Gå til innhold

[Gåte] Det å hente sokker i et mørkt rom


Anonym2007

Anbefalte innlegg

Svart er ikke en farge siden den ikke trenger lys av noen farge for å synes; det er bare å stille seg i et mørkt rom, f.eks det du nettopp hentet sokker fra, og se. Det er helt svart selv om det ikke er lys der.

 

Hvitt derimot synes ikke hvis det ikke er hvitt lys tilstede. Hvis du lyser på en hvit overflate med f.eks et blått lys, blir den ikke hvit, som den egentlig skal være. Hvit er en kombinasjon av alle fargene, som orange er en kombinasjon av rød og gul kanskje. Hvis så, må man vel konkludere med at hvit er en farge, og derfor må du trekke minst 2, eller opp til 52 sokker for å få to av samme farge siden svart ikke teller.

 

Eventuelt kan du bli nødt til å trekke alle 100, gå ut, finne to andre som ikke er svarte eller hvite, og trekke dem, om vi sier at hvit ikke er en farge.

 

Sikker på det?

Jeg vil si at hvit ikke er en farge og sort er alle fargene...

Det er derfor f.eks sort blir så varmt grunnet den tar til seg alle farger.

 

Hvit blir den fargen den blir tillsatt. derfor hvit ingen farge?

ikke sikker i min sak men det høres mest logisk ut for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svart er ikke en farge siden den ikke trenger lys av noen farge for å synes; det er bare å stille seg i et mørkt rom, f.eks det du nettopp hentet sokker fra, og se. Det er helt svart selv om det ikke er lys der.

 

Hvitt derimot synes ikke hvis det ikke er hvitt lys tilstede. Hvis du lyser på en hvit overflate med f.eks et blått lys, blir den ikke hvit, som den egentlig skal være. Hvit er en kombinasjon av alle fargene, som orange er en kombinasjon av rød og gul kanskje. Hvis så, må man vel konkludere med at hvit er en farge, og derfor må du trekke minst 2, eller opp til 52 sokker for å få to av samme farge siden svart ikke teller.

 

Eventuelt kan du bli nødt til å trekke alle 100, gå ut, finne to andre som ikke er svarte eller hvite, og trekke dem, om vi sier at hvit ikke er en farge.

 

Sikker på det?

Jeg vil si at hvit ikke er en farge og sort er alle fargene...

Det er derfor f.eks sort blir så varmt grunnet den tar til seg alle farger.

 

Hvit blir den fargen den blir tillsatt. derfor hvit ingen farge?

ikke sikker i min sak men det høres mest logisk ut for meg.

 

Makan til kverulanter :p

Lenke til kommentar

Egentlig burde det være helt enkelt, og antall sokker totalt er ikke relevante i det hele tatt. Vi har to farger, sort og hvit. Tar man en hvit og en sort sokk må den neste være enten hvit eller sort, og danner derfor et part. Den tredje sokken kan ikke være rød, blå, grønn, stripete eller noe sånt. Verre er det ikke. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Svart er ikke en farge siden den ikke trenger lys av noen farge for å synes; det er bare å stille seg i et mørkt rom, f.eks det du nettopp hentet sokker fra, og se. Det er helt svart selv om det ikke er lys der.

 

Hvitt derimot synes ikke hvis det ikke er hvitt lys tilstede. Hvis du lyser på en hvit overflate med f.eks et blått lys, blir den ikke hvit, som den egentlig skal være. Hvit er en kombinasjon av alle fargene, som orange er en kombinasjon av rød og gul kanskje. Hvis så, må man vel konkludere med at hvit er en farge, og derfor må du trekke minst 2, eller opp til 52 sokker for å få to av samme farge siden svart ikke teller.

 

Eventuelt kan du bli nødt til å trekke alle 100, gå ut, finne to andre som ikke er svarte eller hvite, og trekke dem, om vi sier at hvit ikke er en farge.

 

Sikker på det?

Jeg vil si at hvit ikke er en farge og sort er alle fargene...

Det er derfor f.eks sort blir så varmt grunnet den tar til seg alle farger.

 

Hvit blir den fargen den blir tillsatt. derfor hvit ingen farge?

ikke sikker i min sak men det høres mest logisk ut for meg.

 

Men, uten lys ser man ingen ting, altså sort.

Ikke lys = "blind" = sort.

Sort = ikke lys

Lys = alle farger

Ikke lys = ingen farger = sort.

 

Lys = Farger

Lys = hvitt

Hvitt = farger

Eller noe ..

 

 

Alikevel må jeg inrømme at jeg tenkte først 51 (ikke 52), men det gir ikke mening, for selv om jeg hadde tatt 50 hvite sokker(som ikke er et par :p) hadde jeg bare hatt 1 sokk.

Da jeg leste at svaret var 3 tenke jeg "HÆÆ?!" men så gikk det opp for meg.

Endret av Wuvahef
Lenke til kommentar

dette er grunnleggende fargeteori:

i den additive modellen, som blander fargene i det synlige lyset blir alle fargene på en gang- hvit. dette kan best forstås med å se nærmere på skjermen du glor på nå. en skjerm blander fargene rød, blå og grønn. når alle disse fargene blyser samtidig ser skjermen hvit ut. lyser du på en (hvit)sokk med en rød og en grønn lampe samtidig, ser den gul ut.

 

i den subtrakive moldellen blir alle fargene med en gang, sort(eller nær sort) dette er fargeblandingene som du lærte da du lekte med maling i barnehagen. blå og gul blir grønn....osv

 

edit.leif

Endret av Parabellum
Lenke til kommentar

Jeg mener at å kunne riktig på denne gåten børe være et kriterium for å få stemmerett og førerkort. Hvis man er så jævla dum som enkelte i denne tråden tydeligvis er, så bør man holde seg til svært enkle arbeidsoppgaver.

 

Både morsomt og litt skremmende å lese igjennom.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Hvordan er det mulig å lese oppgaven feil? Du har to farger. Tar du to sokker kan de være samme farge, og dermed trenger du ikke flere. Men for å være helt sikker trenger du tre. Da kan du ha minst to hvite og en sort (oppgave løst) eller to sorte og en hvit (oppgave løst) .Du kan ikke ta en hvit, en sort og en av en tredje farge.

Fordi man kan trekke 50 sorte sokker på rad, men når det bare er 50 sorte MÅ den 51. være hvit.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...