Gå til innhold

Amiga-kjøper prøver å lure meg? Samt Commodore PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut fra måten han skriver på, og hvordan han oppfører seg, lurer jeg på om jeg har vært borte i samme person på QXL. Han kjøpte noen Amiga-greier av meg for en ganske god stund siden, men hentet aldri pakken på Posten (oppkrav) så den ble sendt tilbake til meg. Måtte da betale frakt tilbake til meg selv, for å få hentet ut pakken igjen, og det var jo da i tillegg til allerede betalt frakt for sending første gang.

 

Skrev en e-post, og han ba meg sende den igjen med høyere pris som kompensasjon for at jeg måtte betale frakt flere ganger. Etter at pakken hadde ligget på hans postkontor i to uker, sendte jeg en e-post og ba han hente den så fort som mulig. Jada, det skulle han gjøre dagen etter. Men også denne ble sendt tilbake.

 

Krevde nå å få alle mine utlegg betalt av han og gadd ikke sende pakken på nytt, og han lovet hele tiden å betale de. Etter et par måneder med lovnader fra han ble jeg skikkelig sur og skrev en krass e-post, men da fikk han snudd meg til å være den stygge ulven fordi kona hans hadde vært syk og masse annet tullball. Men han betalte da til slutt.

 

Denne personen er nå blokkert av meg på QXL. Brukerens initialer er for øvrig S.H. så kan vi evt. utelukke at det er samme bruker. Men de skriver på nøyaktig samme måte.

Lenke til kommentar
"håper vi kan vere voksene bege to og komme til en enighett vis du betaler meg til bake 1000 kr så har vi saken ute av verden! når jrg har fått pengene av deg leger jeg en bra karakter på QXL og så skal jeg legge maskina ut på QXL men da skriver jeg om alle feil som er på den!"

 

Dette forslaget foremlig stinker av forsøk på utnyttelse, slik jeg oppfatter det. Jeg ville brutt all kontakt med personen, meldt fra til qxl og evt. postet korrespondanse med personen som svar på hans negative tilbakemelding. Du har ditt helt klart på det rene.

Lenke til kommentar

Jeg vil gått igjennom kanaler som QXL og forhørt meg hvordan systemet fungerer ved feil eller mangler. Men jeg antar at siden kjøper hentet varen selv, er han ansvarlig for varen der og da. Dette er en gammel maskin som krever en viss god behandling. For meg høres det ut som kjøper rett og slett har gjort noe med maskinen og deretter prøver å få tilbake pengene.

 

Hadde varen derimot blitt sendt pr post, ville det stilt seg noe annerledes. Forøvrig kan jeg ikke skjønne alle skrivefeilene som er blitt gjort, det virker overhodet ikke seriøst. Og du sier du har vitner på at maskinen virket både før du la den ut på salg og mens selve salget pågikk? I såfall har han jo selv sett at maskinen virker.

 

Du har, slik jeg kan se det, alt på ditt rene. Forøvrig så skinner det jo klart igjennom en slags desperasjon når fyren presterer å si at ".. neste gang blir det en Dell". En Amiga, strøken sådan, er jo for enkelte et samlerobjekt. Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar

Min teori er at han ikke har skjønt at dette er en maskin for spesielt intresserte/entusiaster, og i ettertid da han sikkert har blitt fortalt av andre at det ikke er en "vanlig" PC/x86 og at den ikke har oppgraderingspotensiale og også problemer hva angår drivere til externe enheter o.s.v. har han fått kalde føtter. Det dreier seg om en skikkelig n00b med reduserte sosiale antenner i tillegg ;)

Lenke til kommentar

til trådstarter: du må ikke finne på å gi han penger tilbake. som du selv skrev så har han hatt rimelig mulighet tilå teste den da han kjøpte den, noe han gjorde. Da han la den i bilen og gav deg penger aksepterte han salget.

 

Jeg har selv solgt haugevis med brukte ting på QXL men da har jeg også gjort det veldig tydelig i auksjonen at jeg ikke gir noen garanti på noen av de tingene jeg har solgt. Jeg vet ikke om dette er noe du gjorde i dette tilfelle men når du kjøper noe som er brukt og tester det selv så tar du sjanser.

 

edit: så nå at du skriver i den at du ikke gir garanti og da er saken klar.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hm... dette lukter svidd, bokstavelig talt.

Jeg tør ikke si at dette er samme person men det er 101% lik oppførselsmåte han du har solgt til og jeg har solgt til.

 

For ca... tja, 2 år siden, solgte jeg en Geil 256mb rambrikke, jeg tok bilder osv av denne, bilder også når den var i bruk, og før pakking, og etter pakking.

Dette var også på QXL, for en løk han jeg solgte den brikka til...

Denne løken trur jeg faktisk har klart og satt inn en DDR rambrikke FEIL vei, og svidd den. Han påstod denne var slik når han fikk den, har Posten tukla med den og spillt litt HL2 på postkontoret og svidd brikka? Neppe..

Jeg ringer kjøper på telefonnummeret hans, og ingenting skjer, bare "Velkommen til telenor's mobilsvarer bla bla..." og denne karen skulle absolutt ikke ta telefonen, bare sende mail og tekstmeldinger, så jeg skjønner extremt godt din frustrasjon, kjøperen i mitt tilfelle trua med og melde meg til politiet, jeg tok bildene, maila dem til han og han ga seg ikke og skulle absolutt ha penga tilbake.

Han hadde da sendt meg rambrikka tilbake i svart tilstand - Svidd på 4 kontakt punkter, hvordan går det an ? Noen folk burde ikke ha lov til å ta på datadeler engang. Nesten som jeg felte en tåre over min gode gamle spillevenn da den var hardcore i sine tider..

 

Men uansett da, det var jo ett lite beløp, 300 kr... og jeg kan ikke tro det, men tror jeg har blitt myk, jeg betalte han 200kr for å holde kjeft og gi meg en bra karakter på QXL, faen heller tenkte jeg... Men det er jo så inni ******* irriterendes og!

 

Keep on fighting! Føler me deg!

Lenke til kommentar

Kjøpsloven (som regulerer kjøp mellom privatpersoner) er ihvertfall klinkende klar på dette punktet.

 

§ 12. Hva risikoen innebærer.

 

Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren.

 

§ 13. Risikoens overgang.

 

(1) Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med §§ 6 eller 7.

 

Risikoen for gjenstanden gikk altså over på kjøper når Amigaen ble levert. § 6 fastslår videre at leveringstidspunktet ved plasskjøp er når fyren med skrivefeilene tok med seg Amigaen og ruslet ut av døra hjemme hos Snarph.

Lenke til kommentar
Risikoen for gjenstanden gikk altså over på kjøper når Amigaen ble levert. § 6 fastslår videre at leveringstidspunktet ved plasskjøp er når fyren med skrivefeilene tok med seg Amigaen og ruslet ut av døra hjemme hos Snarph.

8133626[/snapback]

 

Også kjent som "ut-døra-garanti" :-)

 

Ellers må jeg si at han fyren må være helt fjern .. Så mange skrivefeil GÅR ikke an å ha og være oppegående .. Denne fyren betviler jeg på det sterkeste at noengang burde tatt i en gammel classic Amiga , ihvertfall ikke nå når de ikke kan kjøpes normalt lenger .. Fyren kan ikke betegnes som et "godt hjem for en aldrende Amiga ihvertfall" ..

 

Trådstarter derimot virker å være en oppegående Amigabruker som jeg har mye mer tillit til ..

 

Hvis ikke fyren vil bli med på at trådstarter tar en inspeksjon av maskinen har han null å klage på .. I prinsippet har han null å komme med nå heller .. Men dersom han kan levere tilbake maskinen i samme stand som da han mottok den .. vel .. Da måtte isåfall trådstarter tatt en grundig inspeksjon av maskin ...

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
3400,- ? WHAT? kødder du? hvordan har du fått det til da? Er jo blod pris det.hehe men men du fikk solgt den.hehe

Dersom det er en strøken Amiga 1200 med skjerm, så vil jeg påstå at det er en helt OK pris. I motsetning til gamle PCer, så vokser ikke disse på trær :) Dog skal man være entusiast for å kunne ha glede av en slik maskin, så for hvermannsen, så er den vel neppe verd 3400.-, på samme måte som det hadde vært bortkastet for meg å kjøpt ett Picasso maleri til 1mill... Gamle Amigaer og C64(ekte) har jo også begynt å stige i verdi igjen, for bare noen år siden fikk man dem gratis dersom man hentet dem.

 

Høres ut som han har en liten svindel gående her, tipper som andre her at maskinen er helt fin, men at han oppdaget hva han hadde kjøpt :) Skulle ikke forundre meg om dette er en person som prøvde å legge inn WOW og ikke fikk det til. Tilbudet om 1000kr igjen og selge den på QXL forteller meg at noen har fortalt han at det var "blodpris" og at han har begynt å angre seg eller fått kjeft av kona :) Synd at det var pengenød som gjorde at du måtte selge, ellers ville jeg(hvis jeg var deg) bare kjøpt den tilbake, du får neppe tak i en ny A1200 senere...

Lenke til kommentar

uten å ha lest alle postene så slo det meg at kjøper kan finne på å ta en switcharo, dvs at han har en gammel 1200 liggende selv som er kaputt og så å prøver han å få selger til å tro at det er den han kjøpte som er kaputt.

 

så når han da sender den tilbake så får kjøperen en ødelagt en istede for den som han sende avgårde.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...