imellom HDD og PSU, men om man fester en liten vifte foran HDD brønnene gjør det susen. Gjør hvertfall det for meg:)

 

En vifte foran diskene istede for mellom hdd og psu ga langt bedre resultater hos meg iverttfall, er bare å kutte vekk en liten bit nederst så får du inn en vifte der :thumbup:

Lenke til kommentar
Med corsair hx1000w får man ikke plass til den nederste vifta imellom HDD og PSU, men om man fester en liten vifte foran HDD brønnene gjør det susen. Gjør hvertfall det for meg:)

 

En vifte foran diskene istede for mellom hdd og psu ga langt bedre resultater hos meg iverttfall, er bare å kutte vekk en liten bit nederst så får du inn en vifte der :thumbup:

 

Husk at det ikke er vits i å la diskene kjøre på 25 grader kontra 35-40 grader da. Det har null og niks å si på stabilitet og ytelse. Dessuten vil en vifte foran diskene bråke mye mer.

Lenke til kommentar

Henter min 850w Zalman på posten i dag. :dribble:

Etter det jeg har hørt og lest er de helt suverene når det gjelder (mangel på) støy i høye watt-klasser. Regner med at 850w holder i lange baner for fremtidige 4-kjernere og X2-kort. Eneste ulempe med Zalman PSU er at de er mye lengre enn vanlig ATX-standard, så man er helt nødt til å fjerne midt-viften nederst i P182-kabinettet (har fjernet den allerede, da den var mer enn nok i veien for modulær-kablene fra gamle Mist 600w).

Lenke til kommentar
Husk at det ikke er vits i å la diskene kjøre på 25 grader kontra 35-40 grader da. Det har null og niks å si på stabilitet og ytelse. Dessuten vil en vifte foran diskene bråke mye mer.

Jeg finner ikke igjen linken nå, men husker en undersøkelse google gjorde på disker. De mente at deres disker hadde lengst levetid hvis de fikk stå jevnt på rundt 50 grader. Google har såpass mange disker i drift at jeg velger å tro at de vet hva de snakker om. (Jeg ble akkurat nå litt usikker på om hvilke disker det gjalt..)

 

Jeg kan forresten nevne at mitt passivkjølte 3870-kort fra Powercolor holder lav temp uten noen viftemodifikasjoner i P182. Jeg har ikke kjørt kortet veldig hardt eller klokket enda, men slik det er nå er kjøleribben knapt varm.

Lenke til kommentar

Ciryaher:

Har lest den samme en gang i tiden, hvor de konkluderte med at stabile omgivelser var det viktigste.

Det har jeg selv erfart, på jobben kan PCer stå og putre i 10 år i isolerte omgivelser, mens hjemme, hvor jeg slår ting av og på, det blir flyttet på, det blir kaldt, varmt osv, der ryker ting vesentlig fortere.

 

 

Misantropen:

Sjekk med et program som leser SMART, hvor mange grader diskene kjører på?

 

Jeg har en Samsung F1 1TB stående i denne, kjører på 36 grader med en MIST 500w som trekker luft igjennom. Man trenger ikke akkurat fasekjøling på diskene...

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel egentlig, trenger man en vifte i det nederste kammeret / delen på P182? Hvis man tetter godt nok opp mot det øverste kammeret vil vel PSU-viften sørge for at man har nok luftgjennomstrømning til at diskene ikke "koker" over? Jeg har bare 2 disker nederst i maskinen.

 

 

dette går nok bra så lenge man ikke har diskene inntil hverandre. hadde i en tid 4 disker nederst og de kokte ganske hardt når jeg ikke hadde vifte. skal sies at 3 av mine disker nå er ødelagte, men tror det er en annen årsak (siden jeg fant ut at de var varme ganske fort og fiksa det).

Lenke til kommentar
dette går nok bra så lenge man ikke har diskene inntil hverandre. hadde i en tid 4 disker nederst og de kokte ganske hardt når jeg ikke hadde vifte. skal sies at 3 av mine disker nå er ødelagte, men tror det er en annen årsak (siden jeg fant ut at de var varme ganske fort og fiksa det).

 

Er det SATA som blir så varm? PATA blir det ikke. Eller gjør du noe spesielt for at de blir då vsrme...?

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel egentlig, trenger man en vifte i det nederste kammeret / delen på P182? Hvis man tetter godt nok opp mot det øverste kammeret vil vel PSU-viften sørge for at man har nok luftgjennomstrømning til at diskene ikke "koker" over? Jeg har bare 2 disker nederst i maskinen.

Har tenkt samme tanke(har kun en disk nederst) og kom fram til at den vifta sitter såpass langt inni og er godt isolert slik at de andre viftene er et større lydproblem så langt. Har dog bare originale vifter i topp og bak.

 

Hvor mye stillere blir det med f.eks. noctua eller nexus vifter på moderat hastighet?

edit: Mener dersom jeg skal bytte ut alle originalviftene.

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel egentlig, trenger man en vifte i det nederste kammeret / delen på P182? Hvis man tetter godt nok opp mot det øverste kammeret vil vel PSU-viften sørge for at man har nok luftgjennomstrømning til at diskene ikke "koker" over? Jeg har bare 2 disker nederst i maskinen.

 

 

dette går nok bra så lenge man ikke har diskene inntil hverandre. hadde i en tid 4 disker nederst og de kokte ganske hardt når jeg ikke hadde vifte. skal sies at 3 av mine disker nå er ødelagte, men tror det er en annen årsak (siden jeg fant ut at de var varme ganske fort og fiksa det).

Hvis man ser bakerst på kabinettet, så er det perforert på bakveggen der PSUen blåser ut, det vil si at det faktisk er mulig å suge inn "falsk luft" fra baksiden om man bruker PSU-og-ingen-annen-vifte i nedre kammer. Så her må det tettes med gaffa eller annen isolasjon. Nå kjenner jeg faktisk et svakt sug foran på kabinettet nede ved diskene når veggene er skrudd på.

post-52743-1219864683_thumb.jpg

 

I tillegg er Zalman 850w (og sikkert og 1000w) så lange at man må fjerne hele midtveggen inni nederst . Åpent og fint ja, alt man trenger gjøre er å drille ut 4 popnagler.

 

Slik ser det ut nå:

post-52743-1219864403_thumb.jpg

Viften som bråker mest nå er TriCool viften i bakkant. Jeg bruker forsåvidt viftestyringen på hovedkortet til å styre viftene på CPU og foran øverst.

Lenke til kommentar
dette går nok bra så lenge man ikke har diskene inntil hverandre. hadde i en tid 4 disker nederst og de kokte ganske hardt når jeg ikke hadde vifte. skal sies at 3 av mine disker nå er ødelagte, men tror det er en annen årsak (siden jeg fant ut at de var varme ganske fort og fiksa det).

 

Er det SATA som blir så varm? PATA blir det ikke. Eller gjør du noe spesielt for at de blir då vsrme...?

 

Jeg har 6 SATA-disker i kabinettet mitt, og det er frisk varmeutvikling på dem, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Vil en Noctua NH-U12P CPU-kjøler passe i et P182 kabinett i forhold til høyde? Intel 775 socket.

 

Og hvilken PSU er å anbefale i forhold til at ledningene kan strekkes på baksiden og rundt slik at det ikke blir masse surr i kabinettet. Jeg ønsker en stillegående PSU med rundt 750W. Har en Corsair TX650W i den gamle PCen, men syns den ikke er så stille og Termaltake 750W ser ikke ut til å ha lange nok ledninger. Noen som har prøvd med Corsair 750W?

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Vil en Noctua NH-U12P CPU-kjøler passe i et P182 kabinett i forhold til høyde? Intel 775 socket.

 

Og hvilken PSU er å anbefale i forhold til at ledningene kan strekkes på baksiden og rundt slik at det ikke blir masse surr i kabinettet. Jeg ønsker en stillegående PSU med rundt 750W. Har en Corsair TX650W i den gamle PCen, men syns den ikke er så stille og Termaltake 750W ser ikke ut til å ha lange nok ledninger. Noen som har prøvd med Corsair 750W?

Jeg har forgjengern til U12P, nemlig U12F i kassa mi, som bare er 3mm lavere uten problem med plass (se bildet i posten over her et sted). Så det går antagelig helt fint.

 

Er ikke TX650 og TX750 samme greia mhp på kabler? Sikkert også litt mer varme og en kraftigere vifte fra TX750w.

 

Jeg kjøpte meg nettopp et Zalman 850w og det er musestille. Kablene går akkurat i P182, etter at jeg fjernet mellomveggen nede på grunn av lengden på PSU (Zalman sine PSU er lange på grunn av en del interne heatpipe-løsninger). Men som sagt, det er litt knot å få den inn.

 

Vet man kan få lengre kabelsett på PSU'er fra Mist, dette vil antagelig lette installasjonen betraktelig. Det du primært trenger litt lengde på er 24-pin kablen til hovedkortet, ATX 4/8 pin og en lang med en 2-3stk 4-pin drevkontakter. Resten trenger ikke være så langt (som sata og pci-e).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...