Gå til innhold

Enoksen vurderer forbud mot glødepærer...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg stiller meg negativ til dimmbare lysrør fordi fargen på lyset blir grå når røret dimmes desværre.

Om ingenting er gjort med dette problemet blir dette en stor flopp.

8242810[/snapback]

 

I tilegg kan det vel bare dimmes ned en viss mengde, de laveste lysnivåene oppnår man ikke, slik som md glødelamper. (ihvertfall sist jeg prøvde)

 

AtW

Lenke til kommentar
Glødelamper har et mer behaglig lys

8241503[/snapback]

Kan det tenkes at du bare har prøvd de billige sparepærene som ikke har fullspekterlys?

Biolys f.eks. har solas fargespekter:

http://www.helse-pharma.no/default3.aspx

8242887[/snapback]

 

Imgen sparepærer har fullspekter, ihvertfall ikke som jeg vet om. De har topper på frekvenser med jevne mellomrom (bare se på bilder av spekteret til sparepærer), noe som skiller seg disktinkt fra solas flate "støyaktige" sammensetning av frekvenser. Nå er ikke dette i seg selv nødvendigvis noe problem, det kan være fint lys allikevel, men det er et annerledes lys med sparepærer, som endrer seg på en annen måte en glødelamper når det dimmes. Dette annerledese lyse er mer behaglig (ei heller glødelamper har samme frekvenssammensetning som sollys)

 

AtW

Lenke til kommentar
imgen sparepærer har fullspekter, ihvertfall ikke som jeg vet om. De har topper på frekvenser med jevne mellomrom (bare se på bilder av spekteret til sparepærer), noe som skiller seg disktinkt fra solas flate "støyaktige" sammensetning av frekvenser. Nå er ikke dette i seg selv nødvendigvis noe problem, det kan være fint lys allikevel, men det er et annerledes lys med sparepærer, som endrer seg på en annen måte en glødelamper når det dimmes. Dette annerledese lyse er mer behaglig (ei heller glødelamper har samme frekvenssammensetning som sollys)

8243007[/snapback]

Dette står i Biolys-annonsen:

Vanlige lamper svinger med 50 Hz det oppfatter ikke øynene våre, men hjernen og vi blir trøtte. Biolys flimrer ikke da det har en egen innebygd elektronikk.
Så den innebygde elektronikken har tydeligvis overgått støy-problemet du nevner. Endret av Tokse
Lenke til kommentar
imgen sparepærer har fullspekter, ihvertfall ikke som jeg vet om. De har topper på frekvenser med jevne mellomrom (bare se på bilder av spekteret til sparepærer), noe som skiller seg disktinkt fra solas flate "støyaktige" sammensetning av frekvenser. Nå er ikke dette i seg selv nødvendigvis noe problem, det kan være fint lys allikevel, men det er et annerledes lys med sparepærer, som endrer seg på en annen måte en glødelamper når det dimmes. Dette annerledese lyse er mer behaglig (ei heller glødelamper har samme frekvenssammensetning som sollys)

8243007[/snapback]

Dette står i Biolys-annonsen:

Vanlige lamper svinger med 50 Hz det oppfatter ikke øynene våre, men hjernen og vi blir trøtte. Biolys flimrer ikke da det har en egen innebygd elektronikk.
Så den innebygde elektronikken har tydeligvis overgått støy-problemet du nevner.

8243046[/snapback]

 

Vanlig lysstoff-rør flimrer og er ekle ja, man merker ikek det samme med glødelamper (dvs jeg personlig lar meg ikke forstyrre av det som jeg gjør med lysstoff på 50 Hz), det jeg mente med "støyaktig" er at sola ha nesten like mye lys på alle synlige frekvenser, en slags lys-ekvivalent til hvit støy, dermed brukte jeg ordet "støyaktig" om sollys sin frekvenssammensetning.

 

Gravde opp et bilde av spekterene nå:

 

Hmm, av en underlig grunn ble bildet invertert, noen som har noen ide hvorfor? Man kan ihvertfall lese av bølgelengdene, standard omvendt ROGBIF-fordeling :) Dvs lilla mot venstre, rød mot høyre.

 

AtW

post-11439-1174933459_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Mer om glødepærer:

 

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=6252

 

General Electric Moves to Bring High-Efficiency Incandescents to Market

 

"The high efficiency incandescent (HEI) bulbs would replace current household incandescents ranging from 40 to 100 watts. The initial HEIs are expected to be at least two times as energy efficient as traditional incandescents. As the technology progresses, GE is targeting four times great efficiency which would make it comparable to fluorescents."

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen skal jo heller ikke si at LED-lyspærene ikke har kommet(i forbindelse med båter her):

nettavisen, 20.02.2007:

LED-lamper har vært på markedet en stund. Lysdioder gir like mye lys som en glødelampe, men trekker bare 10% så mye strøm, og har mye lengre levetid.

 

I mange nye båter er de gjerrige lampene blitt standard, både som downlights og i lanterner.

 

Nå er det kommet LED-pærer med tradisjonelle sokler på markedet, slik at du kan få flere timer ut av batteriet uten å måtte skifte lamper.

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
Ingen skal jo heller ikke si at LED-lyspærene ikke har kommet:

nettavisen, 20.02.2007:

LED-lamper har vært på markedet en stund. Lysdioder gir like mye lys som en glødelampe, men trekker bare 10% så mye strøm, og har mye lengre levetid.

Nå er det kommet LED-pærer med tradisjonelle sokler på markedet, slik at du kan få flere timer ut av batteriet uten å måtte skifte lamper.

8243609[/snapback]

Gulle godt. Skal sannelig prøve en sånn når jeg ser den i butikken.

 

Samtidig må jeg si at lyset fra vanlige lyspærer er veldig behagelig, nesten som en bitte liten sol, mens alminnelig LED er altfor "skarp" i lyset. Håper de har ordnet dette i LED-lys"pæren".

Lenke til kommentar
Dette står i Biolys-annonsen:
Vanlige lamper svinger med 50 Hz det oppfatter ikke øynene våre, men hjernen og vi blir trøtte. Biolys flimrer ikke da det har en egen innebygd elektronikk.
Så den innebygde elektronikken har tydeligvis overgått støy-problemet du nevner.

8243046[/snapback]

 

Jeg trodde at glødelamper var for analog til at svigningene skal kunne merkes av hjernen iom at siden det tar tid både å få woltframtråden til å begynne å gløde og til å slukkes, en naturlig forsinkelse ... ?

Lenke til kommentar
Jeg trodde at glødelamper var for analog til at svigningene skal kunne merkes av hjernen iom at siden det tar tid både å få woltframtråden til å begynne å gløde og til å slukkes, en naturlig forsinkelse  ... ?

8243737[/snapback]

Jeg har aldri merket noe til flimmer fra vanlige pærer ihvertfall..

Lysrør derimot, det kan være virkelig slitsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...