Gå til innhold

Amiga-kjøper prøver å lure meg? Samt Commodore PC


Anbefalte innlegg

kjære selger og kjøper, jeg stoler like mye på dere som naboen min.

hvem som blir lurt vet ingen akkurat nå, å angripe folk på et forum er helt idiotisk, han har sikkert sine grunner.

skal formulere spørsmålet her.

selger solgte til kjøper, kjøper klager, de finner på en løsning

(så langt så bra), men selger lurte på om han blir lurt, altså hvorfor skal han

lure på sånt? etter min mening burde selger vite det selv, om han har lurt kjøper eller ikke. jeg syns han burde se på den varen han solgte, kanskje andre grunner spiller inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje han prøver å legge inn windows programmer på HD'n og det er derfor ingenting funker lengre?

8133303[/snapback]

:!: der ligger nok problemet ja, haha! :!:

8133333[/snapback]

 

uten å ha lest alle postene så slo det meg at kjøper kan finne på å ta en switcharo, dvs at han har en gammel 1200 liggende selv som er kaputt og så å prøver han å få selger til å tro at det er den han kjøpte som er kaputt.

 

så når han da sender den tilbake så får kjøperen en ødelagt en istede for den som han sende avgårde.

8134093[/snapback]

Ja ett av 2 tror jeg også.. Kan mest sansynlig godt være som spirre sier. Men det lukter uansett skikkelig "svidd" av det som kjøper kommer med.

Betal foralldel ikke kjøper noe.

Har du hørt noe mere fra kjøper om tilbudet ditt å kom å sjekke opp maskina?

 

Uansett, lykke til mvh kenbjork

Lenke til kommentar
kjære selger og kjøper, jeg stoler like mye på dere som naboen min.

hvem som blir lurt vet ingen akkurat nå, å angripe folk på et forum er helt idiotisk, han har sikkert sine grunner.

skal formulere spørsmålet her.

selger solgte til kjøper, kjøper klager, de finner på en løsning

(så langt så bra), men selger lurte på om han blir lurt, altså hvorfor skal han

lure på sånt? etter min mening burde selger vite det selv, om han har lurt kjøper eller ikke. jeg syns han burde se på den varen han solgte, kanskje andre grunner spiller inn.

8134130[/snapback]

 

Jeg lurer ikke på om jeg blir lurt. Jeg vet derimot ikke om kjøper prøver å lure meg eller om han bare er uvitende om hvordan saker som dette fungerer. Jeg valgte å sette spørsmålstegn i emnetittel fordi jeg ikke liker å konkludere med påstander uten bevis. Jeg har heller ikke gått ut med navn eller andre kjennetegn på vedkommende. At andre her på forumet har lagt ut annonsen fra QXL og kommentert denne personen kan nesten ikke jeg lastes for.

 

Men, du må naturligvis tolke ting som du vil. Det jeg var opptatt av var å vite hva mine rettigheter var, og forslag til løsninger. Dette har jeg fått i massevis, og er som vanlig meget fornøyd med responsen på dette forumet.

 

På bakgrunn av dette har kjøper fått et tilbud, altså at jeg stikker innom han og sjekker maskinen. Om jeg får noe svar på dette tilbudet gjenstår å se. :)

Lenke til kommentar

sånn som det høres ut for meg, er dette en fyr som går aktivt ut for å lure folk. ivertfall vis det er samme mann i de forskjellige situasjonene som har blitt skrevet om her. hra hørt om slike saker utallige ganger før. den er også klassisk den med at personen skal "melde deg til politiet". hallo? det er jo tilslutt han som må betale bot pga. forsøk på svindel ^^ (veit ikke om det er en lov om dette da, men bare ett eksempel).

 

så det jeg prøver å komme fram til, og som er blitt sagt utallige ganger i dette emnet er; stå på trådstarter! ikke la deg lure ;)

 

btw, 57 personer som leste her nå, klokka 8 på mårran!

 

EDIT:

 

kjære selger og kjøper, jeg stoler like mye på dere som naboen min.

hvem som blir lurt vet ingen akkurat nå, å angripe folk på et forum er helt idiotisk, han har sikkert sine grunner.

skal formulere spørsmålet her.

selger solgte til kjøper, kjøper klager, de finner på en løsning

(så langt så bra), men selger lurte på om han blir lurt, altså hvorfor skal han

lure på sånt? etter min mening burde selger vite det selv, om han har lurt kjøper eller ikke. jeg syns han burde se på den varen han solgte, kanskje andre grunner spiller inn.

 

tja, jeg synes nå mest trådstarter prøver å få hjelp. kan tenke meg slike saker er ganske fortvilende, og jeg hadde gjort akkurat det samme hadde jeg vert i samme situasjon.

Endret av fredblic
Lenke til kommentar

Jeg ville oversett mannen til den grad det går ant. Slik som jeg ser det, har du all rett på din side, du har demonstrert maskinen og vist han at alt er i orden, når kjøper da presterer å klage på produktet etter at han har kommet hjem, er for dårlig.

 

Du har vitner på at maskninen fungerte 100% når han fikk den, og la oss tenke at dette gikk til retten, saken ville bli avvist med en gang pga mangel på bevis fra kjøperens side (en person mot tre?).

 

Mitt tips er å unngå noen som helst kontakt som kan bli brukt mot deg, ikke svar på SMS/E-mail eller annet. Han har gjort kjøpet, og du har loven på din side.

 

Jeg skriver kanskje litt feil jeg også, men jeg synes det er litt ekstremt med så mye skrivefeiler hos en 33 år gammel mann.

Lenke til kommentar

heh , i emnetittel står det, Kjøper prøver å lure meg?, trodde du mente å spørre oss siden du satte på et spørsmåltegn, du kunne jo ha editert det der.

bra at du har fått responsen du trengte,

mente ikke deg med fordømmelse,

beklager. :)

tolkningen peker ikke deg, men alle som kjøper og selger.

i de fleste tilfelle svindler selger, så muligheter er der.

håper du har forståelse for at jeg ikke stoler på noen (veit at jeg er sjuk :p).

men jeg hjelper deg vis jeg kan :)

luck with you.

Lenke til kommentar

Har vært utsatt for liknende tilfeller selv på QXL. Forskjellen var at jeg var kjøper og selger prøvde å lure meg :)

 

Den beste måten å ordne opp i dette på er at kjøper i dette tilfellet skriver en klage til QXL. På den måten kommer det et mellomledd inn som skal stå som en nøytral part og eventuelt komme med råd i saken.

 

Fordelen med dette blir for deg da at om kjøper gir deg en negativ karakter og QXL gir deg favør i saken så sletter de den asap uten noen problemer. Kjøper vil da få en smekk på pungen.

 

Har selv fått folk utestengt for villedende salg, dvs varer som ikke sto i stil til beskrivelsen etc.

 

Om kjøper i tillegg ikke lar deg komme på besøk for å teste maskinen (ta med en "stor" venn for guds skyld). Så hadde jeg glemt hele saken, men rapporter den til QXL. Da har du ditt på det rene.

Lenke til kommentar
heh , i emnetittel står det, Kjøper prøver å lure meg?, trodde du mente å spørre oss siden du satte på et spørsmåltegn, du kunne jo ha editert det der.

bra at du har fått responsen du trengte,

mente ikke deg med fordømmelse,

beklager. :)

tolkningen peker ikke deg, men alle som kjøper og selger.

i de fleste tilfelle svindler selger, så muligheter er der.

håper du har forståelse for at jeg ikke stoler på noen (veit at jeg er sjuk :p).

men jeg hjelper deg vis jeg kan :)

luck with you.

8134245[/snapback]

 

Jeg forstår hva du mente. Ikke noe stress det. :)

 

Slik jeg ser det var den største feilen jeg begikk at jeg ikke laget en kontrakt. Det irriterer meg litt nå. Men, jeg tar ikke noe mer kontakt med han, med mindre han slår til på tilbudet mitt, noe jeg tviler sterkt på at han gjør.

 

amiganostalgia: Med så vakkert nick og alt hadde du fortjent denne mye mer enn vedkommende som kjøpte den. :)

Lenke til kommentar

Sitter og venter på noen amiga kaffi kopper bl.a. som jeg tenker bør være kommet fra england nå. Etter å ha lest igjennom hvert innlegg ser jeg at en eller flere person har den oppfatning at man ikke får kjøpt "nye" amigaer i dag.

 

Man får kjøpt amigaer som er så godt som nye, dvs totalt ubrukt.

Ta en titt på http://shop.amigakit.com/

En amiga 1200 classic uten noe ekstra + frakt, 1500 kroner rundt regnet.

 

Stå på ditt Snarph!

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Da jeg solgte den gamle laptopen min var det noen lignende som trådstarter nevnte i den første posten at kjøperen var mest interesert i å komme seg ut døren med varen i mitt tilfellet med laptopen, det fikk han ikke lov av meg før han testet laptopen og jeg skrev en kontrakt med han.

Lenke til kommentar
amiganostalgia: Med så vakkert nick og alt hadde du fortjent denne mye mer enn vedkommende som kjøpte den. :)

8134456[/snapback]

 

 

Vel la oss tygge litt på det du sier her.

 

Det har jeg gjort og jeg har gjort meg opp et par tanker.

 

Jeg har jo prata med deg på telefon når du sleit med amigaen og jeg syntes jo absolutt du var en hyggelig kar.

 

Men la oss se hvordan jeg opplevde hele denne happeningen:

 

En dag dukket det opp en ny kar på #amigano på EFnet.

Han kalte seg Dekar. (Jeg er rimelig sikker på at dette er Snarph)

 

Han ville gjerne ha en Amiga. Han var veldig kresen og ville ikke ha en som hadde denne alders-gulningen av plastikken osv. Så han kjøpte en fra Sverige, tror jeg det var, som var hvit og fin.

 

Han var veldig pågående og ville kjøpe nærsagt alt mulig. Jeg begynte å lure på om dette var en virkelig HARDCORE AMIGA BRUKER. (kommer tilbake til dette senere.)

Alt fra scandoublere til akselleratorer til Gud vet hva, han ville kjøpe det. Større powersupply fra A500. Alltid stress, vil ha slik, noen som har dette? Noen som har noe annet? Noen som kan hjelpe meg med ditten og datten? Og noe annet også?

 

Så fikk han kjøpt seg denne Microvitec skjermen da. Og A500 powersupplyet fra AmiX/Amidelf (@EFnet).

Når svenske-maskina dukka opp så funka ikke denne, men det var jo bare IDE-kabelen og litt sånn. Og dette snakka vi om på telefonen, fyren virka jo hyggelig nok han og når det gjelder Amiga så hjelper jeg nå gjerne til hvis jeg kan.

 

Men så, plutselig - bare en uke senere, så bare slutta han å være på kanalen på irc, og slengte ut Amiga'en på QXL.

 

Det kunne jo virke som at han hadde mistet interessen totalt?

 

Kanskje var aldri interessen tilstede, han ville bare "være kar" og ha "det kule utstyret" og få "streetcredz" for det?

Det var hvertfall ikke noe Hardcore Amiga'ner vi snakker om, for det tok han jo bare ei uke å gå lei..

 

Ikke vet jeg. Men jeg ble veldig skuffa over hvordan dette gikk. For her har karen masa seg til å kjøpe utstyr som er vanskelig å oppdrive, som folk har hatt liggende osv, og så bare snur han seg og selger det på QXL rett etterpå, og forsvinner fra IRC - var vi ikke hyggelige å prate med lengere?

 

Nei, det syntes jeg egentlig ikke noe særlig om.

Synd at du fikk trøbbel med salget, men jeg synes ikke du burde solgt i det hele tatt, etter å ha masa deg til å få tak i masse utstyr osv.

 

SKUFFA.

Lenke til kommentar
Man får kjøpt amigaer som er så godt som nye, dvs totalt ubrukt.

Ta en titt på http://shop.amigakit.com/

En amiga 1200 classic uten noe ekstra + frakt, 1500 kroner rundt regnet.

Hadde jeg hatt tid, plass og anledning, så kunne nok dette fort blitt en Hobby. Dog tror jeg ikke jeg har tålmodighet til å begynne med Amiga igjen, har allerede en gammel A500(godt gulnet :) ) på hylla, C64en ble byttet for x-antall år siden, men vet ikke om jeg hadde husket så mye av det uansett nå. Vi hadde veldig mye gøy med både C64en og Amigaen, men jeg mistenker at minnene er bedre enn virkeligheten, vet vi sleit med tuboteiper og ødelagte disker. Det siste var egentlig størst problem på Amigaen, dessuten florerte det med virus... Dog husker jeg at Windows 3.11 var ett betydelig tilbakesteg fra Workbench, heldigvis har Windows blitt bedre, men bare nok ett eksempel på at ikke det beste produktet nødvendigvis vinner.

 

Håper du tar feil Ideal, dvs at dette ikke var en kortvarig entusiasme.

Lenke til kommentar
Masse greier om Dekar.

8138717[/snapback]

 

Her trekker vi raske konklusjoner, ser jeg.

 

Jeg kjøpte maskinen av denne Dekar, så vær grei å ikke beskylde meg for ting da. :)

 

Og, for meg var det dessverre en kortvarig glede, men det har strengt talt ingenting med denne saken å gjøre.

Endret av Snarph
Lenke til kommentar
Masse greier om Dekar.

8138717[/snapback]

 

Her trekker vi raske konklusjoner, ser jeg.

 

Jeg kjøpte maskinen av denne Dekar, så vær grei å ikke beskylde meg for ting da. :)

 

Og, for meg var det dessverre en kortvarig glede, men det har strengt talt ingenting med denne saken å gjøre.

8139969[/snapback]

 

Det var da svært så fort denne maskinen skifter hender ;)

 

Rett skal være rett, det viste seg at Snarph ikke er Dekar så da tok jeg feil der, men da har du jo ikke hatt maskinen mange ukene du heller da.

 

Akkurat nå har jeg:

Amiga 3000, rimelig standard, 16mhz / 4mb

Amiga 4000, hotta opp med 060@50mhz/128mb/picassoIV/X-Surf/DelfinaDSP

Amiga 1200, 030@50mhz

Amiga 2000, 040@40mhz/128mb/SCSI/X-surf (for tida nede med def. 8372A, evt chipram)

5stk Amiga 500'er, der virker desverre bare to, men de er begge 030@25mhz, den ene med 32mb ram på..

C64 med 1541

 

Desverre klarer jeg ikke å slutte :love:

Lenke til kommentar

Amigaen er uten tvil en maskin som man knytter seg til på en spesiellt måte.

 

Selv har jeg

 

Amiga 4000/030

Amiga 1200 med 030, hd etc.

Amiga 500x2 hvorav en har en god gammel GVP 120 meg HD.

Annet: Catweasel , microvitec skjem, diskdriver etc.

 

 

Selv om UAE+USB competition pro (joystick som minner om zipstick) har overtatt mye av retrogaminga, kommer jeg nok fortsatt til å beholde de ekte varene.

 

For de som vil gjenoppleve gyldne tider uten å faktisk ha en fysisk amiga, er comp pro+uae utvilsomt å anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...