Gå til innhold

hjelp til scanning av gamle papir bilder


Anbefalte innlegg

Hei. har dårlig peiling på scanning av papir bilder. scanneren sier at den har valgt beste kvalitet men bildefilene blir bare på ca 0,4MB. Hvilke instillinger bør brukes? hvor store og gode kan filene bli med en typisk "folke scanner" ;-)

 

Har også en del dias (sensia 100) som jeg lurer på å levere inn til fotobutikk. Noen som vet hvor store de bildefilene blir, og evt hvordan resultatet blir i forhold til vanlige digitalbilder?

 

 

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. har dårlig peiling på scanning av papir bilder. scanneren sier at den har valgt beste kvalitet men bildefilene blir bare på ca 0,4MB. Hvilke instillinger bør brukes?  hvor store og gode kan filene bli med en typisk "folke scanner" ;-) 
Prøv å sett opp DPI for å øke oppløsningen-
Har også en del dias (sensia 100) som jeg lurer på å levere inn til fotobutikk. Noen som vet hvor store de bildefilene blir, og evt hvordan resultatet blir i forhold til vanlige digitalbilder?

 

 

På forhånd takk...

8190596[/snapback]

Kan bare snakke for der jeg jobber. Vi scanner i enten 1 megapiksel (budget-varianten) eller 6 megapiksler (pro-varianten). Sistnevnte inkluderer også fargerestaurering, digital fjerning av støv og manuell rammekontroll (passer på at man ikke får store svarte kanter, eller mister mye av bildet). Bildekvaliteten blir god, men det avhenger selvsagt av utgangspunktet. Gamle dias med fargestikk blir på grunn av fargerestaureringen mye bedre, men fortsatt er mye informasjon forsvunnet med tiden. Gode dias (Kodachrome for eksempel) gir meget gode scans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...