Gå til innhold

Multiplatform positivt eller negativt?


tidus2k4

Anbefalte innlegg

Spillutviklere ser om dagen ut til å trekke mer og mer mot å lage multiplatform spill. Grunnene til dette kan være mange, men hovedgrunnen er vel rett og slett at det er blitt veldig dyrt å lage spill, og at de vil få mest mulig tilbake for alle resurssene de putter i dem.

 

Grunnen til at jeg lager tråden er fordi jeg vil få igang en fredelig diskusjon om hvorvidt dette er en positiv trend eller ikke.

 

I det siste har vi sett spill som Devil May Cry 4, Virtua Fighter 5, Armored Core 4, Virtua Tennis 3, Saints Row, Assassins Creed osv gå for mutliplatform, noe som helt klart gjør mange flere glade enn om de hadde kommet på kun en konsoll.

 

Så jeg kommer opp med følgende positiver/negativer hittil og noen av dem er kun spekulasjon.

 

Positive sider:

 

- Flere får spilt spillene

- Selskapene tjener mer penger de kan benytte til å lage nye spill

 

 

Negative sider:

 

- Konsollene mister litt av sin esklusivitet

- Utviklerne bruker mindre tid på hver versjon enn de ville gjort på en alene?

 

 

 

Nå vet jeg ikke hvorvidt armored core er noe toppspill fra før da det ikke appelerer veldig til meg, men dette og virtua tennis er blant spillene som har fått litt lunkene tilbakemeldinger. Kan det ha noe å si at det er fordi de velger å gå multi i stedet for å finpusse en versjon ordentlig?

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel egentlig ikke positivt for den konsollen som ikke får fokuset under selve produseringen. Om de fokuserer kun på f.eks X360 og ikke PS3, og heller porter over til PS3 etter at de har laget spillet til X360, lærer de seg aldri noe om PS3 og ekslusive titler fra den utvikleren til PS3 blir lite eller ingen.

 

Derfor er det mer positivt at vær konsoll får en balanse av porter og ekslusive, for å sikre kvaliteten.

Lenke til kommentar

Multiplattform er absolutt en positiv ting. Kan jo hende noen har både 360 og Wii f.eks. Eller PS3 og Wii. Da er det jo bare kult om man kan ha mulighet til å eie f.eks. Final Fantasy XIII til begge konsollene. Følelsen kan kanskje bli helt annerledes når du spille Final Fantasy på Wii. Tenk hvordan det hadde vært å gjøre bevegelsene selv i FF.

 

Har mye mer, positivt, å si om multiplattform, men er litt opptatt nå, så har ikke tid til å sitte å skrive en lang remse med grunner :S

 

Håper noen kommer med flere grunner :) Både for og imot multiplattform! Bare ikke begynn med hardcore krangling :p

Lenke til kommentar
Spillutviklere ser om dagen ut til å trekke mer og mer mot å lage multiplatform spill. Grunnene til dette kan være mange, men hovedgrunnen er vel rett og slett at det er blitt veldig dyrt å lage spill, og at de vil få mest mulig tilbake for alle resurssene de putter i dem.

 

Grunnen til at jeg lager tråden er fordi jeg vil få igang en fredelig diskusjon om hvorvidt dette er en positiv trend eller ikke.

 

I det siste har vi sett spill som Devil May Cry 4, Virtua Fighter 5, Armored Core 4, Virtua Tennis 3, Saints Row, Assassins Creed osv gå for mutliplatform, noe som helt klart gjør mange flere glade enn om de hadde kommet på kun en konsoll.

 

Så jeg kommer opp med følgende positiver/negativer hittil og noen av dem er kun spekulasjon.

 

Positive sider:

 

- Flere får spilt spillene

- Selskapene tjener mer penger de kan benytte til å lage nye spill

 

 

Negative sider:

 

- Konsollene mister litt av sin esklusivitet

- Utviklerne bruker mindre tid på hver versjon enn de ville gjort på en alene?

 

 

 

Nå vet jeg ikke hvorvidt armored core er noe toppspill fra før da det ikke appelerer veldig til meg, men dette og virtua tennis er blant spillene som har fått litt lunkene tilbakemeldinger. Kan det ha noe å si at det er fordi de velger å gå multi i stedet for å finpusse en versjon ordentlig?

8212516[/snapback]

 

Litt OT først: Virtua Tennis har vel ikke fått så dårlige anmeldelser? Rundt 8.5 på Gamespot og Gametrailers betyr jo at spillet ikke nødvendigvis behøver å være så ille :)

 

Jeg ser ser det ikke som negativt at en konsoll mister eksklusivitet. Det er bare fanatiske fanboys som skriker høyt om denne eksklusiviteten. Også er det selvfølgelig selskapene bak de eksklusive tittlene som sikker rynker litt på nesa når et tidligere eksklusivt spill går multiplattform.

 

Hva som derimot er negativt er at multiplattformspill lider unna av å måtte legge seg på en minste fellesnevner når det gjelder ytelse. Ser vi på PS3 og 360 så har disse to konsollene sine styrker og svakheter rent ytelsesmessig, og et multiplattformspill blir nødt til å finne en felles plattform for begge konsollene. Dette vil gå utover sluttresultatet på begge plattformene.

Lenke til kommentar
Negativ side: Utviklerne får ikke utnyttet de unike mulighetene til hver konsoll. Spillene blir ofte basert på den konsollen med dårligst hardware. Den nødvendige finpussingen blir ofte borte.

8212610[/snapback]

 

Denne her følger eg heilt ut.

 

Dårlige porting har vi jo hatt siden tidens morgen. Men man må vel bare håper påat utviklerene lærer seg hver av platformene med tiden slik at vi unngår vesentlige forskjeller ved spillene.

Lenke til kommentar
Litt OT først: Virtua Tennis har vel ikke fått så dårlige anmeldelser? Rundt 8.5 på Gamespot og Gametrailers betyr jo at spillet ikke nødvendigvis behøver å være så ille smile.gif

 

Er absolutt enig i at spillet ikke har fått så dårlige anmeldelser, men dårligere enn forventet. Spillet er jo mer eller mindre Virtua Tennis World Tour for psp (som kom ut for 2 år siden) i oppblåst format. I stedet for å porte dette hit og dit, kunne de ha bygget det fult ut, med en del nye finesser.

Lenke til kommentar

Finnes vel ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet:

 

I utgangspunktet er det jo glimrende at et spill blir laget på multiplatform. Dette gjør at end-user slipper å betale i dyre dommer for 2 eller flere "like" konsoller jmf. Xbox360/PS3. Det negative er dog at utviklingstiden blir betraktelig kortet ned på hver versjon. Greit nok at mye kode resirkuleres, men mye må skrives om og man benytter trolig flere quickfixes.

 

At et utviklerteam får konsentrere seg om _en_ versjon/konsoll om gangen tror jeg er utelukkende positivt for spillets kvalitet. Mer skreddersydd konsollen/håndkontroller/features ved konsollen. Det blir å veie disse punktene opp mot hverandre.

 

Kvantitet vs. kvalitet

Lenke til kommentar

Det koster utviklere mer å utvikle for flere plattformer, men i samme slengen så får de også et større marked å selge produktet sitt på.

 

F.eks FF XIII vil være tjent med å ha potensielt 25 millioner kjøpere (hypotetisk tall som symboliserer total antall solge konsoller PS3 og X360) , enn 10 millioner (hypotetisk tall på antall PS3 konsoller solgt ved lansering av et FF XIII).

Utviklere vil nå selvsagt ha avkastning av sitt arbeide, og som med f.eks motoren som er utviklet av Square som er multiplattform, så vil arbeidet med å utvikle til flere plattformer samtidlig være enklere, og de får flere potensielle kunder.

Tipper flere og flere utviklere kommer til å utvikle eller kjøpe spillmotorer som er multiplattform.

 

Ja, det koster mer å utvikle til flere plattformer, men du får også et større marked pluss at man får garantert subsidier for å utvikle til de enkelte plattformene. MS vil f.eks spytte inn en del penger for å få f.eks FF på 360, og det samme gjør nok sikkert Sony.

 

 

Personlig ser jeg ikke noe negativt med flere multiplattform spill.

Endret av savitri
Lenke til kommentar

Multiplatform spill der et spill går fra bare PC til PC og konsoll er en uting spør du meg. For å ta et eksempel. Elder Scrolls 3: Morrowind var et fabelaktig rpg til PC. Bethesda hadde virkelig laget et av de beste rpg-ene til PC gjennom tidene. Alt var nærmest perfekt. Når de annonserte oppfølgeren Elderscrolls 4: Oblivion var selvfølgelig spenningen til å ta og føle på, og forventningene var skyhøye.

 

Men så skulle det selvfølgelig lanseres på Xbox 360 også. Menysystemet ble totalt forandret slik at det også passet konsoller (håndkontrollen). Det ble plutselig langt mer tungvindt å bla seg gjennom menyene. Kontrollsystemet ble tilpasset håndkontrollere og ble mindre presist enn det det var i Morrowind.

 

Jeg sier ikke at Oblivion er noe dårlig spill, har det til Xbox 360 og det er absolutt bra. Men jeg liker rett og slett ikke at menysystemer og bevegelse/kampsystem skal forenkles til å passe til håndkontrollere til konsoll. Jeg håper for all del ikke dette er en trend som kommer til å ramme strategispill også. Jeg liker strategispillene mine komplekse og ønsker å utnytte musen og tastaturet til det fulle. Om de tar fra meg denne muligheten, kun fordi konsollspillere også skal kunne spille det på sine enkle håndkontrollere, blir jeg veldig lei meg.

 

Og for ordens skyld har jeg både PC, Xbox 360, Nintendo 64, Playstation 1 og GameCube. Så jeg er ingen PC-fanboy eller noe. Setter bare pris på spill som er optimalisert til en platform. Multiplatform spill til Xbox 360 og PS3 er greit da de benytter veldig like håndkontrollere.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Av de argumentene som har blitt lagt frem her, vil jeg si at jeg foretrekker at spill blir eksklusive. Foretrekker et godt sluttprodukt, fremfor muligeten å kunne spille spillet på flere konsoller.

8212727[/snapback]

Hvorfor sa du dette i stad da?

Er det ikke bare positivt når et spill blir multiplattform?

8212521[/snapback]

Lenke til kommentar
Om det er positivt eller negativt kommer an på hvilken konsoll du har det. For de som har alle konsollene har det ingenting å si. For de som bare har en konsoll er det vel negativt at den mister en eksklusiv.

8212728[/snapback]

 

Ville det ikke være mer positivt at den med bare 1 konsoll får fler spill enn "miste" ekslusiver ? Man mister jo ingenting ved at spill går multiformat.

Lenke til kommentar
Armored: Tja, tenkte egentlig ikke så langt, at det blant annet gikk ut over kvaliteten...

8212802[/snapback]

Hvis kvaliteten blir så dårlig at det blir uspillbart, burde vel utvikleren av spillet gi opp å lage spill?

 

PS: Jeg heter Amored, btw. Du er ikke den første som skriver A[R]mored :!:

Endret av Amored
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...