Gå til innhold

Hva syns du om S.T.A.L.K.E.R? LES FØRSTE POST


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et litt kjipt problem med spillet jeg har klart å ignorere til nå. Det dukker opp sånne striper rundt i mappet, eller "banen". Det har skjedd tildligere i noen spill, men ikke så ille. Noen som vet hva det kan være?

8296819[/snapback]

Jeg fikk også striper noen ganger, men det var bare etter at jeg patchet. Reinstallerte spillet, ingen striper. Patchen hjalp 0 på min maskin, så jeg kjører uten.

Lenke til kommentar
Er det flere enn meg som synes natten er veldig lys? Synes dagen er passe fin ang lysstyrke, men natta blir ikke mye mørkere hos meg.

Bør jeg inn å leke med instillinger, eller er det for at jeg kjører med Static Lightnig?

8296489[/snapback]

 

Hmm natta er bekmørk hos meg. Faktisk så mørkt at jeg velger å holde meg på en trygg plass til det blir lysere. Har Dynamic Lightning da, men vet ikke om det er årsaken?

Lenke til kommentar

Dette blir en lang post. Har lest alle sidene og plukket opp alle ubesvarte spørsmål. Du finner nok svaret på ditt spørsmål en plass i denne posten.

 

Til dere med Vista bug (spesiellt quicksave/load):

 

I root mappen der spillet er installert finner dere en fil som heter fsgame.ltx. Åpne denne. Øverst er det en path til en mappe. Her kommer problemet: siden STALKER har integrert støtte for Vista bruker den mappen Documents and Settings i stedet for Users (som kom i Vista) til å lagre settings, savegames, screenshots osv. Forandre pathen til å bruke Vistas standard; Users.

 

For å se FPS:

 

Åpne konsoll med knappen til venstre for 1-tallet. Skriv rs_stats on (for å få _ må du skrive ?). Helt øverst finner du FPSen din. For å ta av dette skriv rs_stats off i konsollen.

 

Spillet kjører på nesten ALLE PCer!

 

Hvis du han en møkk-gammel PC, kan nok den spille STALKER. Du må bare sette ned instillinger. Spillet støtter 100% DirectX 8, som er "urgammelt". Static Lightning er din venn.

 

Kjøretøy er fullt mulig!

 

Det eneste utviklerene har gjort slik at du ikke kan bruke kjøretøyene i spillet, er å låse dem fast og sette dem til "indestructable". Det er lett å låse opp, men det er ikke kommet noe mod for dette enda. En grunn til at utviklerene gjorde dette var fordi det ble for mye jobb med AI. Kort og godt: kjøretøy+AI=ikke sant.

 

Factions:

 

Det er tre faksjoner: Loner, Duty og Freedom. Du kan bli med i enten Duty eller Freedom og kjempe mot den andre faksjonen.

 

CTD loadlastsave bug:

 

Åpne user.ltx filen som du finner i \Documents and Settings\All Users\Documents\STALKER-SHOC\. Finn en linje som sier noe som "load_last_save *_quicksave". Slett denne linjen, og du slipper CTD: Dette må du gjøre hver gang du starter spillet.

 

Save-game converter:

 

Utviklerene jobber med en save-game converter som skal gjøre alle savegames kompatible med alle nye patcher.

 

Tidsfrist på sideoppdrag:

 

Alle sideoppdrag for en tidsfrist på 1 in-game dag, som betyr at du får unnagjort vel 10 quests hvis du går rett på sak. Dette kan forandres med mods.

 

Load - spawndeath (forutsaket av hunger?)

 

Ved versjon 1.0 fungerte * som en tidsforskyver. Tiden gikk veldig, veldig fort og hvis man lagret mens tiden gikk fort, kunne det skje at når man lastet spillet inn igjen, ville man dø av hunger mens spillet lastet.

 

Går tiden for fort?

 

I versjon 1.0 gikk det ann å spille tiden til å gå raskere ved å bruke * på numpad. \ på numpad gjør tiden normal. Dette ble fjernet ved 1.0001 patchen.

 

Hvor mange slutter er det?

 

7 vidt forskjellige slutter finnes der.

 

Kan jeg reparere tingene mine?

 

Nei. Jeg antar at utvklerene har kuttet en del ting (som survivablity delen av spillet (mat osv), søvn, kjøretøy, reparasjon), og "glemt" å fjerene bi-deler av disse funksjonene.

 

"Kill the stalker". Public execution?

 

Ja! Hvis du får et oppdrag om å drepe en Loner, og denne Loneren tilfeldigvis befinner seg rundt bålet med andre STALKERs, går det fint an å ta han av dage uten fiendlige reaksjoner.. De andre STALKERene vet jo at denne typen er en uærlig sjel! MEN! Denne Loneren -kan- ha "friends", som vil bli dine fiender, men da er det snakk om 2 ekstra hakk i bordet.

 

Hva er den BLÅ måleren?

 

Sanity! Ute i spillet vil du treffe på ting som påvirker din psyke. Går psyken din helt ned, vil du dø.

 

3. person:

 

I user.ltx (som du finner i \Documents and Settings\All Users\Documents\STALKER-SHOC\) legger du til følgende linjer:

 

bind kF1 cam_1

bind kF2 cam_2

 

F1 vil gi det vanlig FPS view, mens F2 gir deg 3. person (med en del ikke-farlige bugs).

 

Har du ikke "Kill Strelok"?

 

Da har du en spennende historie å nøste opp :thumbup:

 

Pipe lyd, stash, rikdom!!

 

Av og til når du looter en død person hører du en pipe lyd. Det betyr at PDAen din har blitt oppdatert med koordinatene til denne personens hemmelige, personlige stash. Det vises på kartet med blå ikoner, og holder du musen over ikonet får du en beskrivelse på hvor dette stashet befinner seg. Stash-hunting er sikkelig gøy, og innbringende!

 

Tåler folk for mye?

 

Nei! Forskjellen fra STALKER og andre FPS spill du har spillt, er at her går nesten alle rundt med skikkelig skuddsiker vest. Du må også huske på at det finnes mange typer ammunisjoner i spillet. Sniper ammo, BP ammo, AP ammo... Skal du raide en militær leir, er det kanskje lurt å bruke AP ammo, ikke sant?

STALKER har et av de mest omfattende "ballistics"-system sett i spill. Det innebærer at måten kuler og materieler blir behandlet på kommer mye nærmere virkeligheten enn i noe annet spill (OFP?).

Husk også å bruke busker! Det er fullt mulig å gjemme seg i busker. Det finnes egne variabler i AIens oppførsel som styrer hvordan de kan se deg gjennom busker o.l. Mange ganger har jeg lurt til meg banditter til en busk, ventet til jeg ser knappene i buksa på dem, for så å spraye godt gammelt bly inn i skrottene deres.

 

Rød tråd? Bare om du vil...

 

Hr. Jenssen sier noe om at spillet ikke er så åpent som man skulle tro. At det hele tiden føles ut som han følger en rød tråd. Hvis du føler det sånn har jeg et forslag til deg: Ta to dager fri! Ikke gjør ett eneste oppdrag. Gå å raid! Raid militær leiren i Corden på dagen, samle likene på en plass. Skill ut AKene fra pistolene, sorter dem på bakken. Søk gjennom leiren etter mat og mer ammunisjon. Finn så en boks til å holde dine ting (ting som ligger og slenger forsvinner ikke. Ikke i det hele tatt), plukk med deg alle AKene og PSmene og selg dem. På natten går du videre til en banditt leir. Snik deg innpå dem (se stealth mod lengre ned), og hør på dem når de spiller gitar. Snik deg opp stigen, mens du hører på musikken og de uanende vitsefortellerene og se på dem ovenfra. Så slakt dem. Etter noen dager med generellt mayhem slår du deg ned ved en alliert leir, varmer deg ved bålet og feirer dine triumfer. Så går du videre i historien.

 

 

Ytelse/grafikk

 

 

Lys natt?

 

Full Dynamic Lightning er løsningen her. Det finnes mange tweaks som kanskje kan fikse på det i Static Lightning, men det vet jeg ikke noe om.

 

Jeg har UTROLIG LAG!

 

Bring frem konsollen og skriv:

r2_gi off

Hvis du vil gå grundigere til verks kan du også skrive:

r2_allow_r1_lights off

 

Dette gir vel rundt 40-50 fps. Det finnes veldig mange tweaks til dette spillet, men fordi det er så sent på natten poster jeg ikke dem enda. Vi får se hva som skjer i morgen.

 

Grafikken SUGER!

 

Det har nok mye å gjøre med instillingene dine. Jeg vil tørre å gå så langt som å si at dette er det spillet med best lyssetting som enda har blitt sluppet. Det er så mange innstillinger du kan gjøre i user.ltx. Dette oppdatere jeg posten med senere. And also: X-Ray motoren kjører Radiosity og Global Illumination (som ikke engang Crysis har) og bare disse to tingene kan feie bort alle beskyldninger om at X-Ray moteren er utdatert.

 

Anti-aliasing:

 

Du kan ikke bruke vanlig AA med Dynamic Lightning pga HDR. Det finnes derimot en "fake" anti-aliasing for brukt i Dynamic Lightning. Bring frem konsollen og skriv:

 

r2_aa on

 

Dette aktiverer et "blur"-filter som fjerner aliasing. For å sette mengden blur:

 

r2_aa_kernel 0.1-07.

 

Denne formen for AA kan for føre til at omgivelsene blir litt for uklare for mange. Da går det fint ann å bruke spillets bloom for å dekke disse ugjevnhetene. Dette skal jeg dekke senere.

 

 

Mods:

 

Det finnes en del mods ute nå. Men dette skal jeg komme tilbake til ved en senere annledning (senga kaller). Men jeg skal nevne en mod, som jeg selv har laget, som gjør at man kan snike seg innpå folk om natten. Selv om det er jeg som har laget denne moden, må jeg bare si at jeg simpelten elsker den :tease:

 

S.H´s (stian.hoiland) Detection mod: http://board.oblivion-lost.de/showthread.php?t=8977

Lenke til kommentar

Kan jeg reparere tingene mine?

 

Nei. Jeg antar at utvklerene har kuttet en del ting (som survivablity delen av spillet (mat osv), søvn, kjøretøy, reparasjon), og "glemt" å fjerene bi-deler av disse funksjonene.

 

 

S.H´s (stian.hoiland) Detection mod: http://board.oblivion-lost.de/showthread.php?t=8977

8297383[/snapback]

 

Må må vitterlig spise mat innimellom. Men mulig det i utgangspunktet var ment å være omfattende enn å gå inn på inventory og gaffle innpå en loff....

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Stian: Konge post :) Bare en ting, den blå baren er viser hvor nedslitt armoren din er. Jeg har også postet fikset for save/loade problemet noen poster tidligere, om du vil ta det med i posten din.Kongespill! Var i X18 labben idag, creepy greier det der ass, skvatt litt et par ganger^^

Lenke til kommentar
Må kanskje knote litt rundt i instillingene da... For jeg vil også ha en mørk natt..

8297253[/snapback]

 

 

Håper det løser seg. For meg er den mørke natta en viktig del av stemningen i spillet. Av og til når jeg er ute på et oppdrag føler jeg litt angst hvis det begynner å bli for sent på kvelden, for jeg vil vekk derfra før det blir veldig mørkt. Ingenting er som å se lysende øyne og høre ville snerr av gale mutanter rundt deg mens det er bekmørkt.

Lenke til kommentar
X18 Laben:

 

 

Har henta de dokumentene nå, men jeg kommer meg pokker ikke ut av det stedet de er. Det er en masse sånn flammegreier som prøver og ta meg, og døren ut er stengt igjen. Help please! :)

 

8309077[/snapback]

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
du må skyte den greia som flyr rundt nedi der. den tåler vist en del skudd så bare å skyte
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Håper noen gidder å lese alt dette, beklager at jeg ikke har stednavn med(edit la til stedsnavn), glemt hva det heter

 

Jeg er litt irritert på en ting jeg ser på som en feil i spillet:

Når man går fra et område til et annet, så spawner alle som skal være å gå rundt i området rett framfor deg, å starter samtidig som deg. Det gjelder dyr, monstre, mutanter, osv. Altså av folk som bare er der å går, som ikke har noen faste plasser. Dette gjør det nærmest umulig for meg der jeg er nå: Har gjort meg til uvenner med Duty, å har i tillegg gjort meg til venner med Freedom. Så tingen er at jeg har utryddet den lille Duty-outposten(som er før man kommer til Bar). Greit, det var ikke så vanskelig, men når jeg går tilbake(til Bar altså), altså den veien jeg kom ifra, fra det ene til det andre området, så spawner det ca 6 duty soldater akkurat der jeg spawner. Det er soldater som skal gå rundt på området, skjønner ikke hvorfor de spawner på en plass alle sammen. Har hatt samme sjokkopplevelse flere ganger: Der jeg var å drepte en liten Merc-outpost for eksempel, når jeg gikk tilbake til det gamle området jeg var på var det ca 20 hunder/monstre/mutanter som stod i en klynge å ventet på meg, jeg skvatt så jævlig at jeg neten begynte å gråte.

 

Regner med dette er en bug, noen andre som har den (har ikke hatt den hele tiden, å får den ikke hele tiden heller, bare mellom pasasjer på enkelte områder). Noen måter å unngå denne buggen på/rette den opp. Spiller på ny-patchede versjonen.

 

Har prøvd å sette ned på vanskelighetsgraden, for å se om det forandret noe, uten hell.

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
X18 Laben:

 

 

Har henta de dokumentene nå, men jeg kommer meg pokker ikke ut av det stedet de er. Det er en masse sånn flammegreier som prøver og ta meg, og døren ut er stengt igjen. Help please! :)

 

8309077[/snapback]

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
du må skyte den greia som flyr rundt nedi der. den tåler vist en del skudd så bare å skyte

8309105[/snapback]

Ja jeg fikk det til rett etter at jeg posta her. :p

Kasta bare en granat.

 

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg joine DUTY? Får beskjed om at jeg må snakke med barkeeper'n, men han har ingenting å si.

 

Og hvor får jeg tak i en flashlight, eller nightvision googles? Er litt problematisk å finne streloks stash i og med at jeg nesten ikke ser fienden, og ender opp med å bli drept.

 

 

EDIT: Noen som vet hvordan jeg kan få mer fps? Begyner å bli lei av å få 4 fps hver gang jeg skal raide en bandit camp o.l.

Endret av Flexi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...