Gå til innhold

Enoksen vurderer forbud mot glødepærer...


Anbefalte innlegg

Hva koster en god sparepære nå for tiden? En som ikke lyser mindre og mindre etter kun et par uker eller eksploderer? (<- 100% av mine erfaringer med sparepærer)

8226989[/snapback]

 

 

De ligger på rundt 80kr (Megaman) og varer ca 10000timer skal du ha Osram ect så må du plusse på 10kr til

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det er jo ikke interessant om de andre itngene endrer resultatet, om man måler tempraturen, åpener kjøleskapet og også åpner vinduet så er jo ikek resultatene noe spennende da endringen like gjerne kan være pga vinduet, derfor er det viktig å miinimere andre innvirkninger.

 

AtW

 

Nå må du gi deg,hvem snakker om å åpne vinduer her :cry::cry:

Jeg snakker om et lukket isolert rom men med naturlige energitap som du har i enhver moderne bolig at du så presterer å begynne å snakke om åpne vinduer er meg uforståelig :nei:

 

Kan forøvrig opplyse at rommet det her er snakk om er en kjellerbor der det meste er under jordnivå, veggene består av lecamur som har trevegg med 10 cm glava innenfor og rommet har ikke vindu, med andre ord et meget godt isolert rom .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Overvåk temperaturen i rommet over et par dager før du åpner døre på fryseskapet og overvåk temperaturen et par dager til slik at du vet forholdene før du tester.

8227037[/snapback]

 

tanken var at om jeg satser dette fryseskapet på denne testen, så skulle frysekapet stå avslått inne på dette rommet noen dager,med døren til skapet åpen, det er ingen annen vare der, så skulle jeg sette inn et termometer i rommet og et i fryseskapet avlese disse og så starte skapet og avlese temp over tid . :hmm:

Lenke til kommentar
Men det er jo ikke interessant om de andre itngene endrer resultatet, om man måler tempraturen, åpener kjøleskapet og også åpner vinduet så er jo ikek resultatene noe spennende da endringen like gjerne kan være pga vinduet, derfor er det viktig å miinimere andre innvirkninger.

 

AtW

 

Nå må du gi deg,hvem snakker om å åpne vinduer her :cry::cry:

Jeg snakker om et lukket isolert rom men med naturlige energitap som du har i enhver moderne bolig at du så presterer å begynne å snakke om åpne vinduer er meg uforståelig :nei:

 

Kan forøvrig opplyse at rommet det her er snakk om er en kjellerbor der det meste er under jordnivå, veggene består av lecamur som har trevegg med 10 cm glava innenfor og rommet har ikke vindu, med andre ord et meget godt isolert rom .

8227119[/snapback]

 

Som sagt, prøv å les innleggene mine. Det burde framgå klart og tydelig at det var et eksempel, poenget mitt er at for å få interessante resultater er det viktig å -minimalisere andre påvirkninger enn kjøleskapet - ihvertfall kartlegge hvor store disse andre påvirkningene er.

 

Ellers er det bra rommet er godt isolert, et lite godt isolert rom er velegnet til slikt. Det kan kanskje vurderes å ha med en vifte i rommet for å få uniform tempratur, da det tempraturen vil variere litt rundt omrking i rommet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tenk på det på denne måten: Når du åpner fryseskapet "kortslutter" du det. Straks du åpner boksen vil nok lufttemperaturen synke litt, siden den varme lufta på utsiden av skapet vil varme opp den inni; så om du skrudde fryseren av, og så åpnet blir det kaldere i rommet. Men siden du har åpnet fryseren er luften inni fryseren og utenpå fryseren i samme system, og du bruker nå fryserens X antall watt på å varme opp lufta i rommet. Fryseren flytter nå varme fra det samme systemet som den avgir varme til. Siden dette medfører energitap varmes rommet opp. Det blir varmere på baksiden av frysern enn kaldere inni.

 

Nok om det.

 

Er det bare jeg som reagerer på at glødelamper skal forbys? (Jeg antar som vanlig at dette er sensasjonspresse/misforståelse av media som vanlig men allikevel, bare tanken gjør meg sint) Trenger man virkelig å detaljregulere livene våre så til de grader? Hva med de som ikke liker fargen på det lyset sparepærene lager? Hva med halogenpærer? Det er sikkert mange situasjoner hvor det er umulig å erstatte en glødelampe med sparepære/lysrør. Alt i alt et meget lite gjennomtenkt forslag, særlig her i Norge, hvor man utrolig nok varmer opp husene sine, og elektrisiteten regner ned fra himmelen. Jeg er helt for bevisstgjøring og kampanjer for å være mer sparsommelig med ressurser og å spare miljøet, men skal man innskrenke folks rettigheter bør det virkelig ligge mer tankevirskomhet bak.

 

Skal man virkelig gjøre en innsats for miljøet må det mer drastiske tiltak til. Norge bør være et foregangsland for thoriumkraftverk. Råstoffet ligger allerede her, penger og kompetanse har vi nok av, eller råd til å importere. Vi snakker høyst antagelig om et nytt industrieventyr her, og det er alt for dumt å la sjangsen gå ifra oss på grunn av populisme og småsutring.

Lenke til kommentar
Som sagt så har jeg 6-7 år med vidregående utdanning og har nok peiling på dette, så nei takk jeg trenger ikke mere  :)

8226783[/snapback]

Joda, for du lurer fortsatt på:

Det jeg har lyst å prøve er å finne ut om tempraturen vil øke eller minke om jeg lar fryseren stå med døren åpen, fordi jeg mener virkningsgrad, varmetap osv spiller inn her .

8226783[/snapback]

Og det er ettopp pga. virkningsgrad at temperaturen i rommet vil øke.

 

Kjølesystemet flytter varmeenergi fra inni frysene til utenfor fryseren. Det vil si fra et sted i rommet til et annet sted i rommet. Totalt sett gir denne delen av prosessen ingen temperaturendring i rommet. Dette følger av energibevaringsloven og at det ikke er noen andre måter varmeenergien kan 'gjemme seg bort' på. (*)

 

Men for å utføre denne prosessen så bruker systemet energi. Denne energien avgis fra systemet også i form av varme. Så om kjøleanlegget trekker 100 watt (fiktivt tall) så gir dette 0,1kwH per time eller 360 joule per time energi i form av varme. (Om man så kjenner varmekapasiteten til rommet, så kan man basert på dette regne ut temperaturøkningen.)

 

 

(*) Dersom nedkjølingen hadde skjedd via en endoterm kjemisk reaksjon, så kunne man fått en netto senking av temperaturen, da energien ble bundt opp kjemisk. Men ingen slik reaksjon er relevant verken i forhold til lyspærer eller vanlige elektrisk drevne frysere eller kjøleskap.

Lenke til kommentar

Vi har faktisk lyspærebaserte oppvarmingskilder og her er hva Wikipedia har å si om det.

 

Radiative heaters contain a heating element that reaches a high temperature. The element is usually packaged inside a glass envelope resembling a light bulb and with a reflector to direct the energy output away from the body of the heater. The element emits infrared radiation that travels through air or space until it hits an absorbing surface, where it is partially converted to heat and partially reflected. This heat directly warms people and objects in the room, rather than warming the air. This style of heater is most useful in an area that is unable to be kept with minimal airflow. They are also ideal for basements and garages since they are good at spot heating. They are an excellent choice for task specific heating.

 

hmm ok disse ovnene er jo på 1500-2000w, hvor langt rekker infravarmen til en 60w lyspære?

8187361[/snapback]

 

Dette er IR-ovner det skrives om, ikke glødelamper!

8187669[/snapback]

Bare for å klargjøre det punktet hvis det var noen tvil:

Glødepærer omdanner elektrisk energi til elektromagnetisk energi. Den er derfor en transducer. Noget af den elektromagnetiske energi er synligt lys - ca. 3%. Resten er infrarød (IR) varmeenergi.
wikipedia

Så glødepærer fungerer også som små IR-ovner og varme dannes når IR-strålingen treffer fast stoff.

 

Enoksen har tydligvis sagt glødepærer, om han ikke mente alle typer, så burde han spesifisert det. Evt så mistenker jeg at han ikke vet hvordan halogenpærer fungerer.

Det står tradisjonelle glødepærer i de fleste avisene, men nå er det ikke sikkert alle journalistene vet forskjell heller.

Lenke til kommentar

Ontopic:

"Forbud mot glødepærer i Norge innen 2012 = Gode intensjoner (antar jeg)"

, dersom dette skulle lede til

"Forbud mot glødepærer i U-land innen 20xx = Skumle intensjoner (antar jeg)"

 

Ontopic/Offtopic? : )

 

Er det riktig å si at varme er molekyler i bevegelse? Mener å huske det var et begrep fra fysikken.

 

Det får meg alltid til å tenke når jeg kjører bil og stikker handa ut av vinduet. Dette er vel bare en "vifte-effekt" som fortere senker kroppstemperaturen (i handa) ned til utetemperaturen, mens blodgjennomstrømmning prøver å rette opp effekten. Hva skjer når du gjør dette og utetemperaturen er 45 grader celsius? Vil du fortsatt han en nedkjølingseffekt? Utsagnet stemmer bra med vakum og verdensrommet.

 

Er dessverre ikke helt inn i diskusjonen som ser ut til å ha tatt overhånd her, så hvorvidt det har relevans i en debatt jeg ikke har satt meg inn i ..

Lenke til kommentar
tanken var at om jeg satser dette fryseskapet på denne testen, så skulle frysekapet stå avslått inne på dette rommet noen dager,med døren til skapet åpen, det er ingen annen vare der, så skulle jeg sette inn et termometer i rommet og et i fryseskapet avlese disse og så starte skapet og avlese temp over tid . :hmm:

8227144[/snapback]

Selv om det sikkert er et spennende eksperiment, så vil jeg nesten fraråde det: Det kan vel i verste fall begynne å brenne hvis du overlaster motoren?

 

Dessuten er resultatet omtrent gitt på forhånd, så det blir en del tusen kroner wasted. :ph34r:

 

I tillegg må jeg bare slenge på at å bruke kulde og varme som to separate energiformer er ikke forenklende i det hele tatt, men tvert i mot kompliserer det hele fremstillingen. Så selv om man bruker hverdagstale, så er det slett ikke lettere å forstå hva som foregår om man snakker om kulde og varme som to ulike ting. Jeg tror det er mye lettere å forstå også for hvermannsen hvis man snakker om varme/energi og fravær av varme/energi. Beklager at jeg ikke klarte å holde meg til sparepære-spørsmål. :blush:

 

Forøvrig har jeg mer troen på LED-"pærer" enn disse rare rør-aktige sparepærene man får pr idag.

Lenke til kommentar
I tillegg må jeg bare slenge på at å bruke kulde og varme som to separate energiformer er ikke forenklende i det hele tatt, men tvert i mot kompliserer det hele fremstillingen. Så selv om man bruker hverdagstale, så er det slett ikke lettere å forstå hva som foregår om man snakker om kulde og varme som to ulike ting. Jeg tror det er mye lettere å forstå også for hvermannsen hvis man snakker om varme/energi og fravær av varme/energi. Beklager at jeg ikke klarte å holde meg til sparepære-spørsmål.

 

Her har jeg motsatt erfaring fra diskusjoner,nemmelig at flertallet faller fra når en begynner å bruke "fremmedord" istedenfor folkelige utrykk og man sitter igjen med kunn spesielt intriserte,om det er ønskelig med debatten er det jo greit,men om en skal ha med de som ikke har intresse av disse begrepene så er det en hemsko.

Jeg er ikke uenig med din fremstilling da den er korrekt innenfor fysikken,men som sagt har jeg her holdt meg til folkelige begrep selv om ikke det godtas av alle.

Formålet her var vel heller ikke å presisere vitenskapelig hva slags prosesser som settes i gang,men det enkle spørsmålet om temp ville falle, øke eller være konstant i et rom med en fryser som står og går med åpen dør.

Jeg er ikke sikke at det er gitt at temp øker,selv om jeg kan regne det ut med fysikkens lover, om jeg så tar feil,vel så tar jeg feil,værre er ikke det :)

 

Men så var det lyspæra da :)

Lenke til kommentar
Det får meg alltid til å tenke når jeg kjører bil og stikker handa ut av vinduet. Dette er vel bare en "vifte-effekt" som fortere senker kroppstemperaturen (i handa) ned til utetemperaturen, mens blodgjennomstrømmning prøver å rette opp effekten. Hva skjer når du gjør dette og utetemperaturen er 45 grader celsius? Vil du fortsatt han en nedkjølingseffekt?

8227459[/snapback]

Nei, det vil ha en oppvarmingseffekt.

 

Man kan si at vind har bedre varmeledende egenskaper enn stillestående luft. Så om vinden er varmere enn det den blåser på, så vil den øke temperaturen på det fortere enn stillestående luft med samme temperatur.

 

Off topic warning: Det påfølgende er en digresjon fra fysikkens verden og har ikke noe med lyspærer å gjøre.

 

Man har forøvrig en annen effekt også, og det er varmen som oppstår på grunn av friksjon. Som får meteoritter til å brenne i atmosfæren, til tross for at atmosfærens temperatur ikke er høy nok.

 

Så om man skal for eksempel kjøle ned en flaske ved å blåse kald luft på den, så er det en optimal vindhastighet (avhengig av flaskens form og overflate) som har best kjølende effekt. Øker vinden utover det så vil friksjonsvarmen motvirke den kjølende egenskapen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikke at det er gitt at temp øker,selv om jeg kan regne det ut med fysikkens lover, om jeg så tar feil,vel så tar jeg feil,værre er ikke det  :)

 

Men så var det lyspæra da  :)

8227563[/snapback]

 

Eneste muligheten (dvs eneste som er halveis sannsynlig) for at tempraturen ikke øker er dårlig plassert termometer, eller at det lekker ut mer varme av rommet enn kjøleskapet tilfører. Om det siste er tilfellet vil isåfall bare tempraturen synke saktere enn vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

La nå mannen prøve.

Teori satt ut i praktiske eksperiment er svært så lærerikt forutsatt gjort riktig.

 

Led teknologien er kommet langt og jeg fikk forige helg tatt en titt på philips 12V ledpære med reflektor beregnet for downlightarmaturer.

De eneste forskjellene på denne og en standar 35W 12V aluteckpære er spredningen og effektforbruket.

Den hadde i tillegg samme fargespekter som halogenpæra og var dimmbar.

Lenke til kommentar
Men så var det lyspæra da  :)

8227563[/snapback]

Dette er forklart mange ganger nå:

 

All energien som avgis av lyspæra, avgis til omgivelsene, det vil si rommet der lyspæra henger.

 

Noe av denne energien vil forsvinne ut av vinduer i form av lys. Det som ikke forsvinner i form av lys blir værende i rommet i andre energiformer. Og siden et normalt rom ikke har andre måter å omgjøre elektromagnetisk energi til enn til varme, så vil lyspæra varme opp rommet med all denne energien.

 

Det vil si at i ethvert rom med termostatstyr elektrisk oppvarming vil det så lenge varmeovenen står på ikke være energisløsing å bruke vanlige lyspærer i stedet for sparepærer.

 

Så langt er produksjon av lyspærene holdt utenfor. Om man tar hensyn til produksjon, og det for eksempel er mer energikrevende å lage sparepærer med til sammen like lang levetid som vanlige lyspærer, så ville det være netto energisløsing å bruke sparepærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...