Gå til innhold

Amiga-kjøper prøver å lure meg? Samt Commodore PC


Anbefalte innlegg

Pga. sårt trengte penger måtte jeg legge ut min kjære Amiga 1200 på QXL. Denne var eksepsjonelt strøken og kanskje den mest velholdte Amigaen i Norge pr. dags dato. Etter en budrunde på QXL kommer kjøper på besøk hjem til meg for å hente den. Jeg hadde satt den opp pent og klar til bruk, så han kunne teste den.

 

Kjøperen, som jeg vil beskrive som en svært hyggelig fyr, virker svært fornøyd når jeg kjører en liten demo. Starter et spill, en demo og et par programmer, samt viser han hvordan han kommer på nett med den. Kjøper virker utålmodig og sier det ser flott ut og vi pakker alt pent sammen og jeg hjelper han ut i bilen med den. Det var et trist øyeblikk å se godmaskinen min dra, men jeg hadde ihvertfall noen ekstra kroner.

 

SÅ, skjer følgende. Mail fra kjøper:

 

Jeg og et par kompiser har nå gått i gjenom di fleste programer som er på amigan nå, denne maskina er ikke vert mer en et par pereposer med varer fra rema 1000 en gang det er helt sant jeg veit ikke om du viste det men det meste som er på hardisken her er ødelakt! det er ikke mulig og reparere da må man kjøpe ny harddisk og få tak i nye programer til denne maskina som er helt håpløst og få tak i lenger! når man er inne på demos/spill osvosv så slår maskina fulstendig KLIK det kommer op EROR og så henger maskina seg opp!

jeg veit ikke om du viste dete!? men jeg vil heve dete kjøpet dette er ikke noe jeg eller du har brukt for sender datan til din postadrese i løpet av uka!!

håper du ikke prøvde og lure meg!? vil vente med og gi deg karater på QXL

håper du forstår meg !?

 

Jeg reagererte i vantro, det samme gjorde min kjæreste og hennes venninne som begge var tilstede når handelen ble gjennomført.

 

Jeg svarer følgende tilbake til kjøper:

 

Hei!

 

Da må dette ha skjedd under frakten for alt har fungert 100% til nå, og dette så du jo selv når jeg viste deg den. Dette har jeg vitner på. Hva som skjer under frakt er ikke mitt ansvar. Du hadde mer enn nok tid til å teste så mye du ville. Hadde ikke invitert deg hjem for å teste hvis jeg skulle lure deg. Virker heller som denne situasjonen er omvendt.

 

Skal du returnere den, ser jeg at du leverer den til meg da jeg ikke vil at posten skal ødelegge noe mer enn det som allerede er gjort. Siden ting nå ikke fungerer som det skal, noe den gjorde før du kom hjem, ser jeg ingen grunn til å tilbakebetale full pris.

 

Regner forresten med at du har sjekket harddisk kabel osv, som vi pratet om.

 

Etter å ha fått en tekstmelding med samme tekst som den første mailen, hvor han også sier at han skal sende denne tilbake i oppkrav, prøver jeg å ringe han. Ingen tar den. Men, like etter kommer det en ny mail.

 

jeg stolte på deg derfor gadd jeg ikke og teste den! men vi kan gjøre en dil

at du betaler meg 1000 kr til bake til meg jeg transportete den ansvarelig! den sto i baksette fram til drammen uten og røre på seg ! jeg gider ikke og lure deg jeg har altid ønsket meg en 1200 til bake i stua og var jo glad for det du skreiv om maskina så var det ikke noe og lure på MEN!! dette var mer ord en det maskina viste seg og vere!

 

Jeg merker irritasjonen fylle seg opp hos meg og valgte derfor å avslutte inntil videre også bla. for å rådføre meg med dere.

 

Svarte da følgede tilbake til kjøper:

 

Men, kjære deg. Du så jo at alt fungerte, og du hadde mer enn nok tid til å teste den. Jeg finner det mistenkelig at du ikke vil ta telefonen når jeg ringer deg.

 

Akkurat nå er jeg temmelig irritert, så jeg tror det er best vi får litt søvn, så får vi heller diskutere dette videre i morgen. Ok?

 

Slik er situasjonen nå. Kjøper har tydeligvis på en eller annen måte klart å ødelegge disken, noe som gjør at jeg ikke vil gi han full pris tilbake da dette fungerte 100% når han var her. Finner det også mistenkelig at han ikke vil ta telefonen og vil sende meg maskinen tilbake i oppkrav (gud vet hva jeg får tilbake da).

 

Noen gode råd til hva jeg kan gjøre i denne saken? Er rimelig oppgitt, fortvilet og en anelse sint nå.

Endret av Snarph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan jeg ikke lovverket, ianal, men jeg vil tro at dette er en gammel gjenstand som "plutselig" kan gå i stykker. At dette skjedde etter kjøper har overtatt gjenstanden og ansvaret vil jeg tro er leit for han, men noe han må akspetere. Det er en kalkulert risiko ved å kjøpe "antikviteter" :-)

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Huff surt dette, skrev dere ikke en kontrakt under kjøpet?

8132785[/snapback]

 

Dum som jeg er tenkte jeg ikke på dette. Ble nok litt blendet av at han virket så hyggelig og voksen. :(

 

Har forøvrig fått ny mail nå:

 

jeg så kun det du viste meg det var en demo og noe småteri! krunen til at jeg ikke tar tlf er for di det dett er letere og skrive om problemene en og prate om det! jeg blir jo ganske irriter selv når det ikke funker her!

håper vi kan vere voksene bege to og komme til en enighett vis du betaler meg til bake 1000 kr så har vi saken ute av verden! når jrg har fått pengene av deg leger jeg en bra karakter på QXL og så skal jeg legge maskina ut på QXL men da skriver jeg om alle feil som er på den! bare se selv når den blir lakt ut synes dete var kjipt men nå har jeg bestemt meg for og ikke kjøpe noe maskin på nett mer! da blir det i så fall ny fra Dell! håper du forstår meg og jeg sier det i gjen jeg er ikke inntrisert i og lure deg jeg er 33 år ikke 18!

 

Tenkte jeg skulle foreslå å ta turen til han og se på maskinen, selv om han bor et stykke unna. Kanskje han plutselig ombestemmer seg da? ;)

 

Sendte han ihvertfall følgende mail tilbake, så får vi se hva som skjer.

 

Hvis det passer en dag til uka kan jeg mer enn gjerne komme å ta en titt på den, så kanskje vi får fikset det. Har jo backup og alt av disken. Høres det interessant ut?

Endret av Snarph
Lenke til kommentar
Huff surt dette, skrev dere ikke en kontrakt under kjøpet?

8132785[/snapback]

 

Dum som jeg er tenkte jeg ikke på dette. Ble nok litt blendet av at han virket så hyggelig og voksen. :(

 

Har forøvrig fått ny mail nå:

 

jeg så kun det du viste meg det var en demo og noe småteri! krunen til at jeg ikke tar tlf er for di det dett er letere og skrive om problemene en og prate om det! jeg blir jo ganske irriter selv når det ikke funker her!

håper vi kan vere voksene bege to og komme til en enighett vis du betaler meg til bake 1000 kr så har vi saken ute av verden! når jrg har fått pengene av deg leger jeg en bra karakter på QXL og så skal jeg legge maskina ut på QXL men da skriver jeg om alle feil som er på den! bare se selv når den blir lakt ut synes dete var kjipt men nå har jeg bestemt meg for og ikke kjøpe noe maskin på nett mer! da blir det i så fall ny fra Dell! håper du forstår meg og jeg sier det i gjen jeg er ikke inntrisert i og lure deg jeg er 33 år ikke 18!

 

Tenkte jeg skulle foreslå å ta turen til han og se på maskinen, selv om han bor et stykke unna. Kanskje han plutselig ombestemmer seg da? ;)

 

Sendte han ihvertfall følgende mail tilbake, så får vi se hva som skjer.

 

Hvis det passer en dag til uka kan jeg mer enn gjerne komme å ta en titt på den, så kanskje vi får fikset det. Har jo backup og alt av disken. Høres det interessant ut?

8132833[/snapback]

jada. Her har vi rettskriving :) Han virker ikke særiøst med feilene sine :)

Lenke til kommentar

nomore: Hehe. Stusset over denne selv. Virket som han var en Amiga entusiast når han var her, men nå begynner jeg virkelig å lure.

 

and_mit: Ja, litt kjipt det, men han virket ikke så veldig skummel, så jeg får satse på at det går greit i det minste.

 

Ikke noe svar på mitt tilbud om å besøke han enda. Spennende. :)

Endret av Snarph
Lenke til kommentar

Fy flate hvor mye skrivefeil den fyren har da..Jeg er selv 32 og jeg har dysleksi men jeg har aldri i mitt liv sett noen som er eldre enn meg som skriver så dårlig..

 

Han fyren der virker helt borte i natten..Du har demonstrert maskinen du skulle selge hos deg før han fikk med seg maskinen og nå tar han en spansk 360..

Nei her lukter det ugler i mosen...

 

Har du muligheten til å ta en tur til han og se selv om han har gjort noe med maskinen så ville jeg gjort det...Men ta med deg en kamerat for forsikret skyld.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Ahaha! "Neste gang kjøper jeg en Dell" :!:

 

Nei, denne manne fortjener ingen penger igjen! Sånn er det bare!

 

Hvor gammel var han sånn ca. forresten?

8133010[/snapback]

 

Han skriver selv at han er 33. Og han ble mystisk stille når jeg tilbød meg å ta turen til han for å se på maskinen. Han har spammet meg med tekstmeldinger og mail hvert 3 minutt før dette.

 

EDIT: Scortech: Ja, tilbød meg dette, og tar med meg i kompis i verste fall.

Endret av Snarph
Lenke til kommentar
jada. Her har vi rettskriving :) Han virker ikke særiøst med feilene sine :)

8132867[/snapback]

 

Om du skal kommentere andres skrivefeil, bør du kanskje ikke ha noen i det samme innlegget? :)

8132956[/snapback]

 

Har du hørt om sjargong? :thumbup:

8132996[/snapback]

 

haha, hadde ikke det, men har det nå :p

 

lættis

Lenke til kommentar
Regner forresten med at du har sjekket harddisk kabel osv, som vi pratet om.
Hva var det med HD-kabel, en kjent feil eller?

8133117[/snapback]

 

Amigaen jeg solgte benyttet 3,5" disk istedenfor standard 2,5" (noe kjøper er klar over utifra det jeg viste han og spesifikasjonene i auksjonen). Denne har en noe spesiell festeløsning, så jeg rådet han å ta av lokket og sjekke at alt satt skikkelig i etter transport, noe som forøvrig er fordelaktig i de fleste situasjoner der datamaskiner blir fraktet, slik jeg ser det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...